m

Top Gear kör årets bästa prestandabilar
16 bilar, 8675 hästar

Top Gear körde nyligen vad man kallar för Speed Week i papperstidningen och där valde Chris Harris och gänget ut vilka de tycker är de bästa prestandabilarna i år. Som tur var gjorde man även en filmsnutt kring detta och det är den vi ser här. En som sticker ut är Ford Mustang Mach-E med sina 1400 eldrivna hästar, men annars handlar det om bilar du faktiskt kan köpa. Tyvärr får vi inte reda på vem som vann här utan det berättar man bara i blaskan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E från Oslo till Trondheim
Gick på en laddning

Per Gunnar Berg som är chef för Ford i Norge har testat räckvidden på Mustang Mach-E. Han körde mellan Oslo och Trondheim vilket är en sträcka på 48,4 mil. När han kom fram hade han 14 procent kvar i batteriet, eller 6,7 mil och behövde alltså inte stanna för att ladda på vägen. Med det stora batteriet och bakhjulsdrift ska bilen klara 60 mil på en laddning, 53,9 mil om du har fyrhjulsdrift. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

El-Mustang med 1400 arga hästar
Det går att göra busiga elbilar

Fords Mustang Mach-E är väl kanske inte den roligaste bilen på planeten men Ford jobbar på att tvätta bort den stämpeln. Därför har man snickrat ihop ett koncept som kanske inte har så mycket kvar av originalet men som ändå visar att det går att busa även med elbilar. Konceptet har alltså 1400 hästar som kommer från inte mindre än sju motorer, tre där fram och fyra där bak. Man har använt bilen inte bara för att visa att det går att busa utan de olika motorerna har tydligen varit ett bra lab för att testa olika setups med fram/fyr/bakhjulsdrift och hur det påverkar körningen. Batteriet är specialbyggt och är på 56,8 kWh och kyls när det laddas så att man ska kunna köra direkt när det fått fullt med kräm i sig. Bonusvideo nedan där bilen bland annat bråkar lite med Ken Blocks fossilkärra. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Snösladdande med Ford Mustang Mach-e
Ser kul ut

Att sladda lite är alltid kul, oavsett om det är i en bil med förbränningsmotor eller elmotor. Här får vi se hur lätt det är att sladda med en Ford Mustang Mach-e om man nu skulle vilja det. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Europa-versionen av Ford Mustang Mach-E
Får uppdaterad fjädring, styrning och fyrhjulsdrift

Ford presenterar nu Europa-versionen av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Den skiljer sig en del från den man bland annat kommer att sälja i USA och det ingenjörerna har gjort är att justera fjädring, styrning och fyrhjulsdrift för att den ska passa européer bättre. Och europeiska vägar. Väljer man en Mustang Mach-E med det fetaste batteripacket och endast bakhjulsdrift ska räckvidden enligt WLTP ligga på 60 mil. Det ska gå att snabbladda och har du tillgång till 150 kW ska det ta tio minuter att tanka i 9,3 mil. Enligt Ford är det den här versionen som 85 procent av kunderna kommer att välja. Svenska priser och alla specifikationer kring bilen har inte släppts än. Priserna i Tyskland ska dock börja från 46.900 euro och i Norge 422.000 norska kronor. Lanseringen i Europa kommer att ske någon gång under året. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ken Block kör elbil i Dakar-rallyt
Hej vad det går!

När Ken Block hyrdes in för att göra reklam för Mustang Mach-e påstod han att hans kunskaper kring elbilar var noll. Nu har det ändrats, för nu har han kört den arga Extreme E Odyssey 21 på en sträcka i Dakar-rallyt. Och det går snabbt. Trots lite övning på plats skulle han ha placerat sig som nummer tre om hans körning var officiell. Bonusklipp nedan för programmet Elba Vs. Block där skådespelaren Idris Elba kör lite bil med/mot Ken Block. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Mustangens frunk går att använda som kylväska
Bra till dryck, men räkor?!

Fords eldrivna Mustang Mach-e har en frunk med en speciell funktion. Den har nämligen en tapp i botten och det går enkelt att tömma ur vätska ur den. Bra om man vill spola rent eller så kan man ju använd frunken som en gigantisk kylväska. Perfekt att ha läsk i kanske, men inget jag skulle ha räkor i. Ford tycker också att man ska fylla det med hotwings men personligen vill jag inte ha den mängden kycklingvingar i min bil, även om det går att spola bort såsen enkelt efteråt. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Rykte Ford har en mindre version av Mustang Mach-E på gång
Baserad på Volkswagens MEB-plattform

Nu kommer rykten som säger att Ford kommer att använda sig av Volkswagens nya elbilsplattform MEB till en mindre version av suven Mustang Mach-E. Det var i somras som de båda företagen skakade hand kring plattformsdelning och då sa Ford att minst en ny elbil skulle byggas i Europa för europeiska kunder på MEB, men först från 2023. Då sa man också att man hoppades kunna sälja 600.000 stycken exemplar av denna över en sexårsperiod. Om snacket handlar om den lilla Mach-E-suven är dock oklart. Vi vet heller inte i vilken storleksklass den modellen kommer att hamna i men det borde handla om något som placerar sig mellan Volkswagen ID.3 och kommande ID.4. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ford bjöd in Ken Block att testa Mustang Mach-E
Cringe

Ken Block är numera involverad i typ det mesta som har med Ford att göra så därför var det naturligt att han och hans team blev inbjudna att testa en prototyp av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Synd bara att det hela är så regisserat att man får skavsår när man tittar på det. Varför inte göra något oväntat och kul istället för den här smörjan? Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E kommer att få en Shelby-version
...

När Ford rullade ut den eldrivna suven Mustang Mach-E var det många som tyckte att man drog Mustang-namnet i smutsen. Nu kommer nästa bakslag för denna grupp eftersom en kommande prestanda-version kommer att få Shelby-tillägg. Hur mycket Ford än vill så kommer det här tyvärr aldrig att bli en muskelbil och att då använda namn som är så synonymt med detta känns bara märkligt. Märkligare än Porsches Turbo-stämpel på Taycan. Ed Krenz som är Ford Performance chief programme engineer säger följande: "Ix27m looking forward to the challenge of applying the Shelby characteristics to an electric car. The trick for us is the fun-to-drive part, and sustainability in terms of charging. It needs to be capable to go all day on a trackday – you can’t do 20 minutes and then have to charge it all night." Shelby-versionen kommer att bli den vassaste men vad den kan tänkas bjuda på för effekt och prestanda är oklart för tillfället. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Så blir Ford Mustang Mach-E till
Från start till mål

Förra veckan presenterade Ford den eldrivna suven Mustang Mach-E och i den här dokumentären får vi se hur bilen blir till. De första kunderna får sina exemplar i slutet av nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ford kommer nog lansera fler elbilar under Mustang-namnet
Elon är pepp

Ford har ballat ur lite med namnen då man döpt den hela nya elbilen som presenterades igår till Mustang Mach-e. Mycket märkligt enligt många men det här sägs bara vara början, Ford verkar nämligen planera fler elbilar under Mustang-namnet. Murat Gueler som är Fords designchef i Europa säger följande: "The Mach-E is our step into the future, without ignoring history. There’s a lot of emotion with the Mustang, and it’s time to progress that and make it spread wider. We’ve talked about building a family. The latest Mustang in Europe has gained another level of popularity, so we have a bigger base for the Mustang brand. The Mustang and the Porsche 911 are the most famous sports cars on the planet. Mustang is a big nameplate and it’s about time we applied electrification to it. People now understand we can do different things to different nameplates quite successfully. We don’t want to take a Russian doll approach, where you can’t tell them apart other than the size of the car, but we want a family feel where a Ford EV starts to build off this concept. But we’d never do a smaller version of this – if we did a smaller vehicle it would have different proportions." Oavsett är det ju bra att det kommer fler elbilar på marknaden, och en som är pepp är Elon Musk. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar eldrivna Mustang Mach-E
Tar sig upp till 48,3 mil

Efter läckorna förra veckan har Ford nu som utlovat presenterat den nya elbilen Mustang Mach-E. Det är en SUV/crossover med Mustang-inspirerat utseende som är Fords första riktiga utmanare i det "nya" elbilsträsket. Designen kommer säkert många att ha åsikter om och som väntat lär det bli en del som älskar den och en del som hatar den. Personligen tycker jag att Ford kunde ha skippat Mustang-biten då denna modell är så långt från Mustang-arvet man kan komma. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E läcker ut
Läcker?

Igår fick vi reda på vad Fords kommande eldrivna SUV ska heta och idag har bilder på den läckt ut. Så här ser alltså Mustang Mach-E ut! Toppversionen kallas för GT och den driver på alla hjulen, ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, har 38 mils räckvidd och kostar 60.000 dollar. Det finns självklart billigare versioner också och frånpriset för modellen kommer att ligga runt 43.000 dollar. Den driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 37 mil. Längst räckvidd får man om man köper versionen som heter Mach-E California Rt. 1. Den är också bakhjulsdriven, har en elmotor på 286 hästar och 415 newtonmeter, gör 0-100 km/h på runt sex sekunder och börjar på 52.400 dollar. På en laddning ska man här komma 48,3 mil. Vi spanar in bilen live på måndag. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0

Fords eldrivna SUV har fått ett namn
Mustang Mach-E...

Nu på måndag, den 18 november, kommer Ford att presentera sin helt eldrivna SUV som det har snackats om en stund nu. Tidigare har det ryktats om att den skulle få namnet Mach 1 eller Mach E men nu vet vi vad det blir. Eftersom Ford av någon anledning har fått för sig att suven ska inspireras av världens äldsta muskelbil Mustang kommer den nya bilen att heta, trumvirvel, Mustang Mach-E. Och eftersom man har valt att hoppa på det tåget kommer bilen även att få den klassiska häst-loggan. Förutom namnet vet vi sedan tidigare att bilen får en räckvidd på upp till 60 mil. Under första halvan av nästa år kommer kunder i Sverige att kunna beställa den och de första leveranserna ska ske under andra halvan av året. Om du vill se bilder på bilen med väldigt lite maskering är det bara att hoppa vidare här. Liveströmmen som drar igång på måndag kommer du att kunna följa här. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Är detta CAD-ritningar på Fords eldrivna SUV?
Kanske det kanske

Förra veckan släppte Ford en ny teaser för sin kommande eldrivna SUV med Mustang-inspiration. Det är fortfarande lite oklart vad den kommer heta men det senaste budet är Mustang Mach-E. Namnet kommer i samband med dessa CAD-ritningar som sägs visa formerna på den nya bilen. Det snackas också om att bilen kommer att få en räckvidd på 45-48 mil från standardbatteriet men att det även kommer att erbjudas ett större som ger upp till 55 mil på en laddning. Effekten ur elmotorn (eller motorerna?) ska vara på över 400 hästar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Ford varumärkesskyddar modellbeteckningen Mach E
Elbilen kanske kommer heta det istället för Mach 1?

Ford har en Mustang-inspirerad eldriven crossover på gång. Först snackades det om att den skulle heta Mach 1 men det fick Ford snabbt veta av folk att de inte kunde kalla den. Nu har tillverkaren varumärkesskyddat modellbeteckningarna Mach E och Mach-E och kanske är det någon av dessa som får ersätta Mach 1. Namnet kan mycket väl bli något helt annat då en talesperson från Ford säger följande: "Trademark applications are intended to protect new ideas but aren’t necessarily an indication of new business or product plans." Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0