m

Lexus drar täcket av LX 600
Går att få med fyra säten

Efter teasers är nu nya Lexus LX 600 officiell. Det här är tillverkarens bjässe och som vi tidigare har skrivit så är det en Toyota Land Cruiser i andra, uppsnofsade, kläder. Den här packas med lyx och vill du ha gott om plats väljer du bara fyra stycken sittplatser. Då får du två stycken kaptensstolar i baksätet och en mini-lounge att ta igen dig i. På tillvalslistan finns exempelvis ett ljudsystem från Mark Levinson med inte mindre än 25 stycken högtalare. Skärmarna på instrumentpanelen mäter 12,3 tum för infotainmentsystemet och under denna sitter en på 7 tum och på den justerar du klimatanläggningen. Under huven sitter en ny dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter som ger 415 hästar och 649 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en ny tiostegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Jämfört med föregångaren väger den här 200 kilo mindre och det är tack vare dörrar i aluminium och en ny plattform. LX 600 kommer inte att säljas i Sverige utan det är Land Cruiser som gäller här. Tumnagel
22.9°
+
Bobby Green
0

Framtida Alfa Romeos kommer ha så få skärmar det bara går
Vdn: "I don't sell an iPad with a car around it, I sell an Alfa Romeo"

Många biltillverkare trycker in så många skärmar i och ovanpå instrumentpanelen som det bara går. Helst ända bort till passageraren så att ingen ska missa något. Men inte Alfa Romeo, och de har inga planer på det heller. I början av året tilldelades Jean-Philippe Imparato vd-rollen och han är tydlig med vad som gäller - "I donx27t sell an iPad with a car around it, I sell an Alfa Romeo". Enligt honom tar skärmarna bort det som tillverkaren står för - körglädje. Därför ska bilarna vara förarorienterade och skärmar blir då bara ett störande moment. Vad tycker ni? Fler eller färre skärmar i bilar? Tumnagel
53.2°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras den eldrivna scootern Piaggio 1
Kostar från 32.900 kronor

I våras presenterade Piaggio den eldrivna scootermodellen Piaggio 1 och nu är det dags för lansering. Prislappen är från 32.900 och då får du en moped som toppar 45 km/h och som tar sig runt 5,5 mil på en laddning. Sen finns det även en version som heter 1 Active (39.900 kronor) och den gör istället 60 km/h och tar sig 6,6 mil. Kör du dock i ECO-läget (toppfart 30 km/h) tar du dig istället 8,5 mil. Instrumentpanelen består av en färgskärm på 5,5 tum som visar all information du kan tänkas behöva som hastighet, batterinivå, räckvidd och olika typer av kördata. När batteriet är slut kan du om du vill plocka med dig det hem och ladda där. En full laddning ska ta runt sex timmar. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira i racingkostym
Ska börja köras med nästa säsong

I början av juli presenterade Lotus den nya modellen Emira som blir deras sista bil med förbränningsmotor innan elen tar över. Nu visas bilen i GT4-utförande anpassad för racing. En ordentlig premiär ska ske senare i år på racerbanan i Hethel. Som väntat är raceversionen något lättare och målvikten (torr) ska ligga på 1260 kilo. Man har strippat bort alla bekvämligheter och på insidan hittar man nu en bur, sexpunktsbälte och instrumentpanel från Motec. Vidare har en stor vinge monterats på bakluckan, tåligare 18-tummare skodda med Pirelli GT4-däck sitter i hjulhusen och både bromsar och fjädring har uppgraderats ytterligare. Man har även ersatt den vanliga bensintanken med en fuel cell. Någon förändring effektmässigt ska inte ha skett vilket innebär att det även i denna sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter från Toyota som ger 400 hästar. Till den kopplas dock en annan växellåda och det är en sexstegad paddelhistoria från xTrac. Lotus kommer att bygga ett gäng Emira GT4 för säsongen 2022 och fler när det är dags för 2023. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Klassisk Folkabuss blev en rullande lounge
Ska även fungera som kontor

Continental fick en idé om att skapa en bil men de gjorde det inte från grunden, utan de valde att sätta tänderna i en gammal klassiker. En Volkswagen T2 närmare bestämt. Den har de nu förvandlat till AMBIENC3 Concept som enklast beskrivs som en rullande lounge. Vill man inte bara vila ska platsen även fungera som kontor. Bilen är utrustad med den senaste tekniken och fylld med innovativa och hållbara materialval. Förarsätet har exempelvis StayNu-teknik som ska hjälpa till att hålla bort fläckar och smuts. Det finns inga synliga knappar på instrumentpanelen utan de är dolda under de olika ytorna och dyker upp först när bilen används. I övrigt finns det en kaffemaskin från Smeg och ett ljudsystem från Ac2ated Sound. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Überlyxigt eldrivet Maybach-koncept
Ska lanseras 2023

Klart att även Maybach ska elektrifieras och konceptet Mercedes-Maybach EQS är en förhandsvisning av vad som är på väg. 2023 ska modellen lanseras skarpt och det här är en SUV för de som vill glida fram på el och samtidigt omfamnas av den lyxigaste lyxen. Handtagen till dörrarna kommer ut när du närmar dig bilen och förardörren ska öppna sig automatiskt. Man ska även kunna öppna de andra dörrarna trådlöst. Väl på plats i förarsätet har man en futuristisk ratt att hålla i och en stor Hyperscreen-skärm som sträcker sig över hela instrumentpanelen att titta på. Som väntat är det i baksätet man vill hänga på den här och här finns två stycken kaptensstolar att parkera sig i och en stor mittkonsol där du kan ställa din drink och din favoritblomma. Tyvärr får vi inte reda på så mycket mer kring konceptet. Den ska i alla fall baseras på samma nya eldrivna plattform som EQS-suven som Mercedes kommer att lansera nästa år. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Inredningen på nya Mercedes SL
Blir 2+2!

Klassikern Mercedes-Benz 300 SL har fått stå modell för nya generationen av Mercedes SL. Eller det är vad Mercedes säger i alla fall, jag är inte så säker på att det verkligen finns så mycket likheter. Man kallar mixen av digitalt och analogt för hyperanalogue och allt ska vara väldigt förarfokuserat, det går till exempel att justera skärmen i mitten så att den är mer vinklad åt föraren. Jag gillar att det är så mycket som är "fysiskt", från högtalarna, förbi luftblåsen till det i och för sig digitala klustret framför föraren som må vara digitalt men som känns väldigt snyggt inbakad i instrumentpanelen. Ratten är inte direkt ful heller. Men den stora nyheten är ändå att SL blir 2+2, även om baksätet kanske inte är gjort för folk med ben. Bilen presenteras förresten av Mercedes-AMG, så vi lär inte få några mesiga versioner av bilen när den väl kommer. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Skoda visar fräsigare Enyaq
Sportline är lägre och aggressivare

Skoda presenterar nu en sportigare version av den eldrivna suven Enyaq. Den här kallar man för Sportline och det som skiljer den åt är svart ram runt grillen, svarta takrails, svarta rutramar, svart Skoda-text på bakluckan, sportigare bakre stötfångare, sidokjolar i bilens färg och nya 21 tum stora fälgar. Insidan får sportigare stolar, kolfiberutseende på instrumentpanelen, svart syntetläder, aluminiumpedaler och en treekrad ratt. Man har inte gjort något åt drivlinan utan Sportline innebär bara uppdateringar utseendemässigt, och en sänkning. Vad man får betala för de nya grejerna framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Nissan Ariya!
Elbilen som kommer nästa år

Nissan är ju gamla i elbilsgamet med deras Leaf, men nästa år kommer det mer. Då kommer nämligen deras Ariya som är byggd på nya plattformen CMF-EV. Det handlar om en bil i C-segmentet men är enligt Nissan stor som en SUV i D-segmentet, vilket är samma historia som med Volkswagen ID.4. Bilarna är inte bara lika i storlek utan även också i pris, prislappen väntas börja på strax norr om 500.000 kronor och då får man en bil med ett batteri på 64 kWh och tvåhjulsdrift. Dyraste versionen väntas ligga på runt 700.000 kronor och då får man en bil med fyrhjulsdrift, batteri på 87 kWh och nästan 400 hästar som ger en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder. Kolla in video på utsidan här! Stilen på den här är riktigt cool tycker jag, speciellt i den här kopparfärgade versionen. Fronten är riktigt snygg och bilen är överlag snyggt skulpterad. Taklinjen sluttar som på många andra rätt mycket, kanske för mycket för det är väldigt dålig höjd i bagageutrymmet. Kolla in video på insidan här! På insidan är det enkelt men stiligt. Man har lyckats göra en instrumentpanel som är ren och snygg och som känns lyxig med knappar som är infällda. Ingen kardantunnel gör att man har väldigt mycket plats i mitten, både fram och bak. Det är som sagt rent och snyggt men speciellt lyxigt är det inte när man kikar närmare, dörrar och detaljer är rätt plastiga. Men för att vara i det här segmentet är det riktigt bra jobbat av Nissan! Säljstart är i sommar men de första bilarna kommer första i början av nästan år. Det här är en klart lovande modell som jag tror kommer att passa många och jag tror att Nissan är lite ledsna över att den inte är ute på marknaden redan. En bra bonusdetalj är att den för dra 1500 kilo om man köper versionen med stora batteriet och fyrhjulsdrift. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Harman presenterar tre nya koncept för insidan av bilen
Spela, skapa och upplev livekonserter

Sitter man i en bil och kör nu för tiden ska man ha ögonen på vägen, men så kanske det inte ser ut i framtiden för då är tanken att bilarna ska köra sig själva. Och då kan man ju hitta på andra saker samtidigt som man hänger inne i den där lådan som ska ta sig till ens destination. Det har Harman tänkt på och under CES-mässan presenterar de nu tre stycken nya koncept för insidan av bilen - både för självkörande bilar men även för "vanliga". Först ut är Gaming Intense Max som kanske inte helt oväntat handlar om spel. Det här ska vara en helt ny typ av spelupplevelse för bil. Här ska man kunna spela loss som bara den när bilen är parkerad för då åker nämligen ratten in i instrumentpanelen och en stor skärm kommer närmare dig som spelar. Högtalarna som sitter inbyggda i stolarnas ryggstöd vinklas även ner för att ytterligare omsluta dig i upplevelsen. Nästa koncept som kallas för Creator Studio är för den som exempelvis älskar karaoke eller liknande. Bilens mikrofoner och kameror på insidan riktas mot dig så att du kan spela in dina egna musikvideos och annat, som du därefter enkelt ska kunna redigera på plats. Sist ut är Drive-Live Concert och via detta ska du kunna liveströmma konserter från den stora skärmen framtill som tar upp hela vindrutan. Harman har mängder av andra saker kring detta på gång och lite av det får ni se i de två klippen här nedan. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida