m

Google AMP ingår nu i OpenJS Foundation
Googles ramverk för snabbare mobila webbsidor

Google meddelade förra veckan att deras webb-ramverk AMP, "Accelerated Mobile Pages", nu kommer att ingå i den någorlunda nystartade OpenJS Foundation. AMP har varit open source ända sedan Google presenterade ramverket för snart fyra år sedan men de flesta har nog alltid sett det som ett Google-projekt. När nu AMP ansluts till OpenJS Foundation så kommer man att bli ett av flera open source-bibliotek för webbutveckling som finns där. Bland andra ramverk och javascript-bibliotek som ingår i OpenJS Foundation kan nämnas Node.js och JQuery, två javascripts-bibliotek som används av många webbtjänster på nätet, bland annat här på Feber. I ett uttalande säger Malte Ubl från AMP Project Technical Steering Committee om att AMP nu är en del av Open JS Foundation: "Now in our fourth year, AMP is excited for the next step on our journey. We’ve been considering the best home for AMP for some time. We decided on the OpenJS Foundation because we feel it’s the best place for us to help us to cater to our diverse group of constituencies. This step builds on previous moves we’ve made toward open governance and helps us focus on transparency and openness." Enligt Google själva används AMP för att leverera optimerade webbsidor på över 30 miljoner domäner runt om i världen. AMP konkurrerar primärt med Facebooks liknande ramverk "Instant Articles", ett ramverk som presenterades något år innan Google visade upp AMP. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Facebook börjar med betalvägg för Instant Articles
Prenumerera på dina favoritmedier

Fler och fler får sina nyheter via sociala medier och nu har Facebook gjort det möjligt för publicister att tjäna lite mer kosing från nyheterna som läggs upp som Instant Articles. Mer specifikt handlar det om en prenumerationstjänst där publicisterna har möjlighet att placera sina Instant Article-inlägg bakom betalvägg. Det kommer finnas flera olika sätt att gå till väga med betalväggen. Antingen kan en publicist välja att låsa samtliga artiklar bakom betalvägg eller välja ut specifika artiklar som ska hamna bakom betalväggen. Det finns även möjlighet att låta läsaren få tillgång till ett par artiklar utan att betala, men måste betala efter ett visst antal artiklar. Oavsett hur publicisterna väljer att gå till väga så kommer själva betalprocessen gå via publicisterna själva, vilket betyder att de får samtliga pengar som betalas. Facebook håller på att pilottesta prenumerationsfunktionen för tillfället och det är endast ett fåtal medier som har tillgång till det just nu. Dessa är för tillfället Bild, The Boston Globe, The Economist, Hearst, La Repubblica, Le Parisien, Spiegel, The Telegraph, tronc och The Washington Post. Fler publicister kommer troligtvis läggas till i framtiden. För tillfället är prenumerationsfunktionen endast tillgänglig via Android-versionen av Facebook. Tumnagel
30.2°
+
André Stray
0

Rykte Google bygger snapchat-liknande discover-funktion
Google Stamp blir en del av deras sökmotor?

Wall Street Journal rapporterar att Google håller på att bygga upp en funktion som liknar Snapchats så kallade "Discover"-funktion där användare kan utforska bild, video och text i ett slags historie-liknande flöde. Enligt WSJ kommer funktionen att kallas för "Stamp" vilken är en sammanslagning av "Stories" och "AMP" (Accelerated Mobile Pages). AMP är Googles konkurrent till Facebook Instant Articles som ger publicister möjlighet att använda Googles teknik för att skapa snabbladdade nyhetssidor. Enligt WSJ så ska Google redan ha inlett samarbeten med Vox Media, CNN, Mic, Washington Post samt Time Inc. för att dessa ska ta fram material till Google Stamp. Exakt var Google Stamp kommer att dyka upp finns det inga uppgifter om men det är väl antagligen ingen vild gissning om att funktionen blir en del av den mobila versionen av Googles sökmotor. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Nu kommer Facebook Instant Articles även till Messenger
Så att saker och ting går lite snabbare

Förra året lanserade Facebook sitt så kallade "Instant Articles" vilket gör att publicisters material publicerades direkt i Facebooks app istället för externa webbsidor som det traditionellt alltid hade varit. Detta var något man gjorde för att ge mobilanvändare en bättre upplevelse då de aktuella artiklarna laddades snabbare i Facebooks app än om användaren hade blivit vidareslussad till en extern webbsida. Nu lanserar Facebook Instant Articles även i sin meddelandeklient Messenger. Det gör att om man skickar någon en länk via Messenger så kan denna artikel dyka upp direkt i Messengerklienten om publicisten av det länkade materialet anslutit sig till Instant Messenger. Enligt Facebook kan inlänkat material därmed laddas upp till tio gånger snabbare än vad som skulle vara möjligt om man skulle öppnat en extern webbläsaren och laddat in materialet där. Instant Articles för Messenger släpptes till Android idag och kommer till iOS-klienten "inom några veckor". Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook lägger ner Paper
Vill att du ska använda Facebook-appen i stället

Facebook Paper är en app till iOS som lät användare läsa och dela nyheter med varandra. Sedan dess har det hänt en hel del med Facebook och utvecklarna har släppt funktioner som Instant Articles, vilket har gjort att Papers existens inte längre är berättigad. Facebook har nu valt att lägga ner Paper och efter 29 juli kommer användare inte kunna logga in i appen. Facebook Paper kommer försvinna från App Store idag, vilket inte spelar någon som helst roll för oss i Sverige egentligen då appen aldrig släpptes här. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Google lanserar Accelerated Mobile Pages
AMP är Googles motsvarighet till Facebooks Instant Articles

De senaste månaderna har Google testat systemet Accelerated Mobile Pages (AMP) vilket gör att webbsidor kodade i det formatet laddar betydligt mycket snabbare, lite som Facebooks initiativ Instant Articles. Enligt Google använder AMP upp till tio gånger så lite data som en traditionell webbsida även om den innehåller bilder och videoklipp och webbsidor i AMP laddas upp till fyra gånger så snabbt jämfört med om de inte använt AMP. Gör man en sökning på Google nu så markeras AMP-sidor med en liten grön ikon med en vit blixt inuti. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan alla publicister posta Instant Articles på Facebook
Hela nyhetswebben flyttar in på Facebook?

I maj förra året drog Facebook igång Instant Articles vilket gav några utvalda medier tillgång till att posta sina artiklar i ett lite snyggare format direkt på Facebook. Under årets gång utökade Facebook detta och nu är det hundratals medieutgivare, bland annat ett tiotal här i Sverige, som kan publicera Instant Articles. Igår meddelade Facebook att man nu släpper Instant Articles helt fritt vilket gör att alla publicister, till exempel vi, ska kunna publicera Instant Articles på Facebook. Det här är givetvis ett smidigt sätt för publicister att nå en bred publik, givet hur många det är som i stort sett bara hänger på Facebook hela dagarna, samtidigt som det är ett effektivt sätt för Facebook att fylla upp sina nyhetsflöden utan att betala en krona. Publicister som väljer att publicera Instant Articles har själva mer eller mindre full kontroll över artiklarnas utformning och även över annonser som syns i samband med artikeln. Alla intäkter från dessa annonser går direkt till publicisten men vissa har uttryckt oro över att Facebook någon gång i framtiden kanske vill ha de del av dessa intäkter men Facebook har försäkrat att så inte kommer att bli fallet. I samband med Facebooks utvecklarekonferens F8, som drar igång den 12:e april, kommer man öppna upp Instant Articles för alla publicister. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Instant Articles på Facebook funkar nu på Android
Snabbladdade artiklar även på Googles mobila operativsystem

Instant Articles på Facebook har rullat på iOS-enheter sedan någon månad tillbaka, och nu är det äntligen dags för Android-entusiaster av avnjuta det nya systemet. I Sverige kommer som känt artiklar från dessa medier utnyttja Instant Articles på Facebook: Aftonbladet, Allas, Cafe, Elle, Expressen, GEO, Göteborgs-Posten, Helsingborgs Dagblad, KIT, Lajkat, Nyheter 24, Svensk Damtidning, Sydsvenska Dagbladet Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Idag lanserar Facebook Instant Articles i Sverige
Aftonbladets och Expressens nyheter först ut direkt i ditt Facebookflöde

I maj lanserade Facebook sitt så kallade "Instant Articles" där man lät några utvalda medieföretag publicera sina nyheter direkt i mobilanvändares Facebookflöde och idag lanserar man även denna funktion i Sverige. Först ut med Instant Articles i Sverige blir de båda kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen men även Sydsvenskan, Nyheter 24, KIT, Stampen (Göteborgs-Posten och en mängd andra lokaltidningar) samt Aller Media (Cafe, Hänt i Veckan, Chic, Elle, Svensk Damtidning med flera) har skrivit avtal med Facebook och kommer antagligen att dyka upp i Instant Articles inom kort. Instant Articles visas för alla som kör Facebook på iPhone och det betatestas just nu även på Facebooks Androidapp. Nedan hittas de andra amerikanska och tyska medieföretag som för tillfället är anslutna till Instant Articles. Tumnagel
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google drar igång AMP tidigt nästa år
Accelerated mobile pages

AMP, eller accelerated mobile pages som det också kallas, är Googles svar på Instant Articles på Facebook som ska göra att det går riktigt snabbt att leverera innehåll som artiklar och liknande på mobilen. Google presenterade projektet för drygt en månad sedan och har sedan dess varit i kontakt med ett gäng medier som The Guardian, Washington Post, Buzzfeed och Vox för att få dessa att använda den nya tjänsten. Utöver utgivarna har Google också snackat med annonsörer som Outbrain, AOL, OpenX, DoubleClick och AdSense för att få dessa att leverera reklam till systemet. AMP kommer som sagt att dra igång tidigt nästa år och förhoppningsvis kommer systemet göra att vi kommer kunna se kattvideor från Buzzfeed ruskigt snabbt. Vill du testa AMP redan nu kan du öppna denna länk på din mobiltelefon: Accelerated mobile pages. Mer om AMP kan ni för övrigt läsa på Googles AMP-blogg via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Nio medieföretag får leverera nyheter till Facebooks mobila version
Facebook lanserar "Instant Articles"

Facebook lanserar nu en funktion som man kallar för "Instant Articles" där man låter några utvalda medieföretag publicera sina nyhetsartiklar direkt i Facebooks mobila flöde. Det handlar om hela nyhetsartiklar som enligt Facebook kommer att laddas tio gånger så snabbt som webbsidor som länkas in via en statusuppdatering. De nio utvalda medieföretagen kan själva välja om de vill bädda in annonser som de själva sålt eller så kan de låta Facebook sköta annonsförsäljningen runt sina artiklar. De nio sajterna som nu kommer att kunna publicera artiklar direkt i Facebooks mobilflöde är New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel samt Bild. Facebook säger dock att fler sajter kan komma att läggas till i framtiden. Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2005