LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

I natt ska NASA hälsa på hos Bennu
Kolla in när OSIRIS-REx skopar upp grejer från en asteroid

Lite efter midnatt idag svensk tid kommer NASA:s rymdfarkost OSIRIS-REx använda sin teleskopsarm för att försöka plocka med sig material från asteroiden Bennu när farkosten flyger förbi asteroiden. Det här kommer att bli höjdpunkten på ett uppdrag som NASA:s forskare arbetar på i två decennier för att lyckas med. OSIRIS-REx lämnade jorden för lite över fyra år sedan och befinner sig nu 333 miljoner kilometer från jorden där farkosten har legat i omloppsbana runt Bennu sedan i januari förra året. För att uppdraget ska räknas som lyckat anser forskarna att OSIRIS-REx måste lyckas få med sig 60 gram material från asteroiden. Huruvida detta lyckas helt kommer vi dock inte att få reda på förrän 24 september 2023 när OSIRIS-REx förväntas landa någonstans i öknen i den amerikanska delstaten Utah. OSIRIS-REx kommer att lämna sin omloppsbana runt Bennu på cirka en kilometers höjd 19:50 idag svensk tid. Därefter kommer den långsamt att ta sig närmare asteroiden och 00:12 i natt är det tänkt att insamlingen av materialet ska ske. Ni kan följa det hela live i NASA:s direktsändning här nedanför. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

OxygenOS 11 börjar rulla ut till OnePlus 8-serien
Nymodigheter på ingång!

För tillfället är det väldigt få mobila enheter i Sverige som kör Android 11. Så pass att OnePlus ser ut att bli först på svenska mobilmarknaden med att erbjuda Android 11 till sina användare. OxygenOS 11 har nämligen börjat rulla ut till OnePlus 8 och 8 Pro och erbjuder användarna ett gränssnitt med ny design, always on-display, förbättrat dark mode samt mer kontroll i Game Space. Utöver detta kommer givetvis OxygenOS 11 med fördelarna Android 11 har att erbjuda som chattbubblor och bättre integritetskontroller. OxygenOS 11 har som sagt börjat rulla ut till 8 och 8 Pro, men det verkar vara en aningen långsam utrullning. Om ni sitter på 8 eller 8 Pro så är ett hett tips att hoppa in i inställningarna lite då och då för att se om uppdateringen blivit tillgänglig. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Voi lanserar nybörjarläge
Stryper hastigheten på elsparkcykeln till 15 km/h

Voi fortsätter att satsa på trafiksäkerhet för sina elsparkcyklar och nu introducerar man ett nybörjarläge som går att aktivera via Voi:s tillhörande app. Aktiverar en användare nybörjarläget så stryps hastigheten till 15 km/h vilket gör maxhastigheten 5 km/h långsammare än vad den vanligtvis är. Det är frivilligt för användaren att aktivera rookie-läget för Vois elsparkcyklar och Voi säger att man framöver kanske kommer att lägga in nya funktioner i för nybörjare i sin app. Vois Sverigechef Eric André säger i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "Vi är övertygade om att ännu fler skulle kunna uppskatta den frihet och flexibilitet som elsparkcyklar innebär, men efter att ha lyssnat på både användare och icke invigda har vi förstått att scootrarnas maxhastighet på 20 km/h kan kännas hög för någon som åker första gången. Därför vill vi erbjuda ett nybörjarläge som en mjukstart för dem, så att varje ny användare kan skräddarsy sin upplevelse efter egna behov." Sedan tidigare har Voi introducerat blinkers, ett nykterhetstest samt en digital trafikskola för att öka trafiksäkerheten för Voi-användarna och deras medtrafikanter. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart sladd funkar med allt
Men laddar tyvärr långsamt

I dag håller USB-C på att ta över men det är en stund till dess att man bara behöver en USB-C till USB-C-kabel för att överleva. Tills dess får vi ha med oss smarta små sladdar som inCharge i fickan för att lösa detta. Och faktum är att det är en rätt grym lösning. På ena sidan sladden hittar vi USB-C men drar man ut denna döljer det sig en mikro-USB och en lightning-kontakt under. Det har vi sett förut men även på andra sidan är den här sladden ombytlig mellan USB-A och USB-C, vilket är något som behövs i dessa tider när man behöver dubbelt så många sladdar eftersom det inte bara är sladden i prylen som skiljer sig längre. inCharge finns i två varianter, en liten plutt som man kan ha med överallt och en längre version med sladd på 1,5 meter. Båda hade fått åka med mig överallt och varit det enda jag hade med mig om det var så att de fungerade med snabbladdning. Nu gör de tyvärr inte det och funkar därför dåligt för iPads, datorer och annat som kräver mycket ström. Men för allt annat smått är de fantastiska. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Toyotas senaste robot hänger från taket
För att inte vara i vägen

Toyota är sannolikt mest känt för sina bilar men företaget har även utvecklat en lång rad robotar de senaste årtiondena. Nu har Toyota Research Institute visat upp en ny robot som är tänkt att monteras i taket och därifrån utföra diverse sysslor åt sina ägare. Roboten är en prototyp som Toyota kallar för en "gantry-robot" och den förflyttar sig med hjälp av skenor som finns monterade i taket. Den kan tillkallas vid behov och då genomföra uppgifter som städning, putsa fönster och liknande grejer. Tanken bakom monteringen i taket är att roboten inte ska vara i vägen i de mindre bostäder som många bor i nu för tiden. Bor man på 30 - 40 kvadratmeter kanske man inte vill ha en robot som tar upp en av dessa kvadratmeter och inte heller att den ska vara i vägen när den förflyttar sig. Huruvida vi får se robotar liknande denna i våra hem i framtiden är antagligen lite tveksamt. Den verkar väldigt långsam och uppgifterna den utför motiverar nog inte den mångmiljon-investering i en lägenhet som en robot som denna skulle kosta. Hoppar fram 27 minuter i klippet nedan så kan ni kolla in Toyotas senaste robot i ett 360-klipp där ni själva kan navigera runt i rummet med mus, annat pekdon eller fingret där detta stöds. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är skillnaden mellan iPad, iPad Air och iPad Pro
Vi jämför alla stora iPads

Tidigare så har det funnits tre olika stora iPads och skillnaden mellan dem har varit rätt tydlig. I botten har vi en iPad som bara heter iPad och som är klart billigast i gänget. I mitten har vi iPad Air som är lite tunnare, lite lyxigare och lite snabbare än iPad. I toppen har vi iPad Pro i två storlekar. Men när nya iPad Air kom så fick den maskinen formen från förra årets iPad Pro och ett nytt chip som är en generation, nästan två, än det i iPad Pro. Så vad är vad egentligen? Vi försöker reda ut detta! Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Det här skillnaden mellan Apple Watch-modellerna
Series 6, SE och Series 3

I går släppte Apple två nya modeller så nu finns det tre "serier" att köpa. Men vad skiljer dem åt egentligen? Vi började luska och kom fram till att SE är ett smart drag av Apple och tacksamt för oss konsumenter eftersom det är en sorts best of. Eller kanske snarare en good enough. TL;DR Serie 3 är för dig som har begränsad budget och bara vill ha en rimligt smart klocka, SE är för dig som vill ha stor skärm men inte bryr dig om always on-skärm, EKG och syremätning i blodet och Series 6 är för dig som vill ha allt. Vi börjar med skärmen. Series 3 har den gamla skärmen som är lite kantigare och mindre. Duger för de flesta, men större är så klart bättre här, speciellt när själva klockan inte är speciellt mycket större. Skärmarna i SE och Series 6 är 30 procent större. Skärmen i Series 6 har dessutom always-on, alltså att den alltid är på litegrann, skärmen i SE stängs av helt när du inte använder den. Denna funktion går att stänga av i Series 6 om man så vill, men är trevlig att ha och ger mer klockkänsla. Boetten på klockan är lite mindre i Series 3, den kommer i 38 och 42 millimeter. SE och Series 6 är 40 respektive 44 millimeter i storlek. Vill du ha något annat än aluminium så är det Series 6 som gäller. Aluminium-alternativet är det som är billigast, så att ha något annat i de billigare versionerna hade varit underligt. Även färgerna är begränsade i de billigare, Series 3 finns i silver och rymdgrå, SE finns i de två och roséguld. Alla tre har chip ur Apples S-serie. Series 6 har det nyaste och snabbaste S6-chipet och SE har S5 från förra årets Series 5. Det är tillräckligt snabbt för typ alla. Series 3 har S3-versionen vilket alltså är tre generationer gammalt. Det är inte plågsamt långsamt men inte heller snabbt. Duger om du ska kolla klockan, starta en träning eller göra andra enklare saker. På sensorbiten så skiljer det sig en hel del. Series 3 har pulsmätare, GPS, höjdmätare, högtalare och mikrofon. SE har pulsmätare, GPS, nya höjdmätaren som är always-on, kompass, bättre högtalare och mikrofon. Series 6 har förutom det som SE har även EKG-mätare och mätare för syrenivån i blodet. På uppkopplingsdelen skiljer det sig också. Series 3 har bluetooth 4.2 och wifi 2.4 GHz. Det funkar för de flesta. SE har bluetooth 5.0 och wifi 2.4 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har bluetooth 5.0, wifi 2.4 och 5 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har även U1-chipet. Uppkoppling och sensorer påverkar vissa funktioner. Series 3 har möjligheten till att ringa SOS förutsatt att din telefon är i närheten. SE och Series 6 kan göra detta även när du är utomlands och har du LTE-versionerna så kan du göra detta utan att telefonen är i närheten. SE och Series 6 har fall-detektion och mätning av (o)ljud. Alla modellerna är vattentäta till 50 meters under ISO-standarden 22810:2010. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fordon tillbaka i Call of Duty: Warzone
Kommer inte längre avsluta matcher i förtid

Tidigare i veckan plockade Infinity Ward bort fordon från battle royale-läget Warzone i Call of Duty. Detta då en bugg uppmärksammats som gjorde att matchen stängdes ner i förtid om en spelare åkte ut från kartan på ett specifikt ställe med fordon. Gänget har jobbat hårt med att laga buggen och nu verkar arbetet vara färdigt och utvecklarna känner sig redo att återinföra fordon av olika slag i spelläget. Om ni inte spelar Warzone på grund av det långsammare tempot som uppstår när man inte har tillgång till fordon, så kan ni nu återgå till spelet för att njuta av det som tänkt. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

ECD Automotive presenterar sin eldrivna Defender
Har batteri och drivlina från Tesla Model S

I maj skickade ECD Automotive ut en teaser på att de tänkte bygga om en Land Rover Defender och stoppa in drivlinan och batteripacket från en Tesla Model S i den. Nu är bilen klar och skapelsen är framtagen tillsammans med Electric Classic Cars. Effekten är 450 hästar och för att kunna klara ökningen har bilen bland annat fått uppgraderade drivaxlar och en stryktåligare kardanaxel. Batteriet är på 100 kWh och allt som allt ska ekipaget inte väga så väldigt mycket mer än original. Vikten är dessutom numera placerad lägre vilket ska ge lite bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tycker man det är för långsamt erbjuds även en version med 600 hästar som klarar 0-100 km/h på runt tre sekunder istället. Om man vill att ECD bygger en sån här till en får man räkna med att betala mellan 200.000 och 265.000 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Vi har långtestat MacBook Pro 13 tum
Sista versionen av den här generationen?

Biltillverkarna släpper sina modeller i generationer och när det börjar bli dags för en ny generation efter en fem-sex år så släpper man ofta en special edition. Det brukar vara en välutrustad sak som många älskar att köpa eftersom den verkligen är beprövad och risken för barnsjukdomar är noll. Visst finns det en ny generation runt hörnet, men en bra deal och noll bekymmer är lockande. Nuvarande MacBook Pro 13 tum är lite av sista sucken för den nuvarande generationen och med en helt ny runt hörnet som dessutom kommer att ha en ny teknisk plattform kan man kanske tycka att man verkligen borde vänta med ett köp. Eller så är det kanske dags för ett köp. Vi har långtestat en MacBook Pro 13 tum med 2 GHz Intel Core i5 och 16 GB för att kolla om du ska köpa nu eller sen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Samsungs nya Note 20 Ultra är en ordentlig finputsning
Vi har pillat på Samsung Galaxy Note 20 Ultra

Nu är vi här igen. Hösten är runt knuten och Samsung har presenterat sin nya Note-enhet. Den här gången handlar det om ett ordentligt hopp från Note 10 till Note 20, men trots det stora hoppet känns det inte som det skett några förändringar från föregångaren. Men det känns ändå som att Samsung har gjort ett bra jobb med att finputsa Note-upplevelsen och har med Note 20 Ultra levererat en enhet som verkligen kommer gå hem hos Note-fansen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Snabbare Netflix på gång
Eller långsammare

The Verge rapporterar att Netflix inom kort kommer börja erbjuda sina användare att plöja genom serier snabbare genom kontroller för uppspelningshastighet. Alternativen kommer vara 0,5x eller 0,75x för de som vill ta det lite lugnare och 1,25x eller 1,5x för de som har bråttom. Funktionen rullas just ut nu till Android-appen och kommer väl antagligen till samtliga andra populära Netflix-spelare vid något senare tillfälle. Tumnagel
23.0°
+
Frode Wikesjö
0

Vattenskoter med 1200 hästar och turbo
Hej vad det går!

Även om du köper den långsammaste vattenskotern som finns på marknaden flyttar den ändå på sig ganska bra. Men folk kommer ju såklart alltid att vilja ha mer fart och fläkt, oavsett om man köpt sig värstingen. Här får vi se en Yamaha Waverunner med turbo som ger inte mindre än 1200 hästar vilket som väntat är helt på tok för mycket för en vattenleksak. Den toppar bland annat 220 km/h. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

BMW vinkar farväl till kvadrupel-turbodieseln
Det här är X5 M50d och X7 M50d Final Edition

Det har blivit dags att säga hejdå till BMW:s raka dieselsexa på 3,0 liter med fyra turbo-snurror. Den maskinen hittar man i X5 och X7 men i september läggs tillverkningen av B57S som den heter ned. Därför skickar man ut special-versioner av modellerna som kallas för Final Edition. Men du kan bara köpa dem om du bor i Rumänien. I X5 M50d och X7 M50d ger motorn 400 hästar och 760 newtonmeter i vrid. X7:an är lite långsammare på grund av sin vikt men tar sig ändå till 100 km/h på 5,4 sekunder. Det man får med Final Edition är massa prylar som tidigare varit tillval, och givetvis några emblem som berättar att det är en specialare man sitter i. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lagom är bäst!
Vi har testat OnePlus Nord

När OnePlus startade levererade gänget kraftfulla mobiltelefoner med en unik design och lågt pris. Uppföljarna gick i samma spår och även om priserna höjdes, så kändes enheterna riktigt stabila även om allt inte var perfekt. OnePlus hade en förmåga att leverera enheter med funktioner som faktiskt var användbara medan andra funktioner nedprioriterades. Med tiden fick företaget fler och fler fans och i försök att tillfredsställa så många som möjligt med flådiga funktioner har enheterna blivit allt dyrare. OnePlus flaggskepp kostar nu runt 10 lök och avsett hur man motiverar prislappen svider det en aning för konsumenterna. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

En första glimt av S05 av Rick and Morty
André jublar

Adult Swim visade en scen från den femte säsongen av Rick and Morty i går under San Diego Comic-Con. Som du kan se är scenen inte direkt färdigritad men det gör ju inte så mycket. I klippet kraschar Rick och Morty i havet där de träffar någon som Rick verkligen inte ville träffa. När vi väl får se denna femte säsong är oklart då seriens skapare under panelen nämnde att produktionen går ganska långsamt under dessa coronatider. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

Intel ligger ett år efter med 7 nm
Kommer kanske först 2023

Intel berättade i går i sin resultatrapport att resan till 7 nm går långsammare än vad man hade önskat. "The companyx27s 7nm-based CPU product timing is shifting approximately six months relative to prior expectations. The primary driver is the yield of Intelx27s 7nm process, which based on recent data, is now trending approximately twelve months behind the companyx27s internal target." Detta betyder att man kommer att nå 7 nm i slutet av 2022 eller början av 2023. Glädjande är att man i alla fall kommer att nå 10 nm i slutet av nästa år. Men samtidigt så går det rykten om att AMD kommer att leverera processorer med 5 nm under 2022 och att TSMC/Apple kommer att leverera höstens A14-chip med 5 nm och att de kommer att nå 3 nm innan Intel når 7, så att Intel ligger efter är ett faktum. Tumnagel
34.0°
+
Roger Åberg
0

Asus presenterar ROG Phone 3
Ett riktigt kraftpaket

Asus höll låda igår eftermiddag och presenterade det senaste tillskottet i ROG Phone-familjen. Telefonen går under namnet ROG Phone 3 och erbjuder ordentlig prestanda och ordentligt batteri som låter dig spela diverse mobilspel under längre perioder. Enheten kommer med en 6,59 tum stor AMOLED-display med upplösningen 1080 x 2340 pixlar och 144Hz i uppdateringsfrekvens och 270Hz i samplingfrekvens. Något trevligt är att Asus låter oss justera uppdateringsfrekvens själv och vi kan välja mellan 144Hz, 120Hz, 90Hz eller auto-läge som justerar uppdateringsfrekvensen beroende på vad du gör på telefonen. På insidan sitter Qualcomms nya Snapdragon 865+, 16GB LPDDR5-ram och 512GB UFS 3.1-lagring. Precis som tidigare ROG Phone-enheter är telefonens kanter på långsidan tryckkänsliga, vilket gör att du kan använda dessa som trigger-knappar i olika pangpang-spel. Batteriet ligger på 6000mAh och har stöd för snabbladdning med 30W effekt. Asus har petat in rätt intressanta funktioner för att se till att batteriet mår bra som möjligheten att sätta en maxgräns för laddning på 80 eller 90 procent eller aktivera långsam laddning på 10W. Enheten är givetvis utrustad med kameror och på baksidan sitter det tre sensorer varav huvudsensorn plåtar med 64MP. Utöver det har telefonen en ultravidvinkelkamera på 13MP och en 5MP makrokamera. Med huvudsensorn kan telefonen spela in 8K-video i 30 fps och 4K i 120 fps. ROG Phone 3 ska gå att förboka nu via företagets hemsida, Elgiganten, Inet, Power och Webhallen. Priset för ROG Phone 3 med 16GB/512GB ligger på 11499 kronor. En Strix Edition kommer med 8GB/256GB kommer också finnas tillgänglig för 9499 kronor. I videorutan ovan får ni en snabb genomgång av gårdagens presentation och nedan hittar ni videor där techtyckare tycker till om telefonen. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Så snabb är en Mac med ARM-processor
Utvecklarmaskinen testad

Appleinsider har fått tag på en Mac mini med A12Z-processorn som utvecklare nu kan köpa. Igår publicerade de en video på maskinen komplett med lite benchmarks, något som de utvecklare som har fått köpa (japp, Apple väljer ut vilka som ska få köpa) har skrivit på att de inte ska göra. Videon försvann under natten men är nu uppladdad igen. Hur som helst så har de packat upp maskinen och den ser typ exakt likadan ut som en vanlig Mac mini. Skillnaden är att den inte har Thunderbolt, vilket beror på att Thunderbolt är knutet till Intel och det finns ju ingen Intel-processor på insidan. Man har även testat maskinen med Geekbench, ett program som är skrivet för Intel och inte för Apples nya plattform. Detta är alltså en väldigt bra måttstock för hur väl program skapade för en Mac med Intel kommer att fungera på en Mac med ARM. Resultatet i Geekbench blev 845 singlecore och 2960 multicore. Detta ska jämföras med en Mac mini med i3-processor som får 949 i singlecore och 3197 i multicore för att få ett hum hur en A12Z står sig mot en Intel-processor. Det är också värt att påpeka igen att de första Macarna med Apples chip kommer att vara nästa generation och alltså snabbare än dessa. Ännu mer värt att påpeka är att detta alltså är ett Intel-program på en ARM-plattform. Geekbench i ARM-version kommer att gå snabbare. En iPad Pro med samma processor landar på 1118 i singlecore och 4625 i multicore. Skillnaden mellan Geekbench på utvecklarmaskinen och iPaden är minus 25 procent, stämmer detta kan vi alltså räkna med att mjukvara för Mac/Intel kommer att vara 25 procent långsammare än mjukvara för Mac/ARM. Helt ok under en övergångsperiod enligt mig. En Mac mini med i7-processor levererar 1117 i singlecore och 5621 i multicore och en MacBook Air med i7 levererar 1133 i singlecore och 2990 i multicore, något som uppföljaren till A12Z mycket väl kommer att slå. Det ser alltså ut som att nästa generations instegs-Macar i sin baskonfiguration kommer att vara snabbare än dagens instegs-Macar även när de är uppgraderade till de dyraste processorerna som går att köpa till dem, en kostnad som ligger på ungefär 4000 kronor (alltså att uppgradera från i3 till i7). Det kommer troligen dessutom vara billigare för Apple att köpa chip från sin själv än från Intel vilket gör att priserna eventuellt kommer att gå att pressa en smula. Men oavsett om Apple kommer att välja att sänka priserna för instegmodellerna eller inte så kommer det att bli billigare för konsumenterna eftersom man kommer att få i7-prestanda i alla modeller. I framtiden kommer det troligen bara finnas en Mac mini och en MacBook Air att köpa och så väljer man RAM-minne och lagringsminne utifrån plånbok och behov. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Två svenska appar vinner Apples designpris
Vi har pratat med skaparna av Looom

Varje år så delar Apple ut ett designpris på WWDC. Det handlar inte om "årets bästa app" utan fokus är på designen, både den visuella men också hur man har använt olika teknologier på ett snyggt sätt. I år finns två vinnare som vi som svenskar kan vara stolta över! Spelet Sayonara Wild Hearts fick väldigt mycket uppmärksamhet både här på Feber och på andra ställen när Apple släppte Apple Arcade, ett riktigt snyggt och roligt spel som Apple beskriver som "a pop album video game that is hopeful, gorgeous, and unique" och som verkligen förtjänar sitt pris. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Sengångar-robot ska studera utrotningshotade arter
SlothBot är en rätt långsam robot

Forskare på det amerikanska universitetet Georgia Tech har utvecklat en robot som ser ut som sengångare vilken de tänker använda för studera utrotningshotade arter. Man kallar sin robot för SlothBot och den testas nu på Atlanta Botanical Garden där den glider fram i maklig takt på en cirka 30 meter lång kabel. Framöver hoppas forskarna på att SlothBot ska kunna användas för att studera arter i naturen och då kanske använda sig av flera och längre vajrar. Roboten drivs av solenergi och är designad för att röra sig mot solens ljus så att batteriet i den konstant laddas upp. Här ovanför hittas ett klipp där utvecklarna av SlothBot snackar lite mer om sin sengångar-robot. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du testa att docka Crew Dragon med ISS
SpaceX släpper rymdsimulator

Snart är det dags för SpaceX att börja skicka astronauter till den internationella rymdstationen ISS i deras farkost Crew Dragon. Inför det har SpaceX spikat ihop en webbaseras simulator där man kan testa på hur det skulle kunna vara att docka en Crew Dragon-kapsel med ISS manuellt. Simulatorn är försedd med ett gäng olika kontroller där reglagen på vänstersidan kontrollerar farkostens riktning medan de till höger ser till så att farkosten ligger i rätt position inför dockningen. Det är inte helt lätt att navigera farkosten rätt och det handlar om en rätt så långsam "parkering". Går allt som det ska när SpaceX väl skjuter upp den första bemannade Crew Dragon till ISS så kommer dock farkosten att docka med ISS automatiskt med hjälp av farkostens autopilot. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida