m

Porsche siktar mot rymden
Investerar i tyska ISAR Aerospace

Porsche Automobil Holding SE, familjeföretaget som äger en stor del av Volkswagen Group, ser ut att vara med i den nya rymdkapplöpningen som startats av privata företag som SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab och Virgin Galactic. Idag meddelade Porsche SE att man går in med 75 miljoner dollar i det tyska rymdföretaget Isar Aerospace, ett företag som en del hoppas kan bli ett "europeiskt SpaceX". Porsche SE skriver i ett pressmeddelande om investeringen: "As an investor with a focus on mobility and industrial technology, we are convinced that cost-efficient and flexible access to space will be an enabler of innovation in many industry sectors. With Isar Aerospace, we are investing in a company that is well-positioned to establish itself as a leading European manufacturer of launch vehicles. The rapid development of the company is impressive." Isar Aerospace håller på och utvecklar en raket som man kallar för Spectrum, en tvåstegs-raket vilken ska kunna lyfta tusen kilo till jorden lägre omloppsbana LEO. Företaget siktar på att skjuta upp denna till rymden för första gången 2022. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland visar upp nytt jaktflygplan
Checkmate ska lyfta mot skyarna 2023

Under den ryska flygshowen MAKS passade den ryska flygplanstillverkaren Sukhoi på att visa upp ett nytt jaktflygplan som fått modellbeteckningen Su-75 men som även går under namnet "Checkmate". Det handlar om ett femte generationens stridsflygplan som tros konkurrera med till exempel USA:s Lockheed Martin F-35 Lightning II. Sukhoi är en del av den statliga ryska flygplans- och vapentillverkaren Rostec och deras chef Sergei Chemezov säger att Checkmate-planen kommer att kosta 25 - 30 miljoner dollar styck när planet väl börjar säljas. Planen är att det första Checkmate-planet ska lyfta 2023 och börja massproduceras någon gång runt 2026. Sedan planerar Sukhoi att tillverka cirka 300 Checkmate under en 15-årsperiod. Dessa är tänkta att säljas både till det ryska försvaret och till andra länder vars försvar kan tänkas vara intresserade av modellen. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Isar Aerospace ska skjuta upp raketer från norsk rymdbas
Tyska Spectrum-raketen skjuts upp från Andøya Space Center

Det tyska rymdföretaget Isar Aerospace har tecknat ett kontrakt med den Andøya Space Center vilket innebär att Isar kommer att skjuta upp sina Spectrum-raketer från den norska rymdbasen framöver. Kontraktet löper över 20 år och ger Isar exklusiv tillgång till en av Andøya Space startplattor. Andøya Space Center ligger beläget i nordvästra Norge, ungefär i höjd med Sveriges alla nordligaste punkt, vilket ska göra rymdbasen idealisk för att skjuta upp upp satelliter som ska gå i omloppsbana runt jordens poler såväl som solsynkron omloppsbana. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isars raket Spectrum förväntas lyfta mot rymden första gången någon gång under 2022. Den har kapacitet att sätta satelliter på upp till 1000 kilo i jordens lägra omloppsbana runt jorden. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Kan Isar Aerospace bli ett europeiskt SpaceX?
Tyskt rymdföretag ska börja skicka raketer till rymden

Den privata rymdmarknaden för raketer i Europa ligger åtminstone 15 år efter den amerikanska men nu kanske det snart kan bli lite ändring på det. Ars Technica har gjort ett reportage om det tyska rymdföretaget Isar Aerospace som verkar sikta på att bli ett slags europeiskt SpaceX. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isar har än så länge utvecklat raketmotorn Aquila vilken ska lyfta första steget av deras kommande raket Spectrum mot rymden. Isar Aerospace hoppas kunna skicka upp sin första Spectrum-raket till rymden någon gång under 2022. Raketen planeras då ha kapacitet för att rymdsätta cirka 1000 kilo satelliter i jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med SpaceX Falcon 1-raket som mellan 2006 - 2009 hade en kapacitet för att skicka 420 kilo material till LEO. Idag använder sig dock SpaceX av sin Falcon 9-raket för sådana uppdrag och den har kapacitet att ta med sig hela 22.800 material till LEO. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Sierra Nevada visar upp uppblåsbar rymdbostad
Är det så här vi ska bo i rymden i framtiden?

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada visade i veckan upp en uppblåsbar modul som skulle kunna gå att använda som bostad på framtida rymdresor till månen och Mars. Den skulle även kunna användas som en rymdstation som ligger i omloppsbana runt jorden eller någon annan himlakropp vilket ni kan se på illustrationen här nedanför. Den uppblåsbara modulen är inte helt olik BEAM (Bigelow Expandable Activity Module), den uppblåsbara modul som NASA skickade upp till den internationella rymdstationen ISS för tre år sedan. Sierra Nevadas uppblåsbara modul är dock betydligt mycket större än BEAM. Intuti BEAM finns det runt 16 kubikmeter där astronauterna kan vistas medan Sierra Nevadas variant har en volym på runt 300 kubikmeter. Prototypen som syns på bilden ovan har Sierra Nevada byggt tillsammans med Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Bigelow Aerospace, företaget som även byggt BEAM. Det finns i dagsläget inga planerade projekt där Sierra Nevadas jätteballong ska användas som rymdbostad men det är väl inte helt omöjligt att så kan bli fallet den dagen vi landar på månen igen. Här nedanför kan ni kolla in en genomskärningsskiss samt lite interiör- och exteriörbilder på den uppblåsbara rymdbostaden från Sierra Nevada. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kina visar upp sin månlandare
Chang'e-4 blir första farkosten någonsin på månens baksida

China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) har visat upp den farkost som Kina planerar att landa på månens baksida senare i år. Farkosten kallas för Changx27e-4 och det handlar om en obemannad farkost på fyra hjul som har måtten 1,5x1,0 meter skriver CNN. Kina skickade tidigare i år upp satelliten Queqiao som nu ligger i omloppsbana runt månen. Då Changx27e-4 kommer att landa på månens baksida har den ingen möjlighet att själv kommunicera direkt med jorden och därför kommer Queqiao fungera som en slags relästation mellan Changx27e-4 och jorden. Det här är första gången någon kommer att landa på månens baksida men Kina har sedan tidigare landat månlandare på månens framsida. Det är de tillsammans med Ryssland och USA de enda länderna som än så länge klarat av. USA är fortsatt det enda landet som faktiskt landat människor på månen. Kina planerar att skjuta upp Changx27e-4 till månen i slutet av det här året men man har än så länge inte bestämt exakt när det kommer att ske. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin visar självflygande Volante Vision Concept
Prototyp kan dyka upp 2020

Tidigare idag skrev Roger om Rolls-Royce eldrivna flygfarkost. Den brittiska tillverkaren har även varit med och hjälpt Aston Martin med att ta fram en liknande grej, och det vi ser här är deras Volante Vision Concept. Det är en självflygande mackapär som kan starta och landa vertikalt (VTOL) och 2020 hoppas man att en prototyp av denna är verklighet och i luften. Förutom Rolls-Royce är även Cranfield Universtiy och Cranfield Aerospace Solutions inblandade i projektet. Precis som Rollsen har även den här en elektrisk hybriddrivlina. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida