m

Mitsubishi slutar tillverka i-MiEV snart
Fick leva i elva år

2009 lanserade Mitsubishi modellen i-MiEV. Den anses vara den första massproducerade elbilen och säljs i över 50 länder. Men i-MiEV blev aldrig någon succé och hittills har man bara sålt 32.000 stycken exemplar. Som en jämförelse har Nissan sålt över en halv miljon exemplar av Leaf, och den lanserades 2010. Detta sägs vara en av anledningarna till att man i slutet av året drar ut kontakten och låter modellen somna in för gott. i-MiEV har ett batteripack på 16 kWh och en elmotor som ger 64 hästar och 180 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till runt 16 mil. Under sin levnadstid har modellen aldrig uppdaterats och det i kombination med de ganska blygsamma prestandasiffrorna har gjort att kunderna svikit. Mitsubishi har dock inte gett upp på elbilsfronten och det sägs att en ny mikrobil utvecklad tillsammans med Nissan är på väg. Den kommer att vara en spirituell uppföljare till i-MiEV och lansering kanske kommer att ske 2023. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Artega har också byggt en eldriven Isetta-kopia
Din för 17.995 euro

Mellan 1955 och 1962 tillverkade BMW mikrobilen Isetta. Kanon om man ville ta sig fram i stan smidigt och inte planerade att krocka. För några år sedan började det att dyka upp eldrivna kopior av bilen och nu är det dags för ytterligare en. Den här kommer från det tyska företaget Artega som 2017 vaknade till liv igen som elbilsbyggare. Man kallar skapelsen för Karo-Isetta och planen är att börja sälja den i Tyskland redan nästa månad för 17.995 euro. Man lovar att de första leveranserna och provkörningarna ska kunna ske i april. Räckvidden på en laddning ligger på 20 mil och toppfarten ska vara 90 km/h. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2019

En California Spider för de små
Något annat än en Bobby Car

California Spider Junior är ingen vanlig sån där plastbil med trampor. Det är heller ingen eldriven sak med halvkass byggkvalitet utan en riktig liten godbit med 110-kubiksmotor, treväxlad låda med back, skivbromsar och ekerfälgar. Den beställdes av den franska playboyen Roger Vadim och var en kopia av hans Ferrari 250 California Spider. Den 25 maj kommer åket att klubbas iväg av RMSothebys under auktionen Villa Erba som anordnas vid vackra Comosjön. Bilen väntas gå för mellan 15.000 och 20.000 euro. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Eldrivna Isetta-kopian börjar tillverkas i vår
4.500 personer har redan beställt en

Förra veckan skrev vi om kinesiska Eagle EG6330K som är en eldriven BMW 600-kopia. BMW 600 är i sin tur en förlängd version av den klassiska mikrobilen BMW Isetta. En sån har Micro Mobility byggt en eldriven kopia av och efter en hel del tester och prototyper meddelar man att tillverkningen ska dra igång nu i vår. Vikten anges till 450 kilo utan batteripack. Elmotorn är på 20 hästar och har ett vrid på 110 newtonmeter. Det räcker för en toppfart på 90 km/h. Batteriet är på 8 kWh och det ger dig en räckvidd på 12 mil. Det finns även ett större batteri på 14,4 kWh som ger en räckvidd på 21,5 mil. Två vuxna får plats där fram medan det går att knö in två barn där bak. Det ska även finnas plats för 300 liter bagage. Priset för ett exemplar väntas bli omkring 12.000 euro och man ska redan ha fått in inte mindre än 4.500 stycken reservationer. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Kinesisk elbil med BMW 600-vibbar
Smart format för den som inte har bråttom

BMW 600 var en mikrobil som tillverkades mellan 1957 och 1959. Den ser ut som en förlängd BMW Isetta och har förutom dörren framtill även en dörr där bak som man kunde öppna åt sidan. Om man vill ha något nytt som påminner om denna modell är det kinesiska Eagle EG6300K man ska snegla på. Den är helt eldriven och inspirationen har kommit från "the most lovely BMW in history". Tanken var att göra en hommage till Isettan, men den här liknar ju mer 600:an. Elbilen har dock fyra vanliga dörrar och på framaxeln sitter en liten elmotor på 5,3 hästar kopplad till ett lithiumbatteri på 100Ah. Räckvidden anges till tolv mil och toppfarten till 60 km/h. Vill du ha en får du betala omkring 4.000 dollar för ett exemplar. Fler bilder hittas på länken nedan. En bil som är bättre på att kopiera originalet Isetta är eldrivna Microlino som ni kan se i klippet här nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2014

Kinesisk snubbe har byggt världens minsta bil
Tröttnade på den jobbiga trafiken

Shanghai sägs ha den jobbigaste trafiken i hela Kina och en dag tröttnade den 60-årige uppfinnaren Xu Zhiyun. Hans lösning är en mikrobil som tros vara världens minsta, och som gör att han mycket enklare kan ta sig fram i trafiken. Bilen mäter endast 60 centimeter i längd, 35 i bredd och 40 i höjd och fungerar alltså alldeles utmärkt att kryssa fram med i bilköer och på andra ställen där det är smalt. Bilen tog Xu två år att bygga och kostade honom omkring 200 euro. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
2013

Armadillo-T - den lilla bilen som fäller ihop sig
Blir mindre och enklare att parkera

Armadillo-T är en liten eldriven mikrobil designad av forskare vid Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Den kan fälla ihop sig själv när den inte används, vilket då gör att den enklare får plats på en tajt parkeringsplats. Det gör också att den ser helkonstig ut. Bilen har plats för två, driver på alla fyra hjulen, har kameror istället för backspeglar, kan snabbladdas på bara tio minuter och vissa av dess funktioner kan styras via en smartphone. På en laddning ska man kunna ta sig tio mil. Det hela är än så länge en prototyp och vad som händer härnäst är oklart. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Lång man, liten bil
En sån här vill jag ha!

Den här mannen är nästan två meter lång. Och hans MG är sjukt liten. Därför ser det lite kul ut när han tråcklar sig ut och man verkligen förstår storleken på bilen. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nissan visar koncept med högt till tak
Ett samarbete med Mitsubishi

I Japan är det mycket vanligt med boxiga och extremt höga småbilar. De kalls för kei och även om de kanske ser lite konstiga ut är de rätt smarta tack vare sin lilla utsida och stora insida. Nu har Nissan tillsammans med Mitsubishi tagit fram konceptbilen DAYZ ROOX som är en bil i just denna stil. Det här är biltillverkarnas första gemensamma bygge i mikrobils-segmentet och just denna ska börja säljas i Japan i juni. Vad som döljer sig under skalet får vi dock tyvärr inte reda på. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Fyra mikrobilar från Nissan och Mitsubishi
Speciellt framtagna för Japan

Jag efterfrågade i mitt test av Subaru BRZ att jag tyckte att fler biltillverkare skulle gå ihop och bygga bilar. Mitsubishi och Nissan har gjort det och de har tillsammans tagit fram dessa fyra mikrobilar speciellt anpassade för Japan. Mitsubishis bilar kallas för eK Wagon och eK Custom, Nissans för Dayz och Dayz Highway Star. Dessa fyra bilar är tydligen bara en början, i framtiden ska fler och förmodligen större bilar växa fram ur samarbetet. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
2011

Tre kompakta nyheter från Suzuki
Små bilar för en stor framtid

I Suzukis monter på årets upplaga av Tokyo Motor Show kommer det stå tre helt nya koncept. Små bilar för en stor framtid är temat och alla bilarna ska vara användarvänliga, innovativa, bränslesnåla, snygga och förevisa lite hur Suzuki tänker inför framtiden. Modellen Regina väger bara 730 kilo och har en liten bensinmotor under skalet som bara drar 0.32 liter per mil och släpper ut futtiga 70 gram per kilometer. Konceptet Q är en mikrobil på 2.5 meter i längd med plats för två personer där den ena sitter framför den andra. Det bakre sätet kan man kasta ut för att ha det som lastutrymme istället. Swift EV Hybrid är som dagens Swift med skillnaden att den är eldriven med en förbränningsmotordriven generator som laddar batterierna när det behövs. På bara batterijuice ska man komma två till tre mil. Batterierna är små, väger inte så mycket och ska inte ta så lång tid att ladda. All tre nyheter presenteras som sagt på Tokyo Motor Show. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2010

Fram King Fulda och Porsche 911 T
Två fina åk från -57 respektive -69

På Södermalm i Stockholm nu i helgen sågs dessa skönheter. Porschen från 1969 gick jag själv förbi ett par gånger och den var i väldigt fint skick. Den lilla mikrobilen, som för övrigt är svensktillverkad, såg jag tyvärr inte med egna ögon men som tur är finns det spejare ute som gärna carspottar lite. Fram King Fulda tillverkades i totalt 411 exemplar mellan -57 och -62, så exemplaret vi ser här är från första året. En liten tvåtaktssnurra från Sachs på 10 hästar och 191 kubik sitter under skalet, och det är faktiskt samma motor som används i Messerschmitt KR 200. En kul grej med den lilla minibilen är att den går lika snabbt framåt som bakåt. Den har ingen backväxel, så för att kunna backa var man tvungen att trycka in tändningsnyckeln och vrida, då aktiverades dynastartern, som är en kombination av en generator och startmotor, i motsatt riktning och man kunde då backa. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Lilla Peel P-50 kommer tillbaka
Men nu som elbil

Den urgulliga lilla bilen Peel P-50 är trots sin ålder fortfarande världens minsta serietillverkade bil. Nu kommer minibilen tillbaka, fast tvåtaktsmotorn på 4,2 hästar och 49 kubik får flytta på sig då de nya bilarna ska bli eldrivna. Peel P-50 tillverkades på 60-talet under en kort period och är bara 137 cm lång och 104 cm bred. Vikten ligger på modesta 59 kilo. Entusiasterna Gary Hillman och Faizal Khan drar nu igång Peel Engineering igen, mycket tack vare programmet "Dragons Den" (den svenska motsvarigheten heter "Draknästet). I det brittiska programmet gick James Caan, en utav investerarna, in med 80 000 pund för 30 % av företaget. Till en början ska 50 bilar tillverkas, och det handlar om eldrivna versioner av Peel P-50 och Peel Trident. Bilarna ska hamna runt 150 000 kronor prismässigt. Nypriset på 60-talet var 199 pund. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2009

Honda P-NUT
Tresitsig mikrobil

Honda Personal-Neo Urban Transport eller kort och gott P-NUT, gjorde sin världsdebut igår på bilmässan i Los Angeles. Den lilla konceptbilen är 3,4 meter lång, 1,750 meter bred och 1,439 meter hög. Tre sittplatser finns, två där bak och en där fram för föraren som är placerad i mitten. Trots sina yttermått ska benutrymmet i bilen motsvara utrymmet som finns i en mellanstor sedan. Honda säger att konceptet är designat för att ha motorn bak, och att det har talats om flera olika motoralternativ. Dels en vanlig liten förbränningsmotor, ett hybridsystem eller enbart batteridrift. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2008

3D VisWall gör forskning häftigt
Har dessutom force feedback

När forskare tar hjälp av ny teknik i sina projekt händer det ibland att resultaten blir riktigt häftiga. Vid Tufts University School of Engineering har man knåpat ihop en VisWall. Denna lösning kombinerar två bakprojektionsprojektorer och en rätt avancerad mjukvara för att visa objekt i 3D. Projektorerna fixar tillsammans 9 megapixlar, eller dubbel HDTV-upplösning, enligt artikeln. Arkitekter, genforskare och mikrobilologer kan antagligen rätt snabbt börja dregla över denna 2,4 x 4,2 meter stora skärm. Den kan även utnyttja haptiska verktyg, alltså möjligheten att via motoriserade verktyg förmedla känslan av material tillbaka till användaren. Perfekt för kirurger och liknande alltså. 350 000 dollar kostade bygget som bekostats av anslagspengar. Tumnagel
36.8°
+
Anders Magnusson
0