29 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Philips Hue visar upp nya utomhuslampor Och appen får en ny funktion Philips Hue har precis visat upp lite nyheter. Först och främst har vi Inara som är en vägglampa vars belysning endast lyser en färg, då lampan ska likna en klassisk Edison-lampa, men den går förstås att dimra. Calla är lampor som sätts ut någonstans på marken i trädgården, dessa går även att ändra färg på. Dessa har faktiskt funnits att köpa ett bra tag men nyheten här är att de nu kommer i rostfritt stål. Som vanligt krävs Hue-bryggan för att man ska kunna automatisera belysningen och göra andra roliga saker. Priset för Inara ligger på 99 euro och 139 euro för Calla. Appen kommer också någon gång under det första kvartalet få en uppdatering med två nya lägen för lampor, nämligen ljus och öppen spis, som ska få ljuset att bete sig som en eld. Detta är en funktion jag personligen har väntat på, idag finns ett alternativ för detta i Hue Labs, men det ser inte särskilt bra ut. Lampan Hue Go har haft denna funktion sedan sin lansering och det fungerar riktigt bra, så hoppas den nya funktionen ser ut på ett liknande sätt. Tumnagel
40.3°
0
Google satsar på blockkedje-teknik Drar igång en ny forskningsavdelning under Google Labs Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Google har startat upp en ny avdelning som ska fokusera på utvecklingen av blockkedjeteknik, den teknik som kryptovalutor, NFT och andra distribuerade kontrakt ofta baseras på. Googles blockkedje-satsning kommer initialt att husera under Googles någorlunda nystartade experiment- och utvecklingsdivision Google Labs. Förutom blockkedje-teknik kommer den nya avdelningen även att arbeta med att ta fram nästa generations teknik för distribuerad datorteknik och datalagring. Det verkar initialt som om Googles nya satsning kommer handla om forskning inom de olika teknikerna. Om det hela kommer att resultera i en framtida produkt eller något annat återstår att se. Tumnagel
37.7°
0
2021
Detta verkar vara nästa månads PlayStation Plus-spel Lite gott och blandat Sony brukar ofta meddela vilka spel som släpps till PlayStation Plus-medlemmar sista onsdagen innan månadsskiftet. Men de senaste månaderna har listan på spel läckt ut tidigare och så verkar fallet vara även denna månad. Spelen för januari månad verkar vli Deep Rock Galactic (PlayStation 5, PlayStation 4), Persona 5 Strikers (PS4) och DiRT 5 (PlayStation 5, PlayStation 4). Informationen kommer från samma källa som har läckt listan sedan september månad och haft rätt varje gång så med största sannolikhet stämmer det även denna gång. Tumnagel
38.8°
0
Forskare lär fristående hjärnceller att spela Pong Kanske kan leda till syntetiska hjärnor i framtiden Forskare på det australiensiska startup-företaget Cortical Labs uppger att man fått fristående hjärnceller utanför en människas faktiska hjärna att lära sig spela det klassiska datorspelet Pong. För att åstadkomma detta har man tagit 800.000 till en miljon mänskliga hjärnceller och sedan placerat dessa ovanpå mikroelektroder som analyserat deras aktivitet. För att lära hjärncellerna att spela Pong har man sedan skickat en elektrisk impuls till antingen den högre eller vänstra delen av petriskålen där hjärncellerna förvaras. Därefter har neuronerna i hjärncellerna skickat tillbaka signaler för att flytta markören i spelet. Brett Kagan, chefsforskare på Cortical Labs, säger till New Scientist om företagets "minihjärnor": "We think it’s fair to call them cyborg brains. We often refer to them as living in the Matrix. When they are in the game, they believe they are the paddle." Enligt Kagan så är inte deras minihjärnor lika bra på att spela Pong som människor. Däremot så lärde de sig spelet snabbare än vad artificiella intelligenser gör. Detta gör att företaget tror att det är fullt möjligt att skapa syntetiska hjärnor som använder sig av riktiga hjärnceller i framtiden. När vi kan få se sådana hjärnor som kan göra annat än att spela Pong finns det dock än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas ett inslag från New Scientist om Cortical Labs cyborghjärnor. Tumnagel
45.2°
0
Snazzy Labs bygger hackintosh i computer-1 Teenage Engineering case lämnar en del att önska I den här videon får vi se Snazzy Labs bygga en liten dator som kan köra macOS. Det har gjorts förut och just Snazzy Labs har gjort det många gånger tidigare. Men det kanske blir den sista, det verkar helt enkelt inte vara värt det längre eftersom det blir dyrare och är jobbigare än att bara köpa en M1-Mac av någon sort. Så mycket bättre blir det inte heller. Han bygger maskinen i Teenage Engineerings otroligt snygga case computer-1. Men förutom att vara snyggt verkar lådan inte vara mycket att hurra för, tvärtom. Synd. Tumnagel
36.9°
0
It Takes Two blev årets spel på Game Awards Heja Sverige! I natt hölls den årliga spelfesten The Game Awards och det delades ut priser av olika slag samt levererades en och annan trailer för kommande och sprillans nya spel. Trailers och sådant kommer levereras under dagens gång, och nu kommer vi fokusera på själva prisutdelningen. Mest då det skedde lite oväntade grejer under festligheterna. I den anrika kategorin Game of the Year var svenska Hazelights It Takes Two nominerat och slogs mot titlar som Deathloop, Metroid Dread, Psychonauts 2, Ratchet & Clank: Rift Apart och Resident Evil Village. Hazelight lyckades sopa banan med konkurrenterna och kammade hem pokalen. Och om det inte var nog vann It Takes Two även i kategorierna Best Multiplayer och Best Family Game. Stort grattis Hazelight! Det har tidigare varit lite dålig spridning bland spelen i de olika kategorierna, men i år verkar det vara aningen mer jämt bland titlarna. It Takes Two blev storvinnare tillsammans med Forza Horizon 5 med tre pokaler vardera, medan ett par andra titlar lyckades kamma hem två. Forza Horizon 5 vann i Best Sports/Racing, Innovation in Accessibility samt Best Audio Design. Deathloop kammade hem två pokaler varav ena i Best Game Direction och andra Best Art Direction. Välförtjänt, ändå! Långköraren Final Fantasy XIV fick pris i Best Ongoing och Best Community Support. Urläckra Kena: Bridge of Spirits vann i både Best Indie och Best Debut Indie. Inte illa för ett första spel från en animationsstudio. Samtliga vinnare i de olika kategorierna hittar i faktarutan nedan. Hela liveströmmen kan ni kika på precis här nere. Tumnagel
76.0°
0
Missa inte Game Awards! Spelfesten kickar igång 02:00 I natt smäller det! Den årliga spelfesten The Game Awards kommer dra igång om en näve timmar och erbjuda massvis med prisutdelningar av olika slag. Men om man är helt ointresserad av att se en massa ryggdunkande kommer det även erbjudas massvis med trailers och nyheter från både spel och filmer. Geoff Keighley och gänget meddelar att över 40 spelrelaterade nyheter kommer visas upp och utöver det kommer vi även få en första titt på Sonic 2 samt en trailer för Halo-serie, samt även lite The Matrix. Något trevligt för i år är att några svenska titlar kan kamma hem flådiga statyetter. Bland annat kan It Takes Two vinna anrika årets spel, Valheim från Skövdebaserade Iron Gate kan kamma hem årets indiespel och bästa multiplayer och turneringen PGL Major Stockholm 2021 kan vinna årets esportsevent. Samtliga nomineringar hittar ni via länken här nere. Själva festligheterna kommer dra igång 02:00, men en halvtimme innan kommer vi få avnjuta lite försnack och möjligtvis även en trailer eller två från mindre titlar som inte får vara med och leka på den stora showen. Tumnagel
37.9°
0
Rocket Lab visar upp lite mer av Neutron Återanvändningsbar raket med unik konstruktion Det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab har visat upp lite mer av raketen Neutron som man presenterade tidigare i år. Neutron är en återanvändningsbar raket som är tänkt för att rymdsätta satelliter eller bemannade rymdfarkoster i framtiden. Satelliterna kommer att transporteras i raketens unika noskåpa som öppnas som när satelliterna ska rymdsättas. Tanken är att Neutrons andra raketsteg ska förvaras inuti det första raketsteget och släppas ut genom raketens gångjärns-försedda noskåpa när Neutron väl tagit sig till rymden. Rocket Lab kallar den här konstruktionen för "Hungry Hippo" och ni kan se en illustration på hur det kommer att fungera här nedanför. Rocket Labs grundare och vd Peter Beck säger om Neutron: "Neutron is not a conventional rocket. It’s a new breed of launch vehicle with reliability, reusability and cost reduction is hard baked into the advanced design from day one. Neutron incorporates the best innovations of the past and marries them with cutting edge technology and materials to deliver a rocket for the future." Neutron kommer att drivas av sju stycken motorer som kallas för Archimedes och kunna sätta satelliter eller rymdfarkoster på 8 - 15 ton i jordens lägre omloppsbana LEO. Neutrons höjd kommer att ligga på 40 meter vilket kan jämföras med Rocket Labs nuvarande Electron-raket som är 18 meter hög och SpaceX Falcon 9-raket som är lite över 63 meter hög. Det är oklart när vi kan få se Neutron lyfta mot rymden. Rocket Lab uppger att man börjar arbeta på prototyper till Archimedes-motorn och hoppas kunna börja testa dessa nästa år. I videoklippet nedan kan ni kolla in när Peter Beck snackade om Neutron-raketen under en presentation igår. Tumnagel
40.1°
0
Niantic köper Lowkey Ska hjälpa till att bygga framtidens spelupplevelser Pokemon Go:s skapare Niantic har köpt upp ännu ett företag vilka ska hjälpa dem att utveckla spelupplevelsen på framtida spel från företaget. Den här gången handlar det om företaget Lowkey vilka har utvecklat en slags sociala medie-tjänst där användare kan spela in sina spelsessioner för att sedan dela dessa med varandra. I ett blogginlägg skriver Niantic om uppköpet av Lowkey: "I’m excited to announce wex27re acquiring Lowkey, a social gaming platform that offers gamers a fun and easy way to capture and share their favorite gameplay moments. Their leadership in this space will accelerate the social experiences we’re building in our Niantic products. We share a common vision for building community around shared experiences, and enabling new ways to connect and play for our explorers." Niantics uppköp av Lowkey innebär även att Lowkey slutar att utveckla sin tjänst. Apparna för tjänsten går inte heller längre att ladda ner skriver Lowkey på sin webbplats. Tumnagel
37.0°
0
Vi har snackat med tre vinnare av App Store Awards Två svenskar och en legendar Apple delar varje år ut priser till bra appar, på sommaren i samband med WWDC så prisar man de som har designats och kodats bäst och så här i slutet av året prisar man de som har betytt mest för användarna. Jag fick chansen att prata med några av utvecklarna, och tre var lite extra roligt att prata med. Två av dem för att de helt enkelt är svenska, och en för att de är legendarer. Årets spel på Apple TV: Space Marshals 3 Från helsingborgsstudion Pixelbite kommer Space Marshals 3. Jag snackar lite med Mattias Olsson, VD på Pixelbite som berättar att man fortfarande håller på med samma story som man skrev ner inför att första Space Marshals skulle släppas 2014. Historien kommer inte heller att få sitt slut här, först när man släpper fyran kommer man i mål. – Man behöver inte ha spelat de två tidigare spelen för att spela trean, så nya spelare är varmt välkomna. Men det klurigare och klurigare att skriva på historien, gamla spelare vill ju gärna ha referenser till saker som har hänt tidigare men det får inte göra nya spelare förvirrade. Spelet spelas snett uppifrån och det har inte förändrats mellan spelen. Men man försöker att lägga till funktioner och spelsätt i varje ny version. Varje spel har även olika kapitel, kapitel två släpptes i somras och det kommer två till. Space Marshals 3 finns även till iPhone, iPad och Android. Årets spel för Mac: Myst Japp, spelet som först släpptes 1993 har släppts i en ny version som verkar falla på folks läppar. Att det blir årets spel är lite intressant så här nästan trettio år efter första släppet. Visst är det kul med retro, men det säger också en hel del om hur bakom spelmarknaden är på macOS. Jag frågar Rand Miller, skaparen av Myst tillsammans med sin broder Robyn, om vad som skiljer dåtidens och dagens Myst. – Vi har gjort om Myst några gånger nu och vi använder det för att lära oss mer om nya teknologier, som VR. Vi behöver ju inte fokusera så mycket på spelupplägget eller historien, utan kan istället fokusera på hur vi ska använda den nya tekniken. För spelaren är grunden densamma, men eftersom världen i spelet är betydligt mer flexibel i dag kan storyn också vara mer flexibel. Myst används alltså av bolaget Cyan för att lära sig nya saker, men det är också en ekonomisk bas för dem. – Myst var från början ett experiment, Riven var ett betydligt bättre spel. I dag är Myst en ekonomisk trygghet för bolaget, vi är ett indiebolag som gör vad vi vill och när vi har intäkter från Myst kan vi lägga tid på andra titlar som inte hela tiden måste bli succéer. Det gör oss friare. Myst finns även till PC och finns under Game Pass för de som är nyfikna. Årets iPhone-app: Toca Life World Årets iPhone-app kommer från de svenska utvecklarna Toca Boca, som vi skrev om för första gången för över tio år sedan. Toca Boca alltså, inte Toca Life World för det är betydligt nyare. Alla Toca Bocas spel handlar om att leka och det är viktigt att det inte finns några regler. Så klart finns det begränsningar i spelen men vad som är rätt och fel är upp till barnen som spelar. I spelet får barnen bygga sina egna karaktärer, sitt eget hem och utforska över 100 platser. Jag snackar lite med Mathilda Engman på Toca Boca. Hon berättar att det där med inga regler är viktigt i deras världar, pekfingrar är inget som hör hemma där. Man lyssnar också mycket på barnen och vad de har för synpunkter, inte bara om hur spelet fungerar just nu utan också när det kommer till utvecklingen av spelet. Vi pratar lite om pandemin och det där med att låta vara barnen vara med i utvecklingen, vilket ju är svårare när man inte kan träffas. – Vi gör väldigt mycket användartester och självklart gör vi fler digitala nu jämfört med tidigare. Men det fungerar riktigt bra, vi får ju då också besöka barnen och deras familjer och se hur de använder Toca Life World. Barnen vill oftast vara sig själva i spelet och inte någon fantasikaraktär, det märker vi både i spelet och från det som delas från spelet. Här är alla vinnare av årets App Store Awards: Tumnagel
37.6°
0
Nästa sida