m

Genesis ska bara tillverka elbilar 2025
Och vara klimatneutrala 2035

Biltillverkaren Genesis meddelar nu att de från och med 2025 enbart kommer att tillverka elbilar. Samtidigt är deras mål att 2030 vara ett nollutsläppsföretag och 2035 helt klimatneutrala. Man håller just nu på att utveckla nya bränslecellssystem som kommer att säljas vid sidan av de elektriska drivlinorna. Åtta stycken nya elbilar ska lanseras och går det som man vill ska 400.000 bilar säljas om året. När Genesis första helt eldrivna modell kommer börja säljas är oklart just nu. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Site Zero blir världens största anläggning för plaståtervinning
Ska byggas i Motala

Svensk Plaståtervinning meddelade idag att man planerar att bygga världens största anläggning för plaståtervinning i Motala. Anläggningen kommer att heta Site Zero och uppta en yta på 60.000 kvadrameter. Anläggningen kommer att ha möjlighet att urskilja tolv olika typer av plast och ha en mottagningskapacitet på 200.000 ton plastförpackningar per år. I ett pressmeddelande skriver Svensk Plaståtervinning om Site Zero: "Site Zero kommer att vara helt klimatneutral med noll utsläpp. Anläggningen drivs av förnybar energi och den lilla del plast och övrigt avfall som inte kan återvinnas kommer att kunna skickas till energiutvinning utan klimatutsläpp, så kallad CCS, Carbon Capture Storage. Det finns även planer på att producera egen förnybar energi med solceller på byggnadens stora platta tak." Site Zero beräknas stå klar runt 2023 och kommer att kosta cirka 1 miljard kronor att bygga. Den nya anläggningen tros också innebära att runt ett hundratal nya arbetstillfällen skapas på Svensk Plaståtervinning när Site Zero tas i drift. Här nedanför hittas en informationsfilm om Site Zero från Svensk Plaståtervinning. Tumnagel
77.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU antar en ny klimatlag
Nollutsläpp och klimatneutralitet till 2050

EU meddelade i dag att man inför en ny lag som ska minska utsläpp av växthusgaser i EU. Första etappen är att den, jämfört med nivåerna 1990, ska sänkas med minst 55 procent till 2030. Slutmålet är att EU ska vara klimatneutralt till 2050. Dessa mål gäller för EU som helhet och inte för varje medlemsland individuellt. Om EU lyckas nå dessa mål eller om diverse käppar kommer sättas i hjulen återstår att se. Tumnagel
58.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Polestar vill bygga en helt klimatneutral bil
Projekt Polestar 0

En elbil pruttar inte ut avgaser, men klimatneutral är den inte. Det vill Polestar att deras bilar ska vara och man siktar på att nå dit till 2030. För att nå detta har man startat ett nytt projekt som man kallar för Polestar 0. Målet är som sagt att deras bilar inte ska släppa ut någon koldioxid alls och för att klara det måste man lyckas med hela processen där framförallt tillverkningen är den stora "kostanden". Grön el och annat påverkar så klart under tillverkningen, men ny teknik måste till framförallt när det kommer till batteriteknik. Man börjar även vara lite mer transparent och berättar numera vad deras bilar släpper ut under dess livstid. En Polestar 2 "kostar" 26,2 ton koldioxid från tillverkning till skrotning, vilket enligt Polestar är ungefär hälften av en bensinbil under livstiden, förutsatt att man kör på grön el då. Kör man på skitig el får man köra bilen under många år innan man blir renare än en bensinbil. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

EU vill bygga upp tillverkning av avancerade chip till 2030
För att bli mer oberoende av amerikanska och kinesiska chipföretag

Förra året blev det känt att ett antal EU-länder ville bygga upp en tillverkning för chip inom EU som skulle minska beroendet av sådana från USA och Kina. Nu verkar dessa planer ha utkristalliserats lite mer i ett dokument som kallas för "Digital Compass" vilket ska presenteras för EU-kommissionen den här veckan. Enligt dokumentet så hoppas man att EU ska stå för runt 20 procent av den totala chipproduktionen som sker i världen i slutet av det här årtiondet. Vidare anges det att det ska byggas upp runt 10.000 klimatneutrala anläggningar som ska ge Europas företag tillgång till snabb data, att man ska bygga en kvantdator fram till 2025 samt att befolkade delar av EU ska ha 5G-täckning fram till 2030. Digital Compass verkar dock främst vara en vision snarare än en handlingsplan. Enligt Bloombergs, som har tagit del av ett utkast till EU:s Digital Compass, så finns det inget i dokumentet som konkret beskriver hur EU ska kunna uppnå målsättningarna i dokumentet. Tumnagel
69.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna. Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö. Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande: "I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030." Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger: "I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång." Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2020

Om tio år ska alla Apples produkter vara klimatneutrala
Genom hela produktens livscykel

De senaste åren har företag som Google och Apple tävlat om att komma först till att bara använda förnybar energi, men det rör ju "bara" deras egna kontor, datahallar, butiker och så vidare. För Apple finns det ett antal steg till som måste klaras av innan de kan säga att deras produkter på riktigt är klimatneutrala men nu går man ut och säger att man kommer att nå dit innan 2030. Tumnagel
53.0°
+
Roger Åberg
0

Förbränningsmotorn kommer leva längre än många förutspår
Det tror i alla fall Volkswagen

Förbränningsmotorn är inte framtiden men den har en i alla fall en framtid om man frågar Volkswagen. Det är en stor omställning i bilbranschen som går mot el men som vi alla vet är det inget som kommer att ske över en natt. Förbränningsmotorn kommer inte bara att dö ut och om man tittar på exempelvis flygindustrin så kommer det att dröja väldigt lång tid innan flygplanen kan drivas helt och hållet på el, om än någonsin. Matthias Rabe som är teknisk chef för Volkswagens personbilsdivision säger att traditionella kolvmotorer kan få leva vidare länge om man ser till att satsa på klimatneutrala syntetiska bränslen baserade på biomassa. Både Volkswagen och Bentley är bland de tillverkare som forskar kring denna teknik och lär vara bland de första som hoppar på tåget när bränslet väl finns att tillgå. "We will come to e-fuels. If you look at the aviation industry, e-fuels are in high demand because planes won’t go electric, otherwise you won’t cross the Atlantic. We take our CO2 targets very seriously and want to be a role model on CO2, but that doesn’t mean we will exclude the combustion engine." Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Snart kommer Rapport från 2050 på SVT
Erik Haag och Lotta Lundgren kollar in en klimatneutral framtid

Nästa vecka har SVT:s nya tv-serie Rapport från 2050 premiär på SVT och i den kommer programledarna Erik Haag och Lotta Lundgren testa på hur det skulle kunna vara att leva i ett klimatneutralt Sverige år 2050. Att det verkar handla om tv-serie som skildrar en förhållandevis positiv framtidsbild kommenterar Lotta Lundgren till DN med: "Det hade varit enklare att göra ett deppigt och sorgligt program om klimathotet. I stället valde vi att skildra hur Sverige kan tänkas se ut efter den klimatomställning vi står inför." De båda programledarna har tidigare gjort bland annat tv-serien Historieätarna där man hade tillgång till historisk fakta i ämnet. När det nu kommer handla om framtiden så kommer man istället att förlita sig på vad forskare tror kommer att att hända i framtiden. Förhoppningen med programmet från de båda programledarna är att man ska kunna teckna en bild av hur Sverige kan komma att se ut efter klimatomställningen. Rapport från 2050 sänds i fyra avsnitt med start i SVT den 15 januari. Ni hittar trailern borta hos SVT Play på länken nedan. Tumnagel
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018
2017
2016

Utsläppen i Sverige minskar allt mer långsamt
Industrier och privatpersoner måste bättra sig

Nya siffror från Naturvårdsverket visar att utsläppen i Sverige fortsätter att minska. Det har de gjort sedan år 1990, med 25 procent. Men minskningen går allt mer långsamt. Mellan år 2014 och 2015 var minskningen mindre än en procent. En stor anledning är transporterna som står för en tredjedel av de 53,4 miljoner ton växthusgaser som släpptes ut förra året. Där ingår även flygtransporter, en utsläppsfaktor som ökar. Samtidigt som bilarna släpper ut allt mindre avgaser kör och transporterar vi allt mer i landet vilket innebär att de vinster som ges med minskade utsläpp äts upp. Därför är det enligt Oskar Larsson, enhetschef på Naturvårdsverket, allt viktigare att vi som privatpersoner gör medvetna val. Det handlar om att satsa på bränslesnåla bilar och miljöbilar samt att i allt större utsträckning åka kollektivt. Inom industrin har utsläppen minskat med 22 procent sedan 1990, men det är enligt Oskar Larsson även där mycket kvar att göra innan industrin blir klimatneutral. Naturvårdsverket tittar även på konsumtion. I Sverige har konsumtionen under de senaste 20 åren ökat med 50 procent, mycket på grund av ökat antal resor till utlandet samt import av allt fler livsmedel. Tumnagel
26.9°
+
Emmy Zettergren
0