34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Segway släpper Ninebot Mecha Kit
Gör om din Segway Ninebot till en liten leksaks-krigsmaskin

Segway släpper nu ett tillbehörs-kit till sina självbalanserande tvåhjulingar med vilket man kan göra om fordonen till en rullstolsliknande skapelse som kan skjuta en slags gele-kulor, något som kanske kan vara intressant om man vill mecha-kriga mot varandra. Segway Ninebot Mecha Kit gör att Segways Ninebot S- och Ninebot Kids-modeller kan styras med Mecha Kit:ets joystick. Det finns även kontroller för att skjuta vattenfyllda gelekulor vars hölje löses upp i pulverform efter de avfyrats. Det går att spela upp ljud via en inbyggd ljudanläggning med Bluetooth-stöd och det finns även lite ljuseffekter på fordonets underrede. Ett Segway Ninebot Mecha Kit kostar 500 dollar och levereras med 60.000 gelekulor. För att kunna använda det måste man ha en Ninebot S eller en Ninebot Kids vilka kostar 450 respektive 400 dollar att införskaffa. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp skapelsen lite närmare. Tumnagel
36.9°
0
2020

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
2019

Apex Legends-fans missnöjda över kostnader
1500 kronor behövs läggas ut för att norpa allt

Apex Legends-eventet Iron Crown drog igång igår och erbjuder lite ändrad karta och nya utmaningar att ta sig an. Dessutom kommer exklusiva skins att vara tillgängliga under det två veckor långa eventet. Apex Legends-fans är dock aningen missnöjda gällande kosingen som måste läggas ut för att lägga vantarna på de nya skinsen. Det finns 24 lootlådor att lägga vantarna på under eventet och 2 av dessa går att norpa genom att spela. Resterande kostar 700 Apex Coins styck att låsa upp, vilket motsvarar runt 70 kronor i IRL-peng. Vill du ha alla nya grejer måste du alltså lägga ut runt 1500 kronor. I och med att det endast erbjuds Legendary- och Epic-klassade skins i paketen så är den höga prislappen relativt motiverad, men det handlar ändå om en hel del kosing. Om du bara är ute efter ett fåtal skins, så kan det även bli lite väl kostsamt på grund av slumpen. Och extra jävligt blir det om du vill norpa Heirloom Kit till Bloodhound, vilket kräver att du har lagt vantarna på samtliga 24 Iron Crown-lådor. En Reddit-användare vid namn HerpMcHerp har skrivit ett inlägg på Apex Legends-subben där bekymren sammanfattas rätt bra: Ix27m sure most of us DONx27T want every item. We want maybe the skin for our legend and maybe up to 10 other items as well. Unfortunately, with this bullshit system you might not get ANY of the items you want because of RNG loot mechanics. I personally want 3 items total from the new packs. 1/8 of a chance to get one for every 7 dollars I spend... Do you see the problem here? Statistically, I would have to spend 56 dollars and be guaranteed one of my items since 1/8 chance but practically that isnx27t the case. Huruvida Respawn kommer ta åt sig av kritiken är för tillfället okänt, men vi håller tummarna. Tumnagel
34.3°
0
2017

Dansk advokatbyrå ska jaga svenska pirater
Blir nya "Spridningskollen"

I höstas drog advokatbyrån Gothia Law igång något som de kallade Spridningskollen vars syfte var att hitta och bötfälla svenskar som fildelade filmer de inte hade upphovrätten till. Gothia Law lade dock ner Spridningskollen bara två månader efter starten och mig veterligen var det ingen svensk som fick böteskrav riktade mot sig från organisationen. Nu verkar dock den danska advokatbyrån Njord Lawfirm tagit över stafettpinnen gällande att jaga svenska fildelare från Gothia Law skriver Breakit. Njord Lawfirm skickade tidigare den här månaden in en ansökan om informationsföreläggande till Patent- och Marknadsdomstolen i Stockholm för två av sina klienter. Klienterna är Copyright Management Services vilket är ett brittisk rättighetsföretag som är specialiserat på att jaga pirater samt det danska filmbolaget Zentropa som grundats av bland annat regissören Lars von Trier. Informationsföreläggandet berör tusentals IP-nummer tillhörande kunder hos Telia, Telenor/Bredbandsbolaget och Tele2. Exakt hur många svenskar som berörs är i dagsläget oklart. Njord Lawfirm bedriver sedan tidigare en liknande jakt på danska, norska och finska fildelare och enligt Breakit så har det gått ut brev till norska fildelare där det bland annat står: "Har du eller andra personer med tillgång till IP-adressen, till exempel hemmaboende barn, sett och/eller delat filmen, kan saken avslutas med inbetalning av 2.700 kronor." Enligt Njord Lawfirm kan ersättningskravet på svenska fildelare landa mellan 2.000 - 3.000 kronor. Det är oklart vad som händer om någon skulle vägra att betala. Njord Lawfirm har i det tysta samarbetat med det tyska företaget Maverickeye som har samlat in IP-adresser som de anser tillhör svenska fildelare. Nu krävs det dock ett domstolsbeslut för att Njord Lawfirm ska få ut uppgifter om vilka som har använt dessa IP-adresser. Exakt vilka filmer som har bevakats är lite oklart men Breakit nämner filmer som till exempel: CELL, I.T, London Has Fallen, Mechanic: Resurrection, Criminal, September of Shiraz, Kollektivet, Flaskpost från P och Love Is All You Need. Tumnagel
-41.9°
0
2016

PlayStation VR
Frode tycker till

Då var dagen kommen. I dag är det den 13 oktober och Sony har nu släppt PlayStation VR på marknaden. Till skillnad från konkurrenterna HTC Vive och Oculus Rift så har PlayStation VR en billigare prislapp. Inte bara på själva headsetet men även på hårdvaran som man behöver för att få det att snurra. Den billigare prislappen innebär också att hårdvaran inne i headsetet inte är lika bra som konkurrenternas men det är definitivt tillräckligt bra för att den ska vara med och spela i samma liga. Tumnagel
44.5°
0

Frågor och svar kring PlayStation VR
Sony ställer och svarar på många, många frågor

Under gårdagen slängde Sony upp en så kallad FAQ om sitt kommande headset för virtuell verklighet, PlayStation VR. Runt 70 frågor och svar har man uppe för tillfället så det täcker en hel del. Här hittar man svar på vad man kan göra med detta headset förutom att spela spel, hur Cinematic Mode fungerar och hur ofta de rekommenderar att man tar en paus. En annan grej som kom fram här är att HDR inte fungerar om man har headsetet inkopplat så om man har en sådan flådig tv och vill utnyttja HDR måste man första koppla ut headsetet ur PlayStationet. Inte hela världen kanske men potentiellt störigt för de som drabbas av detta. Q: Does the Processor Unit support 4K and HDR pass through? The PU supports video pass through so that you can enjoy regular non-VR content on your TV when you have the PS4 connected to the TV via the PU, and the PU is connected to power via the AC adapter and the PS VR headset is not in use. This pass through support works for regular 1080p signals and also supports 2160p (UHD or ‘4K’) content in YUV 420 colour format at up to 60Hz from PlayStation Pro. However, HDR signals are not supported for pass through by the PU. This applies to both 1080p and 2160p HDR. If you have a HDR capable TV and want to view PS4 content in HDR, it is necessary to cable the PS4 directly to the TV. Så om man har diverse funderingar kring detta headset som släpps nästa vecka så kanske man kan hitta svar på sina funderingar efter hoppet eller via länken nedan. Tumnagel
39.3°
0

Tidal stäms på mångmiljonbelopp
Band anser att Tidal inte har haft rättigheter att spela deras musik

Streamingtjänsten Tidal och Jay Z:s företag S Carter Enterprises stäms nu av musikern John Emanuele som spelar i bandet American Dollar då han anser att Tidal inte har rätt att spela upp 148 av bandets inspelningar som härstammar från 118 upphovsrättsskyddade låtar. För detta vill Emanuele ha mellan 30.000 till 150.000 dollar för var och en av de 118 låtarna. Det handlar med andra ord om ett skadestånd på mellan cirka 3,5 miljoner till 18 miljoner dollar. Det kan låta som lite väl höga belopp för ett band vars låtar sammanlagts har spelats färre än 13.000 gånger på Tidal enligt Tidal själva. American Dollar har tidigare stämt en kyrka i USA som hade använt deras musik på DVD:er och i TV-framträdanden utan bandets tillåtelse. Den gången slutade det med att de båda parterna gjorde upp i godo bakom lyckta dörrar. Sannolikt är det en liknande uppgörelse American Dollar hoppas uppnå när de nu stämmer Tidal. Tidal har kommenterat stämningen från John Emanuele, ni hittar hela uttalandet under "Läs mer", och säger bland annat att man har tagit bort all musik med American Dollar och att Jay Z:s företag S Carter Enterprises inte har något att göra med företaget Tidal och därför inte bör inkluderas i stämningen. Även Tidals svenska konkurrent Spotify råkade ut för två liknande stämningar från andra artister runt årskiftet 2014 - 2015 (se mer i de inlänkade artiklarna nedan). De tvisterna är än så länge inte avgjorda. Tumnagel
55.4°
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
0
2015

Dags för en ny era - Bentayga är här
Bentleys första suv

För några år sedan hade nog de flesta skrattat åt tanken, att Bentley skulle falla för frestelsen att bygga en suv. Men dessa modeller säljer bra och britten kunde helt enkelt inte hålla sig. Den 9 september 2015 kommer att skrivas in i historieböckerna, för i dag presenterar Bentley den helt nya modellen Bentayga. Den snabbaste, lyxigaste, mest kraftfulla och mest exklusiva suven i världen. Och den får inte bara en mustig W12:a under huven, det kommer även en diesel och en hybrid framåt i tiden. Det kommer även finnas möjlighet att få en tredje sätesrad så att man får plats med sju personer - i en Bentley! The Times They Are A-Changinx27. Till en början erbjuds endast ett motoralternativ och det är en helt ny W12 på 6.0 liter med dubbla turbo som ger 600 hästar och 900 Nm. Det räcker för att ta den 2 422 kilo tunga besten från stillastående till 100 km/h på 4.1 sekunder. Toppfarten är som jag tidigare nämnt 301 km/h - något som alltså gör Bentayga till världens snabbaste i kategorin. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda och givetvis skickar denna kraften till alla fyra hjul. Bränsleförbrukningen anges till 1.28 liter per mil och utsläppen till 292 gram per kilometer. Bilen mäter in på 5.14 meter i längd, 1.99 i bredd, 1.74 i höjd med en hjulbas på 2.99 meter. I tanken går det 85 liter och i bagagerummet 590. På insidan dryper det av lyx till höger och vänster och här finns verkligen allt man behöver och lite till. Eftersom det är en bil som ska klara av någorlunda terräng finns det hela åtta olika körlägen man kan ratta runt med för att hitta det mest optimala för det tillfälliga underlaget. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt och de första leveranserna drar igång i början av nästa år. Några priser har inte annonserats ännu. Allt om Bentayga finns att läsa i pressmeddelandet nedan och ytterligare videoklipp hittas här. Tumnagel
25.5°
0
Nästa sida