LIVE Klockan 02.00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Windows XP hade hemligt Mac-liknande tema
Dock endast för internt bruk

The Verge rapporterar att en källkodsläcka för Windows XP visar att Microsofts legendariska operativsystem hade ett dolt tema som fick Windows att se mer ut som en Mac. Temat hette Candy och liknade Apples klassiska Aqua-gränssnitt. Temat släpptes som bekant aldrig och var inte heller helt färdigutvecklat. Men det kan fortfarande hittas i tidig källkod för Windows XP där det står beskrivet att temat enbart ska användas för internt bruk. Eftersom vem som helst kunde göra teman och gränssnitsmodifikationer till Windows XP kunde man ju till slut få sitt Windows att se ut som OS X om man nu ville det. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Twitters bildbeskärning verkar vara lite rasistisk
Algoritm föredrar att visa vita ansikten

Det har uppstått en debatt på Twitter om huruvida deras bildbeskärnings-algoritm kan anses vara rasistisk. Detta då algoritmen ser ut att prioritera vita människor framför dem med lite mörkare hudfärg när bilder ska beskäras till passande format på tjänsten. I de inbäddade tweetsen nedan kan ni kolla in hur Twitter beskurit fyra bilder där två bilder bestod av porträtt på en svart och en vit man och två bilder som kombinerade porträtt på en svart man i hans ungdom och en bild under hans senare i år livet. I samtliga dessa fall har Twitter bildbeskärnings-algoritm prioriterat att visa upp personen med ljusast hudfärg när bilden beskurits. Det hela är ingen slump då tester visat att algoritmen i nästan samtliga fall väljer att visa personen med ljusare hudfärg om den måste välja mellan detta. Nu handlar det antagligen inte om att Twitter uttryckligen programmerat sin algoritm att välja ljushyade personer framför lite mörkare personer när bilder ska beskäras på tjänsten. Twitter verkar själva inte riktigt veta varför deras bildbeskärnings-algoritm ser ut att prioritera ljushyade människor framför mörkhyade. Man säger att man har undersökt sin algoritm och inte kunnat hitta vad som gör algoritmen "rasistisk". Twitter tillägger att man planerar att släppa algoritmen som öppen källkod så att även externa experter och andra kan ta sig en koll på algoritmen för att se om de kan hitta vad som gör att algoritmen verkar föredra ljushyade människor. För att kunna se de obeskurna bilderna som postades i tweetsen nedan måste ni klicka på bilderna och kolla på dessa på Twitter. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Sinking City borta från spelbutiker
Utvecklare i fejd med distributör

Lovecraft-inspirerade äventyrsspelet The Sinking City från Sherlock Holmes-utvecklarna Frogware släpptes förra sommaren, men nya spelare som skulle vilja lägga vantarna på titeln nu har stött på lite bekymmer. Spelet har nämligen plockats bort från nästan samtliga spelbutiker. Frogware meddelar att detta gjorts som svar efter en års lång fejd med distributören Nacon, som Frogware bråkat med på grund av uteblivna betalningar. I ett uttalande på sin hemsida skriver Frogware detta: Since the release of The Sinking City on June 27, 2019 we’ve been involved in legal battles with BigBen Interactive/Nacon over the title. In 2017 we signed The Sinking City contract as a licensing agreement with BigBen/Nacon, 2 years after the start of production. In exchange for a financial contribution to the development, we gave them the right to sell and commercialize the game on 4 platforms – Xbox One, PS4, Steam and later, Epic Games Store. The intellectual property would still belong to Frogwares, which has always been the only producer and owner of its games, including The Sinking City. I sitt inlägg om situationen skriver Frogware att de blivit lovade pengar för att nå milstolpar under utvecklingen, men dessa pengar kom aldrig. Även royalty-betalningar från Nacon ska ha varit försenade, och i vissa fall skippats helt. Frogware skriver även att Nacon försökt lägga vantarna på källkoden för spelet och uttryckt i marknadsföringsmaterial att det är Nacon som är ägaren av IP:t, vilket inte riktigt stämmer. Vill ni testa The Sinking City så finns det fortfarande några möjligheter att göra detta. Spelet finns tillgängligt i Nintendos eShop, då det är Frogware som själva distribuerat den versionen, samt via Frogwares hemsida. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Have I Been Pwned ska bli öppen källkod
Så tjänsten kan fortsätta att utvecklas

Have I Been Pwned har länge varit en alldeles utomordentlig sajt där man kan få reda på om ens mailadress varit med i någon form av dataläcka. Nu har mannen bakom sajten, Troy Hunt, bestämt sig för att släppa koden bakom Have I Been Pwned som öppen källkod så den kan fortsätta att utvecklas och leva vidare ifall Troy skulle försvinna. "The single most important objective of [the mergers and acquisitions] process was to seek a more sustainable future for HIBP and that desire hasnx27t changed; the project cannot be solely dependent on me. Yet thatx27s where we are today and if I disappear, HIBP quickly withers and dies." Kodbasen kommer öppnas upp gradvis för att processen ska ske så säkert som möjligt. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ansluter sig till Blender Development Fund
Fortsätter sin satsning på open source

Utvecklarna bakom open source-programvaran Blender meddelade igår att Microsoft anslutit sig till deras utvecklarfond Blender Development Fund. Microsoft ansluter sig som "Corporate Gold" medlem i Blender Development Fund. Blender skriver om Microsofts bidrag till Blender-communityn: "Microsoft makes use of Blender to generate synthetic 3D models and images of humans that can be used to train AI models. For researchers, having access to high quality free/opensource 3D software has proven to be of great benefit for scientific projects. You can check some of their work here." Blender är en mjukvara i öppen källkod som låter användare skapa animerade filmer, visuella effekter, 3D-modeller, VR-upplevelser, spel och annat. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite grejer som är skapade i Blender. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att spela DOOM i Minecraft
Spela ett spel i spelet

1993 krävdes det en dator som på den tiden ansågs ha hyfsad prestanda för att kunna driva spelet Doom. Så är inte längre fallet och nu har någon släppt ett modd till Minecraft som gör det möjligt att spela Doom medan man samtidigt spelar Minecraft Moddet kallas för VM Computers och ger användare möjlighet att köra Windows 95-applikationer direkt i Minecraft-miljön. VM Computers använder sig i sin tur av VirtualBox, en virtuell maskinvara som är släppt som öppen källkod, som kan köra olika operativsystem, bland annat Windows 95. Då det går att köra andra Windows 95-applikationer via VM Computers är det väl inte helt omöjligt att det även kan dyka upp annat på datorerna i Minecraft, kanske någon som spelar Minecraft inuti Minecraft till exempel? Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Massiv läcka med gamla Nintendo-prototyper
Super Donkey!

Tidigare i veckan dök det upp en massiv läcka som innehöll mängder av prototyper, information och en hel del källkod för Nintendos äldre spel. Bland annat innehöll läckan en tidig version av Yoshix27s Island som har ett helt annat gränssnitt samt musik från Super Mario World och en tidig version av Mario Kart utan drifting. Läckan innehöll också en hel del källkod med svordomar och oanvända Lugi-sprites där han visar fulfingret. Ett längre klipp där någon kollar in de olika prototyperna som läckan innehöll kan beskådas nedan. Nintendo har i skrivandets stund inte kommenterat läckan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft har portat Procmon till Linux
För utvecklare som vill hålla koll på systemanrop

Microsoft fortsätter sin stora satsning på öppen källkod och nu har man portat Windows-verktyget Procmon till Linux. Det handlar om ett verktyg som finns i Windows och låter utvecklare följa applikationers systemanrop till datorn. Microsoftsoft skriver: "The Procmon is a Linux reimagining of the classic Procmon tool from the Sysinternals suite of tools for Windows. Procmon provides a convenient and efficient way for Linux developers to trace the syscall activity on the system." Det här kanske inte är jätteintressant för den vanlige Linux-användaren men kanske vara användbart för dem som utvecklar på Linux. Ni hittar Procmon till Linux i en förhandsversion borta på Gitbhub på länken nedan. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Github börjat lagra data i domedagsvalvet
Publik kod ska lagras på Svalbard i tusen år

Förra året meddelade Microsofts kodtjänst Github att man skulle börja lagra publik programmeringskod i det så kallade domedagsvalvet på Svalbard. Nu rapporterar ZDNet att Github börjat med detta då de börjat lagra en första batch av all kod som finns i Githubs moln i valvet. Sammanlagt ska det handla om 21 terabyte av data som lagrats på filmrullar som nu transporterats till Svalbard och som kommer att lagras i domedagsvalvet under en väldigt lång tid. I ett blogginlägg om transporten av datan från USA till Svalbard skriver Github: "The code landed in Longyearbyen, a town of a few thousand people on Svalbard, where our boxes were met by a local logistics company and taken into intermediate secure storage overnight. The next morning, it traveled to the decommissioned coal mine set in the mountain, and then to a chamber deep inside hundreds of meters of permafrost, where the code now resides fulfilling their mission of preserving the world’s open source code for over 1,000 years." Förutom att lagra datan i sitt eget moln och nu alltså även på Svalbard så har även Internet Archive börjar lagra publik kod från Github så att denna sparas inför framtiden. Detta var ett projekt som drog igång tidigare i år och om det skriver Github: "At present, IA is using a two-pronged approach. First, their well-known Wayback Machine is accessing and archiving raw GitHub data as WARCs, or Web ARChive files. As of this writing they have archived some 55TB of data. Second, they have the goal of making entire archived GitHub repositories available via “git clone,” while also keeping repo comments, issues, and other metadata easily accessible on the web. This second initiative is well underway and initial archiving is expected to commence this month." Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Källkoden för Xbox sägs ha läckt ut
Första Xboxen då

Källkoden för Microsofts första Xbox-konsol verkar ha läckt på nätet. Läckan innehöll dock inte enbart koden för konsolens operativsystem utan även konsolens utvecklingskit, byggmiljö, emulatorer samt Microsofts officiella dokumentation. Läckan ska tydligen inte vara tillgänglig för gemene man ännu utan delas endast friskt mellan entusiaster. Vad läckan innebär i praktiken återstår att se. Sannolikt kommer seriösare Xbox-emulatorer inte vilja använda något från källkoden då det då direkt blir kodstöld och något som Microsoft kan sätta ner foten på. Förutom källkoden för Xbox ska även källkoden för Windows NT 3.5 läckt ut. Microsoft är medvetna om läckorna och har sagt till The Verge att de undersöker var de kom från. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0

Artificiell intelligens hittar på nya ord
I used my bungshot to win a game of driftjack

Maskinlärings-algoritmer går att använda till mycket och på tjänsten "This Word Does Not Exist" används det maskinlärning för att hitta på nya ord, ord som inte finns. Förutom att hitta på själva ordet så tar algoritmen även fram en betydelse för ordet som den skulle sett ut om ordet funnits i en traditionell ordbok. Har man inte så mycket för sig så går det med lätthet att kasta iväg några minuter av sitt liv genom att bara och sitta och reloada sidan för att få sig nya ord serverade. För den väldigt intresserade går det även att ladda hem källkoden vilken baseras på OpenAI:s artificiella intelligens GPT-2 vilken vi har skrivit tidigare om några gånger. GPT utvecklades ursprungligen för att skriva så kallade fake news på egen hand, något som den till slut blev så bra på så att OpenAI var lite oroliga för att den skulle börja missbrukas om man släppte ut den i frihet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO släpper coronaapp
App für alle

Ett antal länder runtom i världen har släppt eller kommer släppa officiella appar på gång som ska hjälpa landets myndigheter spåra smittspridningen i landet eller bara vara en informationsplattform om viruset. Men långt ifrån alla länder har resurserna eller viljan att släppa sådan app. Detta har lett till att Världshälsoorganisationen (WHO) börjat utveckla en egen app som kan användas av alla världen över. Med appen kommer du kunna knappa in dina symtom och få råd vad du bör göra baserat på du matat in. Appen ska lanseras världen över senare i månaden och länder som vill kan anpassa appen för sina invånare. Till exempel kan de översätta innehållet eller lägga in information var folk testa sig. Dock ska basversionen funka för alla. WHO har pratat med Google samt Apple om att integrera deras spårningsteknologi men de är fortfarande oroliga över att denna data kan missbrukas och säljas vidare senare. Så fram tills denna oro försvinner kommer appen inte ha någon spårningsfunktionalitet. Denna WHO-app kommer utvecklas med öppen källkod och koden kan kollas in på GitHub. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Grundarna av Instagram lanserar coronawebbplats
Som visar amerikanska reproduktionsnummer

Grundarna av Instagram, Kevin Systrom och Mike Krieger, har lanserat en ny tjänst som ska hjälpa folk att hålla koll på spridningen av coronaviruset. Tjänsten heter Rt.live och är en webbplats som presenterar det effektiva reproduktionsnumret för USA:s stater. Reproduktionsnummer är ett mått som representerar antalet friska personer en smittad person för viruset vidare till. Ju högre talet är över 1, desto mer överförbart är viruset och har därmed en ökad risk för snabbare spridning. Tal som ligger under 1 innebär att viruset, förr eller senare, kommer dör ut av sig själv. På webbplatsen kan man till exempel se att delstaten Georgia ligger på 1,5 medan New York är nere på 0,54, antagligen för att delstaten försattes i ordentlig karantän för några veckor sedan. Datan samlas från Covid Tracking Project som endast samlar data från USA, därför har Rt.live endast siffror för USA. Men modelleringssystemet för webbplatsen är öppen källkod och kan hittas på Github. Enligt Mike och Kevin så är målet med Rt.live att ge människor en bättre förståelse för hur spridningen av viruset ser ut på lokal nivå. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Apple ryktas vara på gång med vettig musmarkör till iOS 14
Det skulle ju vara guld

9to5Mac har fått ta sig en koll på källkoden till kommande iOS 14 och den tyder på att nästa version av Apples mobila operativsystem kommer att få stöd för en vettig musmarkör. Apple introducerade stöd för att använda mus tillsammans med det då nya operativsystemet iPadOS förra året vilket är något som iPad-användare har efterfrågat i åratal. Med den ryktade uppdateringen med en riktigt musmarkör till iOS 14/iPadOS 14 så kommer musmarkören att bete sig mer som den gör i Apple stationära operativsystem macOS. Dock så verkar det som om musmarkören kommer att försvinna från iPads skärm om man inte rört musen eller trackpaden på ett tag. Apple brukar vanligtvis visa upp den första smygtittarna på kommande iOS-versioner på sin utvecklarkonferens WWDC som brukar arrangeras i början av juni. Apple har än så länge inte meddelat huruvida det blir någon WWDC-konferens i år men med tanke på det pågående utbrottet av Covid-19 är det väl inte helt omöjligt att årets WWDC ställs in eller flyttas fram. Apple brukar vanligtvis släppa nya iOS-versioner på hösten så sannolikt kommer iOS 14/iPadOS 14 släppas någon gång i september eller oktober. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens gör dig osynlig framför webbkameran
Raderar människor från videoflöden i realtid

Artificiell intelligens har i allt större utsträckning börjat användas för att manipulera bilder och videoklipp sen den typen av AI-teknik blivit mera tillgänglig. Vi har tidigare bland annat fått se en lång rad exempel på så kallade "deepfakes", videoklipp där någons ansikte ersätts med en annans person. Här kan ni kolla in ett liknande exempel där man istället för att byta ut en persons ansikte raderar hela personen från videoklippet. Den artificiella intelligensen som demonstreras i videoklippet nedan är utvecklad av Jason Mayes som till vardags arbetar på Google. Med hjälp av Googles AI-ramverk TensorFlow så har Mayes tagit fram ett verktyg som kan radera människor från webbkamera-flöden i realtid vilket kanske kan vara intressant om man av någon anledning skulle vilja leka osynlighets-leken. Mayes har lagt ut hela sitt experiment som öppen källkod på GitHub. Där kan man förutom att inspektera koden till AI:n även testa att leka osynlig med sin egen webbkamera om man skulle känna för det. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Videoklipp visar upp nedlagd Portal-prequel
Detta är F-Stop

F-Stop, även känt som Aperture Camera, var ett Valve-spel som påstods vara en prequel till Portal-spelen. Spelet såg aldrig dagens ljus eftersom Valve valde att lägga ner det. Men nu har spelet äntligen visats upp för allmänheten, med godkännande av Valve, via ett klipp från spelstudion LunchHouse Software. De hade nämligen fått tillgång till källkoden till spelet vilket gjorde att de passade på att prata lite om spelets olika koncept och idéer. Som du kan se i klippet ovan gick spelet ut på att du skulle fotografera saker och ting i spelvärlden. Bilderna du tog skulle sedan kunna klippas ihop för att lösa diverse pussel. Ett exempel är att du tar en bild på en fläkt, du förstorar bilden sen placerar ut den på golvet så du kan få en extra knuff för att komma upp på en plattform som du inte kunde nå upp till tidigare. Spelets utveckling drog igång efter The Orange Box som släpptes 2007. Vad LunchHouse ska göra med källkoden återstår att se men de har ett spel under utveckling som heter Punt så det återstår väl att se om några av idéerna från F-Stop kommer dyka upp där. Första delen av LunchHouse videoserie om F-Stop kan kollas in ovan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Apple släpper HomeKit-verktyg som open source
Nu ska det storsatsas på det smarta hemmet!

Apple har meddelat att man kommer att släppa vissa av utvecklingsverktygen till sin smarta hem-plattform HomeKit som öppen källkod så att dessa kan användas av alla utan att betala licensavgifter till Apple. Det här kommer efter det att Apple häromdagen meddelade att man tillsammans med Google, Amazon och Zigbee Alliance kommer att skapa den öppna smarta hem-standarden CHIP (Connected Home over IP). Apple skriver i ett inlägg: "To accelerate the development of the new universal standard, Apple is open-sourcing portions of its HomeKit Accessory Development Kit (ADK). HomeKit has grown to become the most extensive, powerful and secure smart home platform available on more than a billion iOS and iPadOS devices. Built from the ground up to protect customer data, HomeKit and the Home app use innovative privacy technologies and techniques to help minimize the amount of data anyone — including Apple — can access as well as powerful security features that protect personal information. By open-sourcing its HomeKit technology, Apple will be helping to jump-start the initiative and ultimately deliver an even better experience to customers." Från och med idag kommer utvecklare, oavsett om de har någon tidigare relation till Apple eller inte, att kunna börja använda HomeKit Accessory Development Kit för att utveckla grejer avsedda för det smarta hemmet. Apple skriver att man även kommer att upplåta HomeKit Accessory Protocol (HAP) till utvecklingen av den framtida standarden CHIP. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rune 2-distributör stämmer utvecklarna
Verkar inte vara helnöjda med Human Heads nedläggning

Rune 2 var onekligen ett av årets konstigaste releaser. Spelet släpptes 12 november och det blev inte precis någon monsterrelease och kritikerna menade att titeln var rätt medioker på sin höjd. Inga konstigheter, egentligen, men dagen efter release meddelade utvecklarna Human Heads att de lägger ner verksamheten efter 22 år. Detta följdes av att en ny studio med samtliga Human Heads-anställda startades hos Bethesda under titeln Roundhouse Studios. Några som också blev överraskade av detta var Rune 2-distributören Ragnarok Games som nu beslutat att stämma Human Heads. Anledningen till detta beror på att Human Heads lovat Ragnarok att stödja Rune 2 efter spelets release, men det kommer inte ske. Human Heads ska även ha blivit ombedda att lämna över spelets resurser och källkod till distributören, men detta har heller inte skett trots påtryckningar. Sedan lite smått och gott som att Human Heads misskött utvecklingen, vilket gjort att Ragnarok varit tvungna att gå in med mer pengar i projektet. För denna sveda och värk vill Ragnarok ha 100 miljoner dollar från Human Heads samt ha tillbaka alla resurser från Rune 2. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Världens programvara ska lagras i ett domedagsvalv
GitHub planerar att lagra kod på Svalbard

Microsoft kodtjänst GitHub har beslutat sig för att lagra många programmeringsspråk och kod till andra datorprogram i en nedlagd kolgruva på Svalbard. Svalbard är som bekant redan hemvisten för det världskända Global Seed Vault, ett slags "domedagsvalv" där fröer från många av alla världens växter lagras i händelse av att de skulle försvinna från vårt ekosystem någon gång i framtiden. Arctic Code Vault är tänkt att fungera på liknande sätt som Global Seed Vault men där kommer man istället att lagra stora mängder programmeringskod. Bland saker som ska kunna lagras i tusentals år i den nedlagda kolgruvan på Svalbard finns bland annat källkoden till programmeringsspråk som till exempel Python, Ruby och Rust såväl som kod till kryptovalutorna Bitcoin och Ethereum samt AI-verktygen Tensorflow och FastAI skriver TechWorld. I inslaget ovan kan ni kolla in när nyhetsbyrån Bloombergs följer med GitHubs vd Nat Friedman till Svalbard för att kolla in Arctic Code Vault lite närmare. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Cardboard blir open source
Efter det att Google fimpat VR-satsningen Daydream VR

För fem år sedan presenterade Google sina billiga vr-brillor Google Cardboard, ett par billiga VR-brillor i kartong, och nu meddelar Google att man släpper specifikationer och kod till detta som öppen källkod. Det innebär att utvecklar fortsatt kan utveckla vr-upplevelser till Google Cardboard utan att vara beroende av support från Google. Anledningen till att Google nu open sourcear Cardboard misstänks bero på att Google håller på att skala ner sina satsningar på virtual reality. Förra månaden bekräftade Google bland annat att man skrotar sin vr-satsning Daydream VR, en satsning som man lanserade 2016. När nu Google släpper Cardboard som öppen källkod innebär det att vr-utvecklare fortsatt kan utveckla vr-upplevelser som använder Google Cardboard, eller andra vr-headset med stöd för Cardboard-upplevelser, utan att vara beroende av Google Cardboards app. Något som ytterligare indikerar på att Google verkar vara på väg att lämna VR-marknaden helt och hållet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Prenumerera på gamla iOS spel
GameClub är typ Apple Arcade fast med bortglömda spel

Tidigare i veckan lanserades speltjänsten GameClub till iOS. Målet med GameClub är att återuppliva gamla iOS-spel som inte längre finns tillgängliga på App Store. Det kan till exempel handla om spel som utvecklaren inte längre kunnat underhålla av diverse anledningar. Dessa spel har GameClub lyckas fånga upp och modifierat källkoden till så de funkar på ett modernt iOS. Precis som Apple Arcade ska spelen i GameClub inte innehålla några mikrotransaktioner eller reklam. Du kan testa GameClub gratis i en månad sedan kostar det runt 50-lappen i månaden. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Collapse OS är ett postapokalyptiskt operativsystem
Ska användas till skrot-datorer du bygger ihop själv

Collapse OS är ett nytt operativsystem skrivet i öppen källkod och som är utvecklat för att användare snabbt ska komma igång med att använda datorer i händelse av någon slags apokalyptisk händelse på jorden. Tanken bakom operativsystemet är att det ska kunna rulla på maskiner man bygger ihop själv då det sannolikt inte kommer att bli möjligt att knalla in på Elgiganten och köpa en ny dator när världen mer eller mindre har gått under. Collapse OS är skapat av utvecklaren Virgil Dupras och han tror framför allt att vi kommer att få problem med att programmera mikrokontroller på kretskort vid en eventuell framtida kollaps av vår nuvarande världsbild. Dupras säger till Vice: "Computers, after a couple of decades, will break down beyond repair and we wonx27t be able to program microcontrollers any more. To avoid this fate, we need to have a system that can be designed from scavenged parts and program microcontrollers." Operativsystemet är utvecklat för att rulla på 8-bitsprocessorn Z80, en processor som inte används i moderna bruksdatorer men som återfinns i kassaregister, musikinstrument och annat. Dupras tror att det finns en stor möjlighet att framtidens skrotletare kan hitta sådana processorer vilka de sedan kan använda för att bygga datorer som kör Collapse OS. Open source-projektet Collapse OS går att kolla in borta på GitHub på länken nedan. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spela PlayStation 4 på Linux
Linux har faktiskt en Remote Play-klient

Chiaki är en inofficiell Remote Play-klient baserad på öppen källkod som ger folk möjlighet att spela PlayStation 4 genom sin dator. Klienten stödjer macOS och Windows men nu även Linux. Både Mac och Windows har officiella klienter men via denna klient kan även folk som föredrar Linux vara med och leka. Kvalitén på Remote Play är lite ojämn och sannolikt inget man vill använda för att spela spel som Street Fighter V eller Rainbow Six Siege. Men spel som inte kräver millisekundsäker precision brukar det duga gott till. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0

Huawei kan sälja sina 5G-patent till västerländskt företag
Hoppas USA blir lite mindre misstänksamma mot dem då

Huawei vd och grundare Ren Zhengfei uppger för den amerikanska tidningen The Economist att företaget kan tänka sig att sälja sina 5G-patent till ett västerländskt företag, något som man verkar hoppas kanske kan upphäva den bojkott som USA inlett mot företagets produkter. Det är en bojkott som innebär att inga amerikanska operatörer får använda grejer från Huawei när de bygger upp sina framtida 5G-nät. USA:s beslut har även pressat flera av USA:s allierade att förbjuda företag i sina respektive länder från att använda Huawei-prylar i sina 5G-nät. Genom att sälja 5G-patenten till ett västerländskt företag hoppas Huawei att USA ska bli mindre misstänksamma mot deras verksamhet. Man tänker sig till exempel att det eventuella företag som skulle köpa Huaweis 5G-patent i den hypotetiska affären skulle kunna undersöka källkoden som hör till patenten och ta bort eller lägga till saker som anser skulle passa bättre. Tanken är givetvis att en eventuell köpare även licensierar tillbaka de köpta patenten till Huawei så att de fortsatt kan använda tekniken i sina prylar, prylar som man då hoppas kunna sälja på marknader där de nu är bojkottade. Det finns dock en del frågetecken runt en sådan här eventuell affär skriver The Economists. Bland annat är det oklart om den kinesiska regeringen ens skulle tillåta Huawei att sälja sina 5G-patent till ett västerländskt företag. 5G förväntas bli den ledande mobiltekniken de kommande fem åren och att överlåta patent inom det till företag utanför Kina kan nog den kinesiska ledningen ha en del åsikter om. Vidare är det oklart huruvida det finns något västerländskt företag som ens är intresserade av att köpa Huaweis portfolio med 5G-patent skriver tidskriften. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man köra Linux-miljöer i VR
Xrdesktop fixar det

Sedan VR återigen blev en grej har det dykt upp en del linux-spel som går att spela i VR-headset man har man velat köra linux-miljöer som KDE eller Gnome i VR har det hittills varit omöjligt. Nu ser det dock ut att bli ändring på det då ett gäng som backas upp ekonomiskt av Valve släppt något man kallar för Xrdesktop som öppen källkod. Med Xrdesktop ställs Linux fönsterhanterare om till VR-läge och istället för att använda mus och tangentbord kan användaren kontrollera de hela med hjälp av handkontroller anpassade för VR-upplevelser. Ni kan kolla in ett exempel på hur det hela kan se ut i videoklippet här ovanför. Gänget bakomXrdesktop planerar även att implementera stöd för OpenXR vilket gör att det i framtiden kanske blir möjligt att köra VR-uppleverlser utvecklade för andra plattformar på Linux via Xrdesktop. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook släpper två av sina algoritmer som öppen källkod
Ska kunna hitta bilder från pedofiler och terrorister

Facebook har meddelat att man släpper tekniken bakom en del av deras varningssystem som öppen källkod. Det handlar om två tekniker som Facebook kallar för PDQ och TMK+PDQF vilka kan flagga olika typer av bilder som laddas upp till tjänster som till exempel Facebook. Systemet fungerar genom att det lagrar så kallade hash-summor från bilder man tidigare blockerat från uppladdning och om någon försöker ladda upp samma bild igen så blockeras denna automatiskt. Facebook skriver om PDQ och TMK+PDQF : "PDQ and TMK+PDQF were designed to operate at high scale, supporting video-frame-hashing and real-time applications. We designed these technologies based on our experience detecting abuse across billions of posts on Facebook. We hope that by contributing back to the community we’ll enable more companies to keep their services safe and empower non-profits that work in the space." Facebook ska själva ha använt PDQ och TMK+PDQF för att förhindra att bilder där barn utnyttjas och bilder med kopplingar till terrorism återuppladdas på deras tjänst. Skulle ni vilja kolla in PDQ och TMK+PDQF så hittas de borta på Github på länken nedan. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spela Diablo direkt i webbläsaren
Party like it's 1996

Det klassiska rollspelet Diablo kan nu spelas direkt i webbläsaren om man nu känner att det är något du vill göra. Utvecklaren Rivsoft har nämligen pillat lite med spelets källkod och gjort att du nu kan spela spelet på jobbet. Gratisversionen som du kan spela är dock endast spelets demoversion som släpptes en gång i tiden. Men om du råkar äga spelet, som kan köpas för hundralappen på GoG, kan du ladda in spelets datafil för att köra hela tjofräset. Du hittar det via länken nedan. Tumnagel
46.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ytterligare livstecken från Red Dead Redemption 2 till PC
Nämns i källkod på Social Club

Den mytomspunna PC-versionen av Red Dead Redemption 2 har visat ytterligare livstecken! En Twitter-användare grottade ner sig i källkoden på Rockstars Social Club och hittade en referens till PC-versionen. Mer specifikt nämns "RDR2_PC_Accomplishments" på sidan. Rockstar håller fortfarande locket på gällande potentiell PC-versionen av spelet, men detta är det närmsta vi hittills kommit till en officiell utannonsering av spelet. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Square Enix sugna på prenumerationstjänst för gamla titlar
Ja, tack!

Square Enix har ett massivt spelbibliotek med väldigt många högkvalitativa titlar. Många av dessa kvalitetsspel släpptes till NES och SNES, men har med åren glömts bort. I en intervju med Game Informer berättar Square Enix-chefen Yosuke Matsuda att företaget har samlat ett team för att porta gamla NES-titlar till moderna plattformar. Matsuda berättade även att företaget forskar i möjligheten att dra igång en prenumerationstjänst för att hjälpa spelare komma i kontakt med de klassiska titlarna. Matsuda säger bland annat detta till Game Informer: "Wex27re working on a digital release of its whole library in a variety of ways. That is a request that we hear often. As far as our major titles go, most of those, we still have variations out that you can play now. The more classic titles that you might have played on NES, we are still working hard to make it so you can play those. We actually have launched a dedicated project internally to port those, so we are working to make them available on a variety of platforms. Certainly down the road, we would like to see that on a subscription or streaming service, so wex27re exploring the possibility of creating a dedicated channel for ourselves." Vilken väg Square Enix kommer gå när det kommer till att göra klassiska spelen tillgängliga är för tillfället oklart. Det största problemet just nu verkar vara att faktiskt leta rätt på källkoderna till gamla spel som behövs för att restaurera. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
Nästa sida