m

Oj det glömde jag - ny klicksajt från Expressen
Samlar humorklipp

Expressen fortsätter att rulla ut klickvänliga viralsajter och nu släpper man sajten "Oj det glömde jag" som fokuserar på att publicera humorklipp från YouTube, Vine och liknande källor. Dan Edström, chef för sociala medier på Expressen, säger i ett pressmeddelande: "Det görs otroligt mycket bra humor i Sverige. När vi jobbat med humorsektionen på Omtalat.nu har vi hittat massor av klipp från okända svenskar som är så roliga. De vill vi gärna lyfta fram mer, och nu får vi en hel sajt till det." Expressen har tidigare uppgett att man ämnar starta en ny sajt i månaden och "Oj det glömde jag" ska vara den nionde sajten av det här slaget som Expressen startar skriver Dagens Media. Tumnagel
-14.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

JuicyPlay.se - kändissajt från MTG
Ny videosajt ser dagens ljus

Mediabolaget MTG startar nu sajten JuicyPlay vilken ska vara en sajt där man ska satsa på mycket videoklipp och kändisrelaterat material. Förutom det så ska man ha knutit diverse bloggare till sig och jag antar att det även kommer att dyka upp annat "klickvänligt" material på sajten. Jessica Grunewald, onlinechef på MTG TV, säger i ett pressmeddelande: "Juicyplay är en helt ny videobaserad tjänst där vi använder våra erfarenheter kring innehåll, användarbeteende samt crosspromotion som byggstenar. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda målgruppen en tjänst som levererar underhållningsnyheter med fokus på video och viral spridning." JuicyPlay lanseras förutom i Sverige även i Norge och Danmark. Tumnagel
15.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Expressen lanserar Sportfeed.se
Virala sportklipp

Expressen lanserar nu ännu en så kallad klicksajt och med Sportfeed.se börjar man nu fokusera på virala klipp från sportens värld. Upplägget känns mycket väl igen från Expressens klicksajt Omtalat och andra liknande konkurrerande sajter som ploppat upp som svampar ur jorden det senaste året. Expressen har tidigare sagt att man kommer att lansera en sajt i månaden under något som man kallar för "Expressen Labs" så Sportfeed lär antagligen få liknande systersajter inom kort. Tumnagel
11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Expressen köper Facebooksidan Vi som gillar fredagsmys
Populärt att köpa följare

För ett tag sedan köpte Aftonbladets ägare Shibsted upp Facebooksidan "Svenska klipp" som då hade runt 130.000 följare och nu skriver Dagens Media att Aftonbladets värsta konkurrent Expressen har köpt upp Facebooksidan "Vi som gillar fredagsmys" med den tillhörande sajten Mysfredag.se. Mysfredag har 360.000 följare och Dagens Media skriver att de senaste 17 länkarna på "Vi som gillar fredagsmys" går till Expressens klicksajt Omtalat. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin, bekräftar affären för Dagens Media. Vad Expressen betalat för "Vi som gillar fredagsmys" och Mysfredag.se vill man dock inte kommentera. Tumnagel
5.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Klicka-klicka-klicka.se
The mother of all klicksajts

Så kallade klicksajter är något som lanserats i parti och minut under 2014 och nu har någon kreativ själ lanserat den ultimata klicksajten Klicka-klicka-klicka.se där användare kan få slumpade klickrubriker med tillhörande bilder. Här kan man lätt slösa bort en stor del av arbetsdagen har jag märkt. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Trends visar videostatistik
Vad är poppis på tuben?

Har man tröttnat att surfa runt på klicksajter och i sociala medier för att hitta roliga videoklipp har Googles statistiktjänst Google Trends nu börjat visa vilka filmer som trendar på YouTube. För tillfället baseras statistiken på amerikanska tittares vanor men man säger att fler länder kommer att dyka upp som alternativ senare. På topplistan visas hur många visningar klippet fått, när det laddades upp till YouTube, vem som laddade upp klippet samt hur många kommentarer klippet har. Det går även att lista videos i "säkert" eller "osäkert" läge och som ni kan se på skärmdumparna här blir resultatet rätt annorlunda beroende på vilket läge man väljer. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Schibsted köper Facebookgruppen Svenska Klipp
Och startar klicksajten SvenskaKlipp.se

Det norska mediaföretaget Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, har köpt Facebookgruppen "Svenska Klipp" som har har runt 130.000 följare. I samband med detta startar man även klicksajten SvenskaKlipp.se som mer eller mindre ser ut att vara en klonad version av Aftonbladets klicksajt Lajkat.se som lanserades tidigare i år. Vad Schibsted betalade för Svenska Klipps Facebookgrupp, twitterkonto samt instagramkonto vill man inte berätta skriver Dagens Media. Tumnagel
17.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hänt.se - ny viralsajt
Inspireras av BuzzFeed

Sverige verkar inte kunna få nog av viralsajter, eller klicksajter som de även kallas, och idag lanserar Aller Media viralsajten Hänt.se som ska ha hämtat inspiration från den amerikanska succésajten BuzzFeed. Till skillnad från Aller Medias skvallertidning Hänt i veckan ska Hänt.se rikta sig till en yngre målgrupp och den digitala redaktionschefen Joakim Holve säger till Dagens Media: "Tidningar läses av en lite mognare skara människor medan 75-80 procent av sajtens läsare är 18-34 år. Det är läsare som vi inte har i våra tidningar i dag så det är en win-win-situation." Förutom klickvänliga artiklar och videoklipp kommer Hänt.se också ha en bloggsektion där bland andra Lotta Gray, Kenny Solomons, Tony Irving och Alexander Skiöldsparr ska blogga skriver Dagens Media. Tumnagel
11.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Webbexpert tror inte på klicksajter
Trots att de drar rekordpublik

En trend vi sett under året är att mediehus och andra har startat så kallade "klicksajter", det vill säga sajter som i stort sett enbart fokuserar på att ta fram material som man hoppas ska bli virala i sociala medier och på andra ställen. Från Aftonbladets ägare Shibsted kommer bland annat den nystartade klicksajten Lajkat och bara några veckor innan den startade så drog Expressen igång sin motsvarighet Omtalat. Utöver dem så finns det ett gäng svenska klicksajter till som drivs i annan regi. Förebilderna för de flesta av dessa sajter är framgångsrika amerikanska sajter som till exempel BuzzFeed och Upworthy. Nu säger dock den amerikanske journalisten och professorn i journalistik Jeff Jarvis att inte anser att den så kallade klickonomin är mediehusens framtid, Han anser att de istället borde fokusera på att bli mer som Google och lära känna sina läsare bättre och på det sättet lättare kunna erbjuda sin läsekrets det de vill ha. Jeff Jarvis kommer att hålla en presentation på Webbdagarna i Göteborg som kommer att gå av stapeln idag och i morgon. Igår intervjuades Jarvis i SVT:s Aktuellt och den intervjun kan ni kolla in i klippet ovan. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slut på artiklar...