42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Local Motors tackar för sig Pengarna har tagit slut 2009 presenterade Local Motors den fräsiga leksaken Rally Fighter. En offroad-maskin som hade en 6,2 liter stor V8:a under skalet. Verkade riktigt kul och gick faktiskt i produktion även om det inte finns så många. 2015 visade företaget även upp en 3D-utskriven bil men det blev aldrig något av den. 2016 fasades även Rally Fighter ut och man började istället att fokusera på en självkörande eldriven pod döpt till Olli. Nu verkar det dock som att företaget kastar in handduken och tackar för sig. Det är den före detta Vice President of Sales, Chris Stoner, som gått ut och sagt att företaget från och med idag inte kommer att finnas mer. Inte helt oväntat är anledningen till detta pengabrist. Tumnagel
35.9°
0
2020
Morgan firar av 3 Wheeler med specialare Nästa år säger modellen farväl Det är dags för Morgan att säga farväl till trehjulingen 3 Wheeler och man väljer att göra det med specialversionen P101 som vi kan se här. Endast 33 stycken exemplar kommer att tillverkas och anledningen till att man lägger ned tillverkningen är för att licensieringen att använda S&S V-twin-motorn går ut. Specialaren får ett gyllene kupé-överdrag för passagerarsätet, plåtfälgar lackade i bilens färg och ett par lågt monterade extraljus från Hella. Man får även avgassystem i svart och vitt, exponerade nitar och P101-dekaler. Motorn är en twin som sagt och den är på 2,0 liter och ger 85 hästar. Till den sitter det en manuell sexpetad låda hämtad från Mazda Miata. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt. Nuvarande 3 Wheeler som lanserades 2011 har hittills sålts i över 2500 stycken exemplar. P101 kommer att kosta från 45.000 pund. Även om detta är sista av nuvarande generation lovar man att en ny ska komma, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
0
Lucid Air är äntligen här Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
0
2019
Koenigsegg Regera sätter nytt världsrekord 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder! Att Koenigseggs modell Regera är snabb visste vi. Den är också extremt bra på att få ned hastigheten och stanna när man väl trycker på bromsen. Koenigsegg har gjort en grej av just detta, att accelerera från stillastående upp till en viss hastighet och sedan stå på hejdarna så mycket det går och därefter klocka tiden. Nyligen tog man en Regera till Råda flygfält i Lidköping och där körde man 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder. Sjukt! Tumnagel
71.4°
0
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
Local Motors krocktestar sin självkörande buss Olli Hur krocksäkra är egentligen 3D-utskrivna fordon? Det amerikanska motorföretaget Local Motors har sedan 2014 experimenterat med att skriva ut bilar och minibussar med 3D-skrivare och 2016 så presenterade man den självkörande bussen Olli. Många av delarna i Olli är utskrivna i 3D-skrivare och idag kan man skriva ut en Olli på cirka 10 timmar. Det kan jämföras med de 44 timmarna det tog när man började utveckla Olli 2014. Självkörande minibussar som Olli och varianter från Local Motors konkurrenter rullar redan idag runt i mindre skala på universitetsområden, företagsbyar och liknande platser. Därför är det givetvis viktigt att se till att dessa är krocksäkra och då det kommer till 3D-utskrivna fordon finns det i dagsläget inte så många tidigare tester tillgängliga. Därför beslöt sig Local Motors förra året för att testa hur Olli skulle klara en frontalkollision med en vägg i två olika hastigheter. I animationen ovan så har bussen en hastighet på 4,8 km/h och som synes så verkar det inte ha uppstått några större problem när man krockar i den hastigheten. I animationen nedan framförs fordonet i 40 km/h och då går inte kollisionen riktigt lika lugnt till. Det ska dock observeras att bussens chassi ser ut att klara krocken hyfsat okej vilket jag antar är ett av huvudmålen när man konstruerar bilar. Local Motors uppger att man har testat över 2000 olika kombinationer av material sedan man började experimentera med 3D-utskrivna fordon. Att Local Motors publicerar resultatet från sina krocktester med Olli förklarar företagets vd Jay Rogers med att man vill visa upp vilka framsteg man gjort med att utveckla krocksäkra 3D-utskrivna fordon sedan man började med detta. Till The Verge säger Rogers: "What I hope we’re showing, by showing people these vehicles crashing, is that we’re doing the due diligence. We want people to see the progress. People thought the only way to make a safe vehicle was the way that it’s always been made." Tumnagel
38.8°
0
2018
Ford breddar sin mobilitet med elscootrar Har köpt företaget Spin I ett försök att expandera och nå kunder som är i behov av transportlösningar för väldigt korta resor har Ford nu köpt upp elscooter-startupen Spin. Planen är att under de kommande 18 månaderna lansera konceptet i inte mindre än 100 stycken städer över hela världen. En av Spins ståndpunkter har varit att samarbeta med städerna innan lansering och få allt godkänt, vilket Ford såklart gillar. Sunny Madra som är vd för mobilitetsinkubatorn Ford X säger följande: "We understand mobility is not just vehicles at this point. This is our play in addressing the micromobility business. They do not launch without permission; they share usage data with cities; and they work with local officials and university campuses to design educational tools around parking and riding rules. This approach aligns well with our values at Ford and with our ambition to be the worldx27s most trusted company." Vad Ford har fått betala för Spin framgår inte för tillfället, men två källor säger att det handlar om omkring 100 miljoner dollar. Spin lanserade sin tjänst i juli 2017 och har för tillfället elscootrar i 13 stycken olika städer i USA. Så sent som förra veckan meddelade General Motors att de kommer att lansera ett nytt märke med elcyklar 2019. Tumnagel
38.8°
0
XING Mobilitys 1360 hästar starka elbil lever Projektet går framåt I november förra året skrev vi om XING Mobility och deras supersnabba eldrivna lilla roadster Miss R. Då fick vi endast renderingar på bygget och man kunde lätt vifta bort detta som ännu ett luftslott. Men nu får vi bevis på att företaget fortfarande lever och att man faktiskt har byggt en bil som ser ut att fungera som det är tänkt. Miss R beskrivs som "world’s first electric supercar with on-road and off-road capabilities" och ska alltså kunna sprätta lite grus när den inte sätter snabba hastigheter på fin asfalt. Bilen är fortfarande under utveckling och man utvärderar just nu hur batteritekniken och konceptet som helhet lirar tillsammans. Karossen är än så länge endast på prototypstadiet och ska förfinas i ett senare skede. Under skalet ska det finnas fyra stycken elmotorer som får sin kraft från ett batteripack bestående av 98 stycken moduler med totalt 4116 stycken celler. Effekten ska vara tillräcklig för att kunna klara sprinten 0-100 km/h på bara 1,8 sekunder och 0-200 km/h på endast 5,1 sekunder. Konceptbilen fungerar som en testbänk för teknik som senare även kan hamna i andra bilar. Man säger sig redan ha ett samarbete med olika biltillverkare och ytterligare ett koncept man visar upp vid sidan av Miss R är Mr T som är en eldriven transportlastbil med 6300 stycken lithiumjon-celler. Tumnagel
40.0°
0
2016
Nu kan Polestar optimera din nya S90 och V90 D5 AWD är först ut Volvos hustrimmare Polestar meddelar nu att de har färdigställt ett optimeringsprogram till nya Volvo S90 och V90. Hela drivlinan uppdateras och förutom mer effekt får man snabbare gasrespons, snabbare växlingstider och mer precision. Först ut är D5 AWD, T6 AWD kommer man att kunna skruva upp från oktober. Ni som väntade er massiva hästkraftsökningar kommer dock att bli besvikna. D5:an som original har 235 hästar och 480 Newtonmeter får efter behandling 240 hästar och 500 Newtonmeter i vrid. Allt vrid ska dock finnas tillgängligt från 1 500 istället för 1 750 varv. 0-100-tiden kapas med en tiondel från sju sekunder blank till 6,9 för S90, från 7,2 till 7,1 för V90. Förbrukning och utsläpp är oförändrade. Kostnaden oavsett modell ligger på 9 200 kronor. Vad T6-optimeringen bjuder på är oklart för tillfället men om det blir samma som i XC90 T6 AWD handlar det om 334 istället för 320 hästar och 440 Newtonmeter istället för 400. Ni som vill ha värstingversioner kanske också kan få som ni vill, om dessa rykten stämmer vill säga. Tumnagel
37.7°
0
Bentley lyfter Mulsanne Kommer nu även med förlängd hjulbas Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase. Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar. Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
0
Nästa sida