m

Spotify testar interaktiva annonser
Lyssnar på vad du säger

TechCrunch rapporterar att Spotify har börjat experimentera med interaktiva annonser som kan ta lyssnaren direkt till en specifik podcast eller annat genom att säga "play now" när annonsen spelas upp. De här annonserna kommer bara att visas för de som kör den annonsfinansierade versionen av streamingtjänsten och för tillfället testar man två olika interaktiva annonser uppger TechCrunch. Det handlar dels om en annons för den Spotify-producerade podcasten Stay Free: The Story of the Clash som handlar om det brittiska punkbandet The Clash. Den andra är för deodoranten Axe från Unilever. Spotify uppger att deras app kommer att sätta på telefonens mikrofon och lyssna efter frasen "play now" medan annonsen spelas upp för användaren. Skulle så vara fallet så avslutas uppspelningen av det användaren för tillfället lyssnar på och den förflyttas sedan till vad nu annonsen har gjort reklam för. För tillfället testar Spotify interaktiva annonser på iOS och Android för amerikanska användare som har Spotify röstkontrolls-funktion aktiverat. Tumnagel
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Google kommer låta dig testa appar och spel i annonser
Smygtestar interaktiva annonser

Google har börjat testa ett nytt system som gör att utvecklare lättare kan få ut sina appar till användare. Detta genom att börja med interaktiva annonser som låter användare testa appen direkt i annonsen i 60 sekunder, vilket enligt Google kan leda till att användaren i sin tur laddar ner appen eller spelet. Google betatestar nu funktionen och endast vissa annonsörer kommer kunna använda dessa interaktiva annonser. Vill ni veta mer om Googles nya interaktiva annonser så hittar ni mer information på Googles Adwordsblogg som ni kommer till via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Google kör interaktiva annonser i London
Olika budskap beroende på vad som händer

Googles annonsnätverk DoubleClick förser vanligtvis miljontals webbsajter med anpassade annonser men nu har Google flyttat ut DoubleClicks system i den fysiska världen i form av ett gäng med annonsstortavlor. Det hela tar plats på flera olika ställen i London och de digitala annonstavlornas budskap förändras baserat på realtidsinformation om till exempel väder, trafik, sportresultat och liknande tidskritisk information. Det ska vara första gången Google testar DoubleClicks annonssystem på stortavlor och faller försöket väl ut är det kanske inte helt omöjligt att vi får fler interaktiva annonser i fysiska världen i framtiden, kanske inte helt olika dem som finns i filmen Minority Report (se klipp nedan). Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart reklamkampanj för hundadoption
Digital hund förföljer köpcenterbesökare

Här är en smart reklamkampanj för det brittiska hundhärbärget Battersea Dogs & Cat Home där man uppmanar förbipasserande människor att adoptera en hund. Kampanjen går ut på att besökare i ett köpcenter "förföljs" av en och samma hund på samtliga av köpcentrets digitala stortavlor. Det hela fungerar genom att systemet kan följa enskilda besökare via ett chip som sitter inbyggt i en reklamflyer som delats ut vid köpcentrumets ingång. Här i Stockholm har vi tidigare bland annat sett interaktiva annonser där det ser ut som om det blåser i modellens hår varje gång ett tåg kommer in på perrongen men här verkar man alltså tagit det hela ett steg längre. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Ogilvy One. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Nu kan du skriva ut ditt eget Hobbit-merch
Microsoft "bjuder" på nycklar

I samband med premiären av den kommande filmen "Hobbit: Smaugs ödemark" (nä, vi gillar inte heller den översättningen) kommer Microsoft UK att släppa annonser på Windows 8 med vilka man ska kunna skriva ut nyckeln till Erebor [wiki] om man har en 3D-skrivare. De interaktiva annonserna, som antagligen även kommer att dyka upp på Xbox, kommer förutom länkar till 3D-ritningen av nyckeln även innehålla länkar till var man köper biljetter, trailers och annat. Den 13:e december har Hobbit premiär i Storbritannien. Här i Sverige är premiären den 12:e december. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Adobe släpper verktyg för att föra tidningen till iPad
Ska fungera med Playbook och android-tablets också

Adobe lanserar idag ett helt nytt verktyg för att publicera tidningar och andra tryckta produkter digital på exempelvis iPad och Samsung Galaxy Tab. Det nya verktyget heter Adobe Digital Publishing Suite och är (vad vi förstår) ett tillägg till InDesign CS5 som via mallverktyg lätt omformar dina InDesign dokument för exempelvis iPad. Den ska också göra så du direkt i InDesign kan lägga in interaktiva egenskaper i dokumenten. Suiten ska vara allt du behöver och innehåller som adobe själva säger det: "Lösningen hanterar ett komplett arbetsflöde för digital publicering, inklusive betald distribution och optimering av redaktionellt innehåll och annonser." Vill du veta mer om Adobe Digital Publishing Suite kan du se Adobes teknikchef Kevin Lynch berätta om det klockan 1830 på adressen nedan. Produkten kommer att börja säljas andra kvartalet 2011 och hur mycket det kommer att kosta vet vi inte än. Tumnagel
37.0°
+
Gordon Andersson
0
Slut på artiklar...