33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Världens folkrikaste städer genom historien Här är de tio största städerna de senaste 500 åren Här kan ni kolla in animerad statistik över hur folkmängden sett ut i världens största städer mellan 1500 till 2018. År 1500 var Kinas huvudstad Beijing världens största stad och där bodde det då cirka 672.000 människor. Beijing kom att förbli världens största stad de kommande hundra åren men 1600 tog Istanbul över ledarflaggan med sina cirka 700.000 invånare. Därefter får Istanbul vara störst i världen de kommande hundra åren men i början av 1700-talet gick Beijing upp i topp igen. Beijing var sedan världens största stad fram till 1820-talet då Londons folkmängd gick om Beijings. London förlorade i sin tur förstaplaceringen till New York City på 1920-talet som sedan fick lämna vidare ledarflaggan till Tokyo på 1950-talet. Tokyo och deras över 38 miljoner invånare räknas än idag som världens största stad före Delhi, Shanghai, Beijing och Mumbai. Tumnagel
40.7°
0
2017
Kina sätter befolkningstak för Shanghai Max 25 miljoner ska bo i staden 2035 Den kinesiska staden Shanghais ledning har beslutat att man ska försöka begränsa den växande megastadens befolkning så att denna som mest uppgår till 25 miljoner invånare 2035. Detta är en del av Shanghais så kallade "masterplan" som löper från i år till 2035 och stadens försök att komma till rätta med något som kallas för "storstadssjuka". Man säger bland annat: "By 2035, the resident population in Shanghai will be controlled at around 25 million and the total amount of land made available for construction will not exceed 3,200 square kilometres." Shanghai är idag Kinas största stad och hade i slutet av 2015 cirka 24,15 miljoner invånare skriver The Guardian. Den kinesiska regeringen har tidigare angett ett liknande mål för landets huvudstad Beijing. Där bor idag cirka 21,5 miljoner invånare och målet är det max ska bo 23 miljoner personer i staden 2020. Tumnagel
49.7°
0
Gen.E är en ny elbilsprototyp från Volkswagen Tar sig över 40 mil på en laddning Volkswagen skickade nyligen ut ett pressmeddelande där de berättade hur de ser på företagets visioner och syn på framtidens mobilitet. Eldrift är givetvis med i snacket men något man inte direkt pratar om är den här eldrivna bilen vi inte har sett förut. Den heter Gen.E och det är en ny prototyp som verkar befinna sig i Golf-klassen och som ändå ser hyfsat redo ut för produktion. Det vi kan se är att den har ett ladduttag där emblemet på huven sitter, kameror i vindrutan och en liten radar i spoilern fram. Backspeglarna verkar även ha bytts ut mot små kameror och med tanke på hur gångjärnen på dörrarna verkar jobba har bilen antagligen saxdörrar av något slag. Vi hoppas att Volkswagen snart delar med sig av lite mer information och bilder. Tumnagel
51.4°
0
2016
Kortfilm Megacities: Urban Future, the Emerging Complexity Pentagon bjuder på lite dystopiskt framtidsdepp Här kommer en fem minuter lång film om framtida megastäder som enligt webbsajten The Intercept har använts som utbildningsmaterial av Pentagon för amerikanska elitstyrkor. Megastäder är städer med över 10 miljoner invånare och enligt Pentagon är man i dagsläget inte redo för att hantera markstrider i sådana jättestäder. Detta beror på att städerna är för komplext uppbyggda och, givet folkmängden, kan innehålla stora fiendestyrkor. Att världens befolkning ständigt ökar och att våra städer växer i en rasande takt är inga direkta nyheter. Men har vi lite tur, och lite sunt förnuft, så blir framtiden förhoppningsvis inte lika dystopisk som i filmen ovan. Tumnagel
38.1°
0
2013
Volkswagen e-Co-Motion Skåpbilen för framtiden enligt tyskarna I Genève kommer Volkswagen att visa upp vad de tycker är skåpbilen för framtiden. Konceptbilen kallas för e-Co-Motion och som namnet avslöjar ska den här vara lite snällare mot miljön. Vad som rör sig under skalet får vi inte reda på, men det lär handla om ett hybrid-system eller ren elmotor av något slag. Bilen mäter in på 4.5 meter, har lastplats för 4.6 kubik och får lasta 800 kilo där bak. Talesmannen Dr. Eckhard Scholz säger följande ord till teaser-bilden som vi ser här: "Electric mobility – especially in light commercial vehicles – could play a crucial role in meeting the growing transport needs of the world’s megacities. Freight trains and conventional or hybrid-powered high-capacity lorries would deliver goods up to the city limits. Then, at transfer stations, smaller electric delivery vans would take over. Their predictable travel routes and fixed depots would simplify battery charging and equipment maintenance." Tumnagel
41.7°
0
Slut på artiklar...