m

Audi uppdaterar A8
Flaggskeppet förfinas ytterligare

Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nissan ersätter NV200 och e-NV200 med Townstar
Kommer med förbränningsmotor eller elmotor

Nissan väljer nu att ersätta dagens skåpbilar NV200 och eldrivna e-NV200 med den nya modellen Townstar. Den här kommer också att erbjudas med förbränningsmotor eller som helt eldriven. Vill man inte köra verktyg och liknande utan istället kuska runt folk finns det även en sådan version. Bensinversionen har en fyra på 1,3 liter som ger 130 hästar och 240 newtonmeter i vrid. Den eldrivna versionen har istället 122 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 44 kWh och räckvidden ska ligga på strax över 28 mil. Skåpversionen ska kunna svälja två stycken EU-pallar och upp till 800 kilo last. Läs allt om Townstar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Europa-versionen av nya Kia Sportage
Kommer som laddhybrid till våren

I början av juni presenterade Kia nya Sportage och nu är det dags för den europeiska versionen att göra entré. Nästa vår kommer modellen som laddhybrid att lanseras i Sverige. Detta är också den enda versionen av nya Sportage som kommer att erbjudas här. Den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 180 hästar med en elmotor på 91 hästar som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar. Bilen bygger på en helt ny plattform och den mäter 1,86 meter på bredden, 4,15 på längden och 1,64 på höjden. Hjulbasen mäter 2,68 meter och i baksätet ska benutrymmet vara 99,6 centimeter och huvudutrymmet 99,8 centimeter. I bagagen ska man få in 591 liter och fäller man stolsryggarna ska det gå in upp till 1780 liter. Prisuppgift har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Självkörande Toyota e-Palette körde på synskadad
Nu slutar Toyota köra minibussarna i OS-byn Tokyo

I slutet av förra veckan körde en Toyota e-Palette på en synskadad paralympier när denne höll på att gå över en korsning i OS-byn i Tokyo. Det ledde till att Toyota nu pausar körningarna med sina självkörande minibussar i OS-byn. Det var den synskadade japanen Aramitsu Kitazono som blev påkörd och han ska ha fått skärsår och blåmärken efter att minibussen kolliderade med honom, något som gjorde att han fick dra sig ur Paralympics judotävlingar. Det hela ledde även till att Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda gick ut med ett uttalande där han bland annat sa: "We are very sorry that the accident has made many people worried. A vehicle is stronger than a person, so I was obviously worried about how they were. It shows that autonomous vehicles are not yet realistic for normal roads." Toyota släppte även följande uttalande efter olyckan: "We will conduct our own thorough investigation into the cause of the accident, and we will continue to coordinate closely with the Tokyo Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games to ensure that we prevent any incidents from occurring in the future." Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från nyhetsbyrån Reuters om olyckan i OS-byn. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det var dålig tågpunktlighet förra månaden
Sämsta på mer än två år

Under februari månad kom knappt 89 procent av alla persontåg kom fram i tid och det är första gången den punktligheten låg under 90 procent sedan oktober 2018. Anledningen till att tågen var så kassa på att hålla tiderna var, enligt Trafikverket, på grund av allt snö som täckte hela landet förra månaden, plankorsningsolyckan på västkusten samt urspårningen vid Häggvik som bidrog till stora förseningar. "Det årets inledning efter två år med rekordsiffror visar med all tydlighet, är två saker; Dels att punktlighetsarbetet aldrig kan eller får stanna av, dels att det inte finns en enskild åtgärd som tar oss närmare målet" Järnvägsbranschens mål är att 95 procent av alla persontåg ska komma i tid och ett tåg anses vara i tid om det kommit fram inom fem minuter efter utsatt ankomsttid enligt Trafikverket. Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0
2020

Ropot ska göra det säkrare för barn i trafiken
Hondas nya manick varnar för bilar och annat

Forskare på Honda har utvecklat en liten manick som är tänkt att kunna leda barn till skolan på ett trafiksäkert sätt. Den kallas för "Ropot" och är tänkt att sitta på axelband på en ryggsäck medan barnet går till och från sin skola. Tanken är att en förälder ska lära Ropot var det finns övergångsställen eller korsningar på vägen till skolan och sedan kommer Ropot göra barnet uppmärksam på detta när det själv går dit. Det ska även finnas en inbyggd sensor i Ropot som upptäcker bilar och kan göra barnet uppmärksamt på det. Dessutom har Ropot en inbyggd GPS-sändare så att föräldrar kan följa barnets väg till skolan via en tillhörande mobilapp. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur det går till när föräldern lär upp Ropot om trafikfarliga situationer på barnets skolväg samt hur det ser ut när barnet sedan själv går till skolan. Huruvida Honda planerar att börja sälja Ropot och vad denna i så fall kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Mer om nya Volkswagen Golf Alltrack och Sportscombi
Och fler bilder

I september visade Volkswagen upp nya Golf Sportscombi och Golf Alltrack. Nu får vi reda på lite mer information kring bilarna tillsammans med ett gäng färska bilder. Sportscombi går att beställa nu, Alltrack har premiär vid årsskiftet. Jämfört med föregångaren har modellerna vuxit 66 millimeter på längden vilket bland annat ska ge bättre benutrymme bak. Bagagets volym har också det ökat från 605 till 611 liter med ryggstödet uppfällt. Fäller man detta ska det gå in upp till 1642 liter vilket är 22 liter mer än tidigare. Några svenska priser har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om versionerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida