Quantcast
m

Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar
VR-versionen av Second Life får ny ägare

Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Sansar nu släppt i en betaversion
Virtual reality-versionen av Second Life

För några dagar sedan blev det känt att VR-världen AltspaceVR stänger ner och det verkar Linden Labs, företaget bakom Second Life, sett som ett utmärkt tillfälle att släppa en betaversion av sin VR-värld Sansar. Sansar är i dagsläget designat för att användas med HTC Vive och Oculus Rift men det ska även gå att utforska Sansar via en vanlig Windows-dator fast då missar man givetvis själva VR-upplevelsen. I Sansar ska användare kunna designa sina egna rum/upplevelser, skapa 3D-objekt till dessa och givetvis fixa till en egen avatar som man använder för att utforska Sansars världar. I gratisversionen av Sansar ska man kunna skapa tre stycken personliga "upplevelser" och sen finns det lite olika premiumversioner av tjänsten som kostar mellan 10 och 100 dollar i månaden som ger användare möjlighet att skapa upp till 20 olika upplevelser. Förutom det så ska premiumanvändare få tillgång till snabbare support. Sansar-användare kommer även att få möjlighet att ta betalt av andra användare som vill få tillgång till upplevelserna de skapar. För att installera Sansar krävs en dator med Windows 7 SP1 eller senare. Övriga datorkrav hittas på länken nedan där man även kan ladda hem Sansar. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google I/O YouTube VR uppdateras med fleranvändar-stöd
Titta på grejer tillsammans i VR

Under årets Google I/O meddelade man att en kommande version av VR-appen YouTube VR kommer att uppdateras med lite nya funktioner. I den kommande versionen av YouTube VR, en app som i dagsläget bara går att använda tillsammans med grejer som har stöd för Googles VR-plattform DayDream, introducerar man något som man kallar för delade rum. I dessa rum ska man kunna träffa andra Daydream-användare i VR och kolla på YouTube tillsammans. Det finns även stöd för att de som befinner sig i vr-rummet ska kunna samtala med rösten precis som det skulle vara om man befann sig i samma fysiska rum. Att kunna hänga med andra i VR är dock inget som kommer att bli unikt för Daydream och YouTube VR. Sedan tidigare finns bland annat Oculus Rooms till Samsungs VR-plattform Gear VR, Project Sansar från Second Life-skaparna Linden Labs samt nyligen presenterade Facebook Spaces till Oculus Rift. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Second Life börjar bjuda in kreatörer till Project Sansar
Virtual Reality-plattformen där man kan skapa sin egen VR-värld

Linden Labs, företaget bakom den virtuella världen Second Life, har nu börjat bjuda in kreatörer till sin VR-plattform Project Sansar. Project Sansar beskrivs av Linden Labs som "Wordpress för VR" och tanken är att Linden Labs erbjuder sin plattform till kreatörer som vill skapa sin egen virtuella verklighet inuti Project Sansar. Gemensamt kommer kreatörerna skapa en expansiv VR-värld som ska gå att ta del av genom Oculus Rift och HTC Vive. Linden Labs siktar på att släppa in allmänheten i Project Sansar i början av nästa år. Nedan kan ni kolla in en kort demo på hur man byggde VR-världar i Project Sansar i en tidig alfaversion av mjukvaran, Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR Project Sansar smygöppnar den här sommaren
3D-konstnärer bjuds in till VR-version av Second Life

Linden Labs, företaget bakom Second Life, meddelar nu att man kommer att börja bjuda in konstnärer, artister och andra kreativa människor som vill testa deras Project Sansar vilket är en VR-upplevelse som det än så länge inte finns så mycket information om. Linden Labs presenterade Project Sansar förra sommaren och det verkar som om det är tänkt att bli en slags virtuell mötesplats där kreativa personer kan mötas, arbeta och förhoppningsvis sälja det man tar fram. Det är oklart hur många som kommer att få möjlighet att testa på Project Sansar den här sommaren och så även när allmänheten släpps in även om det spekuleras om att det kan ske mot årets slut. Project Sansar är utvecklat för Oculus Rift samt HTC Vive men man säger att det kommer att komma stöd för mobila VR-appar längre fram. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Linden Labs utvecklar spirituell uppföljare till Second Life
Uh oh

Linden Lab bekräftade i dag att man håller på att utveckla en spirituell uppföljare till Second Life. Entligt dem själva så kommer denna nya virtuella värld sätta en ny standard för genren. "This is a significant focus for Linden Lab, and we are actively hiring to help with this ambitious effort. We believe that there is a massive opportunity ahead to carry on the spirit of Second Life while leveraging the significant technological advancements that have occurred since its creation, as well as our unparalleled experience as the provider of the most successful user-created virtual world ever." Men trots denna satsning på nymodigheter kommer Linden Labs inte lägga ner utvecklingen Second Life, som man lanserade för mer än tio år sedan. Tumnagel
35.1°
+
Frode Wikesjö
0

Stöd för Oculus Rift i Second Life
Ger VR-världen en riktigt VR-upplevelse?

Linden Lab, företaget bakom den lite halvsovande VR-världen Second Life, har meddelat att man nu har implementerat stöd för VR-tillbehöret Oculus Rift vilket gör att dess användare kan kolla vad som sker i dess omgivningar bara genom att vrida på huvudet. Uppgraderingen ingår i den senaste uppdateringen av Second Life-programvaran och i sitt forum säger Linden Labs bland annat: "We’ve made some minor adjustments to the regular Second Life UI in order to present it in head-mounted display (HMD) mode, but the UI headset users will experience with this project Viewer is still essentially the same as you’d see without an Oculus Rift." Second Life startade 2003 och var till en början en rejäl snackis och ett ställe dit "alla" skulle fixa konto. Populariteten avtog dock förhållandevis snabbt då varken vi eller våra datorer var direkt mogna för "vr"-världar. När man firade tio år förra året uppgav man att Second Life hade 36 miljoner registrerade användare var av runt en miljon loggade in på tjänsten varje månad. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

NSA spionerade på Xbox Live
Samt World of Warcraft och Second Life

Enligt nya dokument som visselblåsaren Edward Snowden har läckt så har det amerikanska säkerhetsmyndigheten NSA haft ett vakande öga Xbox Live, World of Warcraft och Second Life sedan 2008. Dokumenten nämner att att man skickade in NSA-anställda i dessa spelcommunities för att se om det var något fuffens på gång där. Tydligen skickade NSA rätt många av sina anställda till olika onlinevärldar då man ville sätta upp en grupp som skulle höll kolla på dessa så de inte skulle hålla på och spionera på varandra. I skrivandets stund så har varken Microsoft eller Linden Labs (Second Life-utvecklaren) kommenterat dokumenten. Blizzard har dock sagt sig om att man inte var medveten om att detta pågick och att man definitivt inte gett NSA tillstånd om att göra detta. If properly exploited, games could produce vast amounts of intelligence, according to the the NSA document. They could be used as a window for hacking attacks, to build pictures of peoplex27s social networks through "buddylists and interaction", to make approaches by undercover agents, and to obtain target identifiers (such as profile photos), geolocation, and collection of communications. The ability to extract communications from talk channels in games would be necessary, the NSA paper argued, because of the potential for them to be used to communicate anonymously: Second Life was enabling anonymous texts and planning to introduce voice calls, while game noticeboards could, it states, be used to share information on the web addresses of terrorism forums. Dokumenten förtäljer inget om de infiltrerande NSA-anställda hittade några terrorister under sina spelsessioner Tumnagel
22.8°
+
Frode Wikesjö
0
2007

Företagen flyr Second Life
Dyr reklam för få användare

Trots senare tids hype kring Second Life verkar det som att tidigare entusiastiska företagare nu lika snabbt ger sig av därifrån. Problemet sägs vara frånvaron av verkliga användare, något som enligt LA Times på sin höjd är 40 000 användare samtidigt. Besöksfrekvensen i företagens Second Life-"lokaler" ska vara runt 0,8-2% jämfört med den genomsnittliga klickfrekvensen på 0,5-1% för vanliga webbsidesannonser. Allt handlar som vanligt om ekonomi och att upprätthålla en attraktiv miljö i Second Life är betydligt mer kostsamt än att producera en webbannons. Kanske dags att smälla upp butiker i World of Warcraft i stället. Tidstypiska sådana förstås. Tumnagel
37.6°
+
Anders Magnusson
0

Terrorister i Second Life
Trouble in paradise

Terrorister eller frihetskämpar, det beror nog på vem man frågar har börjat "drabba" Second Life. Virtuella bomber används i kampen för ett fritt Second Life. The Second Life Liberation Army (SLLA) was formed as the x27in-worldx27 military wing of a national liberation movement within Second Life. The movement contends that political rights should be established within Second Life immediately. As Linden Labs is functioning as an authoritarian government the only appropriate response is to fight. The SLLA will conduct a political and military campaign to ensure its demands are met and avatar rights are established. The SLLAx27s demands are simple: The establishment of basic political x27rightsx27 for avatars. Tumnagel
37.2°
+
Silver
0