m

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Subaru BRZ
Ingen turbo

Subaru rullar nu ut helt nya BRZ. Men där många kanske hade förväntat sig en turbo och lite annat godis känns det här nästan bara som en utökad facelift. Utsidan har nytt utseende men på insidan har det inte hänt så mycket förutom ett digitalt instrumentkluster. Och under huven sitter det som sagt ingen stressfläkt även om effekten har ökat något. Men det kanske räcker ändå? Motorn är en boxerfyra på 2,4 liter som ger 230 hästar och 250 newtonmeter med ett varvstopp på 7000. Den driver i sin tur bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Automatlåda med sex steg finns som tillval. Man lovar vassare chassi än föregångaren och det tillsammans med låg vikt (1276 kilo) ska bidra till roliga köregenskaper. Som vi redan tidigare har meddelat så kommer den här inte att säljas i Sverige. Vad den kostar på andra ställen vet vi inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter även den eldrivna versionen av Kona
Ser nu ut som sina syskon

I början av september fick Hyundai Kona sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till den eldrivna versionen som heter Kona Electric. Den ser nu alltså också ut som sina syskon men saknar som vi kan se en konventionell grill i fronten. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster med skärm på 10,25 tum. Infotainmentsystemet får en lika stor skärm fast med pekfunktion. Man kan nu även koppla ihop bilen med telefonen via en app och i den kan man bland annat förvärma kupén och ställa in laddtid. Annat nytt är säkerhetssystemen som nu kan upptäcka korsande trafik i döda vinkeln och bakom bilen. Tekniken påminner dig även om bilen framför dig börjar köra och du inte gör något. Kona Electric går precis som tidigare att få med två stycken olika batteripack - 39 eller 64 kWh. Det första ger dig 30,5 mil medan du ska komma 48,4 mil med det större. Effekten i elmotorn är 136 respektive 204 hästar. Vridet är dock detsamma för båda - 395 newtonmeter. Snabbladda går att göra med upp till 100 kW och laddaren ombord är på 7,2 kW. Som tillval finns laddare på 10,5 kW. Bilen börjar säljas nästa år men något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

För lite mer än ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai som koncept och det var verkligen en helt annan bil jämfört med föregångaren. Helt plötsligt hade vätgasbilen faktiskt blivit rätt snygg. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och jag kan glädjande meddela att den ser i princip exakt likadan ut som konceptet. Under skalet finns tre stycken vätgastankar som när de är fyllda ska ge en räckvidd på 85 mil. Dessa matar i sin tur en elmotor som ger 182 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 175 km/h och drivningen sker på bakhjulen. Nya Mirai bygger på samma plattform som Toyota Crown och Lexus LS och viktfördelningen ska vara 50/50 mellan fram och bakaxeln. Insidan får bland annat ett digitalt instrumentkluster och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,3 tum. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Subaru presenterar nya Levorg
Kommer inte till Europa

Det är dags för en ny generation av Subarus modell Levorg att göra entré och så här ser den alltså ut. Den förra generationen som var den första har fått leva sedan november 2013 så det var hög tid för en uppdatering. Det här är alltså en kombi för dig som vill ha något sportigare än modellerna Legacy och Outback. Förutom ett mer uppdaterat utseende bygger bilen på en helt ny plattform. Under huven sitter en turbomatad boxerfyra på 1,8 liter som ger 177 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en automatlåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. Inget manuellt alternativ erbjuds, inte heller någon diesel eller hybrid. Insidan får en pekskärm i mitten på 11,6 tum och ett digitalt instrumentkluster som mäter 12,3 tum. Levorg kommer inte att säljas i Europa. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Digitalt instrumentkluster till Lotus Elise och Exige
Bara att koppla in

Om du har en Lotus Elise eller Exige V6 från 2008 och framåt och känner att instrumenteringen är lite daterad kan du nu uppgradera den med detta kit. Det består av en sex tum stor digital skärm som helt ersätter det som sitter i bilen just nu, och som bara ska vara att koppla in. Klustret är laddat med fler än 4000 stycken olika racerbanor och kan spela in data från när du är ute och kör på bana. Kostar 1470 pund i England. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lordstowns eldrivna pickup ut på insidan
Presenteras den 25 juni

Lordstown Motors bjuder nu på några renderingar som visar hur deras kommande eldrivna pickup Endurance ser ut på insidan. I samband med detta berättar man även att bilen kommer att visas upp officiellt den 25 juni, på torsdag nästa vecka alltså. Som vi kan se får bilen ett digitalt instrumentkluster på en stor skärm som breder ut sig ända bort till infotainmentsystemets område. Mellan framstolarna är inte ett tredje säte utan istället ett rejält armstöd som lär bjuda på mycket förvaringsmöjligheter. Planen är att lansering ska ske i januari. Bilen ska bjuda på fyra stycken hjulmonterade elmotorer som tillsammans ger 608 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Priset ska börja på 52.500 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Seat presenterar uppdaterade Ateca
Dags för ett lyft för den kompakta suven

Suven Ateca lanserades 2016 och nu ger Seat den en facelift. Receptet är som det brukar vara - uppdaterat utseende, mer teknik och effektivare motorer. Seat trycker även på hur modellen nu är helt uppkopplad med online-baserade funktioner och tjänster. Utsidan får en ny grill, LED-strålkastare, nya stötfångare fram och bak, uppdaterade baklampor och den nya grejen med att modellnamnet är utskrivet i skrivstil på bakluckan. Vill du att din bil ska se lite mer ruggad ut väljer du till Xperience eller Xperience Lux-paketet med svarta stötfångare, fejkade hasplåtar i silver och silvriga sidokjolar. Insidan får en ny ratt, nya material på stolarna och ett digitalt instrumentkluster om du har valt tillägget FR Sport eller Xperience Lux. Infotainmentsystemet har uppdaterats med större skärm. Nu finns även trådlös Apple CarPlay, Android-användare får dock fortfarande använda sladd. När uppdaterade Ateca lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart just nu. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Toyota uppdaterar Hilux
Får ny turbodiesel

Toyota lyfter nu pickupen Hilux och ger den bland annat en ny dieselmotor. Den största synliga förändringen är den nya större grillen och de nya strålkastarna. Även baklamporna har ny design. Insidan får ett nytt infotainmentsystem som innehåller Apple CarPlay och Android Auto. Man kan nu även få ett digitalt instrumentkluster. Den nya motorn är en turbomatad fyra på 2,8 liter som ger 201 hästar och 500 newtonmeter i vridmoment. Detta vridet får du dock bara om du väljer automatlådan, det manuella alternativet får nöja sig med 420 newtonmeter. I vissa länder kommer även en turbodiesel på 2,4 liter och en bensinfyra på 2,7 liter att erbjudas. Övriga nyheter är uppdaterad fjädring med nya bussningar och förbättrade bladfjädrar bak för en behagligare åktur. Den fyrhjulsdrivna versionen med automatlåda får dra upp till 3,5 ton efter sig, de tvåhjulsdrivna får dra 2,8 ton. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte än. Bilderna visar ej europeisk version av modellen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai Santa Fe
Mer än bara en facelift

Hyundai presenterar nu en facelift av modellen Santa Fe och det handlar faktiskt om mer än bara nya lackalternativ och DRL-ljus i stötfångaren. Förutom uppdaterade strålkastare och baklampor baseras bilen på en ny plattform som ska vara säkrare, ge bättre köregenskapar och som möjliggör laddhybrid-teknik. Även insidan har gjorts om och här hittar vi en ny 10,25 tum stor infotainmentskärm tillsammans med ett digitalt instrumentkluster som visas på en 12,3 tum stor skärm. Hela mittkonsolen har även arbetats om och nu hittar man knappar istället för spak gällande växellådans lägen. Tyvärr får vi ingen mer information än så här för tillfället. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år. Specifikationer kring motorer, pris och liknande ska släppas senare i år. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut nya Elantra
Kommer med nytt hybrid-alternativ

Igår presenterade Hyundai som utlovat helt nya Elantra och så här ser den alltså ut. Det nya utseendet är fullt med skarpa linjer och precis som de flesta nya bilar sitter det en ljuslist baktill som förenar baklamporna. Modellen beskrivs som en fyrdörrars coupé för vardagsbruk och anammar företagets designspråk Sensuous Sportiness. Jämfört med föregångaren har bilen blivit 5,6 centimeter längre, 2,5 centimeter bredare och två centimeter lägre. Hjulbasen har vuxit med två centimeter och mäter nu 2,72 meter. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och en lika stor skärm på mittkonsolen för infotainment-systemet. Android Auto och Apple CarPlay är standard. På tillvalslistan finns bland annat trådlös laddare för mobilen, ljudsystem från Bose med åtta stycken högtalare och ett digitalt nyckelsystem för dig med Android-telefon eller ett NFC-kort. Under huven finns lite olika alternativ. Ett är en bensinfyra på 2,0 liter som ger 149 hästar och som kopplas till en automatlåda. Nytt är en hybrid som kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och ett batteripack som sitter gömt under baksätet. Den kombinerade effekten anges här till 141 hästar och 264 newtonmeter i vrid. Paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda. Produktionen drar igång i höst och försäljningen startar under årets fjärde kvartal. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Kia Sorento
Erbjuds som sjusits och som laddhybrid

Imorgon ska Kia ha live-presentation för nya Sorento men eftersom bilen redan har visats upp i Sydkorea har tillverkaren nu skickat ut all information och bilder på nyheten. Det här blir den fjärde generationen av modellen och den bygger på en helt ny plattform som tillåter diesel, hybrid och laddhybrid-alternativ. Nya Sorento är en centimeter bredare och en centimeter längre än sin föregångare och mätar nu 1,9 respektive 4,81 meter. Axelavståndet har ökat med 3,5 centimeter till 2,81 meter. På insidan hittar vi bland annat ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en infotainmentskärm som mäter 10,25 tum. Alla material ska vara av högre kvalitet än tidigare. Man kan som sagt få bilen med upp till sju sittplatser men då blir bagagerummet som väntat ganska fjuttigt - 187 liter. Fäller man den tredje raden ska det gå in upp till 821 liter. Hybrid-versionen kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 230 hästar och 350 newtonmeter. Mer information om den kommande laddhybriden släpps längre fram. Sen finns det även en diesel som har en fyra på 2,2 liter som ger 202 hästar och 440 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en ny åttastegad DCT-låda. Förbokningarna av diesel och hybrid öppnar i april och lanseringen sker sen i sommar. Då kommer man även att kunna förboka laddhybriden som ska levereras i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Continental har tagit fram ett 3D-instrumentkluster
Har premiär i Genesis GV80

Den tyska däcktillverkaren Continental har ett tag fnulat på ett digitalt instrumentkluster med 3D-effekt, det första i sitt slag. Nu har klustret för första gången hittat in i en produktionsbil och det är i nyligen presenterade Genesis GV80. 3D-effekten ska hjälpa föraren att se instrumenten ännu bättre. Det finns även en kamera som håller koll på var blicken är och hela tiden ändrar displayen så att den följer huvudet. Skulle man börja nicka med huvudet eller liknande får man en varning - något som dock har funnits i bilar länge nu. Systemet är framtaget för att vara behagligt för ögonen att titta på och inte fullspäckat med distraherande information. Vilka fler modeller det nya instrumentklustret kommer att hitta in i är oklart för tillfället. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar nya Caddy
Dags för generation fem att göra entré

Den bäst säljande modellen Volkswagen Transportbilar har är Caddy och nu presenterar man den femte generationen. Den ser ut som de senaste skisserna visar och även om man känner igen den mycket framifrån får baken en helt ny siluett med högt uppdragna bakljus. För tillfället får vi bara bilder på hur bilen ser ut i personbilsutförande och inte som vi mest kommer få se den - som skåpbil. Nya Caddy baseras på MQB-plattformen och det innebär bland annat att den får ta del av förarassistentsystem som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen. Sex av de 19 stycken systemen på Caddy är helt nya. Bilen får bland annat Travel Assist som hjälper till med körningen i alla hastigheter och Trailer Assist när det ska backas med släp. Andra bekvämligheter är exempelvis stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, panoramatak, LED-bakljus och LED-strålkastare. Det finns även Keyless Access och ett digitalt instrumentkluster. På tal om insidan så bjuder Caddy Maxi på tillräckligt med plats för att få in två stycken EU-pallar. Marknadsintroduktionen kommer att ske i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte fått för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida