m

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.4°
+
André Stray
0

Playstation 5 är här!
Vad vill ni veta?

Tidigare idag knackelibangade det på dörren och vi fick ta emot vårt recensionsexemplar av Playstation 5, vilket gjorde undertecknad oproportionerligt exalterad. Hur konsolen är att använda och spela på kommer vi inte få prata om på ett tag, men vi kan i alla fall ge ett första intryck av konsolen. Eller i alla fall utsidan. Sony och Microsoft har lite vitt skilda tankar när det kommer till konsoldesign. Xbox Series X må vara otympligt designad, men den ser rätt clean och trevlig ut. PS5 å andra sidan har en lite mer futuristisk look och är förhållandevis massiv. När PS5 och PS4 står bredvid varandra så är PS5 drygt en decimeter högre än PS4:an, vilket kan vara bra att veta om man har det skralt med utrymme vid sin TV. Med det sagt så gillar jag ändå designen på PS5, men storleken svider lite. Det är en bastant best som tar upp väldigt mycket utrymme. Hur konsolen är formad är dock lite whatever. När du placerat enheten där den ska vara så kommer du troligtvis inte hålla på att flytta runt den allt för mycket. Något du kommer använda jämt och ständigt med PS5 är nya Dualsense-kontrollen. Den här gången har Sony levererat en fräsch och futuristisk design som matchar konsolen. Tidigare har jag trott att kontrollen skulle bli mycket större än vad Dualshock 4 var, men utöver lite extra kurvor är kontrollerna ungefär lika stora. Tack vare kontrollens nya kurvor ligger kontrollen riktigt bra i handen och om man inte hade några problem att använda Dualshock 4 under längre perioder, så borde det inte vara några problem att köra långa spelsessioner med Dualsense. Något jag reagerade på är de nya ansiktsknapparna och d-pad som numera är gjorda i genomskinlig blank plast. Klickkänslan är mer eller mindre identisk med Dualshock 4, men när man vilar tummarna på knapparna så känns de näst intill hala. Någon form av extra textur hade varit trevligt. Detta är kanske endast gnäll för gnällets skull och i vår fulla recension får vi se om känslan påverkar spelupplevelsen. Som sagt. Vi får inte prata allt för mycket om hur det är att använda konsolen, men vi kan i alla fall ta reda på vad ni vill veta. Om ni har några frågor om PS5, så skriv ner dessa i kommentarerna så försöker vi svara på dessa till vår bästa förmåga när vi väl släpper iväg recensionen. Tumnagel
63.2°
+
André Stray
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Garmin Catalyst är en GPS för racingproffs
Coachar hur man ska köra effektivast på racerbanor

Garmin har släppt en ny GPS-enhet som är speciellt utvecklad för dem som pysslar med banracing vilken är försedd med lite funktioner som inte vanligtvis hittas i GPS:er. Med Garmin Catalyst kan föraren hålla full koll på banan bilen körs på och även få röstinstruktioner om hur kurvor och annat på banan ska köras på effektivast sätt. GPS:en har en inbyggd kamera som filmar loppen som tillsammans med GPS-datan kan användas för att analysera körningen. Garmins produktchef Adam Spence säger om Catalyst: "[The Catalyst] gathers several data metrics and identifies where laps can be seamlessly joined together to create the fastest racing line. This shows users their fastest achievable time based on lines actually driven and gives them an optimal lap they can truly achieve." Garmin Catalyst släpps någon gång under det här kvartalet och här i Sverige kommer den att kosta 11.800 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Photoshop för iPad får bättre stöd för Apple Pencil
Fixar nu även Kurvor

I slutet av förra året släppte Adobe sitt flaggskepps-program Photoshop till iPad men det var inte alla användare som var helt nöjda med det. Bland annat fick appen en del kritik för att en del rätt basala funktioner saknades och detta är något Adobe har arbetat på att fixa sedan dess. I dagarna släppte Adobe en uppdatering till Photoshop till iPad som har bättre stöd för tryckkänslighet om man använder iPads stylus Apple Pencil när man redigerar bilder. Förutom det så har Adobe nu implementerat stöd för "Kurvor" (Curves) i Photoshop till iPad. Det innebär att användare kan justera hur färg, ljusstyrka och annat i bilderna med hjälp av Photoshops kurvverktyg vilket syns på bilden ovan. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Monopol släpper ny Nürburgring-version
Kör kurvor på den legendariska racerbanan

Om du ännu inte har kommit på vad du ska ge dig själv i julklapp och gillar racing kanske det här brädspelet kan vara något? Det här är andra utgåvan av Monopol i Nürburgring-version och här ska du istället för fastigheter och gator köpa delar av racerbanan. Ett exempel är välkända Carousel som i spelet blir din för 400 euro. Spelet blir ditt för 45 euro och hittas på länken nedan. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Climbkhana TWO är här
Ken Block brummar upp för Tianmen Shan

Hösten 2017 släpptes filmen Climbkhana där vi fick se Ken Block bränna upp för Pikes Peak med sin preppade Mustang. För ett år sedan fick han ytterligare en bil - en 920 hästar stark Ford F-150 som fått namnet Hoonitruck. Den tog han nyligen till berget Tianmen Shan i Kina och avverkade där de 99 kurvorna vilket i sin tur skapade Climbkhana TWO. Hur det såg ut ser vi här. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har satt rekord på Big Gate Road med ID. R
99 kurvor på under åtta minuter

Volkswagen tog för ett tag sedan sin helt eldrivna tävlingsbil ID.R till Big Gate Road som är en väg på det kinesiska berget Tianmen. Sträckan är 11 kilometer lång och på den finns inte mindre än 99 stycken väldigt skarpa kurvor. Med racerföraren Romain Dumas bakom ratten lyckades man sätta nytt världsrekord på sträckan med tiden 7:38.585 minuter. ID.R har förutom detta rekord även rekord på Pikes Peak, på Goodwood Festival of Speed och varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida