LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2019

Nya Land Rover Defender kostar från 543.900 kronor
Svenska priser klara

I början av september rullade Land Rover ut helt nya Defender och nu får vi reda på vad kärran kommer att kosta här. Priset kommer att börja på 543.900 kronor och för den slanten får du den "långa" versionen som heter Defender 110 med en 200 hästar stark dieselmotor och Signature-paket. Den med kortare hjulbas som heter 90 lanseras senare. Vill man ha mer prylar heter nästa steg SE och då får man även Keyless Entry, 20 tum stora aluminiumfälgar, ClearSight-backspegel, skinnsäten, dödavinkel-varnare och ljudanläggning från Meridian med tio stycken högtalare och baslåda. 596.000 kronor betalar man då. Sen har vi HSE som även adderar panoramatak, LED-strålkastare med Matrix-teknik, 3D-surround-kamera och 360 graders parkeringsassistent. Din för 664.900 kronor. Land Rover räknar med att sälja 200 stycken Defender i Sverige nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan och på länken där du även kan konfigurera ditt exemplar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

230 av 237 stycken bilar med keyless gick att hacka
Enkelt att sno bilar med simpel teknik

Dagens bilar är säkrare än någonsin, i alla fall när det kommer till krocksäkerhet. När det gäller inbrott och att någon stjäl bilen och kör iväg med den är det värre. Bilar med keyless-system är de som är enklast att sno och på bara några sekunder kan skurkarna spåra upp nyckelns signal och köra iväg med bilen utan att den protesterar. Tysklands och Europas största bilägarorganisation ADAC testade 237 stycken olika bilar med keyless och 230 av dessa kunde enkelt luras att nyckeln var närmare än den faktiskt var. De som inte lät sig luras var bilar från Jaguar Land Rover, och från Mercedes och BMW. De förstnämnda använder sig av Ultra wideband radio (UWB) till deras nycklar vilket är svårare att lura då detta på ett mycket exakt sätt känner av avståndet mellan den riktiga nyckeln och bilen. Mercedes och BMW har rörelsesensorer i sina nycklar och teknik som säger åt dem att inte sända ut några signaler om nycklarna inte rör på sig. För att skydda dig kan du slå in nycklarna i aluminiumfolie eller lägga dem i en plåtburk eftersom signalen då blockeras. ADACs lista på testade bilar hittar ni här. Tumnagel
27.2°
+
Bobby Green
0
2017
2015
2014
2012
2011
2007

Renault keyless entry – keeps you from freezing your nuts off
Keyless-system är bra att ha på vintern

Alla vet hur frustrerande det kan vara att komma ut en kall vintermorgon bara för att upptäcka att låset frusit. Renault vill visa varför det då kan vara skönt med ett keyless-entry-system. Jag håller med. Tumnagel
36.8°
+
James Hunt
0

Nya Ford Mondeo
Världspremiär för nya Mondeo i Genève

Nya Ford Mondeo har världspremiär på bilsalongen i Genève nästa månad, för att kort därefter gå i produktion och bör finnas hos din lokala Fordhandlare under början av juni. Mondeo är en viktig modell för Ford, och man kommer direkt att kunna erbjuda en vanlig 4-dörrars sedan, en 5-dörrars halvkombi och en vanlig kombi. Ford ska locka kunder med modern design och en gedigen standardutrustning. Och visst får man väl säga att standardutrustningen ser riktigt intressant ut: ESP, ACC, färddator, mp3-stöd (aux igång?), larmsystem och keyless entry med startknapp. Nya Mondeo kommer finnas i fyra olika utrustningsnivåer, från Edge och vidare genom Zetec, Ghia och top-of-the-line Titanium X. En rad motoralternativ kommer att finnas vid lansering. Instegsmodellerna blir 1,6 respektive 1,8-liters fyrorna. 1,6 Duratecfyran finns med antingen 110 eller 125 hästkrafter. 1,8-liters fyran går på diesel och har antingen 100 eller 125 hästkrafter. Vill man ha mer kraft finns det antingen två dieselfyror till på 2 liter och antingen 130 eller 140 hästkrafter. 130-hästars versionen har en nyutvecklad 6-växlad automatlåda under namnet "Durashift"". På bensinsidan hittar vi en helt nyutvecklad 2,3-liters bensinare på 161 hästkrafter. Även den går att få med den nya automatlådan. Värstingversionen vid lanseringen är Volvos gamla trotjänare - turbofemman från bland annat C30/S40/V50 T5 på 220 hästkrafter. Skillnaden är här att man inte använder den tröga 5-växlade automatlådan som Volvo använder sig av, utan av den nya 6-växlade. Vi får hoppas att den snart även finns hos Volvo. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0