Quantcast
m

Jordskred i Norge drog med sig hus ut till havs
Fick även med sig en hund

Här kan ni kolla in hur det såg ut när den norska byn Talvik i nordnorge drabbades av ett jordskred häromdagen. Jordskredet ska ha dragit med sig sex stycken hus samt en hund som hette Raya. Raya räddades senare med hjälp av en helikopter vilket även det visas i klippet ovan. Inga människor ska ha skadats vid händelsen. Tumnagel
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nintendo Direct sänds vid midnatt i morgon
Sändningen som försenades av jordbävning i Japan

Nintendo meddelade precis att det Nintendo Direct som egentligen skulle sänts förra veckan nu istället kommer att sändas i morgon 13 september. Anledningen till att man ställde in förra veckans sändning berodde på att en kraftig jordbävning drabbat områden runt Hokkaido i Japan. Jordbävningen hade en magnitud på 6,6 på richterskalan och ska orsakat jordskred och strömavbrott i områdena runt Hokkaido. Minst sju personer dog i jordbävningen. Morgondagens Nintendo Direct börjar sändas vid midnatt i morgon svensk tid. Det ska vara runt 35 minuter långt och man kommer bland annat att presentera lite nya grejer till Nintendo 3DS och Nintendo Switch. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo skjuter upp nattens Nintendo Direct
På grund av jordbävning i Japan

I natt svensk tid var det tänkt att Nintendo skulle presentera lite nyheter via Nintendo Direct men detta ställs nu in och flyttas fram till en än så länge okänd tidpunkt. Att Nintendo har valt att ställa in Nintendo Direct beror på den kraftiga jordbävningen som drabbade Japan igår. Jordbävningen hade en magnitud på 6,6 på richterskalan och ska orsakat jordskred och strömavbrott i områdena runt Hokkaido. Minst sju personer rapporterats ha dött och 32 personer ska saknas som en följd av jordbävningen. Nintendo skriver på Twitter att man snart kommer att återkomma om när Nintendo Direct kommer att sändas. I klippet nedan kan ni kolla in lite av skadorna som jordbävningen orsakade. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Över 100 döda i Japan efter översvämningar och jordskred
Naturen inte riktigt på vår sida

Sydvästra Japan har drabbats av kraftiga översvämningar vilket bland annat lett till jordskred och sammanlagt har över hundra personer dött i olika väderrelaterade olyckor. Sedan i torsdags i förra veckan har det regnat tre gånger mer än vad det vanligtvis gör under hela juli i Japan. I staden Motoyama regnade det till exempel 583 millimeter från fredag till lördag. Översvämningarna har lett till att två miljoner människor har evakuerats från sina hem. Japans premiärminister Shinzo Abe har ställt in en resa till Belgien, Frankrike, Saudiarabien och Egypten på grund av katastrofen som landet drabbats av. Tumnagel
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Pacific Coast Highway begravd efter jordskred
Moder jord slår tillbaka - med jord

Pacific Coast Highway är en av världens mest kända och trevliga vägsnitt som finns här i världen. Vägen slingrar sig utmed kusten och förutom vackra omgivningar finns det massa trevlig asfalt att brumma på. Men inte just nu, eftersom ett stort jordskred har begravit en del av vägen. När vägen kan öppnas igen är oklart för tillfället. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2014

Jordskred i Kina
So, this just happened...

Här är ett jordskred filmat av en dashcam i Kina förra veckan. Verkar vettigt av familjen i början att omgående fly platsen. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jordskred sväljer ett gäng bilar
Läskigt

Invånarna i Charles Village i Baltimore kunde i onsdags bevittna ett jordskred som svalde ett antal parkerade bilar. Det börjar med att bilarna sakta sjunker åt sidan för att sluta med att hela kanten de står på ger vika. Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0
2012

Förhandstitt Det nya SSX-spelet
Åka bräda

EA bjöd in till ett pressevent i Oslo för deras kommande snowboard-spel SSX och självklart var SpelFeber (Peter) på plats för att få en förhandstitt på vad denna speltitel kommer att erbjuda. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av spelet innan jag satte mina händer på handkontrollen. Jag hade inte spelat något av de tidigare SSX-spelen, men nu efter cirka två timmars speltid har jag i alla fall fått lite mer kött på benen. Självklart räcker inte det för att kunna sätta ett slutgiltigt betyg, men jag ska i alla fall ge er mina första intryck av spelet. I början fick jag gå igenom en tutorial för att jag skulle lära sig vad de olika knapparna på handkontrollen gjorde. Med vänster styrspak styrde man gubben (eller gumman), och den högra spaken gjorde att man hoppade och utförde olika tricks. Styrningen fungerade förvånansvärt bra och redan efter någon minut satt kontrollen som den skulle och det kändes som om jag inte gjort någonting annat i hela mitt liv än att åka virtuell bräda. Men det är som man brukar säga, "lätt att lära, svårt att bemästra" och redan efter några få banor in i spelet märkte jag att svårighetsgraden steg betydligt. Jag fick möjlighet att spela tre olika typer av banor, ”Race It”, ”Suvive It” och ”Trick It”. Race It var ett helt vanligt race. Den person som först nådde ner till botten av berget vann. Det fanns mängder av vägar ner, alla ledde de mot målet så man kunde inte köra vilse. Jag skulle vilja likna det med Sonic-spelen - det går ilsnabbt, finns mängder av vägar att ta men man kommer alltid i mål oavsett hur man spelar. Vissa vägar var naturligtvis snabbare än andra och det gällde då att hitta den snabbaste. Oftast gick det snabbare att åka på snön, men om man hoppade och gjorde tricks så laddade man upp en boostmätare som gjorde att man kunde åka i turbofart, så det gällde att hitta en balans mellan att åka slätt på marken och att trixa. Survive It är precis som det låter. Överlev diverse faror såsom laviner eller jordskred och ta dig i mål längst ner i backen. I den banan jag spelade fanns med massa livsfarliga stup precis överallt och det var väldigt lätt att slinta med snowboarden och trilla ner i dem. Jag trillade ner massor av gånger. Som tur är fanns det ett tillbakaspolingssystem så att du kunde göra om hoppet ifall du skulle missa. Det var väldigt användbart under dessa banor. I efterhand fick jag förklarat för mig att jag kunde ha använt en flygdräkt (en sån där som flygekorrar har), men det fattade jag inte då. Troligtvis skulle jag klarat mig bättre om jag använt den. I Trick It skulle man trixa så mycket som möjligt. Här var det inte tiden som var det viktigaste utan istället skulle man göra så många och så snygga tricks som möjligt. Gärna i komination med varandra för att biffa upp poängtalet rejält. Just det här spelläget var väldigt kul och det var fantastiskt enkelt att sätta tricksen. Kontrollen kändes dessutom hela tiden väldigt följsam så för den som är nybörjare tror jag det är väldigt enkelt att sätta sig in i. Fast ska man blir riktigt pro får man nog ändå lägga ner en hel del tid på träning. Ett stort plus var att det hela tiden fanns ett skönt flow och att spelet i princip aldrig stannade upp. Om man missade ett trick och ramlade så var man blixtsnabbt uppe på benen igen för att inte tappa tempot i spelet. Eftersom spelet inte har släppts ännu så fanns det inte någon möjlighet att testa onlineläget, men jag kan berätta lite grann ändå om hur det hela kommer att fungera. Det finns någonting som kallas ”Global Events”. Istället för en vanlig lobby där du sitter och väntar på spelare så hoppar du direkt in ett ständigt pågående "Global Event". Du kan hoppa in och ut när som helst och dina tider och poäng registreras så att du kan jämföra dem med dina polare. Det går också att begränsa dessa events så att du bara tävlar mot dina vänner. SSX innehåller också ”Ridernet” som bygger på Autolog-funktionaliteten som fanns med i Need For Speed: Hot Pursuit. Med hjälp av Ridernet ser man var ens vänner befinner sig i spelvärlden, man får rekommendationer på race att köra och vilka vänner man borde tävla emot, med mera. Jag har som sagt inte spelet något av de tidigare spelen så jag har lite svårt att beskriva hur det kändes att spela det här jämfört med de tidigare delarna. Men jag har ju sett hur de tidigare delarna ser ut och det verkar som att detta nya SSX går åt det mer realistiska hållet, inte i trixandet då, det är fortfarande helt galet, men i bandesignen. Banorna är modellerade efter riktiga berg och jag såg inte särskilt mycket av de mest galna banorna från de tidigare spelen. Kanske någonting som de mest inbitna SSX-rävarna kommer sakna, men jag tyckte ändå att det kändes bra och det fanns fortfarande gott om rails och hopp som man kunde trixa på. Summa summarum, det känns som ett riktigt trevligt spel. Lätt för nybörjare som mig att sätta sig in i, väldigt snabbt och lättstyrt och det verkar innehålla mycket trevligheter för den som vill utforska allting. Tumnagel
40.1°
+
Peter Tjärndal
0
2011

Skrotletande kvinna skar av Armenien från Internet
90% av Armeniens Internet-trafik gick genom samma kabel

En 75-årig kvinna i Georgien var på jakt efter koppar för att sälja som skrot och råkade i samband med detta gräva av en fiberoptisk kabel som förser grannlandet Armenien med Internet. Då 90% av Armeniens internet-trafik gick genom den aktuella kabeln så påverkade detta givetvis landet ganska så hårt. Företaget som äger kabeln säger att den vanligtvis ska vara mer skyddad än så här men att jordskred eller kraftigt regnande kan ha exponerat kabeln. Kvinnan som grävde av kabeln greps på platsen men släppte senare på grund av sin höga ålder. Hon kan dock komma att åtalas senare och riskerar vid en eventuell fällande dom tre års fängelse. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Flygande övervaknings-robotar från Japan
Var är Jessica Alba när man behöver henne...

Japan har precis visat upp ett exemplar av en flygande övervakningsrobot som man har utvecklat och tänkt att använda i händelse av naturkatastrofer och liknande. Det är en propellerdriven maskin som styrs med hjälp av de fyra integrerade vingarna. Den är försedd med kameror samt GPS och kan streama video till en dator på marknaden. Runt 30 minuter åt gången kan den vara uppe i luften. Japan har främst tänkt att använda roboten vid vulkanutbrott, jordskred samt andra katastrofområden där det kan vara svårt att få en omfattning av skadorna från marken. Videon till höger visar upp lite av robotens färdigheter men tyvärr är det hela på japanska. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

En äkta Morgan Pålsson
Någonstans därnere finns det ett jordskred

The Onion slår till igen. Tumnagel
37.0°
+
Ken Masters
0
2007

Räddningsroboten BEAR
Kan rädda människor ur diverse kniviga situtaioner

Företaget VECNA har tagit fram den här räddningsroboten som de kallar för BEAR och som är ungefär lika stor som en människa. BEAR:s huvudsyfte är att rädda skadade människor från platser där det är svårt att skicka in räddningspersonal som till exempel raserade byggnader, jordskred och på slagfältet. BEAR är försedd med både vanliga hjul och larvfötter och den ska kunna bära en människa i flera kilometer om det skulle behövas. Den kan ta sig fram igenom såväl kuperad terräng som trappor. Vidare är den försedd med både vanliga kameror såväl som infraröda kameror och mikrofoner som kan plocka upp ljud från omgivningen. Det verkar som om den amerikanska militären har varit med och finansierat BEAR:s utveckling så den lär väl antaligen först och främst dyka upp i något konfliktområde runt om i världen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0