m

JLC toppar Maktbarometern
Anses vara mäktigast på sociala medier i Sverige

Medieakademin har släppt sin årliga sammanställning över vilka som anses vara mäktigast sociala medie-Sverige och i år tillfaller den äran humortrion JLC. Årets makthavare i sociala medier utses utifrån hur stora influencers och andra är på de fyra sociala medie-plattformarna Facebook, Instagram, YouTube och Twitter. Det innebär att ju fler plattformar man finns på desto större chans är att det att få en högre placering på den totala Makthavar-listan. Förra årets etta Therese Lindgren halkar i år ner till andraplatsen på Makthavar-listan medan förra årets tvåa Jocke & Jonna i år får nöja sig med tredjeplatsen. Här ovanför hittas ett klipp från JLC:s YouTube-kanal. Tumnagel
12.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Therése Lindgren är mäktigast i sociala medier
Har gått om Jocke och Jonna

Medieakademien har släppt sin senaste upplaga av Maktbarometern där man rankar diverse influencers, företag och politiker baserat på deras räckvidd i sociala medier. De senaste åren har Jocke och Jonna legat på toppen av listan, men i år är det andra bullar. Therése Lindgren har nämligen gått om Jocke och Jonna. I ett Medieakademiens pressmeddelande säger Lindgren bland annat detta om förstaplatsen: Det senaste året har jag haft en härlig känsla av att mycket fallit på plats. Jag känner mig trygg i min roll. Jag pratar om personliga saker som kärleksproblem, ångest och panikattacker, känslan av att inte ha tillräckligt mycket vänner och att inte passa in. Sådant som de allra flesta någon gång i livet går igenom, men kanske känner sig ensamma i. Greta Thunberg får en hedersomnämning i Maktbarometern då hon från ingenstans klättrat till tolfte plats i listan. Emanuel Karlsten, Medieakademiens ordförande, säger detta om Thunbergs snabba klättring. Vi har aldrig sett någon som växt från ingenting till att bli en av de med störst påverkan i sociala kanaler på knappt ett år. Det är fullständigt unikt och ojämförligt starkt. Top 30-listan i Maktbarometern hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
16.1°
+
André Stray
0
2018

Jocke och Jonna är mäktigast i sociala medie-sverige
Årets version av Maktbarometern är släppt

Mediaakademien presenterar nu den andra upplagan av sin så kallade "Maktbarometer" där man rankar influencers, företag, politiker och andra baserat på deras räckvidd och engagemang i sociala medier. Precis som förra året så anses youtube-paret Jocke och Jonna vara mäktigas på sociala medier i Sverige. Därefter hittas Expressen och Therese Lindgren. Svenske Felix "PewDiePie" Kjellgren som har världen största YouTube-kanal rankas här i Sverige som den femte mäktigaste personen i sociala medier. Ni hittar hela Maktbarometern 2018 i PDF-format på länken nedan och på bilden ovan kan ni kolla in de 30 som anses ha högst engagemang och räckvidd på sociala medier i Sverige. Tumnagel
-21.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Jocke och Jonna dominerar sociala medier i Sverige
Anses ha mest räckvidd och engagemang

Medieakademin har släppt en ny rapport under namnet "Maktbarometern" där man går igenom vilka personer, företag och organisationer som är störst och mäktigast på några av våra mest populära sociala medie-tjänster. Sammantaget så anses då både influencerna Jocke och Jonna vara de som har mest räckvidd och driver mest engagemang på sociala medier i Sverige. Ni hittar hela topp-30-listan över de som är "bäst" i svenska sociala medier på bilden ovan. Vidare framkommer det i Maktbarometern att Expressen var mäktigast på Facebook och PewDiePie var mäktigast på YouTube. Instagram-kontot iamzlatanibrahimovic är med sina över 27 miljoner följare det största svenska Instagram-konto men Joakimlundell anses vara det kontot som har störst räckvidd och mest engagemang på den svenska delen Instagram. Carl Bildt anses vara den mäktigaste twittraren i svenska sociala medier. Ni hittar hela "Maktbarometern" i PDF-format på länken nedan och där hittas en mängd med topplistor om ni går igång på sådant. Tumnagel
2.9°
+
Wille Wilhelmsson
0