LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Razer presenterar mindre version av Huntsman
Huntsman Mini är företagets första 60%-tangentbord

Känner du att tenkeyless-tangentbord är för maffiga så kanske 60%-tangentbord kan vara intressant. Dessa minimalistiska tangentbord har tidigare endast varit tillgängliga via entusiasttillverkare, men nu hoppar Razer in i matchen med en miniversion av sitt tangentbord Hunstman. 60%-tangentbord ger dig tillgång till ett minimalt antal knappar och saknar numpad, piltangenter och funktionstangenter, vilket gör att tangentbordet knappt tar någon plats på skrivbordet över huvud taget. Razer Hunstman Mini kommer i svart och vitt samt med linjära eller klickiga brytare, som båda hanterar upp till 100 miljoner klick.Själva basen är gjord i stabilt aluminium och varje knapp har RBG-belysning och du kan givetvis programmera ljuset helt fritt via Razers mjukvara. Tangentbordet kopplas till din dator via USB-C-kabel och om du inte känner för att använda Razers egna så fungerar tangentbordet med valfri USB-C-kabel. Razer Huntsman Mini med Clicky-brytare finns tillgängligt att köpa via Razers hemsida idag för 129 euro. Versionen med linjära brytare kommer kosta 139 euro och release sker i augusti. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Idag öppnar förhandsbokningarna för pickupen Badger
Kan fås som elbil eller med bränslecell

Det första Nikola Motors visade upp var en vätgasdriven lastbil. Sedan dess har både en vattenskoter och en fyrhjuling dykt upp, och tidigare i år även en pickup. Den sistnämnda som man kallar för Badger ska man kunna förhandsboka från och med idag. Bilen erbjuds både som ren elbil och med vätgasdriven bränslecell som i sin tur driver en elmotor. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 48 mil medan den som går på vätgas ska klara sig hela 96 mil innan det är dags att tanka igen. Grundaren Trevor Milton säger följande om modellen: "The technology on the Badger is next to none; it has one of the most advanced powertrains and infotainment systems on the market. The features include over-the-air updates, keyless entry, independent torque control of every wheel, 906 HP, 980 ft. lbs. of torque, 15 kilowatt power export with 220V and 110V, tie-down tracks inside the truck for cargo, hidden refrigerator, up to 600 miles of range, and waterproof displays. You couldn’t dream of building a better pickup truck than the Badger and we offer it in both fuel-cell and battery-electric options. At Nikola World 2020, our followers will have the chance to see the Badger in action, so you don’t want to miss this show." Nikola World 2020 pågår mellan 3-5 december och där kommer först de som förhandsbokat ett exemplar att få se hur den färdiga produkten ser ut, och även få sig en provtur om de vill. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Logitech presenterar G915 TKL
Lite mindre version av G915

Logitech presenterade G915 i höstas och nu är det dags för en ny variant av tangentbordet. Den nya versionen går under namnet G915 TKL och ni som har koll på förkortningar fattar på direkten att det handlar om ett tangentbord med tenkeyless-design och tar upp mindre plats på skrivbordet. Utöver att man plockat bort numpaden har knapparna möblerats om en aning och volymrullen har blivit lite kortare. Bortsett från det är det mer eller mindre samma tangentbord som tidigare med Logitechs egna GL-brytare som kommer i tre versioner beroende på hur mycket du vill störa dina rumsgrannar med knappklick. G915 TKL går att koppla till valfri dator med antingen Lightspeed-dongle för minimal latency eller via bluetooth. Batteritiden ligger på 40 timmar med maximal ljusstyrka på LED-lamporna, men kan utökas rejält genom att stänga av belysningen. Undertecknad har kört den större versionen med GL Clicky-brytare sedan tangentbordet släpptes och jag gillar det skarpt. Brytarna har en härlig klickighet samt lätt och kort aktivering som gör att skrivande och spelande både känns bra och rappt. Förhoppningsvis kommer TKL-versionen erbjuda en minst lika härlig upplevelse. Logitech G915 TKL kommer släppas i juni via Logitechs hemsida samt i välsorterade elektronikbutiker. Rekommenderat pris ligger på 2499 kronor. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Volkswagen presenterar nya Caddy
Dags för generation fem att göra entré

Den bäst säljande modellen Volkswagen Transportbilar har är Caddy och nu presenterar man den femte generationen. Den ser ut som de senaste skisserna visar och även om man känner igen den mycket framifrån får baken en helt ny siluett med högt uppdragna bakljus. För tillfället får vi bara bilder på hur bilen ser ut i personbilsutförande och inte som vi mest kommer få se den - som skåpbil. Nya Caddy baseras på MQB-plattformen och det innebär bland annat att den får ta del av förarassistentsystem som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen. Sex av de 19 stycken systemen på Caddy är helt nya. Bilen får bland annat Travel Assist som hjälper till med körningen i alla hastigheter och Trailer Assist när det ska backas med släp. Andra bekvämligheter är exempelvis stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, panoramatak, LED-bakljus och LED-strålkastare. Det finns även Keyless Access och ett digitalt instrumentkluster. På tal om insidan så bjuder Caddy Maxi på tillräckligt med plats för att få in två stycken EU-pallar. Marknadsintroduktionen kommer att ske i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte fått för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0
2019

HyperX presenterar Alloy Origins Core
Tenkeyless-design ger dig mer utrymme för musrörelser

HyperX har släppt ett nytt tangentbord vid namn Alloy Origins Core. Tangentbordet kör tenkeyless-design, det vill säga att det inte finns någon numpad, vilket gör att du får mer utrymme på tangentbord för andra aktiviteter. Tangentbordet kommer med röda brytare från HyperX som har en aktiveringspunkt vid 1,8mm och ska hålla för 80 miljoner knapptryck. Alloy Origins Core är byggt av ett solitt stycke aluminium som ska göra tangentbordet stabilt. Flärparna på undersidan låter dig använda tangentbordet i tre olika vinklar och tangentbordet kopplas till din dator med en vanlig USB-kabel som du kan plocka loss vid transport. HyperX Alloy Origins Core finns tillgängligt i butik nu och rekommenderat pris ligger på 1179 kronor. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

André levererar Black Friday-tips!
Lite smått och gott

Igår var det Thanksgiving i USA och något som undertecknad verkligen inte är tacksam över är att högtiden lett till ordentlig nyhetstorka. Därför tar vi tillfället i akt och tipsar om lite prylar som vi varmt rekommenderar, och som jag använt/använder på nästan daglig basis, att plocka upp under Black Friday/Black Week/Cyber Monday. Och för att hålla transparensen på topp så citerar jag Roger från hans Black Friday-artikel från i onsdags: Vi samarbetar som sagt med Prisjakt men får inte betalt för att skriva den här artikeln. Om någon av er klickar sig till Prisjakt och sedan vidare till butik får vi dock en ersättning. Redo? Nu kör vi! Eller något. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Nya Land Rover Defender kostar från 543.900 kronor
Svenska priser klara

I början av september rullade Land Rover ut helt nya Defender och nu får vi reda på vad kärran kommer att kosta här. Priset kommer att börja på 543.900 kronor och för den slanten får du den "långa" versionen som heter Defender 110 med en 200 hästar stark dieselmotor och Signature-paket. Den med kortare hjulbas som heter 90 lanseras senare. Vill man ha mer prylar heter nästa steg SE och då får man även Keyless Entry, 20 tum stora aluminiumfälgar, ClearSight-backspegel, skinnsäten, dödavinkel-varnare och ljudanläggning från Meridian med tio stycken högtalare och baslåda. 596.000 kronor betalar man då. Sen har vi HSE som även adderar panoramatak, LED-strålkastare med Matrix-teknik, 3D-surround-kamera och 360 graders parkeringsassistent. Din för 664.900 kronor. Land Rover räknar med att sälja 200 stycken Defender i Sverige nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan och på länken där du även kan konfigurera ditt exemplar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Logitech presenterar tangentbordet G Pro X
Med utbytbara brytare

Logitech släppte tangentbordet G Pro 2017 och hamnade snabbt i toppen av undertecknads tangentbordstopplista tack vare stilren och tjusig design, härliga Romer-G-brytare och kompakt tenkeyless-format. Nu har Logitech presenterat en uppföljare som går under namnet G Pro X som kommer med en riktigt trevlig nyhet för folk som vill ha lite variation i knappupplevelsen. Med G Pro X har du nämligen möjlighet att byta ut tangentbordets brytare helt själv. Logitech erbjuder för tillfället tre olika typer av Romer-G-brytare: Clicky, Tactile och Linear. Clicky erbjuder en ordentlig klickkänsla med ljud och stabil klickkänsla när knapp trycks ner. Tactile är snäppet tystare, men erbjuder en ordentlig klickkänsla vid aktivering. Linear har samma aktiveringspunkt som sina syskon, men levererar varken ljud eller klickkänsla vid knapptryck. Du får välja vilken typ av brytare tangentbordet ska skeppas med och vill du ha extra brytare finns det brytarpaket som säljs separat. Precis som föregångaren kopplas G Pro X till din datapc med micro-usb-kabel som går att plocka bort när du transporterar tangentbordet. Logitech G Pro X finns tillgängligt nu via Logitechs hemsida och priset ligger på 1599 kronor. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Computex Steelseries presenterar Apex Pro
Med justerbara brytare

I gamingvärlden ligger modifiering väldigt mycket i fokus. Flera speltillbehör låter dig bland annat justera ljus, knappuppsättning, vikt samt storlek. Steelseries har tagit modifieringsmöjligheterna till nästa nivå genom att låta dig justera slaglängd och aktiveringspunkt med nya tangentbordet Apex Pro. Apex Pro använder sig av justerbara brytare från OmniPoint som använder sig utav magnetiska sensorer för att registrera knapptryck. Användare kan justera så att aktiveringspunkten ligger på mellan 0,4mm och 3,6mm, vilket betyder att du kan optimera knappupplevelsen precis så som du vill ha den. Knapparna kan även programmeras separat och du kan spara olika profiler beroende på vad för spel eller program du vill använda. Tangentbordet kommer även med en liten OLED-panel som kan visa aviseringar samt vilken profil som är aktiv. Sedan finns ett hjul som låter dig justera volym och knappar som kontrollerar media. I och med att detta är ett gamingtangentbord så är det givetvis utrustat med LED-lampor som kan lysa i 16,8 miljoner olika färger, men kan även stängas av. Steelseries Apex Pro kommer börja säljas i USA 11 juni och priset kommer ligga på 200 dollar. Vill du hellre ha tenkeyless-modellen, alltså utan numpad, så du vara tvungen att vänta till senare i höst och priset kommer ligga på 180 dollar. Hur läget ser ut med svensk release är för tillfället oklart, men borde ske ungefär samtidigt. Bonusvideo nedan med hands on från NordicHardware. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

230 av 237 stycken bilar med keyless gick att hacka
Enkelt att sno bilar med simpel teknik

Dagens bilar är säkrare än någonsin, i alla fall när det kommer till krocksäkerhet. När det gäller inbrott och att någon stjäl bilen och kör iväg med den är det värre. Bilar med keyless-system är de som är enklast att sno och på bara några sekunder kan skurkarna spåra upp nyckelns signal och köra iväg med bilen utan att den protesterar. Tysklands och Europas största bilägarorganisation ADAC testade 237 stycken olika bilar med keyless och 230 av dessa kunde enkelt luras att nyckeln var närmare än den faktiskt var. De som inte lät sig luras var bilar från Jaguar Land Rover, och från Mercedes och BMW. De förstnämnda använder sig av Ultra wideband radio (UWB) till deras nycklar vilket är svårare att lura då detta på ett mycket exakt sätt känner av avståndet mellan den riktiga nyckeln och bilen. Mercedes och BMW har rörelsesensorer i sina nycklar och teknik som säger åt dem att inte sända ut några signaler om nycklarna inte rör på sig. För att skydda dig kan du slå in nycklarna i aluminiumfolie eller lägga dem i en plåtburk eftersom signalen då blockeras. ADACs lista på testade bilar hittar ni här. Tumnagel
27.2°
+
Bobby Green
0
2018

Razer presenterar Blackwidow Lite
Lite mer clean version av Blackwidow

Razer har släppt en ny variant av sitt populära tangentbord Blackwidow Lite. Som namnet kanske avslöjar handlar det om en mindre version av klassiska Blackwidow som kör tenkeyless-design, det vill säga att den inte har någon numpad, och nergraderade ljusfunktioner. Till skillnad från Razers andra tangentbord med fullt Chroma-stöd är Blackwidow Lite utrustad med endast vita LED-lampor. Blackwidow Lite skeppas med Razers orangea brytare som ska vara betydligt tystare än företagets andra brytare. De orangea brytarna är utrustade med o-ringar för att dämpa klickljudet, men du ska ändå få en taktil feedback när du trycker ner en knapp. Blackwidow Lite går att beställa nu via Razers hemsida och priset ligger på 99 euro. För tillfället verkar det som att tangentbordet endast finns tillgängligt med US-layout. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor
Har Sverigepremiär i januari

I april presenterade Lexus den sjunde generationen av modellen ES och för första gången lanseras den i Europa och Sverige. Nu är de svenska priserna klara och det går bra att beställa redan nu om man vill. Bilen kommer hit i januari nästa år och kostar då från 417.000 kronor. För den pengen får man versionen som kallas för ES 300h Comfort. Under huven sitter en fyra på 2,5 liter som kopplas ihop med en elmotor. Den sammanlagda systemeffekten anges till 218 hästar och bilen ska ha en förbrukning på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 106 gram per kilometer. Drivningen sker till skillnad mot föregående generation på framhjulen. Nya ES erbjuds med fem stycken olika utrustningsnivåer - Comfort, Executive, Luxury, F Sport och F Sport S. Comfort har bland annat bi-LED-strålkastare, keyless, taklucka, eljusterbara framstolar och eljusterbar ratt som standard. Den har även det aktiva krockskyddsystemet Lexus Safety System+ som innehåller Pre-Crash-system, adaptiv farthållare, filhållningssystem, vägskyltsigenkänning och automatiskt avbländande helljus. Läs mer om övriga versioner och deras prislappar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Ny Mercedes stjäls på 20 sekunder
Tjuvarna snor nyckelns signal

Det är svårt att skydda sig från tjuvar. Vill de ha något lyckas de ofta sno det, och det finns inga gränser för kreativiteten i det här gänget. Man tycker att en modern bil ska vara säker och svår att stjäla, men så är inte fallet. Tjuvarna har sett till att fixa avkodningsapparater så när du larmar din bil snor de koden och kan sedan låsa upp och starta bilen utan några som helst bekymmer. Ligger nyckeln i närheten ska man också kunna lokalisera dess signal och få koden även om nyckeln inte används. Just ett sådant fall får vi bevittna här, när en hyfsat ny Mercedes stjäls från en uppfart på bara 20 sekunder. Tjuvarna lyckades även deaktivera bilens GPS-spårning vilket gör det ännu svårare för polisen att hitta den stulna bilen. Tipset bilägarna har fått är att lägga sina nycklar i en metallåda som då blockerar signalen. Tumnagel
21.7°
+
Bobby Green
0

Keyless-lösningar dödar människor
Folk glömmer att stänga av sina bilar

Att kunna låsa och låsa upp sin bil via en fjärr är riktigt bekvämt. Sen är det bara att hoppa in, stoppa in nyckeln i tändningslåset, starta bilen och köra iväg. Men den där sekvensen med tändningslåset vill tillverkarna gärna skippa, och att vi istället ska starta bilen med en knapp. En del envisas ändå med att ha ett fack där man ska stoppa in den digitala nyckeln för att kunna starta, medan det räcker med att ha nyckeln i närheten hos andra. Det sistnämnda gör dock att du alltid glömmer var du lagt nyckeln. Tyvärr finns det en sak till som folk verkar glömma i bilar med så kallad Keyless Ignition - att stänga av den. Det har i sin tur lett till minst 28 stycken dödsfall. De drabbade har nämligen förgiftats av avgaserna bilen spottat ut när den står där på tomgång. Ytterligare 45 stycken personer har skadats varav några fått hjärnskador. Man har helt enkelt parkerat bilen i sitt garage som finns i huset, glömt att stänga av den eftersom nya bilar är så tysta varpå avgaserna sakta men säkert har spridit sig. National Highway Traffic Safety Administration har lagt fram ett förslag om att bilarna måste varna ägarna om att tändningen inte har slagits av när bilen har parkerats. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
26.2°
+
Bobby Green
0
2017
Nästa sida