m

Cyberattack mot amerikansk pipeline
Ryska hackers tros ligga bakom

USA:s största pipeline för raffinerade oljeprodukter utsattes i fredags för en cyberattack vilket ledde till att pipelinen fick stängas av. Colonial Pipeline går mellan den amerikanska golfkusten till New Yorks hamn och har kapacitet att transportera närmar 400 miljoner liter bensin och andra bränslen per dag från Houston till New York. Det motsvarar 45 procent av allt bränsle som konsumeras på den amerikanska östkusten. Colonial Pipeline arbetar nu med att starta upp systemet så att det kan rulla för full kapacitet igen men när så kommer att bli fallet finns än så länge inga uppgifter om. Flera källor uppger att ett ransomware-gäng som kallas för DarkSide är ansvariga för attacken. De sägs vara baserade i Ryssland och tros ha kommit över 100GB från Colonial Pipelines system. Samtidigt har flera av företagets datorer blivit utelåsta från företagets system i samband med ransomware-attacken. Huruvida Colonial har betalat eller planerar att betala någon lösensumma för att återfå tillgången till sina system och förhindra att eventuell data läcker ut är okänt. Colonial Pipeline är närmare 900 mil lång och består av två parallella ledningar där den ena transporterar bensin och den andra transporterar jetbränsle och annat. De båda ledningarna syns i blått och rött på kartan här nedanför. Tumnagel
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Forskare omvandlar koldioxid till flygbränsle
Återvunnen koldioxid kanske kan komma till nytta i framtiden

Forskare på Oxford University uppger att man har lyckats omvandla koldioxid till bränsle som skulle kunna driva flygmotorer, något som skulle kunna göra att koldioxid som släpps ut i vår atmosfär kanske skulle kunna komma till något slags nytta i framtiden. I dagsläget handlar det om försök i liten skala utförda i laboratorium. För att det hela skulle kunna bli kommersiellt användbart krävs givetvis att det är möjligt att konstruera större anläggningar som skulle kunna omvandla koldioxid till jetbränsle. Tanken är att man då skulle kunna bygga sådana anläggningar i närheten av till exempel kolkraftverk, eller andra typer av fabriker som släpper ut stora mängder koldioxid, och samla in koldioxid från dessa för att sedan omvandla detta till jetbränsle. Enligt forskarna skulle deras metod även bli ett billigare sätt att tillverka flygbränsle än när man skapar jetbränsle av väte och vatten, detta för att det krävs mindre elektricitet för att omvandla koldioxid till bränsle enligt forskarna. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Gripenplan kan flygas på biobränsle
Tester genomförs nu i Linköping

Gripenplan kan komma att bli mer miljövänliga. Just nu genomförs tester med flygningar på biobränsle i Linköping. Enligt Göran Bengtsson, forskningsansvarig på Saab Aeronautics, är det ett viktigt steg för att framtidssäkra Gripen. Det bränsle som använts vid testerna är gjort av rapsolja. Bränslet kan också helt bytas ut mot jetbränsle vilket innebär att inga förändringar har behövts genomföras på motorerna. Tumnagel
70.5°
+
Emmy Zettergren
0
2013

Turbinmotorcykeln Y2K får vassare uppföljare

MTT (Marine Turbine Technologies) är företaget bakom den helgalna motorcykeln Y2K. En skapelse vars utseende endast en mor kan älska men med ett mycket spännande hjärta. Nämligen en 320 hästar stark turbinmotor hämtad från en helikopter. Nu kommer uppföljaren, som är ännu starkare och givetvis ännu snabbare. Det nya byggets hjärta är en gasturbinmotor från Rolls-Royce. Den ska ge 420 hästar (en uppgradering av Y2K som kallades för "Streetfighter" gav samma effekt) vilket ska matcha hastigheten på den nya bågen, som tros bli 420 km/h. Accelerationen är oklar men troligtvis måste man hålla rätt hårt i styret för att kunna hänga med. Motorn ska gå att köra på både diesel och jetbränsle. Just nu genomgår cykeln vindtunneltester och annat och förväntas bli klar för leverans till sommaren. Vad den då kommer att kosta är oklart men med tanke på att Y2K var svinigt dyr lär den här bli strået vassare även på prislappen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0