m

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Ägare av ny Kia Carnival testar krocksäkerheten direkt
Bilen hann vara krockfri i några sekunder

Att beställa en ny bil och sedan få hämta ut denna hos handlaren måste ju vara en speciell känsla. Här får vi se en person som precis tagit emot nycklarna till sin helt nya Kia Carnival och som ska köra ut bilen från leveranshallen. Något händer dock och istället för att smyga ut och svänga kör bilen rakt fram in i en mur. Tillräckligt hårt för att krockkuddarna ska utlösas och för att notan för att fixa allt säkert inte blir så rolig. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2019

Toppbetyg för Audi e-tron i krocktester
Grattis!

IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) som är en krocksäkerhetsorganisation i USA har nu testat Audis eldrivna modell e-tron och där har den fått toppbetyg och utmärkelsen "Top Safety Pick+". Det här innebär att bilen är en av de säkraste elbilarna som finns på marknaden idag. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Trafikverket har krocktestat husbilar
Krocksäkerheten är bristfällig

Det börjar starkt att dra sig mot vår och många plockar ut sina husbilar om de nu inte har kört med dem hela vintern. Trafikverket har nyligen gjort krocktester med just såna här fordon och dessa visar tyvärr, och kanske inte helt oväntat, att risken att omkomma vid en krock är stor. Orsaken är att bilarna har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt, och att massa inredning kan lossna vid en krock och flyga omkring. Man testade en halvintegrerad och en helintegrerad och den förstnämnda har något bättre krocksäkerhet men ändå inte alls i närheten av en modern personbil. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Subaru rullar ut nya Outback
Ny plattform och bättre krocksäkerhet

Den sjätte generationen av Subarus modell Outback är nu presenterad på bilmässan i New York. Förutom lite designuppdateringar begåvas bilen med bättre krocksäkerhet och fler förarassisterande system samtidigt som den baseras på tillverkarens senaste plattform - Subaru Global Platform. De mått på bilen vi får för tillfället är hur många liter det går in i bagagen. Fäller man baksätet ska där rymmas upp till 2 144 liter vilket är nästan 100 liter mer än hos föregångaren. Det ska även gå att få in saker som är upp till 1,98 meter långa. Insidan har fått en helt ny instrumentbräda och mittkonsol där en stor pekskärm huserar. I USA kommer bilen att erbjudas med två stycken olika alternativ - antingen en boxerfyra på 2,5 liter med 185 hästar och 239 newtonmeter eller en boxerfyra på 2,4 liter med turbo och istället 264 hästar och 376 newtonmeter. Oavsett val kopplas dessa till CVT-lådan Lineartronic. Drivningen sker som alltid på alla fyra hjulen. På säkerhetsfronten finns saker som adaptiv farthållare, trötthets- och distraktionsvarnare, döda vinkel-varnare och filbytesassistent. Nytt är också en kamera där fram som hjälper till att visa områden som ögonen kanske inte kan se. Nya Outback börjar säljas i staterna i höst och i samband med detta kommer den troligtvis att visas upp på bilmässan i Frankfurt. Några priser får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

230 av 237 stycken bilar med keyless gick att hacka
Enkelt att sno bilar med simpel teknik

Dagens bilar är säkrare än någonsin, i alla fall när det kommer till krocksäkerhet. När det gäller inbrott och att någon stjäl bilen och kör iväg med den är det värre. Bilar med keyless-system är de som är enklast att sno och på bara några sekunder kan skurkarna spåra upp nyckelns signal och köra iväg med bilen utan att den protesterar. Tysklands och Europas största bilägarorganisation ADAC testade 237 stycken olika bilar med keyless och 230 av dessa kunde enkelt luras att nyckeln var närmare än den faktiskt var. De som inte lät sig luras var bilar från Jaguar Land Rover, och från Mercedes och BMW. De förstnämnda använder sig av Ultra wideband radio (UWB) till deras nycklar vilket är svårare att lura då detta på ett mycket exakt sätt känner av avståndet mellan den riktiga nyckeln och bilen. Mercedes och BMW har rörelsesensorer i sina nycklar och teknik som säger åt dem att inte sända ut några signaler om nycklarna inte rör på sig. För att skydda dig kan du slå in nycklarna i aluminiumfolie eller lägga dem i en plåtburk eftersom signalen då blockeras. ADACs lista på testade bilar hittar ni här. Tumnagel
27.2°
+
Bobby Green
0
2018

Mercedes A-Klass fick bäst betyg av Euro-NCAP i år
Grattis!

Euro-NCAP presenterar nu en lista som visar vilka bilar som klarade sig allra bäst hos dem under året. I topp hittar vi nya Mercedes A-Klass som presenterades i början av februari. Den har den bästa krocksäkerheten av alla testade bilar och fick 96 procent när det kommer till skydd för vuxna, 91 procent för skydd för barn och 92 procent när det kommer till skydd av fotgängare. I kategorin "Stor familj" vann Lexus ES och i kategorin "Stor SUV" Hyundai Nexo. På plats nummer två hittar vi Audi A3. Volvo XC40 hamnade på sjätte plats och V60/S60 på sjunde. 15 stycken av årets testade bilar fick fem stjärnor. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

NHTSA uttalar sig kring krocktesterna med Tesla Model 3
Missledande att kalla en bil för säkrast

I måndags skrev vi om att Tesla Model 3 var den säkraste bilen NHTSA någonsin hade testat och att den slår alla andra bilar när det kommer till krocksäkerhet. Åker man i en sådan är risken att skadas minst av alla. Nu väljer NHTSA att uttala sig om just detta och att det inte finns någon bil som är "säkrast". Har en bil fått fem stjärnor i betyg så har den. Det är det högsta betyget och det kommer aldrig att bli högre. Man menar därför att det blir missledande att beskriva en bils betyg som säkrast och perfekt när det kommer till betygsättningen. "A 5-star rating is the highest safety rating a vehicle can achieve. NHTSA does not distinguish safety performance beyond that rating, thus there is no "safest" vehicle among those vehicles achieving 5-star ratings." Jalopnik har gjort en bra genomgång som visar hur Tesla har fått till säkerheten i Model 3. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 slår alla i krocksäkerhet
Ingen annan bil är säkrare

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har nyligen gjort ett antal krocktester för att se hur säkra nya bilar är och resultatet är att Tesla Model 3 går ut med flaggan i topp. Den anses också vara den allra säkraste bilen man kan färdas i om man skulle vara med om en krock. Enligt NHTSA är risken för att råka ut för en skada vid en krock i Model 3 under sex procent. Tidigare har Model S ansetts vara den säkraste bilen man någonsin har testat, följt av Model X. Anledningarna sägs bland annat vara konstruktionen med den låga tyngdpunkten och att det inte finns någon motor under huven fram. Där sitter istället massa absorptionszoner som tar upp smällen vid en frontalkrock. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar
Har för dålig krocksäkerhet

Glöm Puch Dakota och trimmade Yamaha FS1:or. Idag ska kidsen ha mopedbil när åldern slagit över till 15 år. Att dessa kostar över 100.000 kronor verkar inte skrämma köparna, för antalet på vägarna ökar kraftigt. Mellan 2016 och 2017 ökade försäljningen med över 60 procent. För tillfället finns det runt 10.000 stycken exemplar på Sveriges vägar. Nu går försäkringsbolaget If ut och varnar för bilarna då de har väldigt dålig krocksäkerhet. Johan Granholm som är motorexpert på företaget säger följande: "Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo. Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter. Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped." 2016 gjorde Euro NCAP krocktester med mopedbilar och i betyg fick de noll eller en stjärna. Samma år var antalet personskador i mopedbil 26 stycken, förra året 63 och fram tills 31 juli i år 60 stycken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Varför finns det inga kvinnliga krockdockor?
Är de för bra i trafiken?

Kvinnor är ju bättre i trafiken, det vet vi sedan gammalt. Men borde de ändå inte få finnas i krocktester? Euro NCAP säger att man har flera olika dockor. Den genomsnittliga mannen, lite kortare män och barn så klart. Men en kvinnlig krockdocka finns inte. Eller den finns, men Euro NCAP använder den inte. Men varför behövs det dockor som representerar kvinnorna? Enligt Astrid Linder på Chalmers är den genomsnittliga kvinnor en decimeter kortare än mannen och när man inte använder kvinnliga krockdockor missar man vissa saker. Bland annat drabbas kvinnor oftare av whiplash-skador. Astrid Linder och hennes kollegor på Chalmers har tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Det är den enda i hela världen. – Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Nu är sista Vipern tillverkad
En saga är slut

Första Dodge Vipern kom för 25 år sedan, 1992. När den kom var den sensationell, ett riktigt as till bil som väckte stor uppmärksamhet med sin galna design och lika galna V10. Bilen visades upp som koncept tre år innan produktionsstart och var väl inte riktigt tänkt att gå i produktion, men intresset var så stort att man tryckte på start och sedan producerades bilen i 25 år och i fem generationer. Bilen läggs officiellt ner för att man inte riktigt kan leva upp till de krav på krocksäkerhet som finns i dag. Men den riktiga anledningen är att bilen är omodern och försäljningen för dålig för att det ska vara värt att göra en helt ny generation. Konceptet fläsk och galet stor motor är ju inte riktigt lika populärt i dag som för 20-25 år sedan. Den röda bilen ovan är den allra sista som tillverkades och kommer att åka direkt till samlingarna. Den gula bilen nedan är den sista som gick till en kund. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0
2016
2014
2013

Slutet för Volkswagen Transporter Typ 2
Fick leva i 56 år

Ja, den tillverkas faktiskt fortfarande. Den anrika Folkabussen som vi alla älskar, Volkswagen Transporter Typ 2, eller Kombi som den heter i Brasilien. Men tyvärr måste jag meddela att det snart är slut med det. Bussen har fått leva i 56 år men på grund av nya krav när det kommer till krocksäkerhet får den helt enkelt inte tillverkas längre. Last Edition blir alltså de sista bilarna att rulla ut från fabriken och tanken är att 600 stycken ska byggas. Den får vita fälgar och specialklädsel och kommer att kosta motsvarande 230 000 kronor (!) när den väl börjar säljas. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2012

Nästa år börjar Koenigsegg sälja bilar i USA
Agera R är nu godkänd

Äntligen har Koenigsegg klarat av alla lagar, regler och krav som behövs för att få sälja bil i USA. Nästa år blir det premiär för Agera R, och det här kan bli ett riktigt lyft för biltillverkaren som snart alltså får en ny marknad att etablera sig på. Kruxet har tidigare varit krocksäkerheten. För att en bil ska godkännas i USA måste den enligt amerikanska NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ha så kallade "smarta airbags". Dessa känner av vikten på de som sitter i bilen och anpassar därefter hur mycket själva airbagen ska smälla vid en eventuell krock. En lag som tagits fram för att först och främst skydda barn som åker i bilen. Enligt Koenigsegg används sällan en Agera eller Agera R till att skjutsa barn i, vilket folket i staterna nu alltså verkar ha godkänt som anledning till varför dessa kuddar inte finns. Priset för en Agera R när den börjar säljas nästa år kommer att börja på 1.5 miljoner dollar. För det får man en superbil som går på både bensin och E85. Med bensin spottar den ur sig 960 hästar ur V8:an på 5.0 liter, tankar man E85 ökar den siffran till 1 140 hästar och 1 200 Nm istället. Bilden visar en Agera. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0
2011

Koncept Bättre bilder på Mercedes nya måsvinge-koncept
Så här ser en sedan ut 2025 enligt tyskarna

Ett par halvtaskiga bilder på Mercedes nya koncept F 125 sipprade ut för ett par dagar sedan. Nu finns det snygga, högupplösta, bilder att titta på. Och även lite information om det vätgasdrivna skeppet. Även om konceptet är extremt konceptigt ska den här bilen ge en tidig försmak på nästa generations S-klass. Under skalet sitter en vätgashybrid-motor som tillsammans med elmotorer ger en effekt på 313 hästar. 0-100 km/h går på 4.9 sekunder och bilen ska toppa 220 km/h. Vätgastanken sitter inbyggd i monocoquen och rymmer 7.5 kilo. Totalt ska man kunna ta sig 100 mil på en tank. Själv karossen är byggd i kolfiberförsärkt plast, aluminium och stål. B-stolpe behövs inte på grund av en ny krocksäkerhetsteknik och därför sitter det nu en enorm måsvingedörr som öppnar hela sidan på bilen. 2025 kanske vi får se såna här bilar på vägarna, i alla fall om vi ska tro Mercedes. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2009

Video: Malibu Vs. Bel-Air
Den här videon visar att det har hänt en hel del inom krocksäkerheten på 50 år.

Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nya Euro NCAP-betyg
Svårare att få full pott

Igår presenterade så den europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP sitt förändrade krockprov. Vad man gjort är att försöka skapa en helhetsbild istället för tre olika betyg. Nya provet betår av fyra moment där hälften är vuxenskyddet, 40 procent fördelas mellan barn- och fotgängarskydd och de sista 10 procenten visar på "Safety Assist" (assistanssystem). Sex modeller har nu offentliggjorts och dess betyg syns kortfattat i bilden till höger (mer finns att läsa här och här) och en kort video om hur man tänkt hittas efter hoppet. Tumnagel
37.8°
+
Erik Svensson
0
2007

Kraschtest: Ny bil krockar med gammal
Renault Modus vs Volvo 940 kombi

Har du funderat på vad som är säkrast? En relativt ny, men liten, bil med höga EuroNCAP-poäng eller en gammal, men stor, bil? Renault Modus är den första bilen i sin klass att få 5-stjärnor i EuroNCAP. Volvo 940 prisades för sin säkerhet när det begav sig under tidigt 90-tal. För att försöka förklara vad som hänt med säkerheten hos småbilar de sista 10-15 åren så räcker det med att se på bilarnas vikt. För 20 år sedan vägde småbilarna ofta under 1 000 kg. Vikter runt 800 kg var inte ovanligt. En ny Renault Modus väger runt 1600 kg, vilket är i princip lika mycket som en Volvo 940. På gott och ont givetvis (trist för körglädjen, bra för krocksäkerheten). Fifth Gear har testat vad som händer då dessa två bilar frontalkrockar i ca 60 km/h. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0

Kinesisk X5-kopia för halva priset snart i Sverige?

En av de mer uppmärksammade bilarna i Frankfurt är China Automobile SUV Shuanghuan CEO. Inte för att den är vacker, nyskapande eller speciell, utan för att det är en designkopia av Toyota Land Cruiser / Opel Antara i fronten och en X5-klon från sidan och baköver. BMW gjorde allt för att stoppa bilen från att visas i Frankfurt, men när det var dags för öppning så fanns såväl China Automobile som Shuanghuan CEO på plats. Nu meddelar dessutom vd för China Automobile i Tyskland, Karl Schlössl, att man förhandlar med två svenska importörer om att ta in bilen till Sverige - och det så tidigt som december i år. BMW är minst sagt upprörda över situationen, även om bilen inte på något sätt, någonstans konkurrerar med X5 på marknaden. Enligt Schlössl är bilen inspirerad av "europeisk design", men inte specifikt av BMW X5. Jag antar att vi inte läst det sista om den här striden. Men om du är intresserad av en X5-kopia med usel prestanda, usel bensinförbrukning, minst sagt tveksam krocksäkerhet och en bil som har ett namn som mer låter som en könssjukdom än en bil och har 250 000 kr över, så får du snart möjligheten. Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0
Nästa sida