m

Morgan firar av 3 Wheeler med specialare
Nästa år säger modellen farväl

Det är dags för Morgan att säga farväl till trehjulingen 3 Wheeler och man väljer att göra det med specialversionen P101 som vi kan se här. Endast 33 stycken exemplar kommer att tillverkas och anledningen till att man lägger ned tillverkningen är för att licensieringen att använda S&S V-twin-motorn går ut. Specialaren får ett gyllene kupé-överdrag för passagerarsätet, plåtfälgar lackade i bilens färg och ett par lågt monterade extraljus från Hella. Man får även avgassystem i svart och vitt, exponerade nitar och P101-dekaler. Motorn är en twin som sagt och den är på 2,0 liter och ger 85 hästar. Till den sitter det en manuell sexpetad låda hämtad från Mazda Miata. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt. Nuvarande 3 Wheeler som lanserades 2011 har hittills sålts i över 2500 stycken exemplar. P101 kommer att kosta från 45.000 pund. Även om detta är sista av nuvarande generation lovar man att en ny ska komma, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Microsoft får exklusiv rätt att använda GPT-3 från OpenAI
Oklart vad de ska använda det till

Microsoft meddelade igår att de har fått exklusiv licens för att använda OpenAI:s AI-baserade språkmodell GPT-3 för kommersiella applikationer. OpenAI grundades av bland andra Elon Musk för fyra år sedan och har sedan dess utvecklat lite olika AI-projekt där språkmodellen GPT (Generative Pre-trained Transformer) är den som fått mest uppmärksamhet. GPT använder sig av så kallat "deep learning" (djupinlärning) för att producera texter som nu för tiden är så pass bra att de kan misstas för att ha skrivits av en människa. Exakt vad Microsoft har för planer för GPT-3 är inget man avslöjat men man verkar se en stor potential i det hela. I ett blogginlägg skriver Microsofts CTO Kevin Scott: "The scope of commercial and creative potential that can be unlocked through the GPT-3 model is profound, with genuinely novel capabilities – most of which we haven’t even imagined yet. Directly aiding human creativity and ingenuity in areas like writing and composition, describing and summarizing large blocks of long-form data (including code), converting natural language to another language – the possibilities are limited only by the ideas and scenarios that we bring to the table." GTP-3 kommer fortsatt gå att använda för icke kommersiellt bruk av forskare, entreprenörer och andra men när det gäller kommersiella applikationer ser det ut som om dessa rättigheter nu är exklusiva för Microsoft. I det första videoklippet nedan beskrivs vad GPT-3 är, lite om hur den utvecklades och vad den kan användas till. I det andra videoklippet visas exempel på applikationer som använder sig av GPT-3. I tweeten längst ner kan ni kolla in hur GPT-3 översätter en beskrivning av Googles hemsida och genererar koden som behövs för att skapa den. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommande VMware Fusion blir gratis
Och får stöd för macOS Big Sur

Big Sur bjuder på ett antal APIer som gör det lättare och bättre för program som vill virtualisera andra operativsystem och en av lösningar för det är VWware från Fusion. I höst (senast sista oktober) så kommer man att släppa version 12 som kommer med två stora nyheter. Den första är att man istället för att använda en kernel extension kommer att använda de nya APIer som kommer med Big Sur. Vad det betyder i form av hastigheter är okänt, men det känns mer lovande med APIer än hacks. Säkrare kommer det att bli i alla fall. En annan stor nyhet är att man ändrar licensieringen och att både Fusion Player och Workstation Player nu är gratis för enskilt bruk. Använder man det kommersiellt så kommer det att kosta 149 dollar. Player Pro och Workstation Pro kostar 199 dollar. Om Fusion 12 kommer att fungera på Macar med Apple Silicon är fortfarande oklart, men stödet för Big Sur är lovande. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Apple börjar samarbeta med Imagination Technologies igen
Företaget som Apple sa hejdå till 2017

Apple har börjat samarbeta med det brittiska företaget Imagination Technologies igen uppger företaget i ett pressmeddelande. Imagination har tidigare licensierat ut teknik för grafik-kretsar till iPhone, iPads och Apple Watch till Apple men våren 2017 så meddelade Apple att man skulle avsluta samarbetet. Anledningen till att Apple dumpade Imagination 2017 var för att man ville minska sitt beroende av tredjepartsleverantörer och istället utveckla sina egna grafikkretsar. När Apple avslutade samarbetet med Imagination föll företagets värde med 70 procent på bara en dag. Företaget uppgav dock redan då att man hade svårt att se hur Apple skulle kunna utveckla egna grafikkretsar utan att licensiera teknik från företaget. Detta verkar dock Apple ha klarat helt utmärkt då man senare släppte iPhone 8 och iPhone X med det egenutvecklade A11 Bionic-chippet, ett chip vars GPU då var 30 procent snabbare än dess föregångare enligt Apple. Hur det nya samarbetet mellan Apple och Imagination kommer att se ut är än så länge oklart och Imagination skriver bara: "Imagination Technologies (“Imagination”) announces that it has replaced the multi-year, multi-use license agreement with Apple, first announced on February 6, 2014, with a new multi-year license agreement under which Apple has access to a wider range of Imagination’s intellectual property in exchange for license fees." Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Apple ska börja verifiera iPhone-reparatörer
Så fler verkstäder får tillgång till originaldelar

Apple meddelade igår att man nu drar igång ett program för att verifiera tredjeparts-reparatörer som är intresserade av att bli officiellt godkända av Apple för att reparera iPhone. Det kommer att innebära att de reparatörer som licensieras av Apple även kommer att få tillgång till originaldelar till trasiga iPhones och verktyg för att reparera dessa. Apples näst högste chef Jeff Williams säger i ett pressmeddelande angående licensieringen av tredjeparts-reparatörer: "To better meet our customers’ needs, we’re making it easier for independent providers across the US to tap into the same resources as our Apple Authorized Service Provider network. When a repair is needed, a customer should have confidence the repair is done right. We believe the safest and most reliable repair is one handled by a trained technician using genuine parts that have been properly engineered and rigorously tested." Det är gratis för tredjeparts-företag som vill ansöka om att bli licensierade för att reparera iPhones så länge företaget har en Apple-certifierade tekniker anställd, något som även det ska gå att ansöka om och beviljas gratis. Det här är ett välkommet initiativ från Apple efter det att företaget ofta fått ta emot kritik för att användare måste vända sig till en auktoriserad Apple-reparatör för att till exempel byta ut batteriet i en iPhone utan att telefonen försämras. I dagsläget gäller Apples nya certifieringsprogram bara iPhone-reparatörer i USA men förhoppningsvis kanske det även utökas till andra länder samt iPads och annan hårdvara från Apple framöver. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Flickr kommer inte att radera Creative Commons-bilder
För användare som har över 1000 bilder på sina gratiskonton

Förra veckan meddelade fototjänsten flickr att man nästa år kommer att börja radera bilder från gratisanvändare som har över 1000 stycken bilder på sina konton. Igår skrev företaget dock i ett blogginlägg att det finns ett undantag från den regeln och det gäller bilder som är licenserade under olika så kallade Creative Commons-licenser (CC). Creative Commons-licensiering innebär att fotografen gör sina bilder gratis att använda på liknande sätt som viss programvara licensieras under open source-licens. I blogginlägget skriver flickr: "Photos that were Creative Commons licensed before our announcement are also safe. We won’t be deleting anything that was uploaded with a CC license before November 1, 2018. Even if you had more than 1,000 photos or videos with a CC license. However, if you do have more than 1,000 photos or videos uploaded, you’ll be unable to upload additional photos after January 8, 2019, unless you upgrade to a Pro account." Flickr skriver vidare att organisationer som till exempel NASA, National Park Service, UK National Archives och The British Library inte kommer att påverkas av de nya förändringarna. Om organisationerna inte redan hade ett pro-konto på flickr så kommer de att få det av flickrs nya ägare SmugMug nu. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zound Industries har fixat nytt kontrakt med Marshall
Marshall blir även delägare i hifi-företaget

Breakit rapporterar att svenska Zound Industries har tecknat ett nytt avtal med det brittiska ljudföretaget Marshall. Det innebär att Zound kan fortsätta att smacka på Marshalls logotyp på högtalare och hörlurar man säljer. Avtalet beskrivs som mycket viktigt för Zound Industries och sägs ha varit under förhandling i flera år. En stor del av Zound Industries intäkter kommer från försäljning av Marshall-prylar och skulle man inte rott ett nytt avtal i hamn så skulle det antagligen drabba företaget hårt ekonomiskt. De båda företagens gamla kontrakt innebar att Zound Industries licensierade Marshalls varumärke från Marshall men detta verkar inte Marshall ha gått med på när det var dags att skriva nytt kontrakt. Enligt Breakit så innebär det nya avtalet att Marshall blir delägare i Zound Industries och kommer att få fem procent av företaget. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Nintendos aktie rasar efter Pokémon Go-uttalande
Investerare insåg att Nintendo inte gör det populära spelet

Fun fact: Nintendo har egentligen inte så mycket med Pokémon Go att göra. Spelet har tagits fram av The Pokémon Company, som jobbar med licensiering av Pokémon, och Niantic. Nintendo har dock mått rätt bra av releasen av det populära mobilspelet och företaget är för tillfället värderat högre än Sony. I själva verket äger Nintendo endast 32 procent av The Pokémon Company, så de tjänar egentligen inte allt för mycket pengar på just Pokémon Go. Nyligen släppte Nintendo ett pressmeddelande där de skrev att deras inkomst från Pokémon Go kommer vara rätt begränsad just på grund av detta vilket ledde till att aktierna dippade med 17 procent, vilket motsvarar 6,4 miljarder i värde. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0
2015

Nu kan du sälja dina videos genom GoPro
Filma coolt, tjäna en slant

GoPro är bra på att göra kameror men de är ännu bättre på att visa upp resultatet som dessa spelar in för världen. Nu startar man också en licensieringsportal där filmare kan lägga upp sina videos och så kränger GoPro dem vidare till innehållssugna. Det här betyder också att du som sitter där och klipper en video åt en kund och verkligen behöver ett litet klipp på någon som gör något dramatiskt nu har en källa att gå till. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Jolla lansera Sailfish 2.0
Och får indisk hårdvarupartner

Nyligen splittades företaget Jolla upp i två delar där den ena skulle fokusera på utvecklingen av operativsystemet Sailfish samt licensiering av varumärket medan den andra delen skulle fortsätta bygga Jolla-hårdvara som Jolla-telefonen och Jolla Tablet. Nu har det finska företaget hittat en samarbetspartner med i Indien vid namn Intex Technologies som tillsammans med Jolla kommer att släppa en Sailfish-telefon redan innan årsskiftet. I samband med detta har Jolla bestämt sig för att lansera Sailfish 2.0 ordentligt. Andra versionen av operativsystemet visades upp på mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona, men nu är det dags att släppa Sailfish 2.0 till allmänheten. De som kommer få lägga vantarna på Jollas operativsystem är early access-användarna som kan börja använda det inom några veckor och sedan kommer Sailfish 2.0 rulla ut till resten av världen. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Någon har hittat en prototyp av SNES PlayStation
Gammalt original från Nintendos och Sonys samarbete

Visste ni att Sony och Nintendo under 1988 samarbetade för att ta fram en spelenhet med CD-ROM för Super Nintendo? Det blev dock inget av samarbetet. Dagen efter att Sony, år 1991 under Consumer Electronics Show, presenterat enheten, som då fått namnet Play Station med kompatibilitet för samtliga SNES-spel, meddelade Nintendo att de istället tänkte samarbeta med konkurrenten Phillips. Anledningen var att de inte kommit överrens om licensieringen. Dock han de ta fram en prototyp som endast skapades i 200 exemplar. Och nu har ett av dem dykt upp, bland en massa skräp. Det är Imgur-användaren DanDiebold som postat bilderna och prototypen tillhörde hans pappa. Pappan jobbade med några involverade i projektet och fick i uppdrag att slänga en låda med skräp, vilket han inte gjorde. Tur var väl det. En annan intressant aspekt i berättelsen är att pappans kollega ska ha hetat Olaf. Ni som har koll på historien vet kanske att en av delgrundarna till Sony Interactive Entertainment heter Ólafur Jóhann Ólafsson, känd som Olaf Olafsson internationellt. Frågan är om det är samma person eller om det bara är ett fantastiskt sammanträffande. "My dad worked for a company, apparently one of the guys he used to work with, I think his name was Olaf, used to work at Nintendo and when my dadx27s company went bankrupt, my dad found it in a box of x27junkx27 he was supposed to throw out". Bilderna på den funna konsolen hittar ni nedan. Tumnagel
62.1°
+
Emmy Zettergren
0

Apple stämmer Ericsson
Tycker de vill ha för mycket betalt för sina patent

Apple och Ericsson har misslyckats med att komma fram till en överenskommelse om hur mycket Apple ska betala för att använda Ericssons patent i sina produkter och därför vänder sig nu Apple till en amerikansk domstol för att de ska hitta en lösning. Apple vill att domstolen ska avgöra om Apple har kränkt Ericssons patenträttigheter och om så är fallet vill Apple att domstolen ska avgöra hur mycket Apple ska betala Ericsson. Enligt Ericsson handlar det om att Apple inte ville betala royaltys för patent gällande ett helt paket med patenterad kommunikationssteknik gällande bland annat 2G-, 3G- och 4G-teknik utan Apple vill hellre bryta ut de patent man själv anser att man behöver i sina produkter. Ericssons patentchef Kassim Alfalahi säger till DN: "Vi tycker att det sättet man tittar på en licensiering, precis som vi gör i alla våra över 100 avtal med andra kunder, är att det är en portfölj för en global teknologi som man måste komma överens om, inte ett enskilt patent eller ett enskilt land." Även Ericsson har vänt sig till en domstol och bett dem avgöra om deras offert till Apple följt principerna om skälighet och likabehandling. Tumnagel
5.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Samsung motstämmer Nvidia
Samt anklagar dem för att fuska med benchmark-tester

I september så gjorde grafikkortstillverkaren Nvidia något som de aldrig gjort tidigare under de 21 år som företaget har funnits, de lämnade in en stämningsansökan. Anledningen var att de ansåg att Samsung samt Qualcomm bryter mot sex av Nvidias patent. Nvidia hade då innan tydligen försökt att prata med företagen om licensiering av dessa patent men utan resultat. Exakt vad som händer i den fighten är fortfarande oklart men Samsung verkar ha blivit sura så de väljer nu att komma med en motstämning samt ett litet påhopp. Samsung väljer alltså nu att stämma Nvidia för att de ska ha brutit mot sex av Samsung patent. Det är inte omöjligt att denna stämning kommer bara för att ha förhandlingsutrymme i hopp om att de kommer fram till ett avtal där båda lägger ned sina stämningar, det är nämligen inte helt ovanligt. Dock så väljer Samsung utöver detta även att anklaga Nvidia för fusk. De anklagar Nvidia för att vilseleda kunder genom att säga att deras Tegra K1-processor är snabbare än Samsungs Exynos 5433-chip som sitter i Galaxy Note 4. Samsung menar att benchmark-testerna som Nvidia använder för att kunna uttala sig så är felaktiga och att Nvidia har fuskat. Det sista är ju faktiskt lite kul med tanke på att Samsung själva har ertappats med att just fejka benchmark-siffror. Tumnagel
34.6°
+
Gordon Andersson
0

FreeSync kommer tidigare än man tidigare trott
Skärmar dyker upp under november månad

AMD vill få ut skärmar med stöd för FreeSync så snabbt som möjligt och tidigare har man trott att produkter kommer dyka upp först under första kvartalet nästa år. Nu säger AMD att vi kan komma att se skärmar kompatibla med FreeSync redan november månad i år. AMD är noga med att trycka på att FreeSync inte kräver någon licensiering till skillnad från Nvidias G-Sync. Det kräver heller inte någon specialtillverkad hårdvara och har ingen overhead i kommunikationen. FreeSync använder en standard i DisplayPort kallad Adaptive-Sync för att synka skärmens refresh rate med den output den får från grafikkortet. Detta ska förhindra tearing, något som många datorspelare lider av, så det känns bra att företagen gör något för att fixa problemen. Skärmar med stöd för FreeSync bör bli billigare än de med G-Sync på grund av att det inte finns några licenskostnader för tillverkarna. AMD-grafikkort från Radeon HD 7000, HD 8000, R7 och R9-serierna kommer ha stöd för FreeSync för uppspelning av video men det är bara Radeon R9 295X2, 290X, R9 290, R9 285, R7 260X och R7 260 som får stöd för dynamisk refresh rate i spel. Tumnagel
47.4°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia stämmer Samsung och Qualcomm
Vill hindra import av många Samsung-produkter

Nvidia har lämnat in ett klagomål mot Samsung och Qualcomm till amerikanska ITC och en domstol i Delaware i USA. Nvidia hävdar att de båda företagen gör intrång på diverse GPU-patent som företaget sitter på som täcker teknologi som inkluderar programmerbar shading, unified shaders och multithreaded parallel processing. I och med detta så vill nu Nvidia få skadestånd samt att de vill hindra import av ett antal enheter som baserar sig på Snapdragon och Exynos-processorerna fram tills det att ett avtal om licensiering uppnåtts. De enheter som Nvidia försöker stoppa inkluderar bland annat Galaxy Note Edge, Galaxy Note 4, Galaxy S5, Galaxy Note 3 and Galaxy S4 mobile phones; and the Galaxy Tab S, Galaxy Note Pro och Galaxy Tab 2. De flesta baserar sig på SoCs från Qualcomm, såsom Snapdragon S4, 400, 600, 800, 801 och 805, medan andra använder sig av Samsungs Exynos. Tumnagel
31.5°
+
Samuel Paulsson
0

AMD kan outsourca chipsetutveckling till ASMedia
tredjepartsutveckling återkommer till chipsetverksamheten

När AMD köpte upp ATI under 2006 så var det början till slutet på tredjepartsdesignade chipset men nu kan marknaden komma att ändras något igen då det ryktas att AMD ska outsourca chipsetdesign till ASMedia, ett dotterbolag till Asustek. Det börjades redan under förra månaden pratas om att AMD skulle integrera SATA Express-kontroller från ASMedia i sitt chipset, kanske genom licensiering av teknologin. Nu säger DigiTimes att det kan röra sig om mycket mer som hel outsourcing av R&D av chipset. AMD är dock tystlåtna och väljer att inte kommentera situationen men det kan vara en vettig idé för företaget att förlägga utvecklingen av chipset till ett annat företag. Chipsets idag innehåller ju inte så mycket för AMDs del då det mesta integrerats i APU:erna samt att det inte finns någon risk för en tredjeparts minneskontroller att sabba allting. ASMedias USB och SATA-kontrollers har traditionellt sett alltid haft lägre prestanda än de som integreras i Intels chipset. Vi får se hur det blir nu om de kopplas direkt till processorn istället. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

Nu har Unreal Engine 4 släppts
Och CryEngine kommer i maj

Nu har den nya spelmotorn Unreal Enginge 4 släppts och Epic Games testar en ny prismodell för licensiering av motorn. Tidigare har utvecklare behövt förhandla om en rimlig licenskostnad för att få tillgång till alla verktyg i motorn. Nu med Unreal Enginge 4 så kostar det istället 19 dollar per månad. För den summan får man tillgång till hela verktygskitet. Utöver detta tar Epic 5 % av intäkterna för det färdiga spelet. "This is our complete engine, with everything Epic provides to leading game developers, priced accessibly for teams of all sizes, budgets and aspirations," said Tim Sweeney, founder of Epic Games. När vi ändå snackar grafikmotorer så har också Crytek berättat de från och med maj kommer licensiera ut sin nya CryEngine-motor för månadskostnaden 9,90 dollar. As a first tier of its new program, Crytek has revealed that from May this year, indie developers will be able to use all of CryEnginex27s cutting-edge features for a monthly subscription fee of 9,90 USD/EUR per user - royalty free. Those features include the recently announced addition of CryEngine features such as Physically Based Shading, Geometry Cache and Image Based Lighting - an upgrade already shown in action by Crytek at this yearx27s GDC conference in San Francisco. Mycket skoj den grafiktokige med andra ord. Tumnagel
48.5°
+
Peter Tjärndal
0

Vissa telefontillverkare får Windows Phone-licenser gratis
Främst på utvecklingsmarknader

Times of India skriver att två av Indiens mobiltillverkare kommer att börja tillverka Windows Phone-lurar och att de inte kommer att behöva betala några licensavgifter till Microsoft för detta. Det handlar om mobiltillverkarna Karbonn och Lava (Xolo) som fram tills nu endast har tillverkat telefoner som kör Android. Det har snackats om att Microsoft skulle erbjuda vissa telefontillverkare gratis Windows Phone-licenser sedan i höstas och nu verkar det alltså ha skett. Anledningen till att Microsoft gör det här är med stor sannolikhet för att man vill slå sig in på den enorma marknaden som utvecklingsländerna utgör. Vad andra telefontillverkare betalar för en Windows Phone-licens skiljer sig från fall till fall men det sägs att kostnaden ligger på mellan 5 till 15 dollar per licens. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia lyckas inte licensiera ut Kepler
Hävdar dock att de är i samtal

Under mitten på förra året så hade Nvidia planer på att licensiera ut sin grafikteknologi baserad på Kepler-arkitekturen till andra chiptillverkare i ett försök att dra in mer pengar och sprida sig till fler marknader och enheter än vad företaget själva kan klara av. Det verkar dock inte gått så bra med den idén då Nvidia inte fått ett enda företag att licensiera sin GPU. Nvidia har tidigare haft vissa produktlinjer designade för specifika applikationer men det framträder i nuläget så många olika typer av produkter så att fabrikslösa företag inte kan designa konkurrenskraftiga chip för varje kategori. För att kunna adressera detta så tänkte Nvidia försöka sig på samma marknadsmodell som till exempel ARM eller Imagination Technologies har och låta andra företag licensiera IP. Kepler är den arkitektur som legat till grund för den nuvarande generationen av GeForce, Quadro och Tesla-grafikkort och återfinns även i den kommande generationen av Tegra K1 SoCs som går under kodnamnet Logan. De som licensierar från Nvidia skulle få tillgång till allt som behövs för att integrera Kepler i sina produkter. Självklart avslöjas ingenting om priserna för licensiering så det är ju omöjligt att jämföra med ARM, ImgTec och andra. Nvidia säger dock att de för samtal med potentiella kunder. Det ska dock sägas att integration av IP i en produkt tar tid även om företag som ARM gör allt för att få ner den tiden. Tumnagel
36.5°
+
Samuel Paulsson
0

Nintendo öppnar upp för licensiering av spelkaraktärer
Hoppas att Zelda blir film

Nintendo har under en ganska så lång tid varit väldigt restriktiva med hur de licensierar sina spelfigurer. Men nu verkar det som att de kommer bli mer öppna kring detta. "To be more precise, we will actively expand our character licensing business, including proactively finding appropriate partners. In fact, we have been actively selling character merchandise for about a year in the US. "Also, we will be flexible about forming licensing relationships in areas we did not license in the past, such as digital fields, provided we are not in direct competition and we can form win-win relationships. "By moving forward with such activities globally, we aim to increase consumer exposure to Nintendo characters by making them appear in places other than on video game platforms." Med andra ord innebär det att vi troligen kommer få se Nintendokaraktärer på andra ställen än bara i Nintendos spel. Själv hoppas jag på både en Zelda-film och en Mario-film. Det hade varit ballt. Tumnagel
49.8°
+
Peter Tjärndal
0

Qualcomm köper patent från HP
Gäller Palm, WebOS och iPAQ

Qualcomm har nyligen köpt upp en massa patent från HP och det gäller patent kopplade till Palm och WebOS som HP i sin tur köpte upp under 2010. Det handlar också om patent associerade med HPs gamla iPAQ-enheter. Allt som allt så handlar det om 1400 beviljade och ansökta patent i USA och omkring 1000 patent i andra länder. Qualcomms pressmeddelande avslöjar inte hur mycket de har betalat för patenten men de säger att det är inom områden som täcker "technologies that include fundamental mobile operating system techniques" som ska hjälpa dem att erbjuda mer värde till nuvarande och framtida licenstagare. Qualcomm tjänar ganska mycket pengar på att licensiera ut diverse teknologier och företagets finansiella resultat visar att 32 procent av de totala 25 miljarder dollar som de drog in förra året kom från licensiering. Enligt en talesman från HP så kommer HP att ha kvar licensen till patenten som sålts till Qualcomm och vad detta i sin tur innebär för LG är oklart då de köpte WebOS under förra året och använder det nu i sina TV-apparater. LG köpte upp källkoden men det inkluderade inte patenten, något som de istället licensierar från HP. Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0
2013

ITC försöker stoppa patenttrollen
Nytt förslag lägger större bevisbörda på företagen

ITC i USA har börjat ett pilotprogram där de ska testa ett nytt sätt att hantera stämningsansökningar. Programmet är till för att sålla bort massor med onödiga stämningar från patenttroll innan de tar upp massor med tid i rättssalen. Detta ska gå till genom att alla företag måste bevisa att de har tillräckligt med produktion, försäljning, licensiering eller forskning i landet. Om företaget inte kan göra det så räknas de som ett patent troll som bara sitter på patent för att stämma folk med dem och då får de inte gå vidare med sin stämningsansökan. Tidigare så har det fungerat så att man tittat på denna del sist så att massor av tid redan har gått åt för att se om patenten håller med mera. Förhoppningsvis så kommer detta att ordna upp patentröran en hel del även om det förstås finns mycket annat att ta en titt på. Enligt en professor i patentlag som gjorde en undersökning förra året så kom 62% av alla patentstämningar från så kallade patenttroll, en uppgång från 29% 2010. Tumnagel
53.0°
+
Gordon Andersson
0

AMD tänker inte licensiera ut sin grafikteknologi
Följer inte efter i Nvidias fotspår

Under förra veckan fick vi reda på att Nvidia ska börja licensiera ut sin GPU-teknologi från och med Kepler så att tredjepartstillverkare kan integrera dem i sina SoCs. Då kanske en del börjar tänka i banorna att AMD kommer följa efter sin konkurrent men enligt en rapport är det inte så troligt, även om licensiering inte är något nytt för AMD. För Nvidia är det ett sätt att konkurrera med ARM och Imagination Technologies genom att licensiera ut företagets GPU-teknologi. AMD vill också göra sin arkitektur populär på marknaden men företaget har inga planer på att licensiera ut GCN-arkitekturen eller några andra kärnarkitekturer i nuläget. Skillnaden mellan AMDs och Nvidias företagsmodell är ganska självklar. Om Nvidia tillåter tredjepartstillverkare att integrera företagets grafikarkitektur i en stor mängd applikationersprocessorer så står det klart att AMD själva vill designa datorchip med tredjeparts IP för olika marknadssegment. Nvidias modell gör att företagets teknik kan finnas i ett oändligt antal av enheter medan AMDs modell är begränsad till företagets förmåga att designa egna chip vilket begränsar marknaden till flera stora kontraktsjobb per år. Även om AMD idag fokuserar på att tillverka egna chip så har ATI Technologies (nu AMDs grafikenhet) tidigare licensierat grafikkärnor till bland annat Microsoft och Nintendo som använde dem i Xbox 360 och Wii. Det ska dock sägas att AMD inte stängt dörren till en möjlighet för licenseringsavtal, i alla fall inte officiellt. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

Nvidia ska börja licensiera ut Kepler-arkitekturen
Tredjepartstillverkare kan ha GPU-tekniken i sina SoCs

Nvidia förlorade kriget när det gäller nästa generation av konsoler till AMD men det finns många fler segment och allt är inte avgjort ännu. Nvidia planerar nu en stor offensiv i sitt senaste tillkännagivande då de säger att de kommer licensiera ut Kepler-kärnan och företagets "visual computing patent portfolio" till tredjepartstillverkare. Nedan förklarar Nvidia med ena ord exakt vad som gäller: "Wex27ll start by licensing the GPU core based on the NVIDIA Kepler architecture, the worldx27s most advanced, most efficient GPU. Its DX11, OpenGL 4.3, and GPGPU capabilities, along with vastly superior performance and efficiency, create a new class of licensable GPU cores. Through our efforts designing Tegra into mobile devices, wex27ve gained valuable experience designing for the smallest power envelopes. As a result, Kepler can operate in a half-watt power envelope, making it scalable from smartphones to supercomputers. Kepler is the basis for currently shipping GeForce, Quadro and Tesla GPUs, as well as our next-generation Tegra mobile processor codenamed Logan. Licensees will receive all necessary designs, collateral and support to integrate NVIDIAx27s powerful graphics cores into their devices. Wex27ll also offer licensing rights to our visual computing portfolio. This will enable licensees to develop their own GPU functionality while enjoying design freedom under the best visual computing patent portfolio in the world". Det här är dock inte Nvidias första försök med licensiering. Företaget har också licensierat GPU-kärnan för Sonys PlayStation 3 konsol och de hävdar att de drog in mer än 250 miljoner dollar om året från patentlicensiering med Intel. Nvidia säger nu att i och med den explosiva tillverkningen av Android-enheter så finns det en stor möjlighet att gå framåt på det här området. Nvidia kommer fortfarande att fortsätta producera sin egen linje av mobila SoCs, alltså Tegra, och med början med Logan så kommer Kepler att integreras som GPU. Logan baserar sig på 32-bitars ARM-kärnor medan Parker, som ska släppas under 2015, kommer basera sig på 64-bitars ARMv8-kärnor och grafik från Maxell-arkitekturen. Tumnagel
38.7°
+
Samuel Paulsson
0

Apple förlorar patent-mål
Kostar nu Apple 330 000 dollar om dagen tills det är löst

Förra året så stämde VirnetX (som ofta kallas patenttroll då patent är deras business) Apple över några patent som rörde Facetime och i november så bestämdes det att Apple brutit mot patenten i fråga och var tvungna att betala VirnetX 368 miljoner dollar. Självklart överklagades det men nu har nästa instans även den sagt åt Apple att betala 368 miljoner dollar. De måste de även sätta sig ned med VirnetX och komma fram till en licensierings-deal för Domstolen har även beslutat att Apple ska betala 330 000 dollar varje dag tills de har en överenskommelse. Tumnagel
39.1°
+
Gordon Andersson
0

Ferrari - världens starkaste varumärke

Ferrari fortsätter att växa och har nu av ledande experter blivit omnämnt som världens starkaste varumärke enligt den årliga listan för varumärkesvärdering, Brand Finance. Ferrari knep där första platsen som starkaste varumärke framför näsan på företag som Google, Coca-Cola, PwC och Hermes. På listan fanns världens 500 mest kända företag i hela världen. Ferraris finansiella rapport från 2012 hittas under "Läs mer". Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2012

Nokia vill stoppa försäljningen av BlackBerry-telefoner
Har dessutom just nu lagen på sin sida

Historien lyder så att Nokia och RIM 2003 kom överens att licensiera ut patent som ingår i någon standard till varandra. 2011 så bestämde sig dock RIM för att bråka lite genom att mena på att de inte behöver betala för Nokias patent gällande wlan. De tog frågan till en skiljedomstol och i september i Stockholm pratade de två företagen med varandra för att lösa det hela. Domstolen dömde därefter till Nokias fördel och Nokia har därför gått ut med att att RIM ej får tillverka eller sälja produkter med wlan-funktionalitet utan att först komma överens med Nokia om licensieringskostnad. Eftersom RIM inte gör det så har Nokia i Storbritannien, USA och Kanada ansökt i domstolar om att stoppa försäljningen av RIM:s produkter. Om inte RIM har ett ess i rockärmen eller lyckas komma överens med Nokia om kostnader nu så ser det mörkt ut för att få sälja sina produkter. Tumnagel
41.8°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida