m

I höst har Volkswagens kompaktsuv T-Cross premiär
Här är en första teaser

Volkswagen har ännu fler suvar på gång och nästa att ta plats i ligan är T-Cross. Det är en SUV i småbilsklassen som är snäppet mindre än redan lilla T-Roc. I höst har bilen premiär och nu får vi en skiss och en video om bilen. T-Cross bygger på MQB-plattformen och mäter 4,10 meter på längden. Drivningen sker på framhjulen. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Generation Z är orsaken till ökningen av kompakta suvar
Snart fler små-suvar än små-bilar?

Generation Z kallas de personer som är födda efter 1995 och i USA utgör de mer än en fjärdedel av befolkningen. Nästan en tredjedel av dessa får köra bil, något som fått en stor inverkan på bilindustrin. Ford menar nu att det är denna generation som är orsaken till att det blivit en sån explosion inom den kompakta SUV-genren. "Baby Boomers, Gen Xers, Millennials – everybody wants their SUV, and Gen Z is no different. As more new small SUVs like the Ford EcoSport become available, you’ll see the subcompact SUV segment continue to climb as a popular new car of choice for first-time buyers." För fyra år sedan köpte ungdomar i USA i åldrarna 18 till 24 år 8.121 stycken småbilar men bara 443 stycken små suvar. Förra året köpte samma grupp 3.981 stycken småbilar och hela 2.840 stycken små suvar. En ökning med 541 procent alltså. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2017

Volvo XC40 den mest kompetenta i gänget!
Vi har provkört i Barcelona

Volvos storsatsning fortsätter och nu är det dags för den kanske allra mest intressanta modellanseringen – XC40. Med ett starkt ekonomiskt stöd från de kinesiska ägarna har Volvo gjort ett jättesatsning för att modernisera hela modellutbudet och städa bort allt det gamla från Fordtiden, och att de har varit på rätt spår har vi vetat ända sedan XC90 lanserades för tre år sedan. Därefter följde S90, V90 och XC60 och alla har övertygat på samma sätt. Tumnagel
61.6°
+
Erik Wedberg
0

Volvo XC40 är här och den kommer som elbil
Svenska priser klara och beställningsbar direkt

Volvo har nu dragit skynket av den nya modellen XC40. I samma veva öppnar orderböckerna och de svenska priserna är redan klara. Den billigaste som går att beställa för tillfället är en D4 AWD Momentum Intro Edition med 190 hästar och den kostar från 398 900 kronor. Förutom detta motoralternativ kommer även T5 AWD Momentum Intro Edition med 247 hästar. För den får man betala 416 900 kronor. Vill man ha den lite sportigare versionen man kallar för R-design Intro Edition får man betala 438 900 kronor. Det kommer fler alternativ senare, både dyrare och billigare, bland annat ett hybrid-alternativ och något troligtvis många har väntat på - en helt eldriven version. Vid årskiftet kommer man att presentera fler versioner med både fyr- och framhjulsdrift. Vill man köra på bensin är det T3 FWD (framhjulsdrift) med 156 hästar eller T4 FWD med 190 hästar som gäller. Den förstnämnda med Kinect-paket kostar från 296 000 kronor. På dieselsidan hittar vi D3 AWD och D3 FWD med 150 hästar. D3 FWD börjar på 312 000 kronor. Ännu längre fram kommer även ett nytt trecylindrigt motoralternativ och XC40 blir den första av Volvos modeller som får ta del av denna. XC40 är den första som byggs på den modulbaserade plattformen CMA. Det är en ny plattform som kommer att användas till kommande modeller i 40-serien, bland annat den helt eldrivna versionen. Mycket teknik från storasyskonen XC90 och XC60 har hittat till XC40 och här finns saker som Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety-systemet, avkörningsbegränsare, Cross Traffic Alert med autobroms och en 360-graderskamera som hjälper föraren att parkera på trånga parkeringsplatser. Roger kommer inom kort att fingra på bilen där den står utställd, så fler artiklar om XC40 lär dyka upp under dagen. Bygg din bil här. Beställer du nu ska bilen levereras under första kvartalet nästa år. Tumnagel
67.5°
+
Bobby Green
0

Citroën visar den kompakta suven C3 Aircross
Välj mellan 301 stycken olika exteriöra färger

Mer kompaktsuvar åt folket! Citroën drar nu täcket av modellen C3 Aircross som befinner sig just i den kategorin. En liten bil med ett par ruggade detaljer som ska göra det möjligt att svänga av på en grusväg eller två när andan faller på. Som vanligt när det kommer till Citroën så leker man med färgkombinationer och en av sakerna man trycker på är att man kan välja mellan 301 olika exteriöra färgkombinationer och 41 olika interiöralternativ till den här bilen. Skärmbreddarna och hasplåtarna skvallrar som sagt att man ska kunna köra på annat än bara asfalt, och förutom utseende har bilen faktiskt saker som Grip Control och Hill Assist Descent-system som ska hjälpa en i terrängen. Det finns även hela 93 stycken olika körhjälpssystem och en av dessa är autobroms. Under huven kan man välja mellan bensinmotorerna PureTech 82 med manuell växellåda eller PureTech 110 som finns med antingen manuell eller automatisk växellåda. Vill man köra diesel är det BlueHDi 100 som gäller. Fem stycken personer ska få plats på insidan och baksätet är delbart samt att varje sittdyna går att skjuta 15 centimeter i längsled. Fäller man passagerarsätets ryggstöd ska man kunna lasta saker som är upp till 2,4 meter långa. Beroende på hur man placerat baksätet ska det gå in 410-520 liter bagage, fäller man det helt sväljer utrymmet 1 289 liter. Bilen mäter 4,15 meter på längden, 1,76 på bredden, 1,64 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. Svensk lansering sker i höst, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona
Kommer som elbil nästa år

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande. Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen: "With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features." För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter. Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning. Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Skoda släpper fler bilder på Karoq
Liten SUV med störst lastutrymme

Den 18 maj, torsdag nästa vecka alltså, kommer Skoda att dra täcket av den nya kompaktsuven Karoq. Inför detta får vi ytterligare bilder på den, denna gång ett par detaljer som strålkastarnas utseende, fronten och lite hur interiören kommer att se ut. I samband med utskicket berättar Skoda även att bilen får full LED-strålkastare och LED-bakljus som standard. Den ska även ha störst lastutrymme i klassen. Det går in 521 liter i bagageutrymmet, fäller man sätet ska det rymmas 1 630 liter. VarioFlex-baksätet består av tre stycken separata stolar som alla kan justeras var för sig, och de kan även lyftas ur. Gör man det får man in hela 1 810 liter. Karoq måter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen är 2,63 meter. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Skodas kompaktsuv heter Karoq
Har premiär den 18 maj

Skodas första SUV Kodiaq blev snabbt populär och som väntat tänker inte tillverkaren endast nöja sig med en modell i den ack så populära kategorin. Det är därför snart dags att presentera en kompaktare modell i klassen, och nu berättar man vad den kommer att heta - Karoq. Namnet är en inspiration från Alaskas ursprungsbefolkning - Alutiiq-folket som lever på en ö på Alaskas sydkust. På deras språk betyder KAA’RAQ bil och RUQ pil. Världspremiär blir i Stockholm den 18 maj. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar den nya kompaktsuven T-Roc
Presenteras nästa månad

Volkswagen känner att de behöver ytterligare en SUV i sitt utbud och en modell som på riktigt kan utmana bilar som Nissan Juke, Renault Captur och Jeep Renegade. Det är där T-Roc kommer in, och nu får vi en första teaser på den kompakta suven. Bilen baseras på den nya MQB A0-plattformen som även delas med nya Seat Ibiza och kommande Polo. Motormässigt kommer den att få en trecylindrig 1-literssnurra, en 1,5-liters turbofyra och dieslar på 1,6 och 2,0 liter att välja mellan. De kraftigare motorerna kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det kommer även att finnas en dubbelkopplingslåda på tillvalslistan. Någon gång nästa månad kommer T-Roc att presenteras i sin helhet. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2016

Renaults nya suv återanvänder gammalt namn
Det här är nya Koleos

Det blev inte Maxthon, Kilimandjaro eller Kayak som det spekulerades om utan namnet på Renaults nya stora suv är ett gammalt bekant - nämligen Koleos som tillverkaren redan har använt på en kompaktsuv som släpptes 2007. Det här blir en storebror till dagens Kadjar och den delar plattform med Nissan X-Trail. Den sistnämnda går dock att få med sju sittplatser, dock går nya Koleos endast att få med fem. Världspremiär blir det på bilmässan i Peking den 25 april och då lär vi få veta mer om nyheten. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2015

Toyota visar Rav4 som hybrid
Drar 0.49 liter per milen

Nu kommer även Toyotas fullhybrid-system till kompaktsuven Rav4. Bilen presenteras i Frankfurt och den ska dra 0.49 liter per mil och släppa ut 115 gram per kilometer. Drivlinan går att få i två olika utföranden - en som bara driver framhjulen och en som driver alla fyra. Den förstnämnda består av en elmotor på framaxeln tillsammans med en bensinmotor. Det fyrhjulsdrivna alternativet har en bensinfyra på 2.5 liter som förutom en elmotor där fram även har en på bakaxeln. Kraften skickas till hjulen via en steglös automatisk växellåda. När Rav4 Hybrid lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2014

Mercedes visar kompaktsuven G-Code Concept
Hybrid med framtidsvisioner

Marknaden sväller över av kompaktsuvar och nu presenterar Mercedes ytterligare en - G-Code Concept. Bilen ska ge en förvisning av hur tillverkarens kommande suvar kan komma att se ut. G-Code är fylld med knasig teknik som knappast kommer att hitta till någon produktionsbil inom det närmaste - som exempelvis grillen som är en stor display som ändrar färg beroende på hur man kör. Står man still pulserar ett blått ljus, kör man börjar blåa stjärnor att röra på sig och väljer man Hybrid Sport-läget blir dessa stjärnor röda. Bilen mäter 4.1 meter på längden och under skalet sitter någon form av vätgasdriven hybriddrivlina som kan driva alla fyra hjulen eller växla mellan endast fram- och bakhjulsdrift. Planen är att visa upp G-Code nästa månad på Los Angeles Auto Show. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket. Tumnagel
192kg
+
Roger Åberg Bobby Green
2009

Dacia Duster ger sig in i leken
Blir en tuff konkurrent med sitt låga pris

Dacia Duster visades som konceptbil för ett år sen, då som en djärvt designad och rolig SUV. Resultatet är minst sagt tamt, men tyvärr är det sällan ett annorlunda koncept hittar ut till kund. Den lilla kompaktsuven börjar säljas nästa vår och premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars. Bilen erbjuds med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift där fyrhjulsdriften kommer från Nissan. Fördelningsväxeln mellan fram- och bakaxeln kan låsas så att man får en kraftfördelning på 50/50. Vid Auto, som är standardläget, kopplas bakaxeln automatiskt in så fort framhjulen slirar istället. Det finns även ett läge som heter 4x2 och väljer man det så driver bilen bara på framhjulen. Duster kommer med tre olika motoralternativ, två bränslesnåla dieslar och en 1,6-liters bensinare på 110 hästar. Motorerna kommer från Renault och när bilen kommer till Sverige erbjuds bensinaren eller en 1,5-liters diesel på 105 hästar. Storleksmässigt är Dustern ungefär som en Toyota RAV4 med sina 4,31 meter i längd och 1,82 i höjd. I bagaget får man in 475 liter och om man fäller baksätet utökas denna siffra till 1 600 liter. Dusterns främsta motståndare är Toyota RAV4, Honda CR-V och Volkswagen Tiguan. Fördelen för rumänska Dacia är att deras SUV är riktigt billig och kommer att ha ett cirkapris på 157 000 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen när den väl kommer till Sverige. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2008

Fler bilder på Toyota Avensis
Nu också på kombin

Som vi tidigare berättat så kommer Toyota visa upp nya Avensis, småbilen iQ samt kompaktsuven Urban Cruiser på Paris-salongen. Toyota har nu valt att släppa ett gäng nya bilder på storsäljande Avensis (16:e plats över mest sålda bilar i Sverige 2007) där man för första gången får ta del av bilder på fronten samt en första bild på kombin. Tror ni det blir succe? Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Detta släpper Toyota i Paris
Avensis, iQ och Urban Cruiser

Om en månad drar bilsalongen i Paris igång och nu har Toyota meddelat vad de kommer ha i sin monter. Viktiga Avensis kommer premiärvisas, vilken ersätter nuvarande modell vid årsskiftet. Informationen som hitintills kommit ut är att starkare (och renare) motorer erbjuds, samtidigt som kvalitetskänslan och utrustningsnivån höjs ett par snäpp. Inte mycket till information, men om man istället detaljstuderar bilden ser man en viss förändring från nuvarande sedanmodells slätstrukna design. Skarpare former, större bakljus och ett moderiktigt midjeveck gör att resultatet nog kan bli ganska tilltalande. Vidare ska 3½-sitsiga iQ och kompaktsuven Urban Cruiser (som säljs som Scion xD i USA) visas än en gång. Skillnaden gentemot Geneve-salongen i våras är att det nu är dags att visa produktionsklara modeller samt, förhoppningsvis, släppa information om lanseringsdatum och priser. Mer på länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0