m

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
54.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche Taycan i Febergaraget!
Vad tycker ni om färgen?

Ny vecka, ny trevlig bil i Febergaraget. Den här veckan har vi äran att ha Porsche Taycan på besök, instegsversionen i en rätt speciell färg. Vad tycker ni om den? Nästa vecka blir Taycan Turbo, så att vi får känna på skillnaden mellan de två. Som vanligt, har ni några frågor, tveka inte att ställa dem så ska vi försöka svara på dem! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion och sportversion av Mercedes EQC
Kostar nu från 66.068 euro

Mercedes breddar nu utbudet när det gäller den eldrivna suven EQC. EQC 400 4MATIC lanseras som färdigspecad instegsversion med ett frånpris på 66.068 euro och en sportigare version kallad EQC 400 4MATIC AMG Line proppad med AMG-prylar presenteras. Den kostar från 73.208 euro. Bägge bilarna är utrustade med en ombordladdare på 11 kW som standard. Båda två ska gå att beställa nu och de väntas dyka upp hos återförsäljare i maj. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Matt testar instegsversionen av Porsche Taycan
Den man ska köpa?

För några veckor sedan rullade Porsche ut en instegsversion av den eldrivna modellen Taycan. Bilen kostar från 980.000 kronor, driver endast på bakhjulen och ska klara upp till 48 mil på en laddning. Kanske räcker? Här testar Matt en sådan för att se om det är den Taycan man ska köpa. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar ny version av Taycan
Ska alla få ta del av den bakhjulsdrivna instegsversionen?

I somras rullade Porsche ut en billigare Taycan som bara drev på bakhjulen i Kina. När företaget nu smygvisar en ny version av den eldrivna bilen ryktas det handla om samma version, fast att den nu blir tillgänglig för hela världen. Bilden visar fyra stycken Taycans och det handlar om Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S och en som inte har något emblem där bak. Om det nu är instegsversionen det handlar om kan vi återberätta att det är en bil som har en elmotor på 408 hästar placerad där bak. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 79,2 kWh som enligt NEDC-cykeln ska ge en räckvidd på 41,4 mil. Köper man till Performance Battery Plus får man istället 476 hästar och en räckvidd på 48,9 mil. Den "nya" versionen ska presenteras snart. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Hyundais nya crossover heter Bayon
Lanseras nästa år

Hyundai har en ny crossover på gång och nu får vi reda på att namnet på den blir Bayon. Bilen kommer att lanseras under första halvan av nästa år och det blir en helt ny modell bland tillverkarens SUV-utbud. Den nya bilen är i B-segmentet och det blir en instegsversion för suvarna. Namnet är inspirerat av den franska staden Bayonne som ligger mellan Atlantkusten och Pyrenéerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar priserna för R1T och R1S
Kostar från 67.500 dollar

Nu berättar Rivian mer om de kommande modellerna R1T och R1S. Den 16 november kommer de som förhandsbokat att få tillgång till konfiguratorn online och kan börja speca sin bil. Den 23 november öppnar möjligheten för alla. Priset kommer att börja på 67.500 dollar för pickupen R1T och 70.000 dollar för suven R1S. Dessa instegsversioner kommer dock inte att lanseras förrän i början av 2022. Först ut är Launch Edition som kommer att levereras i juni nästa år om du valt en R1T och i augusti nästa år om du valt en R1S. Dessa kostar istället 75.000 dollar respektive 77.500 dollar. R1T blir då den första eldrivna pickupen på marknaden och räckvidden enligt den amerikanska körcykeln EPA ska ligga på runt 48 mil. Om man kommer att kunna köpa Rivians modeller i Sverige är fortfarande oklart. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Lucids instegsversion av Air kostar från 69.900 dollar
Tar sig 65 mil på en laddning

När Lucid Motors äntligen presenterade den eldrivna modellen Air för en månad sedan sa de att den billigaste skulle kosta under 80.000 dollar. Nu får vi reda på det exakta frånpriset och det är 77.400 dollar (69.900 dollar efter elbilsbonusen som är 7500 dollar i USA). För den slanten får man en Air med en elmotor på 480 hästar som tar sig 65 mil på en laddning. Som tillval kan man få en extra motor och därmed fyrhjulsdrift, men vad detta kostar framgår inte just nu. Tyvärr har vi inte några svenska priser på bilen än. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Presentationen av Mercedes EQA skjuts upp till nästa år
Vi får vänta på den eldrivna suven ett tag till

Planen var att Mercedes skulle presentera den helt eldrivna suven EQA innan året var slut men på grund av pandemin blir det inte på detta viset. Andra saker som en omorganisation inom elbilsproduktionen och batteritillgång sägs också vara orsaker till förseningen. Planen var att den kommande modellen EQB skulle tillverkas i den franska kommunen Hambach men detta har ändrats till Rastatt i Tyskland istället. Det är också här som EQA kommer att bli till när man väl drar igång. Enligt uppgift kommer EQA börja säljas under andra halvan av 2021 och man kommer kunna få den i tre olika utföranden - med 201, 268 eller 335 hästar. Det snackas om att batteripacken är på mellan 60 och 110 kWh och att instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning. En AMG-version ska också finnas med i planerna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Fler versioner av VW ID.3 går nu att beställa
Men ännu inte instegsversionerna

När Volkswagen presenterade ID.3 verkade det som att det skulle bli en enkel historia att köpa och så var det också för den allra första versionen som man kallade för 1st och som bara kunde köpas av de som förbokat. Nu har man släppt på för beställningar från alla och det handlar om sju olika versioner och då är inte ens grundversionerna med eller versionen med det minsta batteriet. Alla versioner har fått namn och heter Life, Business, Family, Style, Tech, Max och Tour. Solklart vad skillnaden är mellan dem? Trodde väl inte det... Hur som helst så börjar prislappen på 434.900 kronor. Tour har det lite större batteriet med en räckvidd på 55 mil, resten av versionerna har mellanbatteriet som räcker 42 mil och med tiden ska det komma en version som är billigare och har en räckvidd på 33 mil, men den kommer senare som sagt. Överlag är det mesta likt med bilarna, kraften är den samma och förutom den där versionen med längre räckvidd handlar det om olika kombinationer av paket. Varför Volkswagen kastade sig ner i soppan av olika namn på dessa kombinationer är ytterst oklart, enklare blev det inte direkt eftersom man först måste lista ut vad den aktuella versionen har för paket och sedan vad de olika paketen innehåller. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion av Porsche Taycan på gång
Bakhjulsdrift, mindre batteri och lägre prislapp

Just nu är den billigaste versionen av Porsche Taycan du kan köpa den som heter Taycan 4S. En sån får du från 1.170.000 kronor vilket ändå är en ganska stor slant. Men en billigare version är på väg och troligtvis lanseras den någon gång nästa år. För att få ned prislappen kommer den enbart med en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen. Effekten väntas ligga på 450 hästar och batteripacket lär bli något klenare än det på 79,2 kWh som sitter i 4S. Förutom en instegsversion kommer även en GTS-variant att dyka upp nästa år. Med den ska man fylla tomrummet som finns mellan 4S och Turbo. GTS sägs få dubbla motorer och en effekt på runt 600-620 hästar. Batteripacket är troligtvis det stora på 93,2 kWh vilket lär ge en räckvidd på runt 45 mil. Nästa steg för Taycan är kombiversionen Cross Turismo som ryktas presenteras någon gång i höst. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Modellprogram och priser för Mazda MX-30
Alla First Edition är slutsålda

I oktober förra året presenterade Mazda elbilen MX-30 och i samma veva fick vi prislappen, men bara för den man kallar för First Edition. Den kostade från 349.900 kronor och har hittills varit den enda versionen man har kunnat förhandsreservera på Mazdas hemsida. Till Sverige kom endast 250 stycken sådana och de har alla sålt slut. Nu presenterar man fler versioner och det är instegsversionen Sky som kostar från 347.900 kronor och toppversionen Cosmo som kostar från 381.900 kronor. Hur utrustningen mellan de olika versionerna ser ut ser ni bland bilderna. Läs allt om modellen och bygg din egen på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Lucid Motors teasar produktionsklar Air
Officiell avtäckning sker i april

I december skrev vi att Lucid Motors modell Air nästan var helt klar, och nu är den det. Med detta klipp teasar man produktionsversionen som är precis så som kunderna kommer få bilen. Ordentlig premiär blir det dock först på New York Auto Show i april. Det vi vet nu är att bilen får ett 900-voltsystem och att man på en laddning ska kunna ta sig 64,3 mil. Tidigare snackade man om att det skulle erbjudas instegsversioner från 52.500 dollar men detta ska man nu ha skippat och kommer istället att satsa på lyxversioner som kommer att kosta över 100.000 dollar. Målet är att fungera som rival till bilar som exempelvis Mercedes S-Klass, fast Air går på el då. Tillverkningen kommer att ske i fabriken i Casa Grande, Arizona och de första exemplaren ska rulla av bandet under årets fjärde kvartal. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan även svenskar förhandsbeställa en Lucid Air
Lucid Motors har öppnat orderböckerna

I slutet av 2016 fick vi för första gången bekanta oss med den nya elbilen Air från tillverkaren Lucid Motors. Spola fram tre år och bilen är 95 procent klar för produktion. Nu har man öppnat orderböckerna och även vi här i Sverige har möjlighet att lägga en beställning. Förhandsbeställa går bra att göra på länken nedan och det kostar 9.450 kronor i deposition - pengar som man får tillbaka om man ångrar sig innan det är skarpt läge. De som bor i Nordamerika sägs få sina bilar redan i slutet av det här året, andra marknader får snällt vänta till slutet av 2021 istället. På bilmässan i New York som äger rum i april kommer den helt produktionsklara versionen att presenteras och i samband med detta lär vi få alla uppgifter kring den. Man har tidigare lovat att bilen i sitt fetaste utförande ska få en räckvidd på 64 mil, ha 1000 hästar och göra 0-100 km/h på strax över 2,5 sekunder. En instegsversion med betydligt klenare doningar och en räckvidd på runt 40 mil väntas också. Denna ska ha en prislapp som börjar på 52.000 dollar. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0
2019

Lucid Motors har börjat bygga sin fabrik
Tillverkningen av elbilen Air drar igång i slutet av 2020

För tre år sedan presenterade det nystartade företaget Lucid Motors elbilen Air. Nu har man börjat bygga en fabrik och planen är att produktionen av bilen ska dra igång i slutet av nästa år. Fabriken smälls upp i Casa Grande, Arizona. Målet är att instegsversionen ska kosta 52.500 dollar och den lovar att erbjuda bättre prestanda och användarvänlighet än motsvarande Mercedes- och BMW-bilar. Drivningen sker på bakhjulen och effekten ska ligga på 405 hästar. På en laddning ska man kunna ta sig 38,6 mil. Det kommer även att finnas större batteripack som ger 50,6 och 64,3 mils räckvidd. Toppversionen kommer att bjuda på fyrhjulsdrift och 1013 hästar. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf
Två olika laddhybrider erbjuds

Som tidigare nämnt så presenterade Volkswagen igår helt nya Golf. Det här är generation åtta och även om man direkt ser att det handlar om en Golf är det mycket nytt under skalet. Modellen erbjuds bland annat med två stycken olika laddhybrid-alternativ och som mildhybrid. Bilen kommer endast att erbjudas i utförandet med fem dörrar och som kombi. Det blir alltså ingen tredörrars-version och eller ingen Sportsvan. Måtten säger 4,28 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,45 på höjden och 2,63 meter som hjulbas. Motormässigt så kanske de elektrifierade versionerna är mest intressanta initialt, innan GTI, GTD och R-versioner dyker upp. GTE som funnits tidigare erbjuds även här men ytterligare en laddhybrid och tre stycken mildhybrider adderas. Båda laddhybriderna har en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som får hjälp av en elmotor. Instegsversionen här kallas för eHybrid och den bjuder på totalt 204 hästar. Nya GTE har istället 245 hästar. Båda två får samma batteripack som finns i Passat GTE och det är på 13 kWh. Vad bilarna tar sig på bara el får vi dock inte reda på för tillfället. Mildhybriderna benämns eTSI och alla får ett 48-volts elsystem med en remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri. Här kan man få 110, 130 eller 150 hästar och alla motorer kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Insidan får bland annat det den digitala mätarskärmen Digital Cockpit på 10,25 tum som standard. Infotainmentskärmen med pekfunktion mäter 8,25 tum. Det finns även en större skärm på tio tum som man får om man kryssar i Discover Pro. Skärmarna gör att man har kunnat rensa bort en hel del knappar och reglage och på så vis göra en något renare layout. Väljer man automatlåda får man dessutom en yttepyttig liten växelväljare som ytterligare minimaliserar intrycket. LED-strålkastare är standard och det finns tre stycken olika alternativ att välja mellan. Det fetaste kallas för LED-Matrix och då får man 22 stycken lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Väljer man detta får man även såna där lattjolajbans-blinkers som "flyter". På säkerhetssidan hittar vi bland annat funktionen Travel Assist där bilen styr, gasar och bromsar själv. Detta fungerar i hastigheter upp till 210 km/h men bara under korta perioder. Andra saker som finns är Front Assist och Lane Assist och det förstnämnda har uppdaterats så att det nu även ser till att bromsa ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. En ordentlig genomgång av bilen får vi i vanlig ordning av Autogefühl nedan. Annars finns allt att läsa om nya Golf i pressmeddelandet och på länken nedan. Lanseringen sker i början av nästa år och i slutet av 2019 ska man kunna beställa, då lär vi få ännu mer specifikationer och pris. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagens kommande ID.4 ska kosta som en Tiguan
Nästa medlem i ID-familjen

Konceptet I.D. CROZZ som visades våren 2017 kommer att mynna ut i modellen ID.4 nästa år. Det blir då en storebror till nyligen presenterade ID.3 och något som i storleksväg kommer att spegla modellen Tiguan. Något annat den kommer att ha gemensamt med denna är priset, för det är nämligen Volkswagens mål - att den ska kosta som en Tiguan. Men då lär det inte handla om instegsversionen av Tiguan utan om någon av de dyrare versionerna. I Sverige kostar den billigaste från 308.700 kronor medan den dyraste från 429.900 kronor. Planen är att visa upp ID.4 i produktionsutförande i februari nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Lyssna på nya Corvette
Blir nog bra med mittmotor

I klippet ovan har man samlat hur mittmotorn i den kommande Corvetten låter. Bilen är fortfarande kraftigt maskerad men motorljudet verkar inte ha dämpats särskilt mycket. Instegsversionen får en ny V8:a på 6,2 liter utan överladdning på omkring 500 hästar medan kraftfullare versioner väntas få dubbelturbo istället för kompressor som man tidigare har kört med. Växellådan sägs vara en åttastegad med dubbelkoppling. Annat nytt kring Corvette är att den sista tillverkade C7:an nyligen auktionerades iväg för hela 2,7 miljoner dollar. C8 har premiär den 18 juli. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Ultima presenterar RS
Har premiär på Goodwood Festival of Speed

Den brittiska biltillverkaren Ultima presenterar nu den nya modellen RS. Den kommer att premiär på Goodwood Festival of Speed och precis som Ultimas övriga modeller går det att få den i flera olika utföranden och effektuttag. Värst blir versionen med hela 1200 hästar. Chassit är byggt så att alla nuvarande generationer av Chevrolets LT-V8:or får plats - från LT1 med 480 hästar upp till LT5 som i ZR1-modellerna ger 800 hästar. Men tycker man alltså inte att det räcker erbjuds ett trimkit som höjer effekten ytterligare 400 hästar. Vikten på bilen anges till 930 kilo men för vilken version det gäller är oklart, karossen är dock alltid i kolfiber. Instegsversionen ska göra 0-100 km/h på strax över tre sekunder, 0-160 på 6,2 och ha en toppfart på 289 km/h. Oavsett vilken motor man väljer så kopplas den till en sexpetad manuell låda hämtad från Porsche. Bromsmässigt sitter det 322 millimeter stora skivor med fyrkolvsok från AP Racing i alla fyra hörnen. 362 millimeter med sexkolvsok finns som tillval. Utanför bromsarna sitter smidda 19-tummare. Man kan välja att bygga bilen själv eller låta fabriken göra det. Vad det kostar att bli ägare till ett exemplar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Nya knubbiga BMW 1-serie är här
Nu är det framhjulsdrift som gäller

Idag är det den 27 maj och dagen då BMW lovade att presentera nya 1-serien, och de höll vad de lovade. Bilen är helt ny och går en något kontroversiell väg - den är nämligen för första gången framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift får man dock om man väljer "värstingen" M135i. Proportionerna är något skumma och modellen har flera likheter med mini-suven X2 av någon konstig anledning, men det kanske är det här folk vill ha? BMW:s senaste trend med monsterstor grill finns även här. Den nya designen ska ge bättre plats på insidan och i bagagen ska man få in 380 liter vilket är 20 fler än föregångaren. Fäller man baksätet sväljer utrymmet istället 1200 liter. De som sitter där bak får även 19 millimeter mer plats för huvud, 33 för benen och 13 för armbågarna. Insidan får även det senaste infotainment-systemet som består av en skärm på 10,25 tum. En lika stor skärm fungerar som instrumentkluster och kan man inte få nog av skärmar finns även en head-up-display på 9,2 tum. I Europa kommer bilen att säljas med fem stycken olika motoralternativ från start - tre dieslar och två stycken bensinare. Instegsversionen är 116d som bjuder på 116 hästar. M135i xDrive är i andra änden och den har numera en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 306 hästar och ett vrid på 450 newtonmeter. Denna version ska göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Till motorn kopplas här en åttastegad Steptronic-låda, något manuellt alternativ erbjuds inte. Försäljningen drar igång i september men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
15.6°
+
Bobby Green
0

Namnet på Volkswagens nya elbil är ID.3
Går att beställa nu

Efter live-sändningen tidigare idag är nu Volkswagens helt eldrivna modell ID.3 officiell. I samma veva går det bra att beställa ett exemplar om man skulle vara sugen. Gör man det betalar man in en deposition på 10.000 kronor och betalar sedan resterande vid leverans. Ångrar man sig får man tillbaka depositionen. Versionen som finns att beställa nu kallas för ID.3 1st, det kommer att dyka upp fler framöver. Modellen kommer att erbjudas med tre stycken olika batteripaket och 1st har det mellanstora på 58 kWh. Räckvidden är då 42 mil enligt WLTP-cykeln. Prislappen kommer att hamna på under 40.000 euro, men några exakta siffror i kronor har vi tyvärr inte för tillfället. ID.3 1st tillverkas i 30.000 stycken exemplar och sticker bland annat ut med en unik logga som man hittar lite överallt och annan design på pedalerna. Via appen får den som köper denna gratis laddning under ett år (max 2000 kWh) och kan ladda på IONITY-stationer. Instegsversionen som kommer att kosta under 30.000 euro när den lanseras har ett batteripack på 45 kWh och räckvidd på 33 mil medan "värstingen" istället bjuder på 77 kWh och 55 mils räckvidd. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Tesla rockar om beteckningarna på Model S och Model X
Och instegsversionen får 100 kWh-batteri

För två veckor sedan slopade Tesla 75D-versionerna för Model S och Model X och nu gör man om ytterligare, i alla fall i USA. Man skippar batteripacksstorleken och antalet motorer helt och hållet i namnet och går på samma spår som gäller för Model 3. De versionerna som tidigare hette P100D döps istället om till Performance. Utrustar man bilen med Ludicrous Mode (20.000 dollar extra) blir namnet på bilen "Performance with Ludicrous Mode". Köper man bilarna utan Performance heter de kort och gott Model S och Model X. Båda har nu batteripacket på 100 kWh men dess fulla potential är låst via mjukvara. Model S ska ta sig 49,8 mil medan Model X tar sig 43,4 mil. För 8.000 dollar extra kan man få upp räckvidden till 53,9 respektive 47,4 mil. Teslas svenska hemsida är inte uppdaterad med dessa nyheter än men samma grejer borde väl komma hit så småningom också. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida