m

En titt på insidan av Air Force One
Intressant!

De senaste dagarna har det klassiska begreppet Air Force One varit på tapeten flera gånger så här kommer en titt på vad det egentligen är. Det man brukar referera till är den jumbojet som ofta syns när USAs president är ute och flyger, men det handlar faktiskt om två jumbojets som delar på bördan och om presidenten hoppar in i en liten Cessna av någon anledning så är det cessnan som är Air Force One. Det flygplan som presidenten befinner sig på är helt enkelt Air Force One. Här får vi reda på en massa rolig fakta om jumbojetsen, bland annat har man en herrans massa mat ombord, kan tanka i luften och så finns det färskt blod till presidenten om bord om det skulle behövas. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0
2020

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Jumbojet sa hejdå genom att rita flygplan i himlen
El Al tackade av Boeing 747

Tiden i luften för Boeing 747, även kallad jumbojet, börjar gå mot sitt slut och flygbolag efter flygbolag tar dem ur sina flottor. Största anledningen är så klart att de är omoderna och framförallt drar de mycket bränsle. Efter 48 år med 747 så gjorde flygbolaget El Al sin sista resa med modellen i går och flightnummer LY1747 från Rom till Tel Aviv gjorde en liten extra tur utanför Cypern. Som ni ser på bilden ovan och gifen under så blev det ett flygplan i himlen av ett flygplan i himlen. Som så där lagom flygintresserad är 747:an ändå ett speciellt plan. Det är något magiskt med storleken, de två våningarna och smeknamnet jumbojet som gör planet speciellt. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

Hejdå Airbus A380
Vi ville tydligen inte ha en superjumbo

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har meddelat att man lägger ner produktionen av Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Anledningen till detta är att modellen inte blivit så populär som Airbus hade hoppats. I dagsläget har det beställts cirka 400 stycken A380 vilket är långt ifrån de 1200 flygplan som Airbus hade hoppats kunna sälja av A380. Airbus vd Tom Enders säger i ett uttalande: "We have no substantial A380 backlog and hence no basis to sustain production, despite all our sales efforts with other airlines in recent years.Todayx27s announcement is painful for us and the A380 communities worldwide. But keep in mind that A380s will still roam the skies for many years to come and Airbus will of course continue to fully support the A380 operators." Airbus A380 tog till skyarna för första gången för 14 år sedan. 2021 är den sista A380-leveransen planerad att ske. Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Snart blir Boeing 747 en sällsynt syn i skyn
Tack för allt!

Boeing 747, eller jumbojeten som den populärt kallas, är en riktig ikon bland flygplan. Jätten introducerades 1969 och var till des att Airbus släppte A380 2007 världens största passagerareflygplan. Men snart är det slut på det roliga, i alla fall för de amerikanska bolagen. I morgon flyger Delta flygplanet för sista gången och då finns det inga amerikanska bolag som flyger med planet längre. Amerikanska presidenten kommer dock att flyga med 747:an ett bra tag till och det kommer också Lufthansa, British Airways och Korean Air Lines att göra. Nedan kan ni se hur överlycklig jag blev när jag fick sitta i cockpit på en United-747:a tidigare i år. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0
2015

Tut i luren! Airbus A380 fyller 10 år i dag!
Superjumbon fyller tvåsiffrigt

Tänk vad tiden går! I dag är det exakt 10 år sedan som Airbus genomförde den allra första flygningen med superjumbon A380. Modellen är det första jetdrivna passagerarplanet med två passagerardäck och ett underliggande godsdäck. En riktig bjässe som verkligen sticker ut om man har turen att se den på en flygplats. Flygplanet har kapacitet för upp till 960 passagerare och det finns flera olika klasser att flyga i beroende på hur tjock plånbok man har, allt från vanlig ekonomiklass till superlyxig lounge som har egen bar och all annan bekvämlighet man kan tänka sig. Du kan läsa mer om A380 här. Länken nedan skickar dig till en dedikerad sajt där du kan utforska flygplanet mer på egen hand. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Vulcan
Och den är helt sjuk

I dag drar Aston Martin täcket av den nya banbilen Vulcan. Och för första gången på länge kan man nog säga att den här faktiskt inte ser ut som alla andra Astons. Stylingen är extrem och överallt hittar man något som sticker ut och som gör det väldigt tydligt att den här inte hade varit godkänd på gatan. Fronten ser riktigt arg ut med sina små ögon och hungriga underbett medan baken är helt galet stor med en jättevinge och en diffusor avsedd för jumbojets. Det mesta är tillverkat i kolfiber, som exempelvis hela karossen, monocoquen och de enorma bromsarna. Utseendet matchas med en V12:a på 7.0 liter som ger "över" 800 hästar. Till den kopplas en sexstegad sekventiell låda. Endast 24 stycken bilar kommer att tillverkas och varje exemplar skräddarsys efter köparen. Premiärvisning sker i Genève. Någon prisuppgift får vi inte men det kanske är bäst. Tumnagel
64.9°
+
Bobby Green
0

Konstnärsgrupp tar jumbojet till Burning Man
Omgjord Boeing 747 tar plats på hippiefestivalen

En konstnärsgrupp som kallar sig för Big Imagination Foundation planerar att ta ett utrangerat passagerarflygplan till den amerikanska konstnärs/indie/hippe-festivalen Burning Man som går av stapeln i Nevadas öken senare i år. Man skriver att man planerar att bygga om en Boeing 747 till en flyttbar interaktiv konstinstallation men det framgår tyvärr inte närmare vad det innebär i praktiken och det framgår inte heller om man faktiskt redan har införskaffat något flygplan även om det verkar som om så är fallet. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Airbus funderar på att lägga ner A380
Lågt intresse för "superjumbon"

Det är nu nästan 10 år sedan Airbus visade upp sin monsterjumbo A380 för första gången men tydligen har den inte blivit den försäljningsframgång som företaget först hoppades på. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att efterfrågan på A380 har minskat och att man därför kan tänka sig att lägga ner produktionen helt av modellen redan 2018. A380 har varit uppskattad av passagerare men mindre intressanta för flygbolagen då dessa efterfrågat mindre och bränslesnålare modeller som även kan landa på mindre flygplatser. Den första Airbusen som sattes i kommersiell trafik gjorde detta 2007 av Singapore Airlines. A380 kostade Airbus motsvarande 190 miljarder kronor att utveckla så skulle man tvingas lägga ner produktionen efter bara 10 år på marknaden så kommer modellen antagligen att visa sig bli en kostsam felsatsning från Airbus sida. Tumnagel
17.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Så här skrotar man en jumbojet
Se en Boeing 747 demoleras

När man skrotar bilar så finns det nu för tiden maskiner som tar hand om den processen men när det gäller lite större grejer, som till exempel flygplan, får man göra det lite mer manuellt. Här är ett kort klipp från BBC där vi får följa hur en Boeing 747 förvandlas från ett uttjänat flygplan till en hög med skrot. Runt tre dagar tog hela skrotningen. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Boeing testar de keramiska bromsarna på 747-8
Måste fungera under den värsta tänkbara situationen

För att försäkra sig om att de keramiska bromsarna på nya Boeing 747-8 gör sitt jobb måste de testas under de mest extrema förhållandena. Planet tankas därför fullt, och sedan sliter man ut bromsarna maximalt varpå piloten ombeds att accelera till lyftfart (omkring 320 km/h) för att sedan avbryta och stå på hejdarna så mycket det går. Ingen dålig påfrestning alltså. Slutresultatet visar att bromsarna ändå håller måttet. Planet fick stopp hela 213 meter innan det var beräknat. Bromsarna var då 1 400 grader varma. Ouch! Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2009

Jumbojet blir vandrarhem
På Arlanda

En gammal övergiven jumbojet har förvandlats till ett vandrarhem ute på Arlanda - riktigt roligt projekt! Skapat det speciella vandrarhemmet har Oscar Diös gjort. Han äger ett annat vandrarhem som han tänkte utvidga när han han fick reda på att det fanns en övergiven jumbo som stod på Arlanda. Det var 2006 och nu i januari slår man upp portarna. 25 rum har man och en säng i sovsal kostar 350 kronor, ett eget rum kostar 1350 kronor och då får man en 140-säng och en 90-säng och där kan upp till tre vuxna krypa till kojs. Coolast är ändå cockpit-sviten där två får plats, kostar 1200 kronor vad jag kan förstå. TV och internet igår alltid. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2008

Vandrarhem med vingar
Först i världen med att bygga om jumbojeten

Det är entreprenören Oscar Diös som har sett till att det blir verklighet av att bygga om en Boeing 747 till vandrarhem. Planet flög sin sista resa i maj 2002 och har sedan dess använts som reservdelsplan. Vandrarhemmet som blir det första ute på Arlanda kommer att ha 75 sovplatser och priset blir 300 kronor per person och natt. Är man beredd att lägga några tusenlappar kan man boka en natt i cockpit. Vandrarhemmet kommer att öppna i december 2008. Tumnagel
37.1°
+
Lotta Madetoja
0