LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m

Bussar i Stockholm testar att mäta luftkvalitet
Resultatet kan användas för att utöka dagens miljözoner

Bussbolaget Keolis har dragit igång ett samarbete med Senseable Stockholm som är ett samarbete mellan Massachusetts Institute of Technology (MIT), Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Stockholms stad, Stockholms handelskammare och fastighetsbolaget Newsec. Målet är att under en veckas tid mäta luftkvaliteten i Stockholm med hjälp av bussar utrustade med sensorer. Datan man får in skulle sedan kunna använda för att införa fler miljözoner där det behövs. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

WWDC Miljözoner kommer till Apple Maps
Men elbilsfunktioner dröjer

Apple fortsätter att släppa nya funktioner till Apple Maps men som vanligt får vi här i Sverige vänta en stund på att de faktiskt kommer hit, vilket så klart är tråkigt. Två nya intressanta funktioner som kommer till Maps är EV-routing och miljözoner. Vi har forskat lite i hur det ser ut med dessa funktioner i Sverige. Om man har en elbil så verkar EV-routing-funktionen grym, den berättar vilka alternativ som finns att köra och om det är någon skillnad i förbrukning på dem. Den listar även laddstationer på vägen. Denna funktion får vi tyvärr vänta på här i Sverige vilket är synd. Miljözoner är en annan funktion som är smidig om man inte har en bil av senaste snitt. Man ser helt enkelt på kartan vart zonerna är och kan få en rutt runt dessa om det behövs. Denna funktion ska glädjande nog komma till Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

BMW:s hybrider går över till eldrift automatiskt i vissa områden
Nu finns BMW eDrive Zones i nästan 80 städer i Europa

BMW meddelade idag att deras så kallade "BMW eDrive Zones" nu finns i närmare 80 stycken städer i Europa vilket förhoppningsvis kan göra dessa städer lite mindre förorenade. Tanken bakom "BMW eDrive Zones" är att BMW:s hybridbilar ska känna av när fordonen kör i dessa miljözoner och då automatiskt koppla över bilen på eldrift om den inte redan framförs i det läget. Skulle det vara så att bilen inte har tillräckligt med kräm i batteriet för att framföras på eldrift i miljözonen så kommer givetvis bilen att växla tillbaka till traditionell drift. BMW ger även bilägare ett incitament att framföra sina bilar i elektriskt läge så ofta som det är möjligt genom att introducera något man kallar för "BMW Points". Det är en slags poäng som bilägare samlar på sig varje gång de framför sin hybridbil i elläge. Dessa poäng kan sedan kan bytas ut mot billigare tankning vid laddstationer och annat. Inuti de så kallade "BMW eDrive Zones" kommer förarna att få dubbla "BMW Points" om de framför bilen i elläge. I dagsläget finns det BMW eDrive Zones i städer i Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien och Frankrike. Här nedanför hittas ett kort klipp från BMW där man snackar lite mer om eDrive Zones och sitt lojalitetsprogram BMW Points. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan

Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2). Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny eldriven liten lastbil från Sverige
Inzile PRO4 ska börja levereras i höst

Det svenska företaget Inzile presenterar nu PRO4 som är en liten eldriven lätt lastbil. Planen är att de första exemplaren ska vara redo för leverans under andra kvartalet i år. Inziles vd och huvudägare Ragnar Åhgren säger följande: "För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner och många ytterligare är på väg att föreslå dieselförbud eller kraftigt begränsa den fossildrivna trafiken. Kommunstyrelsen i Göteborg beslutade i förra veckan att stadens fordonsflotta ska vara fossilfri senast 2023. Denna utveckling gynnar miljön i städerna och skapar goda förutsättningar för vår verksamhet. Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar." Lastbilen har en modulär design och kan anpassas efter kundens önskemål. Man kan ha ett öppet flak, ett skåp eller en stängd trailer. Det sistnämnda ger en lastkapacitet på ett ton. Man kan även utrusta med plog, lyft eller tippflak. Bilen mäter 4,45 meter på längden, 1,6 på bredden och 2,08 på höjden. Utan batteri väger den in på 950 kilo. Elmotorn är på 25 kW och det finns två stycken olika batteripack att välja mellan - 13,8 eller 27,6 kWh. Det första ger en räckvidd på 12 mil medan det större ger upp till 24 mil. Ladda går att göra via vägguttag, trefas eller laddstolpe. Toppfarten anges till 50 km/h. Vad PRO4 kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Trafikdirektör kritisterade miljözoner – fick sparken
Granskning försökte tystas av Daniel Helldén

Den 19 december stod det klart att trafikdirektören Jonas Eliasson fått sparken från sitt jobb. Nu får vi reda på varför. En kritisk granskning av de nya miljözonerna för bilar publicerades av Trafikkontoret och miljöförvaltningen i Stockholm, något som trafikborgarrådet Daniel Helldén försökte tysta ned så mycket det bara gick då han är en av de drivande parterna bakom zonerna. Daniel ska även ha försökt att påverka rapporten på olika sätt. Jonas vägrade att vika sig, och fick därför kicken. Uppgifterna kommer från Dagens Industri. Tumnagel
-11.1°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo visar första helt eldrivna lastbilen
Börjar rulla i Göteborg nu

Nu visar Volvo Lastvagnar upp FL Electric - deras första helt eldrivna lastbil. Den är framtagen speciellt för transporter av last och sopor i stadstrafik. Nästa år ska försäljningen och serieproduktionen dra igång. Den eldrivna lastbilen har såklart många fördelar, men några extra viktiga är att den kan användas inomhus i godsterminaler och att den får köra där det är miljözoner. De första bilarna ska börja rulla redan nu i Göteborg. Drivlinan består av en elmotor som har en maxeffekt på 185 kW och ett kontinuerligt effektuttag på 130 kW. Till denna kopplas en växellåda med två växlar. Maximalt vrid anges till 425 newtonmeter. Batteripacket består av två till sex stycken litiumjonbatterier på totalt 100 till 300 kWh. Räckvidden på en laddning anges till 25 mil. Det ska gå att snabbladda på 1-2 timmar. En laddning över natten ska ta omkring tio timmar för det stora batteripacket. Tumnagel
74.9°
+
Bobby Green
0

Luften i Stockholm bättre än på mycket länge
Beror på renare bilar - eller vädret

Luften i Stockholm blir bara bättre och bättre. Anledningarna är två, att vi fått fler elbilar och laddhybrider på gatorna och vädret. Vilken av anledningarna som betytt mest är man dock inte riktigt på det klara med. I utredningen Luften i Stockholm 2017 sammanfattas läget så här... ”År 2017 uppmättes rekordlåga halter av NO2 (kvävedioxid) på flera av stadens mätstationer. Miljökvalitetsnormen klarades på alla stadens gatustationer förutom på Hornsgatan. För första gången sedan 2011 klarades EU:s miljökvalitetsnormer för NO2 över hela staden med marginal”. Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör, kommenterar det hela så här: – Vi har haft en kontinuerlig förbättring av luften och effekten förstärktes 2017 av gynnsamt väder. Att vi fick fler elbilar och laddbara bilar bidrog också. Vi talar om enorma förbättringar om vi går tillbaka till 1960-talet. Luften i dag är 100 gånger bättre. För bara 15 år sedan var Hornsgatan en av de värsta i Europa vad gäller föroreningar, men nu finns den inte ens med på listan över de 20 mest drabbade gatorna. Att luften blir bättre gör så klart att de så kallade miljözonerna direkt börjar diskuteras. Men Gunnar konstaterar att man behöver sätta zonerna utefter fakta och det blir inte klart innan valet. Det är också lite för tidigt att säga om de riktigt bra värdena 2017 beror på de renare bilarna eller vädret. Vi håller tummarna för att 2018 blir ett lika bra år! Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Vänsterpartiet vill förbjuda försäljning av fossilbilar
Redan 2025

För att nå klimatmålen vill Vänsterpartiet förbjuda nybilsförsäljningen av fossilbilar, det vill säga bilar som drivs av bensin och diesel. Och man vill göra det snart, redan 2025. – Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm som är klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Man vill alltså inte förbjuda alla fossilbilar utan "bara" nybilsförsäljningen. 2020 känns som det stora året då de flesta tillverkare kommer att ha rena elbilar i sina flottar, men att vi bara fem år senare helt ska välja el eller gas måste alla börja leverera. Personligen så tror jag inte att biltillverkarna bryr sig om de säljer el- eller fossilbilar, men frågan är om de ens har möjlighet att ställa om så snabbt. Vänsterpartiet vill att miljözonerna i städerna ska vara på plats 2020, även om det betyder att de dieselbilar som för några år sedan var miljöklassade då kanske inte längre får köra i städerna. – Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm. Man vill också förändra städerna så att gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. – I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm. Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen. Man tror också på att självkörande bilar kan vara ett komplement till kollektivtrafiken. – Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm. Tumnagel
16.0°
+
Roger Åberg
0

Regeringen säger ja till miljözoner för personbilar
Skärpta krav redan från 2020

2016 presenterade Transportstyrelsen ett förslag om miljözoner som skulle göra luften lite trevligare i städer. Tanken var att detta skulle införas in sin helhet år 2020 men Regeringen skjuter fram det hela till 2022 istället. Från det året får kommuner alltså rätt att förbjuda äldre dieselbilar att komma in i stadskärnan. Ett par bestämmelser börjar dock att gälla 2020. Enligt SVT handlar det om tre stycken olika miljözoner - 1, 2 och 3. I zon 1 kan kommuner förbjuda vissa tunga fordon, exempelvis lastbilar och bussar. I zon 2 tillåts från början dieselbilar som är tillverkade 2006 är senare. Men här kan alla bilar som går på diesel och som inte uppfyller Euro 6 portas. Från den 1 januari 2020 får varken bensin- eller dieselbilar vistas här om de inte uppfyller reningskraven för Euro 5. Har du en bil äldre än 2009 kommer du då inte in här. Den 1 juli 2022 skärps kraven till att bilen måste klara Euro 6. I zon 3 får endast elfordon, bränslecellsbilar och miljövänliga gasbilar som klarar Euro 6 befinna sig. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0
2017

Klartecken för miljözoner för lätta fordon
Regeringen ger grönt ljus

Regeringen har gett godkänt för Sveriges kommuner att införa nya miljözoner för lätta fordon. Det innebär att både bensin- och dieseldrivna bilar kan förbjudas i vissa zoner. I dagsläget finns det redan såna här typer av zoner för lastbilar och bussar, men det kan nu alltså utökas för att förbättra luften i städerna. Exakt hur reglerna kring hur miljözoner utformas ska presenteras snart. Transportstyrelsens förslag är att de ska delas upp i två klasser - Miljözon klass 2 och Miljözon klass 3. Klass 2 gäller för personbil, lätt lastbil och lätt buss och här krävs det att dieseldrivna fordon uppfyller kraven för Euro 6. De fordon som går på bensin, etanol eller gas måste uppfylla kraven för Euro 5. Klass 3 gäller för personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här måste de fordon som drivs med el eller vätgas eller som är av typen elhybrid uppfylla kraven för Euro 6. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Trafikborgarråd vill ha dieselförbud även i Stockholm
Trots att man inte har samma problem

I går så började förbudet mot dieselbilar gälla i Oslo, som har stora problem med sin luft. Anledningen är att Oslo geografiskt ligger på ett sånt sätt att föroreningar stannar kvar, speciellt vintertid. Nu vill trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) göra samma sak även i Stockholm, fast inte i hela staden. – Vi har tack o lov inte de enorma problem som Oslo har med luften. Det beror på att topografin ser annorlunda ut. Här i Stockholm vädras utsläppen från bilarna lättare ut. Men vi har problem vid våra innerstadsgator – som tex Hornsgatan. Där är det oroväckande höga värden, säger Daniel Helldén. Stockholm får dock inte göra det Oslo gjort eftersom en kommun helt enkelt inte får ta den typen av beslut. Ett nytt lagförslag från regeringen ska dock vara på gång för införandet av så kallade kommunala miljözoner, för att kommuner ska ta den här typen av beslut. Stockholm kan alltså inte införa ett förbud mot dieselbilar som det ser ut i dag men viljan verkar helt klart finnas där. Tumnagel
28.4°
+
Roger Åberg
0
2016

Veteranbilar ingår inte i förslaget om de utökade miljözonerna
Bilar äldre än 30 år undantas från reglerna

Man skulle kunna tro att gamla veteranbilar skulle bli bannlysta i städerna efter Transportstyrelsens förslag om utökade miljözoner som vi skrev om häromdagen. Men nu visar det sig att så inte är fallet. Bilar som är 30 år eller äldre undantas nämligen från reglerna och kan fritt köra omkring även i fortsättningen om nu förslaget klubbas igenom. I alla fall om man befinner sig i miljözon klass 2, i miljözon klass 3 tillåts endast el- och vätgasbilar. Till syvende och sist är det dock ändå upp till varje kommun om man ska göra undantag i zonerna. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Slutet för gammelbilar i städerna?
Transportstyrelsen vill utöka miljözonerna

I dag finns det så kallade miljözoner på vissa platser i storstäderna vilket innebär att tung trafik som inte uppfyller särskilda utsläppskrav inte får köra överallt, detta för att luften i städerna ska bli renare. Nu kommer Transportstyrelsen med ett nytt förslag om att utöka dessa bestämmelser så att de även gäller personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Det skulle kunna innebära slutet för gammelbilar att kunna prutta omkring i städerna, då de helt enkelt inte uppfyller kraven. Man föreslår att det ska införas två nya miljözoner - klass 2 och klass 3. Den första omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss och kör man något av dessa fordon måste de om de går på diesel uppfylla kraven för Euro 6. Går de på bensin, etanol eller gas måste de uppfylla kraven för Euro 5. Miljöklass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här måste de lätta fordonen och tunga gå på el eller vätgas, eller elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Utredning som Transportstyrelsen har gjort är nu lämnad till näringsdepartementet. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0