10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Citroën lyfter C5 Aircross Får nya strålkastare och nytt infotainmentsystem Det har blivit dags för Citroën att rulla ut en ansiktslyftning av modellen C5 Aircross. Det man ser direkt är den nya fronten som fått andra strålkastare, trendriktiga LED-lister i grillen, ny sportigare stötfångare och större luftintag. Annat som sticker ut är svarta backspeglar och nya 18-tumsfälgar. Baken har också fått nya lampor. Insidan hämtar mycket inspiration från modellen C5 X och här hittar vi även ett nytt infotainmentsystem med en fristående skärm på tio tum. Vidare har luftutsläppen i mitten blivit mer slimmade och mittkonsolen har städats upp lite grann. Bilen får även nya stolar med mer stoppning och massagefunktion. Precis som tidigare kan man få C5 Aircross med diesel, bensin eller som laddhybrid. Kommer till återförsäljare i sommar men några prisuppgifter har vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.5°
0
2021
Nio presenterar ET5 En eldriven sedan som tar sig 100 mil på en laddning Då har nu Nio som utlovat presenterat en ny modell och den vi ser här kallar man för ET5. Det är en något mindre sedan än ET7 men trots sin storlek bjuder den på stora prestanda. Eller vad sägs om upp till 100 mils räckvidd på en laddning? Borde räcka för de flesta. ET5 mäter 4,79 meter i längd, 1,96 i bredd och är 1,49 meter hög. Hjulbasen mäter 2,88 meter. Under skalet sitter en motor som ger 204 hästar på framaxeln och en på bakaxeln som ger 286 hästar. Den sammanlagda effekten i den fyrhjulsdrivna bilen anges till 490 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och från denna hastighet till stillastående igen ska kräva 33,9 meter. Sen kommer vi då till räckvidden. Med Standard Range Battery som är på 75 kWh ska ET5 enligt CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle) kunna ta sig över 55 mil på en laddning. Med Long Range Battery som är på 100 kWh ska sträckan istället ökas till över 70 mil och beställer man bilen med Ultralong Range Battery på 150 kWh ska alltså räckvidden vara över 100 mil. På insidan hittar vi en skärm på 10,2 tum som fungerar som instrumentpanel framför ratten och en större skärm för infotainmentsystem och annat på mittkonsolen. Vidare finns ett Dolby Atmos 7.1.4-system, stämningsljus med 256 stycken färger och klädsel av återvunnet material. ET5 kommer att börja säljas i Kina i september nästa år. Nios modeller kommer till Sverige nästa år och framöver kommer säkert denna bil rulla även här. I Kina börjar priserna på motsvarande 465.000 kronor. Tumnagel
36.7°
0
Det här är Arrivals första personbil Designad för bildelning Vi har skrivit om företaget Arrival ett gäng gånger tidigare och då har det handlat om deras eldrivna transportbilar och bussar. Nu visar de även upp en liten personbil som än så länge går under namnet The Arrival Car. Den här har man speciellt tagit fram för tjänster som exempelvis Uber, men man vill inte kalla detta för en taxibil utan något man använder för bildelning. Bilen är också framtagen tillsammans med Uber och man räknar med att de första modellerna ska rulla av tillverkningsbandet tredje kvartalet 2023. Just nu är det man visar upp bara en prototyp och den är ungefär lika stor som en Volkswagen Golf. Designen är ganska sparsmakad och interiören enkel men funktionell. Den är ganska hög och rymlig på insidan och ska vara lätt att kliva i och ur. Instrumentpanelen består av en stor skärm på mittkonsolen och från den styr man allt. Att bara ha en skärm i mitten gör det också enklare att anpassa bilen för vänster- och högerstyrning. Vad den kommer att få för effekt, batteristorlek, räckvidd och pris återstår att se. Tumnagel
37.6°
0
Eldrivna Renault Megane blir din för 403.900 kronor Går att privatleasa för 2790 kronor i månaden Nu är de svenska priserna klara för den helt eldrivna versionen av Renault Megane som har tilläggsnamnet E-Tech. Den börjar på 403.900 kronor och du kan privatleasa den från 2790 kronor i månaden. Beställning kan man lägga från första kvartalet nästa år och de första leveranserna ska äga rum under våren. Två stycken versioner kommer att erbjudas. En med batteripack på 40 kWh, elmotor på 130 hästar och räckvidd på 30 mil. Denna kan laddas med 22 eller 85 kW. Den andra har istället batteripack på 60 kWh, elmotor på 220 hästar och en räckvidd på 45 mil. Kan laddas med 22 eller upp till 130 kW. Denna version börjar istället på 453.900 kronor. Privatleasingen från 2790 kronor gäller Equilibre-versionen med 40 kWh-batteri, men man måste då även lägga en deposition på 24.000 kronor. Annars kostar den 3490 kronor i månaden. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
0
Titta! En ny specialversion av Bugatti Chiron Inspirerad av racerföraren Louis Chiron Bugatti gillar specialversioner av sina modeller så här kommer en till av Chiron. Den här kallar man för Pur Sport Grand Prix och den kommer från den nya specialavdelningen Bugatti Sur Mesure. Detta är för de som kunder som vill ha något ännu exklusivare och är framtaget för att "meet growing customer demand for ultra-customized design, materials, and finishes". Den här GP-versionen är alltså den första och den hämtar inspiration från racerföraren Louis Chiron. Bilen får därför de handmålade siffrorna 32 på sidorna som en hyllning till den Type 51-racerbil som Louis Chiron och Achille Varzi körde till seger under French Grand Prix 1931. Bilens färg är också inspirerad av racerbilar från 20- och 30-talet. Insidan är klädd i alcantara, har svarta anodiserade aluminiuminlägg, röda små inslag, Grand Prix-märken på mittkonsolen och EB-mönster på dörrpanelerna. Bugattis tillverkning av Chiron närmar sig slutet och det finns "bara" 40 stycken exemplar kvar om man skulle vara intresserad. Alla dessa är Chiron Pur Sport eller Chiron Super Sport som väntar på att du ska slanta upp och kanske låta just ditt exemplar genomgå en Sur Mesure-behandling. Tumnagel
36.6°
0
Det här är nya Kia Niro Kommer som hybrid, laddhybrid och elbil Idag öppnar bilmässan Seoul Mobility Show och där kommer bland annat Kia att visa upp helt nya Niro som vi nu får ta del av. Precis som tidigare erbjuds modellen som hybrid, laddhybrid och elbil. Nytt är ett helt annat utseende som ska rimma bättre med övriga modeller i programmet. Lanseringen kommer att ske någon gång under 2022 och närmare den lär vi få ta del av svenska priser. Nya Niro har ett så kallat Greenzone Drive Mode vilket innebär att när man kör med laddhybrid-versionen i städer med gröna zoner går drivningen automatiskt över till EV-läget baserat på navigeringssystemet och körhistorikdata. Man kan även skapa egna gröna zoner exempelvis för hemmet eller jobbet. Det gröna temat går vidare inuti bilen eftersom innertaket är tillverkat av återvunna tapeter, sätena är gjorda av biobaserad polyuretan (bioplast) och ett tyg gjort av eukalyptusblad och på dörrpanelerna använder man vattenbaserad (BTX-fri*) färg. Tumnagel
44.7°
0
Renault uppdaterar Alpine A110 Finns nu tre stycken versioner Alpine presenterar nu ett nytt modellprogram med tre versioner av modellen A110. Dessa får mer utrustning, vassare prestanda och ett helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning. Versionerna man har att välja mellan nu är A110, A110GT och A110S. A110 är insteget och den har turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar och fokus på körglädje. A110 GT har istället ett lite vassare chassi och 300 hästar, och ännu mer fokus på körgädje. A110 S blir vassast men även här är det 300 hästar som gäller. Sportigare bromsar, sportchassi, aktivt avgassystem och lättare sportstolar från Sabelt är lite av grejerna man får i S. Denna kan man även få med semi-slicks för bankörning, ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber och skalstolar förberedda för fyrpunktsbälte. Med aero-kitet toppar bilen 275 km/h. Orderböckerna öppnar idag för världen men 1 december för Sverige och priserna ser ut som följande: A110: 655.000 kronor A110 GT: 755.000 kronor A110S: 785.000 kronor Tumnagel
40.5°
0
Alpha visar eldrivna sedanen Saga Lika frän som sina syskon Allt började med att Alpha Motor Corporation visade upp den retrotuffa elbilen Ace för ett år sedan. Sedan var det dags för pickisen Wolf i våras. Nu presenteras företagets tredje modell Saga och det är en sedan. Precis som tidigare är det vi får se nu bara renderingar (även om en Wolf har visats fysiskt för Top Gear) men Saga ska enligt uppgift stå utställd på Los Angeles Auto Show. Bilen liknar Ace på många punkter men har dubbla strålkastare och dubbla baklampor istället. Den har fortfarande rejäla skärmbreddare, infällda dörrhandtag och på bakluckan en liten vinge. Bilen mäter 4,7 meter på längden, 1,91 på bredden och är 1,45 meter hög. Insidan har plats för fem stycken personer och här finns ett instrumentkluster som verkar samsa retrokänsla med digitala skärmar för mätarna, en treekrad sportratt, kramvänliga stolar och en stor infotainmentskärm på mittkonsolen. Saga ska väga in på 1,9 ton och man ska kunna få den med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Snabbast initialt blir versionen som klarar 0-100 km/h på runt sex sekunder och som toppar 200 km/h. Batteripacket ska vara på 85 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil. En ännu vassare version utvecklad i samarbete med Rotiform ska släppas senare. Alpha tar emot reservationer nu och priset kommer att börja på mellan 40.000 och 50.000 dollar. När lansering ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
44.3°
0
Nu är den äntligen här - Porsche 718 Cayman GT4 RS Råbarkad version med hela 500 hästar Porsche har slipat till modellen Cayman ytterligare och presenterar nu 718 Cayman GT4 RS. Detta är en riktigt hårig version anpassad för bankörning och det nya flaggskeppet i 718-familjen. 1415 kilo och boxersexan utan överladdning som ger 500 hästar och 450 newtonmeter i vrid hämtad från 911 GT3. Det i kombination med ännu bättre prestanda genom hela bilen gör att RS tar sig runt Nürburgrings Nordslinga hela 23 sekunder snabbare än Cayman GT4. Till motorn kan man endast få den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. För att få ned vikten är bilen försedd med framskärmar och främre huv i kolfiberarmerad plast, lättare bakruta och dörrpaneler, lättviktsmattor och mindre ljudisolering än vanligt. Bilen går att beställa nu och kostar från 1.480.000 kronor. De första leveranserna sker i juni nästa år. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
0
Audi uppdaterar A8 Flaggskeppet förfinas ytterligare Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
0
Nästa sida