m

Studio Klassiker släpper sin podcast på kassettband
Var inget aprilskämt

Första april släppte bildtidningen Klassiker nyheten om att man skulle släppa sina podcast på kassettband, något som många då uppfattade som ett aprilskämt. Tydligen var det inte det och skulle man vara sugen på att lyssna på podcast i sin bilbandspelare eller annan bandspelare så är detta nu alltså möjligt. "Studio Klassiker på kassett volym 1" går nu att köpa för 199 kronor i Klassikers webbshop på länken nedan. Kassettbandet är är 90 minuter lång och innehåller utdrag ur tidigare sända poddar, bland annat vikten av rätt nyckelring, första biltidningsminnet och fotografers oförmåga att bli överraskade skriver Klassiker. Skulle ni föredra att lyssna på Studio Klassiker i traditionellt podcast-format så hittas samlingssidan för deras podcasts här. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

En hel hög med klassiska Mitsubishis auktioneras bort
När märket försvinner från Storbritannien

Mitsubishi är på väg bort från Europa och Storbritannien efter att ha sålt dåligt i några år. Eller man sa att man skulle sluta och sedan kom man och sa att man skulle satsa lite, på en bil som delade det mesta med Renault. Hur som helst så verkar Colt Car Company lägga ner verksamheten med Mitsubishi och deras flotta med klassiska bilar auktioneras därför bort. Här hittar vi riktigt tidiga bilar, så klart EVOs i olika former och en del annat godis. I videon ovan ser vi Tiff Needell gå igenom samlingen och på länken nedan finns de aktuella auktionerna. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Klassiska bilar som krympt i tvätten
Ernie Adams bygger riktigt coola kopior i litet format

Ända sedan 1965 har Ernie Adams byggt kopior på klassiska bilar. Men de skiljer sig en hel del mot andra replikor som finns. Ernies exemplar är nämligen rejält nedskalade och det ser nästan ut som att man förminskat dem några snäpp med maskinen som används i Älskling jag krympte barnen-filmerna. Den första bilen han byggde som är döpt till Grandpa Dwarf blev till av gamla kylskåp och den rullar än idag. Ernie har byggt hundratals bilar och alla är fullt körbara och lagliga för gatan. I det här klippet får vi se några av hans mycket imponerande skapelser. Spana in Ernies museum på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker kör Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4
Härliga klassiker

Hagerty har dragit igång en ny YouTube-serie som de kallar för The Next Big Thing där Porsche-samlaren Magnus Walker testar och snackar om olika klassiska bilar. Jag gillar verkligen formatet och i det senaste klippet så tar Magnus sig en titt på Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2020

Lunaz elkonverterar brittiska lyxklassiker
Erbjuder nu även Rolls-Royce

Lunaz är ett brittiskt företag som specialiserat sig på att elkonvertera gamla klassiska bilar. Fokus har legat på modeller från Jaguar och Bentley och nu meddelar man att även Rolls-Royce kommer att finnas med i utbudet. Modellerna som finns att tillgå är Phantom V och Silver Cloud. Man är precis klara med en helrenovering och ombyggnation av en Phantom V från 1961 och det är den vi ser här. Batteripacket man använder sig av är på 120 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil på en laddning. Varje bil man konverterar strippas ned totalt för att sedan byggas upp igen som en elbil. Det gör att kunderna också kan få till sina egna idéer och liknande under processen. Priset för en elektrifierad Silver Cloud börjar på 350.000 pund, en Phantom kostar istället från 500.000 pund. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida