30 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Live Följ när James Webb-teleskopet vecklar ut sin spegel Nya superteleskopet ska passera en kritisk milstolpe Idag är det dags för James Webb-teleskopet att slutföra utvecklingen av sin primära spegel, något som sker samtidigt som teleskopet fortsätter mot sin slutdestination efter att ha lämna jorden 25 december förra året. NASA kommer att sända live från händelsen och skriver om denna: "Watch James Webb Space Telescope experts give real-time updates on the final step in the observatory’s deployment: the unfolding of the second of Webb’s two primary mirror wings. Engineers in mission control will send commands to deploy the wing and latch it into place, a process that takes several hours. The deployment will complete the mirrorx27s golden honeycomb-like structure, and will mark the end of an unprecedented 14-day unfolding process." James Webb-teleskopets resa till Lagrange-punkten L2 och sin omloppsbana runt solen förväntas ta 29 dagar. När teleskopet väl är på plats ska det kylas ner och kalibrera sina instrument i ytterligare cirka sex månader. Därefter kan teleskopet förhoppningsvis tas i drift och börja leverera nya fantastiska bilder av vårt universum. Ni kan följa dagens live-sändning från NASA med start 15:30 här ovanför. Tumnagel
47.4°
0
2021
Sista utvecklingstesterna för BMW i7 "World's only purely electrically powered luxury sedan" För ett tag sedan skrev vi att BMW:s kommande eldrivna version av 7-serien i7 var ute och testade sig själv i kylan, bland annat i Arjeplog. Nu har den även genomgått det motsatta - den extrema hettan som finns på vissa platser i världen. Även extrema vägar är med i dessa tester för att utvärdera och finjustera komforten. Detta är de sista utvecklingstesterna innan bilen görs redo för lansering, något som kommer att ske någon gång under nästa år. Rykten säger att i7 får ett batteripack på 120 kWh och räckvidd på upp till 70 mil. Tumnagel
43.7°
0
Det här är Koenigsegg David Avancerad växelriktare som sitter i Gemera Nej David är alltså inte namnet på en ny megabil från Koenigsegg utan det handlar om en växelriktare som vi hittar i Gemera. Den är som bilderna visar väldigt kompakt men packar ändå hela 750 kW i sig. Namnet kommer från berättelsen om David och Goliat. Två stycken av dessa sitter i Gemera och de i sin tur omvandlar likström till växelström (sammanlagt 1,5 megawatt) som sedan går till de två elmotorerna. Växelriktaren tar upp en volym på tio liter och väger 15 kilo. De flesta elbilar som finns idag har tre stycken faser, David har sex. Mjukvaran till David utvecklar Koenigsegg själva och den ska man kunna uppdatera OTA (Over The Air). Koenigsegg kommer att erbjuda andra företag att köpa både elmotorerna och växelriktaren som de har tagit fram. Tumnagel
59.5°
0
Nya Opel Astra visas som kombi Kommer som laddhybrid, men inte som elbil I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet Går att boka från december I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
0
Klart: Qualcomm köper Veoneer Det svenska bilsäkerhetsbolaget får ny ägare I början av augusti skrev vi att den amerikanska it-jätten Qualcomm ville köpa det svenska företaget Veoneer. Nu är affären klar och prislappen landade på motsvarande 39 miljarder kronor. Veoneer är en avknoppning från bilsäkerhetsföretaget Autoliv som bildades 2018 för att fokusera på den aktiva säkerheten inom bilindustrin medan Autoliv fortsatt arbetar med den passiva säkerheten. I april förra året stod det klart att Volvo och Veoneer delade upp det gemensamma bolaget Zeunity som utvecklade lösningar för självkörande bilar, och Veoneer valde då att ta han om den delen som utvecklar ADAS-system (Avancerade förarassistanssystem). Tumnagel
38.7°
0
Liten Aston Martin DB5 i No Time To Die-version Blir din för 123.000 dollar The Little Car Company presenterar nu en Aston Martin DB5 Junior i No Time To Die-version. Det här är alltså en bil för barn men detaljerna, kvaliteten och bygget överlag osar vuxendagis. Så även prislappen som ligger på 123.000 dollar. Men då får man också miniguns i strålkastarna, möjligheten att skicka ut en rökridå och mest street cred i hela lekparken. Som tur är får även en vuxen plats i den och eftersom den lilla eldrivna kärran toppar 72 km/h skulle man ju kunna ta den ner till korvkiosken med kromad armbåge. Tumnagel
41.3°
0
Lotus Emira blir din för 75.995 pund Går att få med sex eller fyra cylindrar I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
0
Det här är nya Subaru WRX "The rally legend for the next generation" Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
0
EU: Apple missbrukar sin dominerade ställning Anser att App Store är ett slags monopol EU meddelade idag att man anser att Apple missbrukar sin ställning på marknaden för appar för streamad musik, något man gör efter att Spotify anmälde Apple till EU:s konkurrensmyndighet för lite över två år sedan. Margrethe Vestager, chefen för EU:s konkurrensmyndighet, sa på en presskonferens idag: "Our preliminary finding is that Apple exercises considerable market power in the distribution of music streaming apps to owners of Apple devices. On that market, Apple has a monopoly. (Apple) not only controls the only access to apps on Apple devices, it also offers a music streaming service, Apple Music, that competes with other apps available in the Apple App Store, such as Spotify or Deezer." Anledningen till att Spotify anmälde Apple 2019 är för att Apple tar 30 procent på alla inköp som görs inuti iOS-appar. Det gör att de som registrerar sig för Spotify Premium via en iPhone får betala 13 euro i månaden istället för de 10 euro som det vanligtvis kostar. Då Apple säljer sin egen tjänst Apple Music för 10 euro i månaden anser Spotify att detta snedvrider konkurrensen och ger Apple en fördel på musikstreaming-marknaden. Apple håller inte med EU och sa i ett uttalande: "Spotify has become the largest music subscription service in the world, and we’re proud of the role we played in that. Once again, they want all the benefits of the App Store but don’t think they should have to pay anything for that." Spotify välkomnade EU:s uttalande och deras chefsjurist Horacio Gutierrez sa i ett uttalande: "The European Commission’s Statement of Objections is a critical step toward holding Apple accountable for its anticompetitive behavior, ensuring meaningful choice for all consumers and a level playing field for app developers." EU kommer efter dagens meddelande inleda en juridisk process mot Apple men hur tidsramarna för den ser ut finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
45.6°
0
Nästa sida