m

Netflix drar igång tv-kanal i Frankrike
Fransmännen slipper välja vad de ska se på Netflix Direct

Netflix har dragit igång en slags en tv-kanal i Frankrike vilket innebär att de som loggar in på den inte själva behöver välja vad de ska se på Netflix. Netflix kallar detta för "Direct" och där sänds det förbestämda program och filmer på bestämda klockslag, precis som det vanligtvis gör på traditionella linjär-tv-kanaler. Programmen och filmerna som visas hämtas från Netflix vanliga innehåll och vad som ska visas baseras på vad som för tillfället är populärt bland franska Netflix-användare. Anledningen till satsningen är att linjär-tv är rätt populärt i Frankrike och många tittare verkar föredra att inte behöva välja själva vad de ska se på. Netflix skriver: "In France, watching traditional TV remains hugely popular with people who just want a ‘lean back’ experience where they don’t have to choose shows." Huruvida "Netflix Direct" kan komma att lanseras på andra marknader än den franska är inget Netflix nämner något om för tillfället. Skulle du använda Netflix Direct om det fanns i Sverige? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nu är nya Apple TV-appen släppt!
Inte bara till iOS och tvOS utan även Samsung

I dag släpps iOS 12.3 och tvOS 12.3 och med den kommer en ny TV-app. Alltså inte för att ta hand om Apple TV utan för att kolla på tv och film med. Appen är Apples försök att knyta samman alla de appar som finns för rörlig bild på ett ställe så att man inte behöver hoppa mellan en hög med appar för att hitta något att kolla på. I den nya versionen finns ett gäng nya funktioner. För de som gillar att köpa eller hyra film och tv kan man numera göra det direkt i appen och slippa hoppa till iTunes vilket är smidigt. En ny flik är "För dig" där man försöker göra smarta rekommendationer utifrån vad man kollar på. Nytt här är också att man baserar detta utifrån vad man gör i de respektive apparna, om man tillåter det. En ny del är Barn-delen där man hittar innehåll som handplockat av Apples redaktörer. Många leverantörer är med vilket gör den här appen vettig att använda, men Netflix lyser fortfarande med sin frånvaro. Netflix vill ju inte riktigt dela med sig av sina kunder vilket man kan förstå, men att de inte är med är både bra och dåligt. Dåligt för att det vore gott att verkligen ha allt på ett och samma ställe, bra för att tv-appen på något sätt blir ett ställe för att hitta allt förutom det som finns hos giganten Netflix. Ett ställe där Viaplay, SVT och andra helt enkelt kan få synas. En helt ny funktion, eller vad man nu ska kalla det, är kanaler. Vi här i Sverige får detta, men bara en med Smithsonian. Begreppet kanal är lite förvirrande eftersom det inte handlar om linjär-tv. Istället är det ett sätt att prenumerera på och titta på en leverantörs innehåll direkt i tv-appen utan att man kastas vidare in i leverantörens app. En riktigt bra sak med kanaler är att innehållet från dessa går att ladda ner offline, så länge det finns rättigheter för det ska sägas. När HBO Nordic väl kommer med en kanal, om de nu gör det, så kommer man alltså förhoppningsvis kunna kolla på Game of Thrones offline, amerikanska HBO kommer som kanal och har stöd för detta. För de leverantörer som inte kan eller har möjlighet att göra en riktigt bra egen app kan kanaler bli en räddare i nöden. För användarna får framtiden utvisa om det blir enklare eller struligare. Apple TV-appen kommer alltså i dag med iOS 12.3 och tvOS 12.3. I höst kommer den även till macOS. Något som kanske är viktigare än macOS är dock att den även kommer till Samsungs 2019-modeller och utvalda 2018-modeller. Integrationen med andra appar på enheten finns av naturliga skäl inte, men allt innehåll från Apple inklusive kanalerna kommer att finnas tillgängligt. Med Apple TV-appen kommer även möjligheten att Airplaya, så kör man en iOS-enhet är det bara att köra den vägen. Tumnagel
33.5°
+
Roger Åberg
0

I dag klockan 18.00 kör vi FeberLive
Snackar mobiler, frihet och drömmar

What? Ny tid? Ny dag? Vad håller vi på med? Ja, bevisligen håller vi inte på med linjär-tv utan försöker få ihop miljoner saker samtidigt vilket gör att vi testar att köra FeberLive i kväll klockan 18.00. Vi hoppas att fler kan glo då eftersom arbetsdagen är slut. Det har hänt otroligt mycket i mobilvärlden senaste två veckorna så det står så klart främst på agendan. Oklart om vi hinner prata om något annat faktiskt! Eller jo, vi ska prata lite Tesla också. Det är också första FeberLive i år med Wille. Det kan gå precis hur som helst. Välkomna! Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
2018

Ny säsong av Vetenskapens värld drar igång idag
SVT bjussar på artificiell intelligens

Idag drar SVT och programledaren Victoria Dyring igång en ny säsong av Vetenskapens värld och i det första programmet kommer det att bli artificiell intelligens för hela slanten. SVT skriver: "Artificiell intelligens innebär ett teknikskifte som påverkar vår vardag. Datorprogram som slår mästare i svåra spel är bara en liten del av AI. Med hjälp av stor datorkraft utvecklas tekniken blixtsnabbt över världen. Det finns redan metoder för smart bildigenkänning, ögonblicklig översättning av språk och behandling av hudcancer. Hur intelligent kan en maskin bli och hur oroliga ska vi vara för att vi mister kontrollen över de maskiner vi har skapat? Vetenskapens värld djupdyker i AI-utvecklingen." Första avsnittet av säsongens Vetenskapens värld hittas på länken nedan eller så sänds det via linjär-tv på SVT 2 klockan 20:00 ikväll 27 augusti. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är vinnarna i Guldtuben 2018
Över en kvarts miljon tittade på galan

I lördags så delades det ut priser till influencers och andra på Guldtuben-galan som arrangerades på Annexet i Stockholm. Totalt delades det ut priser i 15 kategorier och influencern Therese Lindgren tog hem fyra av dessa medan Bianca Ingrosso tillsammans med podcast-kollegan Alice Stenlöf tog hem tre priser. I år var första gången som SVT valde att sända Guldtuben via linjär-tv och den sändningen ska ha haft 253.000 tittare skriver Dagens Media. Det ska dock observeras att många antagligen valde att följa galan via webben och de tittarsiffrorna kommer inte att publiceras förrän nästa vecka. Här ovan hittas ett klipp med IJustWantToBeCool som tog hem priset i Guldtubens humor-kategori. I faktarutan nedan hittas samtliga vinnare i Guldtuben 2018. Tumnagel
2.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Android TV till Boxer och Com hem
Säg hej till TV Hub!

Com hem har ju länge kört Tivo men nu släpper man en helt ny plattform som är baserad på Android TV istället. Plattformen kommer även till Boxer under året. Android TV betyder att man kan kolla linjär-tv, köra play-appar och Android-appar i ett gränssnitt. I teorin ska du alltså bara behöva en låda. Man kallar det för TV Hub och Netflix kommer att finnas direkt på fjärrkontrollen. - En av styrkorna med Tv Hub är våra samarbeten med de mest populära streamingtjänsterna. Förutom SVT Play och TV4 Play så är vi extra glada att Netflix, som är världens största streamingtjänst, finns tillgänglig i Tv Hub vid lanseringen och att våra kunder enkelt kommer att komma åt deras innehåll via knappen på fjärrkontrollen, säger Jessica Andersson, produktchef för på Com Hem och Boxer. Hårdvara och mjukvara är framtaget av Com hem tillsammans med Google, Technicolor och 3SS. Stöd för 4K och HDR finns. Vill man köpa en hub kostar den 1695 kronor. Com hem-kunder kan dock "hyra Tv Hub till en engångsavgift på 500 kronor inkl moms plus fraktavgift", som vi antar betyder att man får den billigare om man signar upp för ett abonnemang. Jag ska precis springa iväg och titta närmare på denna, så mer information kommer under dagen. Har du några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så grillar jag Com Hem-folket med dem! Tumnagel
49.0°
+
Roger Åberg
0

Nu är streamad tv större än linjär-tv i Sverige
Trendbrott för webb-tv

Reklamdistributören PlayAd har tillsammans med undersökningsföretaget Inizio genomfört en undersökning om hur svenskar tar del av rörligt material och enligt den tittar vi för första gången någonsin nu mer på streamad tv, så kallad webb-tv, än vad vi tittar på traditionell linjär-tv. Som synes i diagrammet ovan så har svenskarna gått från att titta på streamad tv i genomsnitt 33 minuter om dagen 2014 till att förra året titta i genomsnitt 63 minuter om dagen. Under samma period har tittandet på linjär-tv minskat från 59 minuter till 54 minuter. Alexei Grinevski nordisk researchchef på Playad säger till Dagens Media: "2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror." Hur tv-tittandet skiljer sig mellan kön och olika åldersgrupper kan ni kolla in i diagrammet nedan. Baserat på det diagrammet kan man konstatera att ju yngre en person är desto mer kollar den på streamad-tv. Det är bara i åldersgruppen 55+ man uppskattar att man kollar mer på linjär-tv än på streamad tv. PlayAds och Inizios undersökning genomfördes i oktober förra året och 1300 personer i åldrarna 15 - 79 år deltog i undersökningen. Tumnagel
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Netflix regerar i Norden
Står tillsammans med Youtube för hälften av all strömmad video

När Mediavision har tittat på vilka det är som är vinnarna på strömmad video i Norden är det Netflix, Youtube och HBO som är de tydliga vinnarna. En helt vanlig dag så strömmar vi nordbor mellan 15 och 74 video i någon form, vilket är 15 procent mer än förra året. Samtidigt så minskar linjär-tv med sju procent. Mer än hälften av all strömmad video ses hos Netflix och Youtube. Netflix, HBO och Amazon har tillsammans mer än fyra miljoner abonnenter i Norden. De lokala aktörerna kommer bara upp i hälften av den summan. Netflix hade i år en innehållsbudget på 6 miljarder euro vilket är dubbelt så mycket som alla de lokala tv-bolagen har tillsammans. Och trenden ser ut att fortsätta nästa år. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Canal Digital samarbetar med Google om ny plattform
Bygger på Android TV

Linjär-tv är väl kanske inte supersexigt, men operatörerna gör vad de kan för att sexa till sin produkt. Nu har Canal Digital tillsammans med Google gått ut med att man bygger ny plattform tillsammans som är baserad på Android TV. Detta betyder att man om man kör Canal Digital i framtiden kommer att kunna köra Android-appar på sin box. Plattformen kommer så klart att vara fokuserad runt Canal Digitals tjänster men det ska enligt uppgift gå att installera allt från Googles affär, vilket betyder att den som inte vill ha flera boxar då klarar sig med en. Självklart kommer plattformen att sträcka sig även till mobila enheter och vi antar att lösningen också kommer att fungera med iOS. Fler detaljer och lanseringsplan kommer vid årsskiftet. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Apple TV 4K kan vara starten på bättre upplösning
Har Apple makten att få fart på 4K-revolutionen?

Jag tror inget videoskifte har gått så fort som det till 4K. Redan för två år sedan kostade en 4K-tv rimliga pengar och våra mobiler har både filmat i 4K och klarat av att, typ iaf, visa 4K på små skärmar ett tag nu. Så vi filmar i 4K och vi har 4K-tvs hemma men få tittar faktiskt på 4K på de där grymma tv-apparaterna. Det vi filmar med våra grymma kameror postas oftast i allt annat än 4K och ska vi strömma till tvn sker det sällan, om ens någonsin, i 4K. Samma sak gäller med material från alla strömningstjänster, det har helt enkelt inte funnits speciellt mycket 4K-material. Och vanlig linjär-tv ska vi inte tala om, leverantörer som Com Hem har fortfarande kanaler med SD-upplösning i sitt utbud. Skämmes! Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Com Hem sänder Expressen TV
Webb-tv blir linjär-tv

I kväll börjar Com Hem distribuera Expressen TV och under hela september månad kommer kanalen vara gratis för alla betal-tv-kunder. Efter det kommer kanalen ingå i tv-operatörens kanalpaket Guld. Expressen TV kommer också finnas i Com Hem Play både som app i telefon/padda eller via webben. Expressen TV sänder nyheter dygnet runt alla dagar och man kommer kunna hitta kanalen på kanalplats 43. Tumnagel
10.8°
+
Frode Wikesjö
0

90 tjänster ska bort på TV4
Enligt nytt sparförslag

TV4 har under dagen presenterat ett sparförslag som innebär att 90 tjänster ska bort. Dessutom vill de lägga ner redaktionerna i Jönköping, Norrköping, Falun och Sundsvall. Sex riksreportrar ska också få sluta enligt förslaget. Anledningen till nedskärningarna är enligt Dagens Media att både omsättning och resultat minskat för Bonnier Broadcasting. Omsättningen har minskat med 350 miljoner kronor till 7,4 miljarder kronor. Det nya sparförslaget ska leda till att 400 miljoner kronor sparas varje år. TV4 ska även slås ihop med Nyhetsbolaget igen. I och med att allt färre tittar på linjär-tv blir det också svårare för kanalerna att ta betalt vilket givetvis bidrar till mindre intäkter. Enligt Bonnier Brodcasts vd Casten Almqvist vill de fortsätta att bjuda på bra teveupplevelser och sparpaketet är en del i att effektivisera verksamheten så att de kan fortsätta producera det utbud de vill kunna erbjuda. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0
2016

3,7 miljoner såg Kalle Anka på julafton
Årets mest sedda program

Kalle på julafton fortsätter att vara ett superpopulärt TV-program. I år såg 3 734 000 personer spektaklet vilket är mer än något annat tv-program i år. Vad som är extra fascinerande är att det är 97 procent av de som såg på TV vid den tidpunkten. Tittarsiffrorna för Kalle sjönk lite förra året men är i år tillbaka på den nivå som man låg på 2014. Linjär-TV är alltså inte riktigt tokdött ännu. Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

MTG vill sälja sina TV-kanaler
TV3, TV6 och TV10

Att linjär-TV inte är det nya svarta är väl ingen överraskning och detta påverkar olika kanaler olika mycket. MTG har i sina kanaler haft en publik som till stor del varit yngre och manligt och då också flytt till online-tittande i större utsträckning än till exempel SVT. Nu går det rykten om att MTG haft sina TV-kanaler ute till försäljning sedan i våras. Detta innefattar TV3, TV6 och TV10. Man vill däremot inte sälja Viaplay, betal-tv-kanalerna samt satsningen på esport. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Canal Digital till Apple TV och Samsung Smart TV
44 direktsända kanaler till Apple TV

Om man gillar direktsänd så kallad linjär-tv men samtidigt gillar Apple TV kan man nu se sitt utbud av Canal Digital-kanaler där. Canal Digital har nämligen sett till att lansera en app som man inte bara kan se direktsänd tv med utan även sparade tv-program från 23 av de 44 kanalerna man erbjuder. Förutom detta hittar man även C More Plays utbud av sport, film och serier. Appen till Apple TV är på väg ut i App Store. I appen för Samsung Smart TV hittar man tyvärr inte de direktsända kanalerna men väl sju dagars sparade program från 23 av kanalerna, C More Play, SF Kids och hyrfilm. Apparna är gratis för de som redan är kunder hos Canal Digital. Tjänsten är perfekt för de med en extra TV som har en Apple TV men inte vill ha en till box. Canal Digitals billigaste paket innehåller 17 kanaler och kostar 229 kronor i månaden. Tumnagel
53.2°
+
Roger Åberg
0

Tonåringar i USA gillar verkligen Netflix
Tjänsten är tolv gånger populärare än konkurrenterna

Den amerikanska investeringsbanken Piper Jaffray har genomfört sin årliga undersökning om amerikanska tonåringars varumärkeskännedom och där framgår bland annat att 37% av ungdomarna kollar på Netflix varje dag. Det är hela tolv gånger mer än vad tonåringarna kollade på konkurrerande tjänster som till exempel Hulu och Amazon Prime Video skriver Business Insider. Som synes i statistiken ovan var även YouTube en populär tjänst bland ungdomarna och de kollade mer på både YouTube och Netflix än traditionell kabel-tv. Det ser med andra ord inte särskilt ljust ut för linjär-tv:s framtid i USA och jag antar att liknande gäller även här i Sverige. I undersökningen ingick 10.000 amerikanska tonåringar. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube krossade gammel-tv under den andra presidentvals-debatten
Streaming allt mer populärt

Wired rapporterar att under den andra presidentvals-debatten mellan Donald Trump och Hillary Clinton så skedde 124 miljoner visningar av denna på YouTube vilket kan jämföras med de 63 miljoner som såg sändningen via så kallad linjär-tv. Enligt YouTube själva är det en ökning med 40% jämfört med den första presidentvals-debatten medan tittandet via linjär-tv sjönk med 20% enligt Wired. Vidare tittade 3,2 miljoner på debatten via Twitters livestream och ytterligare 7,4 miljoner såg den via Facebook Live som samarbetade med ABC News under sin sändning. Det ska observeras att det är lite olika mätmetoder som gäller för respektive medium och det är väl inte helt osannolikt att samma tittare tog del av debatten via flera olika källor under kvällens gång. Missade ni debatten och är sugna på att se den så hittas den i klippet ovan. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Svenskar tittar allt mindre på linjär-tv
Var väl inte helt oväntat

Myndigheten för press, radio och tv har släppt sin årliga rapport om svenskarnas mediekonsumtion och där framgår det, kanske inte helt oväntat, att allt fler av oss har slutat att titta på traditionell tv, så kallad linjär-tv. Som synes i diagrammet ovan så var det många som "klippte sladden" mellan 2014 till 2015 och nu enbart kollar på streamad tv. Andelen som kollade både på linjär-tv och streamad tv ökade även den mellan dessa år och det ska bli riktigt intressant att se hur detta har utvecklats till nästa år. Då lär gapet blivit ännu större, frågan är bara hur stort. I reella tal så minskade linjär-tv-tittandet från 70% till 60% av Sveriges befolkning mellan åren 2014 till 2015. Hur tittar du på TV? Svara gärna på vår enkät nedan. Uppdaterat I diagrammet nedan är en kolumn tillagd baserad på era svar i enkäten efter det att 2.700 personer besvarat enkäten. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

76 procent tror att Netflix kan ersätta linjär-TV
Enligt undersökning på AllFlicks

Det verkar som att fler och fler är villiga att ersätta linjär-TV med streamingtjänster som Netflix, Viaplay och liknande. Detta enligt en undersökning som gjorts på AllFlicks där användare har möjlighet att se vad för material som finns på Netflix och vilka filmer och serier som kommer försvinna från streamingtjänsten. Undersökningen visade att 76 procent av de 3000 personer som röstade tror att Netflix har möjlighet att ersätta linjär-TV i framtiden. Något som är värt att tillägga är att då undersökningen gjordes på AllFlicks vars användare är rätt positiva till Netflix, så undersökningen kan vara aningen missvisande. Med det sagt så är det ändå rätt talande siffror. Användarna fick även svara på om de tror att Netflix kommer kunna ersätta biografer, men där blev resultatet motsatt och 67 procent svarade nej. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Viaplay lanserar Viaplay Fighting
Och slutar därmed sända boxning på linjär tv

Viaplay medelade att man den 22 april kommer lansera Viaplay Fighting på den nordiska marknaden. Viaplay Fighting kommer erbjuda över 150 matcher och mer än 500 timmars live-innehåll per år från UFC, Nordic Fight Night, Sauerland Event, Premier Boxing Champions, Matchroom samt IMG. Man kommer även visa fighting-dokumentärer och historiska matcher på Viaplay Fighting. I och med att man lanserar detta paket så kommer man sluta sända matcher på linjär tv så folk som räknade med att få se enstaka boxningsmatcher måste nu alltså bege sig till Viaplay Fighting. I ett mail till Dagens Media skrev Viaplays vd, Jonas Karlén, det här om det. – Vi skapar nu världens bästa fightingpaket där vi samlar UFC och boxningen på ett och samma ställe. Vi har tidigare visat en del boxning på linjär-tv, men väljer nu att samla allt på ett ställe. Nu vet jag inte varför det ena skall utesluta det andra men hur som helst kommer Viaplay Fighting kosta 199 kronor per månad och de som redan betalar för Viaplay Sport eller Viaplay Total kommer få tillgång till det Viaplay Fighting utan extra kostnad fram till den 31 december i år. Tumnagel
30.6°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Facebook och Twitter vill börja streama tv-program
Uppges strida om tv-rättigheter

Enligt New York Post vill båda de sociala medie-jättarna Facebook och Twitter börja streama riktiga tv-program på sina plattformar. NY Posts säger att både Facebook och Twitter har uppvaktat diverse tv-bolag de senaste veckorna för att få möjlighet att sända deras program på sina egna plattformar. En av källorna säger: "All of a sudden, Facebook and Twitter are trying to get in the tent with us. Theyx27re each arguing their attributes and why aligning with them is to our advantage." Ett av argumenten Twitter ska ha använt för att komma över tv-rättigheter ska vara möjligheten att nå en yngre tittarskara, något som säkert kan behövas då traditionell linjär-tvs publik blir allt äldre. Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix-användare tittar mer sällan på linjär-TV
Skiljer 42 procent jämfört med TV-tittare utan Netflix

Researchfirman MoffettNathanson har sammanställt en rapport som visar hur olika TV-tittare tittar på TV i USA. I rapporten får vi reda på att under 2015 tittade TV-tittare med Netflix-konton CBS-program 42 procent mer sällan än TV-tittare utan Netflix-prenumerationer. När det kommer till andra amerikanska TV-kanaler som Fox, ABC och NBC så har det också skett en dipp på 35, 32 respektive 27 procent. I rapporten får vi också reda på att TV-tittande i allmänhet i USA har dippat med tre procent under 2015 jämfört med året innan. Tumnagel
56.4°
+
André Stray
0
2015

TV-bolag ska visa mindre reklam
Börjar bli rädda för Netflix, HBO och de andra?

För första gången på flera år uppger nu en del amerikanska TV-kanaler att de kommer att visa mindre reklam på vissa av sina kanaler. Detta är något man primärt gör för att locka till sig den lite yngre generationen TV-tittare som idag hellre väljer YouTube, Netflix, HBO och/eller liknande tjänster framför linjär-tv-kanaler. TV-bolaget Time Warner säger bland annat att man planerar att halvera reklamtiden på primetime-sändningar i sin ungdomsinriktade tv-kanal truTV under nästa år. Howard Shimmel på Time Warner säger till nyhetsbyrån Bloomberg: "We know one of the benefits of an ecosystem like Netflix is its lack of advertising. Consumers are being trained there are places they can go to avoid ads." Sedan 2009 har reklamtiden i amerikanska kabelkanaler ökat från 14:27 till 15:38 minuter per timma och på broadcast-kanalerna är motsvarande siffror 13:25 till 14:15. Huruvida det här kommer att hjälpa gammeltv i slaget om den yngre generationen återstår att se och vissa bedömare hävdar att gammeltv:s publiktapp helt enkelt beror på att den nya generationens tv-företag tar fram bättre TV-serier, något som jag kan vara böjd att hålla med om till viss del. Tumnagel
92.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt Star Trek 2017
Klassisk scifi-serie återuppstår

Den amerikanska TV-kanalen CBS har uppgett att man planerar att ta fram en ny Star Trek-serie och börja sända denna i USA under 2017. Alex Kurtzman (Star Trek, Star Trek Into Darkness) kommer att producera den nya tv-serien men det är än så länge oklart med både handling och eventuella skådespelare. David Stapf, ordförande på CBS, säger i ett pressmeddelande: "There is no better time to give Star Trek fans a new series than on the heels of the original show’s 50th anniversary celebration. Everyone here has great respect for this storied franchise, and we’re excited to launch its next television chapter in the creative mind and skilled hands of Alex Kurtzman, someone who knows this world and its audience intimately." Ett eller två av de nya Star Trek-avsnitten kommer att sändas i linjär-tv medan resterande sägs sändas via CBS kommande streamingtjänst All Access. Tumnagel
73.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den dåliga sommaren drev oss till tv-apparaterna
Ökning för linjär-tv och fördubbling av webb-tv-tittandet

Statistikföretaget MMS har släppt nya siffror över tv-tittandet i Sverige för juli månad och det ser ut som om den regniga sommaren ledde till att vi kollade mer på TV under juli månad jämfört med juli 2014. När det gäller webb-tv så har tittandet i det närmaste fördubblat om man jämför årets juli med förra årets. Mätningarna gäller webb-tv-tittandet på SVT, UR, MTG TV, TV4 samt Discovery Networks och i år tillbringade vi tillsammans 17,2 miljoner timmar framför webb-tv-sändningar i juli månad jämfört med 9,8 miljoner timmar samma period förra året. Även antal startade streams ökade från 35,1 miljoner stycken juli 2014 till 64,7 miljoner starter i år. Även tittandet på linjär-tv ökade under förra månaden jämfört med juli 2014 och i genomsnitt tillbringade vi 120 minuter framför linjär-tv-sändningar i år jämfört med 112 minuter samma period förra året. Kanalernas räckvidd ökade även de från 4.887.000 förra året till 5.005.000 i år. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MMS byter mätmetod
TV-tittande ska mätas med ett gemensamt värde

Företaget MMS som tar fram statistik över det svenska TV-tittandet ska i samarbete med det tyska företaget Gfk ta fram en ny mätmetod som ska ge en bättre helhetsbild över hur vi tittar på TV. Fram tills nu har MMS använt olika verktyg för att mäta linjär-tv, webb-tv och timeshift-tv vars data har levererats från flera olika tredjepartsleverantörer så att det inte har gått att få någon enhetlig bild av TV-tittandet på den svenska marknaden. Med det nya systemet från Gfk säger sig MMS bli leverantörsoberoende och att värdet som tas fram blir en sammanslagen "total-TV-valuta". MMS vice VD Pirjo Svedberg säger i ett pressmeddelande: "Det är viktigt för oss att metoden kan användas oberoende av vilken dataleverantör vi använder. Med GfKs lösning är vi fria att byta dataleverantör när våra och marknadens behov förändras." Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kidsen väljer streamad TV framför linjärtv
Inte helt oväntat

I TNS Sifo-undersökningen Orvesto junior framkommer det att barn mellan 7 - 15 år oftare kollar på streamade tv-program än traditionell tablålagd linjär-tv. 57% av barnen säger att de kollar på rörlig bild på internet varje dag medan samma siffra för tablåtv bara är 32%. Nedladdning av TV-program och film är det minst populära av det man har undersökt och endast 13% av barnen säger att de tittar på nedladdade tv-program varje dag. Vidare framkom det att surfplattan är det som används oftast när barn ska titta på rörligt material på nätet och 26,8% sa att man använde en surfplatta medan 25,1% kollade via en smarttv/spelkonsol, 21,7% via en mobil och 21,1% uppgav att man tittade på rörlig bild via en dator. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube går fortsatt med förlust
Trots en miljard användare varje månad

Wall Street Journal (WSJ) skriver att Googles streamingtjänst YouTube fortfarande inte går med vinst trots att det är över en miljard personer som använder tjänsten varje månad. Orsakerna till detta är flera och har bland annat att göra med kostnaderna för infrastrukturen för tjänsten och ersättning till de som faktiskt tar fram materialet på tjänsten. Vidare sägs det att de flesta användare ofta landar på YouTube via externa länkar och inte går via YouTubes förstasida där YouTube kan ta mer betalt för annonser. Slutligen sägs att 9% av YouTube-användarna står för hela 85% av tittandet på tjänsten vilket gör det mindre intressant för annonsörer som vill nå en bredgrupp som då istället hellre satsar på annonsering i traditionell linjär-tv. YouTube hade en intäkt på runt 4 miljarder dollar förra året säger källor med insyn till WSJ. Det kan jämföras med Facebook som förra året hade 1,3 miljarder användare, drog in 12 miljarder dollar och gjorde en vinst på 3 miljarder dollar. Tumnagel
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Linjär-TV dör om 16 år
Säger Netflix VD

New York Post skriver att Netflix VD Reed Hastings tror att den traditionella formen av TV, så kallad linjär-tv, kommer att finnas i kvar i 16 år till. Han förutspår med andra ord att den typen av TV kommer att vara bort från marknaden till 2030 och då antagligen ha blivit helt ersatt av streaminglösningar. Hastings gjorde sitt uttalande inför ett seminarium där han skulle diskutera framtiden för strömmande tv-tjänster. Givet att Hastings är VD för en av världens största streamingtjänster, Netflix har 53,1 miljoner abonnenter, så talar han givetvis lite i egen sak men med tanke på hur många i allt snabbare takt säger upp sina linjärtv-abonnemang så tror jag absolut att han kan ha rätt i att den typen av TV har försvunnit om 16 år. Tumnagel
54.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu tittar vi på TV fyra timmar om dagen
Första gången någonsin vi tittar så mycket

MMS har genomfört en undersökning om hur mycket vi tittat på TV och höstens mätningar visar att vi nu i genomsnitt tittar på TV 249 minuter om dagen. Det kan jämföras med vårens mätning då vi tittade 236 minuter på TV. Det är första gången någonsin som vi tittar på över fyra timmar om dagen och i mätningen inkluderas både linjär-tv, nedladdade tv-program samt streamad tv. Magnus Anshelm, VD på MMS, säger: "Det totala TV-tittandet, som innefattar även nedladdad och streamad TV, är högre än någonsin. Att vi dagligen lägger mer än fyra timmar på att titta på TV visar att TV-mediet står starkt, även om sätten vi tar till oss TV på varierar." Tyvärr verkar man inte ha samlat in statistik om hur mycket som handlade om linjärt, nedladdat respektive streamat vilket kanske hade varit intressantare att veta än det totala tv-tittandet. Undersökningen genomfördes via en webbenkät där 1.000 personer mellan 16 till 65 år deltog. Hur mycket kollar du själv på TV? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida