38 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Apollo Automobil visar eldrivet sedankoncept Och uppföljare till IE I början av januari 2016 blev biltillverkaren Gumpert istället Apollo Automobil. De har sedan dess presenterat några superdupermodeller med herrejössesmotorer men nu är det dags för den första helt eldrivna. Den här kallas för EVision S och det är en stor sedan med ganska futuristiskt utseende. Det hela handlar om ett koncept än så länge och om den blir verklighet återstår som vanligt att se, målet är i alla fall att den ska börja tillverkas i slutet av 2023. Vid sidan av denna ska man även ta fram EVision X som är en eldriven SUV baserad på samma plattform. I båset på mässan stod även Project EVO som ska vara en uppföljare till superbilen IE (Intensa Emozione) som vi skrivit om tidigare. Här har fokus legat på att få till "raw emotion without compromise" och bilen är uppbyggd kring en kolfiber-monocoque. Vad som döljer sig under det yxiga skalet framgår dock inte just nu, men den ska i alla fall ha en potent motor utan överladdning precis som IE. Man visade även upp ett kolfiber-chassi där även hela subframen och krockzonerna är i kolfiber. Chassit ska möta FIA LMP2-säkerhetskraven och behöver tack vare sin konstruktion inte en störtbur. Tumnagel
37.2°
0
2020
Kolfiber-monocoquen till Gordon Murrays T.50 Väger bara 100 kilo I det senaste klippet från Gordon Murrays YouTube-kanal om hur det går kring superbilen T.50 får vi oss en närmare titt på den väldigt lätta kolfiber-monocoquen. Den väger in på 100 kilo och är en viktig del i bilens konstruktion. Det färdiga resultatet när man bultat fast alla prylar visar bara 986 kilo på vågen så man har verkligen lyckats hålla nere vikten på alla komponenter i detta bygge. Tumnagel
39.8°
0
Maserati presenterar sportbilen MC20 Erbjuds som elbil Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
49.0°
0
Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo Det är ganska lite det Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
0
Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar Har 3D-printade kolvar och stakar Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
38.0°
0
Hennessey visar kolfiber-monocoquen till F5 Mer vridstyv än Chiron Självklart ska en modern superbil ha en monocoque i kolfiber, och nu visar Hennessey upp hur den i Venom F5 ser ut. Tack vare materialvalet väger skapelsen in på låga 86 kilo och det sägs att den ska vara ännu vridstyvare än den som Bugatti Chiron har. Kan kanske vara bra eftersom det bakom sittbrunnen sitter en V8:a med dubbla turbo som pumpar ur sig 1843 hästar och 1617 newtonmeter. När Venom F5 väl kommer att presenteras i skarpt läge är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
2019
Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
0
Det här är monocoquen till Hispano-Suizas nya elbil Inspireras av lyxcoupé från 1938 I november förra året skrev vi att den anrika spansk/fransk/schweiziska tillverkaren Hispano-Suiza skulle göra comeback. På bilmässan i Genève kommer det att ställas ut en ny elbil under namnet och här får vi se hur dess kolfiber-monocoque-chassi ser ut. Bilen heter Carmen och det färdiga resultatet är en lyxig grand tourer med inspiration från modellen Dubonnet Xenia från 1938. Carmen tas fram i samarbete med QEV Technologies som är de som kommer att bygga bilen och dess elektriska drivlina. Tumnagel
39.0°
0
2017
Hennesseys supersnabba nyhet presenteras 1 november Är den snabbare än Chiron? Hennessey Performances senaste bil heter Venom F5 och den 1 november kommer den att avtäckas på SEMA i Las Vegas. Förhoppningen är att det här ska bli världens snabbaste bil och att den ska klå Bugatti Chiron när det kommer till toppfart. Bilen har en egenutvecklad kolfiber-monocoque och en dubbelturbo-matad V8:a på omkring 1 500 hästar bakom cockpiten. Den väger nästan 500 kilo mindre än vad Chiron gör och man hoppas att dessa kombinationer ska göra att toppfarten hamnar omkring 290 mph (467 km/h). Designen har den nystartade avdelningen Hennessey Special Vehicles stått för och tillverkningen sker i Texas. Tumnagel
36.7°
0
2012
Det här är motorn i Ferrari F70 Men specifikationer får vi vänta med På mässan i Paris lockade Ferrari folk till sin monter genom att visa upp kolfiber-monocoquen till den kommande superbilen som än så länge går under kodnamnet F70. Nu har en bild som sägs visa bilens motor halkat ut på nätet. På bilden kan man se en V12:a som verkar vara ihopparad med en elmotor på något vis. Motorn är placerad ungefär i mitten på bilen medan batteripacket till elmotorn sitter längre bak. Uppgifterna kring effekten har dessvärre inte läckt ut men det ryktas om att det handlar om en litervolym på 7.3 liter och att den totala effekten kommer att vara mer än 900 hästar. Det borde ge bilen en 0-100-tid på under tre sekunder och en toppfart över 350 km/h. Tack vare användandet av kolfiber i konstruktionen har det sagts att chassiet i F70 är hela 20 % lättare men samtidigt 27 % styvare. Hela bilen sägs väga in på 1 365 kilo. Ju fler läckor som dyker upp nu ju närmare officiell presentation kommer vi, så förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan Ferrari drar täcket av sitt nya monster. Tumnagel
43.4°
0
Nästa sida