m

BMW presenterar iDrive 8
Nästa generation av infotainmentsystemet är här

I januari smygvisade BMW lite av den senaste generationen av infotainmentsystemet iDrive som nu är uppe i nummer 8. Nu presenterar man alla nyheter och det handlar om bättre grafik, smartare teknik och nya funktioner. Hjärtat i systemet är en ny kurvad skärm som består av ett instrumentkluster på 12,3 tum och en skärm för infotainment på 14,9 tum. Båda två är vinklade mot föraren. Man har städat upp bland innehållet och säger att det nu ska vara lättare att navigera runt och hitta det man söker. Funktionerna ska vara enkla att förstå för att man ska tillbringa så lite tid som möjligt med att titta på skärmen och istället titta på vägen. iDrive 8 har sin premiär i den eldrivna modellen iX och kommer även att finnas i den kommande elbilen i4. Systemet kommer gradvis att rullas ut till fler modeller. Hur allt fungerar och ser ut ser ni i videon här som tyvärr inte går att bädda in. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar Mi 11 igen
Flaggskeppslur för rimligt pris

Xiaomi presenterade Mi 11 strax innan årsskiftet i Kina, men nu har företaget presenterat den globala versionen av telefonen. Som känt sedan tidigare kommer telefonen med Snapdragon 888, en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter samt 120Hz uppdateringsfrekvens och en sampling rate på 480Hz. Upplösningen ligger på 3200 x 1400 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Vidare har telefonen ett batteri på 4600mAh som kan laddas snabbt med både tråd och trådlöst. 55W med kabel och 50W trådlöst. Telefonen skeppas dock utan laddsladd, så om man vill ladda snabbt får man köpa laddare separat. Telefonen skeppas med laddsladd. Mi 11 har även stöd för omvänd laddning och kan ladda andra enheter trådlöst med en effekt på 10W. På baksidan sitter det en ordentlig kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och optisk bildstabilisering. Huvudsensorn ackompanjeras av en vidvinkelkamera på 13MP och en makrokamera på 5MP. Selfiekameran sitter i ett litet håll uppe till vänster på skärmen och kan ta bilder med 20MP upplösning. Xiaomi har inte spikat släppdatum för Mi 11 runt om i världen, men den infon lär komma när som helst. Priset kommer dock landa på 749 euro för versionen med 8GB/128GB och 8GB/256GB verkar komma att kosta 799 euro. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
2020

Xiaomi presenterar Mi 11
Först ut med Snapdragon 888

Xioami har som lovat hållit lite låda och presenterat nya Mi 11, vilket är världens första telefon som är utrustad med Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 888. Utöver den nya systemkretsen kommer telefonen med en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter och en uppdateringsferkvens på 120Hz samt touch sampling rate på 480Hz. Upplösingen kommer ligga på 3200 x 1440 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Telefonen kommer som sagt vara först ut med Snapdragon 888, 12GB ram och 256GB lagring. Xiaomi meddelar att med den nya kretsen ska telefonen toppa Antutu-topplistorna med närmare 745.000 poäng, 30 bättre än föregångaren. Mi 11 kommer med ett batteri på 4600 mAh som kan snabbladdas med 55W via sladd eller 50W trådlöst. Värt att nämna att telefonen verkar skeppas utan laddare, men Xiaomi meddelar att folk som inte har snabbladdare kan få en sådan separat utan extra kostnad när man köper telefonen. Huruvida detta kommer gälla samtliga kunder, eller endast kunder i Kina är för tillfället okänt. Mi 11 kommer med en ordentilg kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och stöd för optisk bildstabilisering. Huvudkameran ackompanjeras av en vidvinkelkamera och en makrokamera. Enligt Xiaomi ska kameran prestera bra i mörker, men huruvida det stämmer får vi se när folk får lägga vantarna på luren. Den kinesiska varianten av Mi 11 kommer gå att förboka från idag och enheten kommer börja skeppas 1 januari. Priset för grundversionen med 8GB ram och 128GB lagring kommer kosta 3999 yuan, motsvarande 5000 kronor. Hur läget ser ut med global release kommer vi få reda på i början av 2021. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivna superbilen Hyperion XP-1 är nu presenterad
Har räckvidd på 163 mil och 356 km/h som toppfart

I början av året skrev vi om det amerikanska företaget Hyperion Motors och deras kommande vätgasdrivna superbil. Nu är Hyperion XP-1 som den kallas presenterad och med denna vill man ytterligare slå ett slag för bränsleceller och vätgasdriftens fördelar. Räckvidden med full tank (tar fem minuter) ska ligga på 163 mil, vikten ligger på 1031 kilo och bilen ska göra 0-100 km/h på runt 2,2 sekunder och sen kunna toppa 356 km/h. När man ska bromsa tar keramiska skivor som mäter 457 millimeter fram och 432 millimeter bak hand om jobbet. Insidan bjuder bland annat på en 98 tum stor kurvad skärm. Dessutom ska designen inte förändras ett dugg när lanseringen sker så gillar du det du ser nu kan du glädjas åt att det är så här produktionsbilen också kommer att se ut. Enligt företaget har bilen varit under utveckling i tio års tid och över 200 forskare ska vara inblandade i projektet. Produktionen ska dra igång 2022 och den kommer att ske i USA. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

LG visar upp böjbar tv-skärm
Och andra framtidsskärmar

LG:s skärmdivision LG Display har släppt ett kort klipp där man visar upp lite av skärmarna som kanske kommer att landa i våra hem och i våra prylar inom en inte alltför avlägsen framtid. Man visar bland annat upp en böjbar tv-skärm på 65 tum med 4K-upplösning. Tanken bakom en sådan är att användaren själv ska kunna bestämma om man vill kolla på tv på en välvd eller platt skärm. Vidare visar LG Display upp vikbara skärmar för laptops, en helt transparent skärm samt lite skärmar som går att rulla ihop. Det finns inga uppgifter om när vi kan få se produkter med den här typen av skärmar från LG på marknaden. Men det lär nog inte dröja superlänge innan vi kan få se exempel på produkter som drar nytta av lite flexiblare skärmar. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida