m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Svart färg kan göra vindkraftverk mindre dödliga
Fåglar verkar uppmärksamma faran bättre när rotorblad målas om

Norska forskare har undersökt hur man kan minska fågeldöden runt vindkraftverk och kommit fram till att en enkel lösning kanske skulle kunna vara att måla ett av turbinens rotorblad svarta. I undersökningen "Paint it black: Efficacy of increased wind turbine rotor blade visibility to reduce avian fatalities" skriver forskarna att antalet döda fåglar runt en testanläggning vid vindkraftverket Smöla i Norge minskade med över 70 procent när ett av turbinernas rotorblad målats svarta. Testet genomfördes med fyra vindturbiner under tre år och under den tiden kolliderade och avled sex stycken fåglar vid turbinerna som ingick i testgruppen. I kontrollgruppen fanns fyra vindturbiner med omålade rotorblad och där dog under samma tid 18 stycken fåglar. Det handlar dock om en liten undersökning. För att kunna bekräfta att svartmålning av rotorblad minskar fågeldöden vid vindkraftverk krävs troligen ytterligare undersökningar som kan bekräfta resultaten från Smöla. Exakt hur många fåglar som dör varje år efter att kolliderat med vindkraftverk finns det inga uppgifter om. Det har tidigare uppskattats att det kan dö allt från 140.000 - 500.000 om året i sådana kollisioner, olyckor som antagligen kommer att bli mer frekventa i framtiden då vindkraften byggs ut runt om i världen. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skyltfonden delar ut 5 miljoner till projekt för trafiksäkerhet
Pengar som kommer från personliga nummerplåtar

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att man har delat ut 5 miljoner kronor till olika trafiksäkerhets-projekt via den så kallade "Skyltfonden". Skyltfonden finansieras via de avgifter personer som beställer personliga registreringsskyltar betalar in till Transportstyrelsen. I pressmeddelandet skriver man att pengarna från Skyltfonden bland annat kommer att gå till: Cykelöverfarter - strategier för ökad efterlevnad hos bilister. Krockprovning för motorcykel - bilkollisioner. Olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon. Modell för kommunvis redovisning av skade- och åtgärdskostnader för halkolyckor. Utvärdering och test av skyddsväst för cykel. Merparten av de pengar som Transportstyrelsen får in via personliga registreringsskyltar slussas vidare till Skyltfonden. Fonden delar ut pengar till olika projekt två gånger om året. Alla som inte är anställda av Trafikverket och har idéer om hur trafiksäkerheten i Sverige kan förbättras kan söka bidrag från Skyltfonden. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia uppdaterar Picanto
Får säkerhetssystem från sina större syskon

Kia presenterar nu en uppdaterad version av modellen Picanto och förutom smärre designförändringar har den fått säkerhetsteknik från sina större syskon. I övrigt får den telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor. Lansering sker i höst. Insidan får ett digitalt instrumentkluster på 4,2 tum och en pekskärm på åtta tum för infotainmentsystemet som har Apple CarPlay och Android Auto som standard. Materialvalen ska även vara bättre än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi Advanced Assistance Systems (ADAS), frontkollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Bilen har även dödavinkelassistansen Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) som varnar, korrigerar styrningen och bromsar bilen om föraren inte själv upptäcker en fara i den döda vinkeln. I Sverige kommer Picanto erbjudas med en 67-hästarsmotor och en turbomatad bensinare på 1,0 liter som ger 100 hästar. Det svagare alternativet får en ny automatiserad manuell växellåda där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Vad uppdaterade Picanto kommer att kosta får vi inte reda på just nu. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Teslas Autopilot ser ut att fallera ordentligt i Taiwan
Smackar rakt in i en lastbil som vält på motorväg

Teslas hjälpsystem Autopilot ser ut att ha varit inblandat i ännu en trafikolycka misstänker flera bedömare som tagit del av videoklippet ovan. I filmen syns hur en Tesla Model 3 förhållandevis obehindrat smackar rakt in i en lastbil som vält och ligger väl synlig på vägen. Det är fortfarande inte helt fastställt att föraren faktiskt använde Autopilot men i rapporteringen runt olyckan nämns det som troligt. De flesta bedömare anser även att det nästan skulle vara omöjligt för en mänsklig chaufför att vara så frånvarande att en olycka som den ovan skulle kunna ske. Ingen person ska ha skadats vid olyckan men Teslan ska ha blivit totaldemolerad. Tesla själva har än så länge inte kommenterat olyckan. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Euro NCAP skärper sina krav
Nu ännu svårare att få maxpoäng

Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

USA börjar skissa på att dela upp månens framtida gruvdrift
För att undvika konflikter i rymden i framtiden

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att USA har börjar fila på ett juridiskt dokument som kanske skulle kunna reglera USA:s och andra länders gruvdrift på månen i framtiden. Det hela går under namnet "Artemis Accords" och har hämtat sitt namn från USA:s månprogram Artemis. Man säger att tanken bakom Artemis Accord inte är att fördela äganderättigheter av månen utan istället ska det handla om att dela upp månen i en slags "säkerhetzoner" så att olika länders och företags intressen på månen inte kommer på kollision med varandra. Detta för att undvika framtida konflikter på månen och i rymden. Enligt Rymdfördraget Outer Space Treaty från 1967 så kan inte länder hävda äganderättighet av månen eller andra himlakroppar och det säger att dessa är "not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means.". Artemis Accords verkar väl vara ett slags sätt att runda detta men en anonym källa säger till Reuters att det inte handlar om några territoriella krav på månen: "This isn’t some territorial claim. The idea is if you are going to be coming near someone’s operations, and they’ve declared safety zones around it, then you need to reach out to them in advance, consult and figure out how you can do that safely for everyone." USA planerar att dela sina tankar runt Artemis Accord med allierade som till exempel Kanada, Japan, Förenade Arabemiraten och diverse europeiska länder när man väl är klar med ett förslag till regelverket för gruvdrift på månen. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du köpa en liten bit av månen
Om du har en sisådär 25 miljoner kronor liggande

Idag kommer auktionshuset Christies i London att auktionera ut en 13,5 kilo tung månsten som hittades i Sahara-öknen. Stenen har fått beteckningen NWA 12691 och tros vara den femte största månstenen som någonsin hittats på jordens yta. Man tror vidare att stenen lossnat från månen efter att en asteroid-kollision och sedan föll ner på jorden. Det handlar om ett förhållandevis unikt objekt då man tror att det sammanlagt bara finns cirka 650 kilo månsten på jorden. Att NWA 12691 kommer från månen är man säkra på efter att ha jämfört denna med månstenar som NASA:s Apollo-uppdrag förde med sig tillbaka från jorden på 1960- och 70-talet. James Hyslop, Christies vetenskaps-chef, säger om stenen som är ungefär lika stor som en fotboll: "In the 1960s and 1970s the Apollo programme brought back about 400 kilograms of moon rock with them and scientists have been able to analyse the chemical and isotopic compositions of those rocks and they have determined that they match certain meteorites." Skulle du vara sugen på att ropa hem månstenen NWA 12691 så tros slutpriset landar på cirka 2 miljoner brittiska pund, motsvarande cirka 24,6 miljoner kronor. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare lär sig att undvika projektiler
Nu blir drönare svårare att träffa med snöbollar och sten

Forskare på University of Zurich (UZH) har utvecklat ett kollisionshanterings-system för drönare vilket låter dessa upptäcka och undvika projektiler som är på väg att kollidera med drönaren. Systemet baseras runt en höghastighetskamera som kan upptäcka om till exempel en fågel, en annan drönare eller något annat är på väg i samma riktning som drönaren befinner sig. Skulle så vara fallet så försöker systemet att styra bort drönaren så att den inte hamnar i det ankommande objektets bana. Vanligtvis brukar kamerasystem som används av drönare för att upptäcka objekt i dess färdväg upptäcka föremål på mellan 20 - 40 millisekunder enligt forskarna på UZH. Med systemet som forskarna i Zurich nu utvecklat så sänks dock drönarens reaktionstid till 3,5 millisekunder. Något som gör att den ska kunna undvika stenar, bollar, fåglar och annat som är på väg mot drönaren. Forskarna på UZH kommer att fortsätta att utveckla sitt kollisionshanterings-system för drönare och hoppas i framtiden kunna implementera detta på helt autonoma drönare som används vid till exempel räddningsaktioner. Forskaren Davide Falanga, som är huvudförfattare till studien "Dynamic obstacle avoidance for quadrotors with event cameras", säger: "Our ultimate goal is to make one day autonomous drones navigate as good as human drone pilots. Currently, in all search and rescue applications where drones are involved, the human is actually in control. If we could have autonomous drones navigate as reliable as human pilots we would then be able to use them for missions that fall beyond line of sight or beyond the reach of the remote control." Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe gripen för att ha fått självkörande bilar att krocka
Före detta Waymo-chaufför verkar ha varit ute efter hämnd

Amerikansk polis har nu gripit en man som var inblandad i en kollision mellan sitt eget fordon och en av Waymos självkörande bilar i Tempe, Arizona, slutet av förra månaden. Enligt polisen och Waymos egen utredning så verkar mannen medvetet ha kört på ett sätt så att Waymos bil skulle kollidera med mannens fordon, något som syns förhållandevis tydligt i videoklippet här ovanför. Enligt polisen hade den nu gripne mannen tidigare arbetat för ett företag som försåg Waymo med säkerhetschaufförer till sina bilar. Waymo ska dock ha avslutat mannens anställning för cirka ett år sedan då de ansåg att han inte levde upp till företagets säkerhetskrav för säkerhetschaufförer. Mannen anklagas även för att förra året på ett eller annat sätt skadat Waymos fordon vid ett flertal tillfällen. Sammanlagt ska skadorna då samt vid kollisionen i januari ha uppgått till närmare 7000 dollar. Vid kollisionen i januari ska även Waymos säkerhetschaufför drabbats av lättare skador i samband med händelsen. Mannen kommer nu att åtalas för bland annat grov misshandel samt diverse trafikbrott av varierande grad. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Två passagerarfärjor kolliderade i Mexiko
Så här såg det ut

Här kan ni kolla in ett kort klipp på hur det såg ut när en passagerarfärja kolliderade med en annan färja när den skulle lägga till i hamnen i mexikanska Cozumel igår. Fartygen Carnival Glory och Carnival Legend ägs av det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line, ett kryssningsföretag som arrangerar passagerarkryssningar på olika platser runt om i världen. Ingen i besättningen eller av passagerarna på de båda färjorna rapporteras ha fått allvarliga skador. Sex passagerare på Carnival Glory, fartyget som anses ha orsakat kollisionen, fick föras till sjukstugan på färjan för mindre allvarliga skador och omplåstring. Carnival Glory har kapacitet att ta nästan 3000 passagerare medan den lite mindre Carnival Legend kan inhysa lite över 2100 passagerare. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Cybertruck för osäker för Europa
Tyska myndigheter säger stopp

Det är redan väldigt många som har förbokat Teslas senaste bisarra modell Cybertruck även om det är massvis med tid innan den är här på riktigt. Den relativt låga bokningskostnaden gör såklart att många hoppar på hype-tåget och kanske kommer att avboka sitt exemplar innan det är dags att lasta upp resten av degen. Bilen måste ju givetvis gå igenom massa tester innan den kan släppas ut på gatorna och nu säger tyska myndigheter att så som den är nu kommer den inte att bli godkänd i Europa. Det vill ju givetvis Tesla så förändringar är nog att vänta. Det myndigheterna gnäller på är att karossens linjer är för vassa och skarpa och gör bilen osäker både för de som sitter i den men också för de man råkar köra på. Främre stötfångaren och huven måste kunna deformeras för att på så vis absorbera kraften som sker vid en kollision och det ser man inte kunna hända så som bilen ser ut nu. Hur Tesla kommer att tackla det här återstår som väntat att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubers självkörande bil hade allvarliga brister
Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå

Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI Mavic Mini beskrivs som en "game changer"
TechCrunch har testat DJI:s minidrönare

Förra veckan presenterade DJI sin senaste drönare och nu har det börjat dyka upp lite recensioner från diverse medier som har testflugit den. I klippet ovan kan ni lyssna på vad TechCrunch fick för första intryck efter att ha testat DJI Mavic Mini en stund. Det handlar om en ihopfällbar liten drönare som bara väger 249 gram. Trots sitt lilla format så verkar den kunna leverera stabila flygfilmer vilket ni kan se ett kort test på här nedanför. Drönaren styrs med en separat handkontroll, har en batteritid på 30 minuter och kameran kan spela in 2,7k-video i 30fps och 1080p i 60fps samt ta 12MP-bilder. TechCrunch skriver att man uppskattar drönarens lilla format men saknar en del grejer som finns på DJI:s lite större modeller. Bland annat nämner man att det saknas system för att upptäcka potentiella kollisioner, 4K-kamera, gest-kontroller och man saknar även del lite mer avancerade kamerafunktioner, till exempel automatiskt följning, time lapse-filmning samt möjligheten att zooma optiskt. Överlag verkar dock TechCrunch väldigt nöjda med den lilla drönaren. Detta mycket tack vare drönarens storlek då den i stort sett alltid går att bära med sig. TechCrunch skriver bland annat: "The tiny Mavic Mini is a game-changer. It’s small enough that I’ll bring it everywhere. It’s small and light enough that it feels like a large point and shoot in my computer bag." DJI Mavic Mini går att köpa från cirka 4500 kronor här i Sverige (sponsrad länk till Prisjakt). Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

111 mil svensk väg får sänkt hastighet
Liv ska räddas

Under nästa månad kommer Trafikverket se till att sänka hastigheten på 111 mil väg här i landet. Orsaken är inte helt oväntat, och eftersom det står i underrubriken, för att rädda liv. Det handlar om 90-vägar som skyltas om till 80 km/h istället. Risken för att omkomma vid en kollision minskar med 40 procent tack vare denna sänkning och man räknar med att spara 16 extra liv om året på detta. Sträckorna som får sänkt hastighet får även fler fartkameror. Nio mil väg kommer även att få höjd hastighet från 90 till 100 km/h. 2025 är målet att 425 mil väg ska ha fått lägre lägre hastighet medan 120 ska ha fått högre. Vilka vägar det gäller hittar ni på länken nedan. Tumnagel
21.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida