m

Volvo återkallar bilar på grund av airbagstrul
Mekanism kan orsaka skada eller dödsfall

Volvo Cars har nu återkallat totalt 120 000 bilar världen över efter att en defekt krockkudde orsakade en dödsolycka i USA 2018. Volvo har analyserat och utrett olyckan och nu kommit fram till att återkalla S80 och S60 av årsmodellerna 2001, 2002 och 2003. Det som kan inträffa är att mekanismen som blåser upp krockkudden på förarsidan kan explodera vid en krock och då orsaka allvarlig skada. Orsaken till att mekanismen felar beror på hög luftfuktighet och temperatur i kupén. Återkallningen sker därför i USA:s varmare och fuktigare delstater och i Sydamerika, Asien och Afrika där man har just hög luftfuktighet och höga temperaturer. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
2019

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nya Toyota Yaris Hybrid
Mindre och snålare

Toyota rullar nu ut den fjärde generationen av modellen Yaris Hybrid. Den är mindre än den tredje generationen men samtidigt rymligare. Den baseras på TNGA-plattformen och får bland annat en helt ny hybriddrivlina. Nya Yaris mäter 3,94 meter på längden, 1,47 på höjden och 1,74 på bredden. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Under huven sitter en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger runt 115 hästar. Den i sin tur samarbetar med en elmotor och drivningen sker på framhjulen. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat med 20 procent jämfört med föregångaren. På säkerhetssidan finns bland annat krockkudde mellan framstolarna, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Lansering sker efter sommaren nästa år. Vad bilen kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Läs mer om modellen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai tar också fram airbag mellan framstolarna
Man kan aldrig ha för många krockkuddar

Redan 2011 visade vi en ny typ av airbag från GM som löstes ut mellan framstolarna. Nu håller Hyundai Motor Group på att utveckla samma sak till sina bilar. Kudden fälls ut mellan stolarna så att personerna som sitter i framsätet inte ska stöta ihop med varandra vid en krock. Sitter det ingen i passagerarsätet så fungerar den som ett extra skydd vid exempelvis sidokollisioner. Kudden sitter inbyggd i stolens sida. Den nya kudden kommer att finnas i kommande bilar från Hyundai, Kia och Genesis men vilka och när vet vi inte för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Honda håller på med en ny typ av airbag
Fångar upp huvudet bättre

Honda håller tillsammans med svenska Autoliv på att utveckla en ny krockkudde för passagerare som ska skydda ännu bättre vid en frontalkrock. Den ska se till att omsluta huvudet mer och på så vis minimera risken att man skadar sig för att huvudet vrids eller glider av kudden. Istället för bara en uppblåsbar del har denna tre - en i mitten och två på sidorna. Om allt går som planerat kommer den nya kudden att introduceras i Honda-bilar nästa år, i alla fall i USA. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2018

Nu kommer airbagen för panoramataket
Även de som går att öppna

Panoramatak blir vanligare och vanligare och nu har Hyundai Mobi skapat en krockkudde för dessa. Airbagen skjuts ut från bakdelen av taket och täcker hela taket. Förutom att det förhindrar folket i bilen från att få lika ont i huvudet så ska kudden förhindra att idioter utan säkerhetsbälte åker ut genom solluckan. Kudden ska också få plats mellan tak och solskydd. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvo återkallar 8 200 bilar
Fel i krockkuddarnas utlösare

Volvo tvingas nu återkalla hela 8 200 stycken bilar då det finns ett fel i krockkuddarnas utlösare. I Sverige är omkring 1 200 bilar drabbade. Felet finns över hela modellprogrammet, även i de nyaste 90-bilarna. Volvo Cars kommer att informera de berörda bilägarna via brev. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0
2016
2015

Disney skapar 3D-printad skinn till robotar
Så att det ska kännas mjukt och skönt

Robotar och barn är ingen bra kombination. Robotar är maskiner som ibland kan ta lite väl hårt och på så sätt skada ett barn. Med det i åtanke har Disney skapat ett 3D-printat skinn som ska göra robotars grepp mjukare, det fungerar lite som en liten krockkudde. Det här kan vara en lösning när robotar börjar ta sin plats bland barnens leksaker. Det är inte bara barnen som skyddas dock, roboten går också säker från barnens hårda tag och på så sätt håller den längre. Tumnagel
39.1°
+
Fenjima Manrique
0
2013

Airbags för utsidan är på väg
Bilar är hårda, människor är mjuka

Dagens moderna bilar har mängder av skydd för att de i bilen inte ska skada sig. Airbags i gardiner, sidorna, bältena, mellan sätena och på diverse andra ställen. Men på utsidan är det ganska så hårt fortfarande. Volvo har bland annat visat upp en krockkudde för fotgängare som fälls upp under huven, men i övrigt är en bil fortfarande rätt så riskabel att dunsa in i. Men snart kan det bli ändring på det då det jobbas för fullt med airbags även för utsidan av bilen. På bilden ser vi Volvos aprilskämt som de körde i år, men skämtet kan som sagt bli verklighet i framtiden. TRW Automotive sägs vara på gång att utveckla något liknande som alltså ska skydda fotgängare och dylikt. Dessa airbags ska fällas ut på sidorna och kommer säkerligen att monteras i bilens kjolar. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Nya Golf i kombiutförande
Kommer till hösten

Nästa vecka är det dags för den 83:de upplagan av Genève-mässan och ju närmare den vi kommer ju fler läckor blir det. Nu är det dags för nya Volkswagen Golf i kombiutförande, även kallad Golf Variant, att visa upp sig. Bilen ser i nosen ut som vanliga Golf och där bak överraskas man inte heller så mycket utan det ser ut som väntat. Undertill är det precis samma teknik som i syskonen med tre och fem dörrar vilket betyder att även denna bil är byggd på den nya MQB-plattformen. Sju olika motoralternativ finns att välja mellan när bilen börjar säljas, instegsmodellen blir 1.2 TSI med 105 hästar. Bilen kommer till Sverige i september. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Nya Beetle Cabriolet kostar från 215 900 kronor
För det får man 1.2 TSI med 105 hästar

Våren lyser på utsidan och det är dags för biltillverkarna att släppa lös sina cab-modeller. Det har nyligen varit presskörning av Volkswagens helt nya Beetle Cabriolet och nu får vi de svenska priserna. Beställer du bilen idag får du den lagom till sommaren. Utrustningsnivåer, tillval, paket och motorer är identiska med vanliga Beetle. Det betyder att instegsmodellen är 1.2 TSI med 105 hästar kopplad till en manuell låda. Förutom denna finns det 1.4 TSI med 160 hästar och 2.0 TSI med 200 hästar jämt. Bägge är utrustade med manuell låda som standard, dubbelkopplingslådan DSG är alltså tillval. För den som vill brumma diesel är det 1.6 TDI med 105 hästar som gäller. Priserna är följande: 1,2 TSI 105 hk: 215 900 kronor (manuell växellåda) 1,6 TDI 105 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr) 1,4 TSI 160 hk: 241 900 kronor (DSG +14 500 kr) 2,0 TSI GT 200 hk: 281 900 kronor (DSG +14 500 kr) Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2012

Nya Golf till Sverige i november
Priserna börjar på 169 900 kronor

I tisdags avtäcktes helt ny Volkswagen Golf. En modell som satt standarden i klassen och som sedan den introducerades 1974 har sålts i över 29 miljoner exemplar. 361 000 av dessa såldes i Sverige. Den nya som nu är inne på generation nummer sju kommer till oss i Sverige i november, men går att beställa redan idag och kan börja konfigureras på webben från och med nästa vecka. Priserna börjar på 169 900 kronor vilket betyder att det är samma instegspris på den här som på den förra generationen. Motoralternativen ser ut som följande: BENSINVERSIONER (BMT= BlueMotion Technology) 1,2 TSI BMT Hästkrafter: 105 Växellåda: manuell (6-växlad) CO2-utsläpp: i.u. Förbrukning: i.u. Cirkapris: Grundversion 169 900 kronor, Masters 4 dr 183 400 kronor 1,4 TSI MultiFuel BMT (E85) Hästkrafter: 122 Växellåda: manuell (6-växlad) CO2-utsläpp: i.u. Förbrukning: i.u. Cirkapris: Grundversion 186 400 kronor, Masters 4 dr 199 900 kronor 1,4 TSI DSG BMT Hästkrafter: 122 Växellåda: DSG (7-växlad) CO2-utsläpp: i.u. Förbrukning: i.u. Cirkapris: Grundversion 200 900 kronor, Masters 4 dr 214 400 kronor 1,4 TSI GT BMT Hästkrafter: 140 Växellåda: manuell (6-växlad), alt. DSG (7-växlad) CO2-utsläpp: 121 g/km (manuell), 116 g/km (DSG) Förbrukning: 5,3 l/100 km (manuell), 5,0 l/100 km (DSG) Cirkapris: 209 900 kronor (DSG +14 500 kronor) DIESELVERSIONER (BMT= BlueMotion Technology) 1,6 TDI BMT Hästkrafter: 105 Växellåda: manuell (5-växlad) alt. DSG (7-växlad) CO2-utsläpp: 99 g/km (manuell), 102 g/km (DSG) Förbrukning: 3,8 l/100 km (manuell), 3,9 l/100 km (DSG) Cirkapris: Grundversion 199 400 kronor (DSG +14 500 kronor), Masters 4 dr 212 900 kronor (DSG +14 500 kronor) 1,6 TDI 4Motion BMT (fyrhjulsdriven) Hästkrafter: 105 Växellåda: manuell (6-växlad) CO2-utsläpp: i.u. Förbrukning: i.u. Cirkapris: Grundversion 206 300 kronor, Masters 4 dr 219 800 kronor 2,0 TDI GT BMT Hästkrafter: 150 Växellåda: manuell (6-växlad) alt. DSG (7-växlad) CO2-utsläpp: 106 g/km (manuell), 119 g/km (DSG) Förbrukning: 4,1 l/100 km (manuell), 4,4 l/100 km (DSG) Cirkapris: 244 900 kronor (DSG +14 500 kronor) 2,0 TDI GT 4Motion BMT (fyrhjulsdriven) Hästkrafter: 150 Växellåda: manuell (6-växlad) CO2-utsläpp: i.u. Förbrukning: i.u. Cirkapris: 251 800 kronor Mer detaljer om CO2-utsläpp och förbrukning kommer att presenteras senare. Hela pressmeddelandet hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Krockkuddar i bältet även hos Mercedes
För de som åker i baksätet

Ford har haft sin bälteskrockkudde under utveckling sedan 2009 men Mercedes kläckte faktiskt idén innan dem. Nu gör de slag i saken och lanserar kudden i "en kommande lyxbil", troligtvis nya S-klass. När krockkudden utlöses blir den tre gånger så stor som bältet är och ska skydda passagerarna ytterligare. Påfrestningarna på överkroppen ska också minska om man är med om en krock rakt framifrån. Nya S-klass lanseras nästa år och det är alltså också då vi troligtvis kommer att få se den här nyheten. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida