m

Nu lanseras nya Citroën C4
Den eldrivna versionen kostar från 399.990 kronor

De första exemplaren av nya Citroën C4 ska ha nu ha hittat ut till handlarna i Sverige och det svenska priset är därmed klart. Modellen kostar från 199.990 kronor. Man kan privatleasa och det kostar från 2.299 kronor per månad. Nya C4 kommer som vi tidigare har skrivit om både med förbränningsmotorer och med elmotor. De förstnämnda är bensinare på 100, 130 eller 155 hästar eller en diesel på 130 hästar. Den eldrivna versionen har 136 hästar och en räckvidd på runt 35 mil, men lansering av den sker inte förrän i sommar. Denna version kommer att kosta från 399.990 kronor och man kan privatleasa den för 3199 kronor per månad. Läs allt om modellen på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Amazon Air köper egna flygplan för första gången
Har fram tills nu leasat flygplanen i sin fraktflotta

Amazon Air, Amazons egna flygbolag som fram tills 2017 hette Prime Air, har för första gången köpt in egna flygplan till sin verksamhet. Fram tills nu har Amazon Air leasat de lite över 60 flygplan som använts i Amazons logistikverksamhet för att flyga varor som Amazon-kunder köpt. Nu meddelar dock Amazon att Amazon Air har köpt in elva stycken begagnade flygplan av modellen Boeing 767-300. Flygplanen har tidigare använts för passagerartrafik av de båda flygbolagen Delta och WestJet och ska nu byggas om för godstrafik. Det innebär att Amazon nu har tillgång till över 70 flygplan i sin fraktflotta. Det har tidigare spekulerats i att Amazons flygplansflotta kan komma att växa till upp till 200 flygplan de närmaste åren, något som inte alls låter omöjligt med tanke på hur mycket ehandlandet har ökat de senaste åren. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Roboten Gemini kan mjölka två kossor åt gången
Med BouMatics nya robot går mjölkningen dubbelt så snabbt

Företaget BouMatic har presenterat sin senaste mjölkningsrobot "Gemini" vilken har kapacitet att kunna mjölka två stycken kor åt gången skriver företaget i ett pressmeddelande. Geminis inbyggda system ska kunna hålla koll på individuella kossor och hur deras mjölkproduktion ser ut. Dessutom finns det ett inbyggt system som ska kunna upptäcka om kossorna har något slags hälsoproblem genom en cellkontroll. Det hela går att övervaka via robotens inbyggda kameror och den tillhörande mjukvaran. BouMatics ordförande Chris Peden säger i ett pressmeddelande om Gemini: "Beyond our dedication to the health of the animal and to technology advancements, we are dedicated to the profitability of the milk producer. We have created a milking robot that we feel will be of great service to milk producers." BouMatic Gemini ska gå att båda köpa och leasa men vad detta kostar finns det inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för Gemini. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny statlig miljöbilsdefinition införs den 1 juli
Dessa krav måste uppfyllas för att få kallas miljöbil

Den 1 juli kommer en ny statlig miljöbilsdefinition att införas, detta två år efter att miljökraven för myndigheters nya bilar försvann. Regeringen har bestämt att bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller som drivs med gas är de som får kallas för miljöbilar. För myndigheterna handlar det om cirka 700 stycken bilar om året som leasas eller köps in. Utryckningsfordon kommer att undantas från kravet. Isabella Lövin som är miljö- och klimatminister säger följande: "Staten har ett stort ansvar att gå före i klimatomställningen och då måste vi se till att bilarna vi köper in är klimatsmarta och driver utvecklingen framåt. Ställer vi tuffa krav vågar andra också göra det och då blir det lättare för både upphandlare och leverantörer." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nintendo får kritik för usla molnfunktioner
Nintendo vill helst att vi sparar allt lokalt

Om ni kollade in hela gårdagens Animal Crossing-special på Nintendo Direct så blev ni antagligen, precis som jag, lite förvånade över hur dåligt stöd det finns för att spara framsteg man gör i spelet i molnet. Initialt kommer det inte ens att vara möjligt att spara ner data från Animal Crossing på Nintendos molntjänst Nintendo Switch Online. När väl stöd för detta implementeras, någon gång efter spelet släppts 20 mars, så kommer det bara att gå att lagra som en backup utan möjlighet till att förflytta datan mellan olika Switch-konsoler. Det innebär att de som till exempel hade hoppats på att ta med sig Animal Crossing-data mellan ett handhållet Nintendo Switch Lite och ett traditionellt Nintendo Switch ser ut att kunna glömma det. Vidare uppgavs det att datan som sparas ner till Nintendo moln bara går att ladda hem en gång och är avsedd att användas i den händelse att användaren skaffar sig ett nytt Nintendo Switch eller blir av med sitt nuvarande. Att Nintendo överlag har varit enormt mycket sämre på att utveckla sina molntjänst jämfört med sina konkurrenter anses bero på Nintendos, ibland överdrivna, rädsla för piratkopering och fusk. Gizmodo skriver: "This is a move counter to every other company in the industry. Ostensibly Nintendo avoids cloud saves to mitigate piracy, to encourage people to own their own devices instead of sharing, and to avoid cheating. In practice, it’s just incredibly obnoxious and sets Nintendo apart from other game companies in a really unpleasant way." Hoppar ni fram till 25:30 i Nintendo Directs Animal Crossing-special som hittas nedan så kan ni höra lite mer om vad Nintendo själva säger om molnsparning i spelet. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Fisker visar upp Ocean i Las Vegas
Lanseras dock först om två år

Precis som utlovat har Fisker nu visat upp sin eldrivna SUV Ocean i Las Vegas. Tidigare har det snackats om att man bara skulle kunna leasa bilen för 379 dollar i månaden efter att ha betalat en engångsavgift på 2999 dollar men nu får vi reda på att man även kan köpa den för 37.499 dollar vilket blir 29.999 dollar i USA efter avdragen elbilsskatt. Leasar man ska man kunna lämna tillbaka när man vill och varje år får man köra upp till 4800 mil. Plattformen är helt och hållet utvecklad för elbilar och den ska nu vara redo för produktion. Förutom Ocean kommer den även att vara grund för ytterligare två stycken modeller. Batteripacket är på 80 kWh och räckvidden anges till mellan 40 och 48 mil. Man ska kunna snabbladda in 32 mil på bara 30 minuter, men hur det ska gå till framgår inte. Målet är att börja tillverka Ocean i slutet av 2021. Enligt Fisker så har man säkrat upp med leverantörer världen över och har siktet inställt på att bygga en miljon bilar mellan 2022 och 2027. Hur avtäckningen såg ut kan ni se här. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan man privatleasa en begagnad Volvo
Kräver ingen kontantinsats

Inte sugen på att ta hand om en lite äldre bil? Men behöver du heller inte en ny från fabrik? Flera tillverkar säljer nästan nya bilar som har gåtts igenom med garanti och Volvo kallar det för Selekt. Nu börjar man även med leasing av dessa bilar. En Selekt-bil är en Volvo som är mindre än fem år gammal och har gått mindre än 10.000 mil. Nu kan man alltså privatleasa dessa och det verkar på pappret vara en bra deal. Det krävs nämligen ingen kontantinsats, man får 24 månader / 3000 mils garanti, månadskostnaden är fast och man har ett garanterat restvärde. Rätt smidigt alltså för alla som vill ha en nästan ny bil till lite bättre pris. Och perfekt för Volvo att kunna leasa ut bilar som kommer in från företagsleasing. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Seats första elbil blir din för 264.900 kronor
Nu börjar vi närma oss trevliga priser

I somras presenterade Seat sin allra första elbil - en eldriven version av modellen Mii. Nu går det att beställa ett exemplar och i samma veva får vi reda på vad kärran kostar - från 264.900 kronor innan klimatbonusen som är på 60.000 kronor. Det gör den billigare än sina syskon från Volkswagen och Skoda. Bilen har ett batteripack på 37 kWh och på en laddning ska du kunna ta dig upp till 26 mil (WLTP). Elmotorn ger 83 hästar och 212 newtonmeter i vrid och 0-50 km/h ska ta 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Man kan ladda med upp till 40 kW och får då från noll till 80 procent på en timme. Man kommer att kunna privatleasa modellen senare men det är oklart vad detta kommer att kosta. Tumnagel
59.8°
+
Bobby Green
0

Alla anställda hos Volvo ska erbjudas företagsbil
Kan bli testförare

Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars meddelar nu att alla som är anställda på Volvo i Sverige ska erbjudas företagsbil. Man vill att nya bilar ska testas i en större skala och detta skulle kunna vara en idé för att förverkliga detta. Sedan tidigare har man kunnat leasa bilarna men tanken här är istället att man ska kunna bli testförare och bidra till utvecklingen av mjukvaran i bilarna. Företagsbilen kommer att bli förmånligare än en vanlig leasingbil, men vad det skiljer i kostnad är oklart för tillfället. På Volvo Cars i Sverige jobbar över 17.000 personer. Who are the ones best suited to help improving the user experience of our cars?We will offer all employees in Sweden company cars in a new co-development program.Other countries will follow.— Håkan Samuelsson (@hakan_samuel) October 2, 2019 Tumnagel
69.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan en del köpa roboten Spot
Boston Dynamics börjar sälja sin robothund

Det har nu gått snart fem år sedan Boston Dynamics visade upp sin robothund Spot för första gången och igår meddelade företaget att denna nu börjar säljas. Spot är en fyrbent robot som väl närmast kan liknas vid en hund eller kanske en mindre häst. Den kan navigera sig fram helt autonomt och är tänkt att användas för att hjälpa människor med uppgifter som kanske människan inte alltid är anpassad för eller där det kanske är smidigare att använda en robot. Det kan handla om att inspektera byggarbetsplatser så väl som att hjälpa till att frakta material vid naturkatastrofer och liknande. Även om roboten är någorlunda autonom så krävs det givetvis viss utbildning av de som köper in den och Michael Perry från Boston Dynamics säger till TechCrunch: "We’re now at a phase where we don’t have to send out 12 engineers with the robot. Say a customer wants to operate it close to people — it needs to detect people and change its behavior. That’s totally possible. We can actually leave it with them, give them access to our GitHub repo, and say ‘have at it.’ But if someone says they just want it built into the robot… We want people to have realistic expectations about what it can do." Spot kommer att gå att båda köpa och leasa. Priserna varierar men det handlar om tusentals dollar per enhet skriver TechCrunch. Ni kan kolla in den första videon som Boston Dynamics släppte på Spot i början av 2015 här nedanför. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda e kommer kosta från 370.200 kronor
Orderböckerna öppnar snart

Honda e är äntligen presenterad i Frankfurt och i samma veva släppte man priserna på den gulliga lilla elbilen. Det svenska priset kommer att börja på 370.200 kronor. För den slanten får man basversionen som bjuder på 136 hästar ur elmotorn. Det finns även en starkare version med 154 men oavsett så är det ett batteripack på 35.5 kWh som gäller. Räckvidden anges till 22 mil på en full laddning. Versionen som heter Advance kommer att kosta från 399.950 kronor. Man ska kunna privatleasa Advance för 4495 kronor i månaden. 40.000 personer har redan reserverat ett exemplar och de första leveranserna ska ske nästa sommar. Den 12 september kommer orderböckerna för alla andra att öppna. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Privatleasa begagnad bil
Ny idé från Kvdbil och Autolease

Det är många som privatleasar en bil men då är det nytt som gäller. Kvdbil och Autolease presenterar nu istället tjänsten Kvdbil Releasing där man kan privatleasa ett till tre år gamla bilar som tidigare gått som tjänstebilar. Lars Nykvist som är vd på Kvdbil säger fölljande: "Det här är helt unikt och första gången i Sverige som det blir möjligt att leasa en begagnad bil. Med Releasing hos Kvdbil får du som privatperson eller företagare ett enkelt, tryggt och flexibelt bilägande. Det här är ett bekymmersfritt och prisvärt finansieringsalternativ som har många fördelar. Förutom att man kan anpassa hur länge man vill leasa bilen efter behov och livssituation, behöver den som ”releasar” sin bil via Kvdbil inte bry sig om bilens framtida värde, utan kan bara lämna tillbaka den till oss när leasingperioden är till ända." Först budar man hem bilen man skulle vilja ha på kvdbil.se och efter det väljer man hur man vill finansiera köpet. Väljer man leasing anger man först hur lång period man vill köra på (1, 2 eller 3 år). Månadskostnaden beror på bilmärke, modell, utrustning, vad slutbudet blev, hur lång leasingperiod och körsträcka man väljer. Ett exempel är en Mercedes E 220d från 2017 med 2200 mil på mätaren. Med ett slutpris på 370.000 kronor blir månadskostnaden 4620 kronor om man leasar ett år, 4783 för två år och 4910 för tre år. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Idag börjar Mercedes sälja elbilen EQC
Blir din för 798 900 kronor

I början av september förra året presenterade Mercedes den helt eldrivna modellen EQC. Idag börjar den säljas här i Sverige och i samma veva får vi då reda på vad den kostar. Modellversionen som finns just nu heter EQC 400 4Matic och vill du bli ägare till en sådan får du lasta upp 798 900 kronor. Konkurrenterna Audi e-tron 55 quattro och Jaguar I-Pace EV400 AWD kostar 885 000 kronor respektive 939 000 kronor. En Tesla Model X kostar från 954.880 kronor. Det går även att privatleasa EQC och då landar månadskostnaden på 10.195 kronor. Företagsleasing kostar istället 8995 kronor exklusive moms. Som standard kommer bilen bland annat med fyrhjulsdrift, LED-strålkastare, infotainmentsystemet MBUX, backkamera, parkassist, elbaklucka, 235-watts ljudsystem med nio högtalare och 19-tumsfälgar. Som väntat finns det mycket att kryssa i som tillval och även två paket - Premium och Premium Plus. Det första kostar 30.000 kronor och då får du taklucka i glas, bättre ljudsystem, högre komfort i kupén och trådlös laddare till mobilen. Plus-paketet kostar 55.000 kronor och då adderas även head up-display, eljusterbara stolar med minne och parkassist med 360-graderskamera. Bilen har ett batteripack på 80 kWh och räckvidden ska ligga på upp till 41,7 mil. Elmotorn ger 408 hästar och har ett vrid på 765 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tesla Model 3 nu från 540.880 kronor
Samtidigt börjar man med företagsleasing

Den "billiga" versionen av Tesla Model 3 är inte här än men nu lanseras en något billigare än de man har kunnat beställa tidigare i alla fall. Versionen som kallas för Standard Range Plus har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP och för den får man betala 540.880 kronor. Det lägre priset beror på en något enklare interiör, annat ljudsystem och mindre lull-lull. De övriga versionerna som erbjuds är Long Range för 653.780 kronor och Performance för 759.480 kronor. Annat nytt är att man också börjar med företagsleasing. Den billigaste Model 3:an kostar då från 3 710 kronor i månaden. Den som leasar kommer inte att kunna köpa sin bil efter avslutad period utan istället kommer dessa bilar att användas i den egna samåkningstjänsten Tesla Network. Till slut blir även Autopilot standard i alla bilar. Priset för bilen har ökat något men totalen ska ändå bli lägre än om man hade lagt till Autopilot via tillvalslistan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida