LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Cadillacs kommande elbil får 33 tum stor skärm
Kommer ta upp hela instrumentbrädan

Det är inte bara biltillverkaren Byton som satsar på ofantligt stora skärmar på instrumentpanelen, även Cadillac har hakat på detta. I nya Escalade har man sammanfogat två stycken skärmar som tillsammans bildar en 38 tum stor yta. I den kommande elbilen Lyriq kör man istället en enda kurvad skärm - och den kommer vara på 33 tum. Måtten är 83,8 centimeter på bredden och 12,7 på höjden. Skärmen kommer att vara uppdelad i tre stycken olika zoner. Längst till vänster kommer man att kunna styra och se interiörljuset och head-up-displayen. I mitten finns den vanliga hastighetsmätaren och till höger infotainment-systemet. De yttre zonerna kommer vara pek-vänliga medan man kommer kontrollera det i mitten med ett fysiskt hjul. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är ansiktet på nya Opel Mokka
Och instrumentpanelen

Opel fortsätter att rulla ut teaserbilder på nästa Mokka och nu får vi dels se hur instrumentpanelen kommer att se ut, och hur den nya ansiktet blir. Den sistnämnda hämtar en hel del inspiration från konceptbilen GT X Experimental som visades 2018. Jag ser även lite av första generationen Manta här. Den här designen kommer alla framtida Opel-modeller att anamma. Nya Mokka presenteras troligtvis innan året är slut. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an
Med specialversion av Mulsanne

I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Lada uppdaterar Niva
Ser ni skillnaden?

Ryska Lada uppdaterar nu modellen Niva men ni ska inte vara ledsna om ni inte ser någon skillnad mot tidigare, i alla fall inte på utsidan. Det enda som har hänt där är integrerade dimljus i stötfångaren. Istället är det insidan som har uppdaterats en aning för att bli mer bekväm. Bilen ska även ha blivit lite säkrare. Instrumentpanelen har fått en ny klimatanläggning med större luftventiler. Vidare har både (!) hastighetsmätaren och varvräknaren fått vitt ljus för att de ska synas bättre när det är mörkt. Menyn för trippmätaren har även utökats. Handsfacket har vuxit i storlek och två stycken 12-voltsuttag har lagts till under där man monterar stereo om man vill ha det. Inte nog med detta så har även två stycken mugghållare och ett litet förvaringsutrymme hittat till området där växel/hög/låg-spakarna befinner sig. Sätena fram är nya och har nu bättre sidostöd och mer komfort. Stolarna i baksätet får nu även nackstöd! Interiörljuset, handtag att hålla sig i vid taket, solskydd och inklädda A-stolpar hör också till nyheterna. Bättre isolering och nya motorkuddar bidrar till sänkt bullernivå i kupén. Vad prislappen ligger på är oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya Cadillac Escalade får kurvad OLED-skärm på 38 tum
Kombinerar instrument med infotainment

Förra veckan läckte lite bilder på nya Cadillac Escalade ut. Där såg vi bland annat att det blir mycket skärm på instrumentpanelen. Nu har Cadillac släppt följande teaserklipp som visar mer av detta, och det handlar om en kurvad OLED på hela 38 tum. Tydligen den första av detta slag att hitta in i en bil. Nya Escalade presenteras den 4 februari nästa år i Los Angeles. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Skoda lyfter Rapid
Ser nu ut som Scala

Skodas lilla sedan-modell Rapid får sig nu en ansiktslyftning så att den bättre liknar övriga syskon. I mina ögon liknar den modellen Scala väldigt mycket och det är yxiga linjer hit och dit som gäller. Förutom den nya utsidan som nu innefattar skarpare strålkastare och LED-bakljus får bilen även Skoda printat över hela bakluckan. Insidan har fått en ny digital instrumentpanel, det senaste infotainmentsystemet med en pekskärm på 6,5 tum (går att få i 8 tum), uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och lite annat smått och gott. Motormässigt har inget förändras jämfört med föregångaren vilket innebär en 1,6-litersmaskin på 90 eller 110 hästar och en turbomatad 1,4 som ger 125 hästar. Växellådsmässigt handlar det om fempetad manuell eller sexstegad automatlåda. Turbomotorn går även att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Nya Rapid tillverkas i Volkswagens fabrik i Kaluga, Ryssland. De första exemplaren ska hitta ut till handlare under första kvartalet nästa år och priset börjar på strax över 13.000 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Cadillac Escalade läcker
Läcker?

Cadillac har en femte generation av modellen Escalade på gång och nu har bilder från fabriksgolvet läckt ut som avslöjar hur den stora suven ser ut. Som väntat är det ingen diskret sak och bilen behåller sin maffiga grill men får mer slimmade strålkastare. Insidan är också helt ny och där har bland annat två stora skärmar tagit plats på instrumentpanelen. En annan sak man lägger märke till är att den enorma rattväxelspaken har försvunnit och ersatts med en konventionell sådan. Nya Escalade bygger på T1-plattformen som nya Tahoe och Suburban gör, även nästa generation GMC Yukon kommer att göra detta. Bilen väntas presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
19.7°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida