11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Edmunds prestandatestar Rivian R1T Snabb och har bra väghållning Det är många som nu har fått testa Rivians eldrivna pickup R1T men de har då inte gjort några prestandatester när det kommer till acceleration och liknande. Men det har Edmunds nu fått göra och deras tester visar att bilen klarar 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder och kvartsmilen på 11,9 sekunder. Man testade Launch Edition och den har dubbla elmotorer på 421 hästar och 560 newtonmeter på framaxeln och dubbla elmotorer på bakaxeln som ger 426 hästar och 671 newtonmeter. Den sammanlagda effekten anges till 847 och 1231 newtonmeter. Kraften får motorerna från ett batteripack på 135 kWh. Ett sånt stort batteri bidrar även till bilens tyngd som ligger på hela 3,2 ton. Trots det är den alltså kvick och när man ska stanna från 100 km/h behöver den bara 35 meter på sig innan den står helt still. Läs hela Edmunds rapport på länken nedan. Tumnagel
40.9°
0
Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
0
Tesla uppdaterar Model S och Model X Får helt ny interiör med halv ratt Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
0
2020
Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen Har runt 3000 hästar Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
0
Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3 Snabbare än en Ferrari 488 GTB Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
0
Tesla presenterar Model S Plaid Snabb, stark och uthållig Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.2°
0
Lucid Air är äntligen här Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
0
Ford busar med eldriven Mustang-prototyp Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
0
Lucid Air klarar kvartsmilen på under tio sekunder Är därmed den snabbaste eldrivna sedanen på sträckan Om exakt en vecka, den 9 september, kommer Lucid Motors äntligen att presentera elbilen Air i sin helhet. Trots att den inte är här på riktigt än lovar företaget guld och gröna skogar och att den här i princip ska vara bättre än alla elbilar som finns tillgängliga idag. Nu kommer nästa grej på det spåret och det är att man kört kvartsmilen på 9,9 sekunder vilket innebär att det här är den snabbaste eldrivna sedan-modellen på sträckan. Man hävdar också att man kan göra det om och om igen utan att matta ut bilen. Det ska bli väldigt intressant att se vad den här bilen klarar av ute i den riktiga världen när den väl har lanserats. Tumnagel
42.0°
0
Nu är den här - Ram 1500 TRX Pickis med 712 hästar För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.9°
0
Nästa sida