m

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Opel Astra
En helt ny look!

Opel är verkligen på gång med en ny stil och nu presenterar man nya Astra. Bilen som förr har varit fantastiskt mellanmjölkig känns nu riktigt frän. Eller vad tycker ni? Gamla Opel köptes av FCA-koncernen som sedan gick ihop med en massa andra märken och blev Stellantis. Det kanske inte ni bryr er om, men det gör att man fått en nystart och numera rullar på samma plattform som bland andra Peugeot 308 och inte något från General Motors. Det betyder också att bilen kommer som laddhybrid men inte som helt elektrisk, tyvärr. Drivlinorna med ren bensin eller diesel är kanske inte så skoj och levererar mellan 110 och 130 hästar. Väljer man laddhybrid blir det däremot roligare och då kan man få upp till 225 hästar. Växellådorna varierar mellan sexpetad manuell och automat med åtta växlar. Astra tar även avancerad belysning till klassen, matrix-lysena har 84 LED-element i varje lykta. Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0

BMW släpper frostsvarta versionen av X5/X6/X7
Men är mattsvart fortfarande coolt?

Tydligen så är var åttonde bil som BMW säljer en X5, X6 eller X7. Inte så förvånande kanske, modellerna är populära. Nu släpper man en specialversion av de stora suvarna som man kallar för Black Vermilion edition. Det går att få alla motoralternativ med tillägget som ger en färg som BMW kallar för Frozen Black och en del röda detaljer, som grillen. Bilarna har även laser-lysen och M Sport-paketet. Självklart har man feta fälgar, svarta 22-tummare. Vi har inte hittat några svenska priser men i Tyskland kostar dessa från 93.200 euro för X5, 100.700 euro för X6 och 108.700 euro för X7. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.2°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Världens äldsta kända DNA visar hur mammutar utvecklats
Ny forskning från Stockholms Universitet avslöjar det

Ett internationellt forskarlag från Centre for Palaeogenetics, ett samarbetsprojekt mellan Stockholms Universitet och Naturhistoriska riksmuseet, har publicerat en ny forskningsrapport om DNA från mammut-tänder, där den äldsta ska ha legat begravd i permafrosten i 1,2 miljoner år. Det ska handla om världens äldsta bevarade DNA-prover och i en pressrelease säger Love Dalén som är professor i evolutions-genetik på Centre for Palaeogenetics: "This DNA is incredibly old. The samples are a thousand times older than Viking remains, and even pre-date the existence of humans and Neanderthals. This is the first time that DNA has been sequenced and authenticated from million-year-old specimens, and extracting the DNA from the samples was challenging" Enlig analysen av det 1,2 miljoner år gamla DNA:t anser forskarna att detta kommer från en helt ny tidigare okänd art mammutar som man gett namnet "Krestovka-mammutar". Man har även kunnat konstatera att att den nordamerikanska Columbiamammuten är en hybridart som har arvsmassa från både Krestovka-mammuten och den sedan tidigare kända ullhåriga mammuten. Framöver hoppas forskarna bakom rapporten kunna utvinna ännu äldre DNA för att även analysera detta. Anders Götherström som är professor i molekylär arkeologi på Centre for Palaeogenetics säger: "One of the big questions now is how far back in time we can go. We haven’t reached the limit yet. An educated guess would be that we could recover DNA that is two million years old, and possibly go even as far back as 2.6 million. Before that, there was no permafrost where ancient DNA could have been preserved." Här ovanför kan ni kolla in ett klipp från Stockholms Universitet där de presenterar resultatet av Centre for Palaeogenetics forskning på DNA från mammut-tänder. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digital Foundry kollar in God of War på PlayStation 5
Efter nya 60 fps-patchen

God of War till PlayStation 4 har fått en liten uppdatering som gör att det snurrar bättre på PlayStation 5. Den stora grejen är väl att det nu går att spela i 60 fps något spelet, enligt Digital Foundry, fixar nästintill felfritt. Letx27s put it this way, across one hour and 45 minutes of play, just 33 frames were dropped from a total in excess of 378,000 - and those were in a non-playable cutscene. I didnx27t even notice it to be honest, as the x27handheldx27-style camera used by God of War is by its very nature a little inconsistent. Du kan spana in analysen från Digital Foundry i klippet ovan eller så kan du läsa den i textform via länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Hur mycket bättre är LED och laser än halogen?
Trevlig förklaring om skillnaden på billysen

Jag är så gammal att jag minns när halogenlamporna kom och folk var tveksamma eftersom de skulle kosta så mycket att byta de lamporna. I dag är halogen old school och LED blir mer och mer i standard även på billiga bilar. I den här videon visar CarExpert dels hur de olika teknikerna fungerar, inte bara halogen och LED utan även matrix-LED och laser. Man testar dem även under körning och mäter hur starkt de lyser. Man kan konstatera att LED är väldigt mycket bättre än halogen, att matrix-LED är väldigt trevligt och gärna får bli standard snart och att laser mest är ploj. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Boxas smartare med de här handskarna
Slipp sparringpartners

Att boxas kan vara roligt, men hur vet man egentligen att man gör rätt? Att dra till gymmet och gå på klasser är så klart en lösning på det, men om man vill vara flexiblare och köra hemma istället kan de här smarta handskarna vara något. De har så klart sensorer i sig som känner av hur man slår och lysena på handskarna visar om man gör rätt. Olika träningsprogram finns och det hela blir lite som en variant av Just Dance fast lite aggressivare. Handskarna kostar motsvarande 860 kronor och en boll att slå på kostar lika mycket. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Även Kry börjar med coronatester
Nätläkaren erbjuder nu antikroppstester till allmänheten

Häromdagen skrev vi om att nätapoteket Apotea och Werlabs börjar erbjuda sina kunder antikroppstester för det nya coronaviruset och nu drar även nätläkaren Kry igång en liknande verksamhet. Kry kommer att erbjuda antikroppstester i samarbete med bland andra ABC Labs vilka är de som gör analysen av själva testet. För att testa sig måste man första träffa en av Krys läkare via deras digitala mottagning och denne avgör sedan om ett eventuellt test bör genomföras. Skulle det bli aktuell med ett test hänvisas sedan patienten till någon av Krys fysiska mottagningsplatser där testet genomförs. Resultatet av testet levereras till patienten inom 1 - 4 dagar och testet kommer att kosta 695 kronor. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens letar efter bomber i Kambodja
Har tränats upp inför detta genom att studera månen

Bomber som fälldes under Vietnam-kriget ställer fortfarande till problem och nu hoppas forskare att en artificiell intelligens bättre ska kunna beräkna hur många bomber som inte detonerades när de fälldes för runt 50 år sedan. Det är forskare på Ohio State University som har utvecklat en AI som man tror har räknat ut ungefär hur bomber som inte exploderat på ett 100 kvadratkilometer stort område i närheten av Kampong Trabaek i Kambodja. Området i fråga ska utsatts för kraftiga bombanfall av USA mellan 1970 - 1973 och det ska fortfarande finnas mängder av odetonerade bomber i området. Genom att studera flygfoton över området ska AI:n ha kunnat hittat bombkratrarna som uppstått efter USA:s bombningar i Kambodjas djungel. AI som forskarna använder har tidigare tränats upp på att identifiera kratrar på månen och med lite handpåläggning kunde denna AI även börjar identifiera bombkratrar i det aktuella området i Kambodja. Baserat på den analysen kunde man, med hjälp av uppgifter om hur många bomber USA släppte över området för 50 år sedan, räkna ut att det antagligen finns runt 1600 odetonerade bomber i området. Stämmer det så innebär det att runt hälften av bomberna som fälldes över området inte detonerade vid nedslaget och alltså fortsatt innebär en fara för lokalbefolkningen i området. Enligt forskarna så har deras AI varit 160 procent bättre på att upptäcka bombkratrar än tidigare metoder man använt. Det borde göra den här beräkningen mer tillförlitlig än tidigare undersökningar där man försökt fastställa hur mycket odetonerade bomber som ligger kvar i Kambodjas djungler. Landminor och odetonerade bomber är fortsatt ett problem i många områden som drabbades under Vietnam-kriget. I genomsnitt skadas eller dödas en person i veckan i Kambodja av odetonerade bomber och sedan kriget slutade har 64.000 personer i Kambodja dött eller skadats av sådana. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En Porsche Boxster som shooting brake
Bjuder på lite bättre bagageutrymme

För ett tag sedan började det bubbla upp bilder på en Porsche Boxster 986 som var på väg att bli ombyggd till en shooting brake-version med 997 GT3-front, sidorutor från 996 och 991-baklysen. Det visade sig att Van Thull Development låg bakom bygget, och nu är det klart. I alla fall på utsidan, insidan kvarstår. Här har man alltså blandat hej vilt bland delar och byggt något helt unikt, som i mina ögon faktiskt fungerar ganska så bra. Allt är specialbyggt men bakluckan har man faktiskt snott från en Peugeot-modell. Vad tycks? Visa det här inlägget på Instagram Porsche Boxster 986 Shooting Brake #Porsche #PorscheBoxster #Boxster #PorscheShootingBrake #ShootingBrakeProject #ShootingBrake #InstaPorsche #PorscheLove #Porsche_Purists #GermanCars #SportsCar #CarPorn #CarInstagram #InstaCar #CustomBuild #Fontys #FontysAutomotive Ett inlägg delat av van Thull Development (@vanthulldevelopment) 11 Dec 2019 kl. 11:42 PST Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Tyler Hoover har köpt en Volvo
En 760 med turbo

Tyler Hoover som kör kanalen Hoovies Garage har fått tillskott i garaget igen och den här gången är det något svenskt och härligt, nämligen en 760 turbo. Extra vacker blir lådan med de dubbla amerikanska lysena. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Chatt-appen ToTok spionerar på sina användare
Förenade Arabemiraten uppges stå bakom den

New York Times rapporterar att en chattapp som heter ToTok, inte att förväxla med den populära appen TikTok, med stor sannolikhet övervakar vad användarna av appen snackar om. ToTok utger sig själv för att vara en chattapp med vilken användare kan kommunicera säkert men säkerhetsanalytiker misstänker att informationen som skickas via ToTok kan avlyssnas av obehöriga. Enligt analysen är det ett företag som är knutet till Förenade Arabemiraten regering som står bakom appen och dessa har nu tillgång till både vad det chattas om via appen och var de som använder appen befinner sig. New York Times skriver: "Though billed as “fast and secure,” ToTok makes no claim of end-to-end encryption, like WhatsApp, Signal or Skype. The only hint that the app discloses user data is buried in the privacy policy: “We may share your personal data with group companies.”" Appen har sin största användarbas just i Förenade Arabemiraten och ska ha lanserats som ett säkert alternativ till andra chattjänster, till exempel Skype och Whatsapp, som är blockerade i Förenade Arabemiraten. Runt en halv miljon användare ska ha laddat hem appen men nu är den borttagen från både Apples App Store och Googles appbutik Google Play. Skulle du själv mot all förmodan ha installerat appen så rekommenderas det att du avinstallerar denna omgående. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Endast Gambia och Marocko uppfyller Parisavtalet
Enligt ny analys

När Parisavtalet skrevs på under Förenta nationernas klimatkonferens 2015 bestämde sig majoriteten av världens länder att de skulle göra ansträngningar för att hålla ökningen av den globala uppvärmningen under 1,5 grader Celsius. En nyligen gjord analys har tittat på 32 länder som tillsammans står för 80 procent av världens utsläpp. Analysen utgår från vad ett land kan göra utifrån sina utsläpp och sin kapacitet. Denna analys kom fram till att endast två länder gör tillräckligt för att nå detta mål. De länderna är Gambia och Marocko. Analysen Bland annat har Gambia dragit igång ett stort projekt som ska återställa 10 000 hektar skog medan man i Marocko har byggt upp en enorm solkraftsanläggning som är lika stor som 3 500 fotbollsplaner. Om två månader kommer FN hålla sitt nästa klimatmöte, COP25, nere i Chile. Då ska de 185 länder bakom Parisavtalet ge uppdateringar om sina nationella klimatplaner inför nästa år. Tumnagel
34.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du be Alexa sluta lyssna på vad du säger
Om man inte vill att någon annan människa ska lyssna på det

Den senaste tiden har det uppmärksammats att det man säger till de smarta assistenterna från Amazon, Google och Apple, det vill säga Alexa, Google Assistant samt Siri, i vissa fall har skickat vidare det man sagt till assistenten för analys av en människa. Detta är något som inte borde ha kommit som en överraskning för någon då det antagligen krävs för att snabbare lära upp de smarta assistenterna. Då det hela fick rätt så mycket uppmärksamhet i media så meddelade både Apple och Google att de pausar den mänskliga analysen av det användaren säger till deras assistenter och nu implementerar Amazon en liknande funktion i sin smarta assistent Alexa. Det handlar om en ny inställning i Alexa där man kan ange att det som Alexa hör hemma hos en användare aldrig ska skickas vidare till en människa. Det inspelade kan dock skickas vidare till datorer för vidare analys. Amazon säger i ett uttalande: "We take customer privacy seriously and continuously review our practices and procedures. For Alexa, we already offer customers the ability to opt-out of having their voice recordings used to help develop new Alexa features. The voice recordings from customers who use this opt-out are also excluded from our supervised learning workflows that involve manual review of an extremely small sample of Alexa requests. We’ll also be updating information we provide to customers to make our practices more clear." Det finns även sedan tidigare funktioner på Alexa som gör att man kan be den radera allt man tidigare sagt till den smarta assistenten. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tullens kameror stoppas av Datainspektionen
Kränker integriteten

Vid tullstationerna som finns vid Öresundsbron i Malmö, färjeläget i Helsingborg och i Värtahamnen i Stockholm har man monterat upp ANPR-kameror (Automatic Number Plate Recognition) som automatiskt kan läsa av fordons registreringsskyltar. Syftet med dessa är att förhindra att kriminella kan passera obemärkt, vilket såklart är bra. Men nu sätter Datainspektionen stopp för kamerorna eftersom det anses att dessa kränker integriteten. Anledningen är att myndigheten ser att det finns en risk för kartläggning med bildanalys som inte står i paritet med det ursprungliga syftet. Istället vill man att analysen av bilderna ska göras på kameranivå i stället för centralt. Tullverket har överklagat Datainspektionens beslut och det blir upp till förvaltningsrätten vad som kommer att hända härnäst. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
1.2°
+
Bobby Green
0

Nikola visar eldriven jetski med 4K-skärm
Ge mig!

Nikola Motors presenterade lite godbitar i dag och en av dem heter Wav (ska uttalas wave). Det är en helt elektrisk jetski som ser riktigt läcker ut. Förutom att drivas av el så har den både fram- och baklysen och en skärm på 4K så att man kan kolla på film. Varför man nu vill göra det i skärgården. Wav drivs av en batteriarkitektur som Nikola säger är helt ny. Den här versionen är det tänkt att man ska sitta på när man åker, en lite mindre stå-version är på gång. Premiär är 2020 och den går att boka redan nu, men pris är ännu inte satt. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna
Datan från svarta lådorna har börjat analyseras

De så kallade svarta lådorna från flygolyckan där ett Boeing MAX 737 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines kraschade förra söndagen är nu hittade och analysen av dessa har påbörjats. Enligt preliminära data från de svarta lådorna ska det finnas likheter mellan olyckan i Etiopien och den som drabbade indonesiska Tiger Air med samma flygplansmodell i höstas uppger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges. I det kraschade Lion Air-planet har man kunnat konstatera att olyckan berodde på en felaktig sensor samt brist i piloternas utbildning då dessa inte visste hur man kopplade bort det felaktigs systemet. I klippet ovan kan ni lyssna på en del kritik som NASA hade mot Boeing 737 MAX-flygplanen innan de belades med flygförbud förra veckan. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad finns i en iPhone?
En hel del olika grejer visar det sig

För några år sedan fanns det en populär YouTube-kanal som hette Will It Blend vars idé var att köra diverse mobiler och annat i en mixer för att se vad resultatet av det blev. Nu har några forskare på University of Plymouth gjort en liknande grej fast i forskningssyfte. I klippet nedan kan ni kolla in när forskarna kör en iPhone 4S genom en mixer och sedan separerar telefonens olika komponenter för att analysera vad telefonen är byggd av. Enligt analysen så krävs det att man gräver ett hål som motsvarar cirka 10 - 15 kilo i jorden för att utvinna de olika metaller och mineraler som ingår i den cirka 140 gram tunga iPhone 4S. Arjan Dijkstra är en av forskarna bakom studien och han säger: "We hope that they [consumers] can now look at their phone in a different light, not just as a high-tech gadget, but also as an item that is manufactured from raw materials, that are mined. So every new phone leaves a whole in the ground the size of 10-15 kg of rock—in fact it is a whole series of little holes all around the world. That is, unless it is made from recycled materials." Bland komponenterna som iPhone, och alla andra mobiltelefoner, är tillverkade av, så finns flera sällsynta metaller och mineraler som ibland utvinns i konfliktområden. På grund av det, miljön samt den begränsade tillgången på metallerna så är det bra om man säljer vidare eller återvinner sina gamla mobiltelefoner istället för att låta dessa bli liggande hemma i byrålådan, något som säkert har hänt de flesta av oss någon gång. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida