m

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Elva plus och elva minus med VW ID.3!
En skojig men långt ifrån perfekt bil

När man gör en helt ny modell så är det så klart massor av nya saker som fungerar lysande och massor som fungerar mindre lysande. Så även med Volkswagens ID.3. Vi körde bilen i höstas men som alltid hittar man inte allt dumt och smart under en kort provkörning så vi snattade bilen en vecka och hittade elva plus och elva minus. Bland annat så älskar vi svängradien som är en av sakerna som gör den otroligt lätt att ha och göra med i stan och i parkeringsgarage till exempel. Vi gillar även instrumenteringen och ljusrampen som berättar om man ska svänga. Vi älskar verkligen inte touchknapparna för att styra värme och ljud. På tal om ljud så är det helt tomt där bakre högtalaren sitter, den är fejk! Kolla in alla elva plus och minus i vår video! Glöm förresten inte att prenumerera på vår kanal! Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
2020

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny eldriven MGB Roadster från RBW
Ska börja tillverkas nästa år

För två år sedan skrev vi om företaget RBW som elkonverterar gamla klassiker. Nu har de visat upp en ny version av deras Roadster som är en MGB Roadster där man ersatt drivlinan med en elmotor och ett batteripack. Det sistnämnda sitter där förbränningsmotorn en gång satt medan elmotorn som är på 95 hästar är placerad på bakaxeln. 0-100 km/h ska gå på strax över nio sekunder och toppfarten anges till 129 km/h. Ingen racerbil alltså, men det är inte heller tanken med denna. Med sina sex batterier anges räckvidden till 27 mil. Detta ökar till 32 mil om man istället väljer sju batterier. Det finns även en version med åtta batterier men räckvidden på den får vi inte reda på just nu. En full laddning ska för det klenaste alternativet ta åtta timmar. Karossen är helt nytillverkad precis som alla delar och komponenter som monteras på den. Insidan har läderstolar och modern digital instrumentering. I mittkonsolen har man tryckt in ett infotainmentsystem från Pioneer med en skärm på sju tum. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 90.000 pund. En MGB GT-version för den som vill ha fast monterat tak ska även erbjudas längre fram. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Honda återupplivar klassikern CB350
Ska sno kunder från Royal Enfield i Indien

Det är många motorcykeltillverkare som plockat fram nostalgi-kortet den senaste tiden och lanserat modeller med en touch av dåtiden. Royal Enfields hojar har dock alltid sett ut som gamla klassiker och det gillas av många. Honda presenterar nu en återskapad och något uppdaterad version av klassikern CB350. Den här är framtagen för att sno kunde från just Royal Enfield på hemmamarknaden i Indien. Mycket av den gamla designen fick hänga med men man ser snabbt att en del saker ändå har uppdaterats. Den här har exempelvis skivbroms bak, modern instrumentering och flådiga LED-lampor. Motorn är en luftkyld enstånka på 348 kubik som ger 21 hästar och 30 newtonmeter i vrid. Till maskinen sitter en fempetad låda. Nya CB350 kostar från 2575 dollar. En Royal Enfield Bullet 350 kostar dock bara 1760 dollar så det återstår att se om Hondan ändå kan locka över folk från konkurrenten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Digitalt instrumentkluster till Lotus Elise och Exige
Bara att koppla in

Om du har en Lotus Elise eller Exige V6 från 2008 och framåt och känner att instrumenteringen är lite daterad kan du nu uppgradera den med detta kit. Det består av en sex tum stor digital skärm som helt ersätter det som sitter i bilen just nu, och som bara ska vara att koppla in. Klustret är laddat med fler än 4000 stycken olika racerbanor och kan spela in data från när du är ute och kör på bana. Kostar 1470 pund i England. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter E-Klass
Uppdaterad design och teknik

Mercedes rullar nu ut en facelift för alla versioner av modellen E-Klass och det handlar om lite uppdaterad design och mer teknik på insidan. Bilen får nya LED-strålkastare som standard, ny grill och ny design på stötfångaren fram. Även baklamporna uppdateras. Insidan får nu de dubbla 10,2 tum stora skärmarna för instrumenteringen som standard. Infotainmentsystemet MBUX är nu av den senaste generationen och detta kan styras med gester, rösten, knappar eller med fingrarna. Under huven erbjuds sju stycken olika motoralternativ och det finns både mild-hybrider och ladd-hybrider att välja mellan. Effekten sträcker sig från 156 upp till 367 hästar om man vill köra på bensin, för diesel gäller 160 till 330 hästkrafter. Det finns även en AMG-version från start och det är E53 4MATIC+ med 440 hästkrafter. Lansering sker nu i sommar men hur priserna ser ut vet vi inte just nu. Läs allt om lyftet på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2019

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes GLB blir din för 358.900 kronor
Går att beställa nu

Nu är de svenska priserna klara för Mercedes nya kompakta SUV GLB. Du får den från 358.900 kronor och den går att beställa nu. Bilen går att få med upp till sju stycken sittplatser (8600 kronor extra) och de två platserna längst bak går att fälla ner i golvet när man inte behöver dem. För den lägsta prislappen får man en 180 d med dieselmotor på 116 hästar och framhjulsdrift. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda. Som standard kommer bland annat widescreen-instrumentering, infotainmentsystemet MBUX, LED-strålkastare och backkamera. På dragkroken får man hänga upp till 1800 kilo. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Instrumenteringen i Volkswagen ID.3 läcker ut
Läcker?

Ett gäng bilder skärmdumpade från ett videoklipp visar hur instrumenteringen i Volkswagens kommande elbil ID.3 ser ut. Vi ser att det sitter en hyfsat stor pekskärm på mittkonsolen för infotainment-systemet medan instrumenten framför ratten finns i en något mindre skärm. Där ser man även knappen för den elektroniska handbromsen. Vrider man på hela denna klump väljer man om man ska lägga i backen, neutral eller växel framåt. ID.3 kommer att presenteras i färdig form på Frankfurt-mässan i september. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Första intrycket av Tesla Model 3
Japp, jag vill ha en

För några timmar sedan satte jag mig bakom ratten på Tesla Model 3 Performance och därför är det på sin plats med en artikel kring de första intrycken. Här hade man ju förberett sig på att det skulle bli lite jobbigt och ovant för att folk tidigare gnällt på att det inte finns någon instrumentering framför ratten och för att vindrutetorkarna "måste" skötas via skärmen. Det tog cirka 0,0001 sekunder att vänja sig vid vyn. Oerhört skönt att inte ha massa tjafs framför sig faktiskt. Det enda jag enkelt vill kunna ha koll på är aktuell hastighet och hur långt jag kan köra innan det är dags att tanka mer el, och detta finns några centimeter till höger om ratten. Inte alls distraherande eller störande så det var ju skönt att kunna lägga det åt sidan. Istället får man en bra sikt framåt och jag saknar verkligen inget som konventionella bilar har. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0
2018

Cupra Ateca blir din från 409.900 kronor
Lanseras nu i helgen

I början av året meddelade Seat att man gjort Cupra till sin alldeles egna prestandaavdelning. I februari presenterade man Cupra Ateca som är den första bilen ut under det nya epitetet. Nu i helgen har bilen premiär hos handlarna och i samband med detta får vi prislappen som är från 409.900 kronor. I samband med lanseringen öppnar man även sju stycken så kallade Cupra Corners hos återförsäljare i Stockholm (Haninge och Täby), Göteborg, Malmö, Växjö, Kalmar och Luleå. För pengarna får man en SUV med 300 hästar under huven. Effekten hämtas ur en turbomatad fyra på 2,0 liter. Fyrhjulsdrift och sjustegad dubbelkopplingslåda är standard. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Förutom krallig motor får bilen ett vassare kjolpaket, 19-tumsfälgar och fyra avgaspipor som sticker ut där bak. På insidan hittar man bland annat digital instrumentering och skålade sportstolar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Skoda Karoq blir lite sportigare
Det här är Sportlineversionen

Skoda ska ju vara lite rimliga och förnuftiga, men då och då släpper de lite busigare versioner av sina modeller. Nu är Karoq Sportline i och för sig långt från att vara galen eller tokig. Det handlar om en version med lite annan färgsättning, annorlunda front och rumpa och lite annorlunda kjolar. Nya fälgar på 18 tum har man också gett bilen. Jag tycker allt att den är lite fräck. På insidan har det också blivit lite sportigare med synliga sömmar både här och där. Beställer man till digital instrumentering blir även den lite sportigare. Under huven kan man få fyra motorer, två på 150 hästar och två på 190 hästar, en diesel och en bensinare. Vill man ha den där bensinaren måste man beställa Sportline, den kommer bara att finnas tillgänglig tillsammans med den modellen. Som sagt, rimligt och förnuftigt. Men det är väl inget fel med det? Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida