m

Picasso PS-01 - ny superbil från Schweiz
Har 600 hästar och väger runt 900 kilo

Picasso Automotive är tydligen ett schweiziskt bilföretag och nu får vi se ett par usla bilder på deras kommande superbil PS-01. Den ska väga runt 900 kilo och ha 600 hästar ur en mittmonterad dubbelturbomatad V6:a som ska vara hämtad från någon befintlig italiensk bil. Till motorn sitter en växellåda från Sadey som i sin tur driver bakhjulen. Fjädringen till bilen ska komma från Öhlins och bromsarna från tyska Carbo Brake. När PS-01 ska presenteras officiellt och vad den då kan tänkas kosta är oklart, men enligt uppgift ska man redan ha fått in några beställningar på bilen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2020

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Teasers för ny hyperbil med över 1000 hästar
Denna kommer från Naran Automotive

Ny vecka och vi drar igång den med ytterligare en ny hyperbil från en okänd tillverkare. Teaserbilderna vi ser här är från Naran Automotive som har en hyperbil med 1050 hästar på gång. Motorn som är en V8:a på 5,0 liter med dubbla turbo är mittmonterad men bakom framaxeln och inte bakom sittbrunnen som på så många andra bilar i den här klassen. Drivningen ska ske på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på runt 2,2 sekunder, 0-160 på 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga på runt 370-400 km/h. Bilens kaross ska till största delen bestå av kolfiberpaneler och som vi kan se får den en ganska så aggressiv front och en rejäl diffusor och vinge baktill. Väghållningstester och toppfartstester ska man tydligen redan hålla på med på Nürburgring och Imola. Planen är att dra igång försäljningen i mitten på augusti. Endast 49 stycken bilar kommer att tillverkas men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Honda-museum visar upp NSX från 1990
Ser ut som att den rullade ut från fabriken igår

Honda Collection Hall visar här upp en Honda NSX från 1990 som de har. Bilen är som väntat i ett oerhört bra skick och det ser ut som att den rullade ut från fabriken igår. Det här är första generationen av NSX och den bjuder på en mittmonterad V6:a på 3,0 liter utan överladdning som ger runt 270 hästar. Till paketet kunde man få en fyrstegad automat eller manuell växellåda med fem eller sex steg som driver bakhjulen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Czinger hävdar att 21C är snabbare än Koenigsegg Regera
Från 0-400-0

Efter en del teasers presenterar nu det amerikanska företaget Czinger sin superhybrid 21C. Och man gör det med dunder och brak eftersom man hävdar att den här kärran är snabbare än Koenigsegg Regera från 0 till 400 km/h och tillbaka till 0 igen. Enligt Czinger klarar 21C denna strapats på bara 29 sekunder vilket skulle klå Regeran som gjorde det på 31,49 sekunder. Upp till bevis! Bilen ska göra 0-100 km/h på 1,9 sekunder och 0-300-0 km/h på bara 15 sekunder. Toppfarten ska ligga på galna 432 km/h. För att få till dessa siffror behöver man ju som ni säkert vet ganska så rejält med effekt och det har 21C. Under skalet sitter en mittmonterad flat-crank-V8:a på 2,88 liter med dubbla turbo-aggregat på sig. Till detta sitter det två stycken elmotorer på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 1250 hästar och varvstoppet ska ligga på 11.000 varv. Tjänstevikten ligger på 1250 kilo så vikt/effektförhållandet är alltså 1:1. Det finns även planer för en banversion som man kallar för 21C Lightweight Track och den bantar vikten till 1218 kilo istället. Många av delarna till 21C ska vara utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. Bilen är byggd och designad i Los Angeles och den kommer att ställas ut i Genève nästa månad. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0
2019

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin Valhalla ger sig ut på banan
Men skippa musiken...

Aston Martin visar nu upp den nya modellen Valhalla på film första gången och i det korta klippet får vi se den ge sig ut på racerbanan Silverstone tillsammans med en Valkyrie. Valhalla benämns fortfarande som ett "dynamiskt koncept" och det är alltså inte en färdig produktionsversion vi får se, men man kunde ju bjussat på lite motorljud istället för massa pampig musik kan man tycka. Valhalla har en mittmonterad turbomatad V6:a kopplad till ett hybrid-system. Effekten ryktas ligga på omkring 1.000 hästar vilket ska vara tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,5 sekunder och ge den en toppfart på över 350 km/h. Färskt bonusklipp nedan som visar lite av den kommande suven DBX, i en video som känns väldigt mycket James Bond. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Gammal Honda Civic med mittmonterad V6:a
Habegär

Forza har dragit igång en ny serie på YouTube som de kallar för Along For the Ride. I det här första avsnittet får vi bekanta oss med en minst sagt speciell Honda Civic. Den har en V6:a som man har placerat i mitten av bilen strax bakom framstolarna och den driver i sin tur bakhjulen. Inte helt oväntat är bygget kraftigt inspirerat av Renault 5 Turbo, men vad gör det när slutresultatet blir så här fränt? Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2018

Brabham brummar bana
BT62 kör på Portimao

Brabham har som vi tidigare har skrivit börjat tillverka bilar igen. Deras nya modell heter BT62 och den är enbart framtagen för bankörning. Här får vi se när den attackerar Portimao i Portugal. Ljudet ni hör kommer från en mittmonterad V8:a på 5,4 liter som levererar 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Vilken GTS ska man ha? Cayman eller Boxster?
Alla dessa val i livet

YouTube-kanalen The Straight Pipes försöker bena ut om det är en Cayman GTS eller Boxster GTS du ska ha. Vilken av bilarna lägger du din röst på? Oavsett vilken du väljer får du en sportbil med mittmonterad turbofyra på 2,5 liter och 365 hästar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo 8C och GTV kommer tillbaka
Femårsplanen är presenterad

Alfa Romeo har presenterat sin nya femårsplan och följer man den kommer det att hända mycket grejer. I planerna finns en ny GTV med inte mindre än 600 hästar och mildhybridteknik, en ny 8C med mittmonterad dubbelturbomotor på 700 hästar och två nya suvar - en under och en över dagens Stelvio. Om allt går som det ska lanseras bilarna 2022. I år är försäljningsprognosen 170.000 bilar, år 2022 så är den istället 400.000. FCA-chefen Timothy Kuniskis säger följande: "Alfa will deliver the sports car of each segment it enters. We know our future depends on staying true to our sports car roots; cars designed to represent the brand’s position and inspire the next generation of customers. The 8C is a true supercar with a mid-engined, carbonfibre monocoque chassis and electrified AWD system. It’s a car that will be born for the track here at Bolocco. We also want a sports car as attainable as it is aspirational, so we’re bringing back one of the most fabled names in Alfa history, the GTV. The Quadrofoglio model will deliver more than 600hp." Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Alpine Cars öppnar center i Stockholmsområdet
Snart dags för Sverigelansering

För lite mer än ett år sedan presenterade man officiellt nya Alpine A110. Nu är det snart dags för Sverigelansering och i samband med detta öppnar Alpine Cars ett exklusivt Alpine Centre tillsammans med Bilia Segeltorp som ligger i Stockholmsområdet. Centret ska ha invigning i höst men lanseringen av bilen sker redan denna månad. Den 20 maj kommer den nämligen att visas upp på Gärdesloppet på Djurgården i Stockholm. Diederik Mol som är VD för Renault Nordic AB säger följande: "Det är med glädje vi tillsammans med Bilia Segeltorp presenterar Nordens första Alpine Centre. Hos Bilia finns de rätta förutsättningarna, med rätt läga och engagemang, för att nå framgång när vi nu återlanserar ett anrikt sportbilsvarumärke som Alpine." Modellerna som kommer att finnas på Alpine Centre i Stockholm är A110 Pure och A110 Légende. Under skalet sitter en mittmonterad turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2017

Playboyen Lapo Elkann har designat en Pagani
Inspirerad av Fiat Turbina Concept

Lapo Elkann är barnbarn till Giovanni "Gianni" Agnelli som tidigare var vd för Fiat. Lapo är själv entreprenör och har en något stökig bakgrund med droger och festande. Han anses vara en riktig playboy och flanerar gärna omkring på röda mattor iförd kläder som sticker ut - kanske är det också anledningen till att han 2008 blev utnämnd till International Best Dressed av tidningen Vanity Fair. Han gillar bilar och har hela livet levt i bilvärlden. 2011 jobbade han tillsammans med Gucci för att ta fram en specialversion av Fiat 500 och han har varit den drivande kraften i Ferrari Tailor Made där kunderna får speca upp sina bilar precis som de vill ha dem. Nu har hans företag Garage Italia Customs tillsammans med Pagani tagit fram en specialversion av modellen Huayra och den kallas för Huayra Lampo. Inspirationen kommer från Fiat som 1954 skapade den häftiga konceptbilen Turbina. Den hade en mittmotor med tre stycken turbiner monterade på sig och en total effekt på 300 hästar. Lite designdetaljer från konceptet hittar vi alltså på den här Huayran som man har filat på under två års tid. Förutom lack och färgsättning är bilen original vilket innebär att den har en mittmonterad V12:a på 6,0 liter som ger 730 hästar. Proud and Happy?????????? #pagani #garageitaliacustoms #lapoelkann #horaciopagani #huayrapagani #customcar #drivetastefully #motioncouture #carporn #supercar Ett inlägg delat av " style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px;" target="_blank"> Garage Italia (@garageitaliacustoms) Dec 14, 2017 kl. 2:45 PST Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Doug testar Ferrarin med platt motor
Ferrari BB 512

Innan Ferrari släppte Testarossa skickade man ut modellen BB 512. Med den ville man konkurrera med Lamborghini Miura och nyutvecklade Countach. Den skiljde sig en del från tidigare modeller och även om den precis som Dino hade en mittmonterad tolvcylindrig maskin var motorn platt. Trots detta, och namnet där BB står för Berlinetta Boxer, är det ingen boxermotor det handlar om. Motorn gav 380 hästar och placerades över den fempetade manuella växellådan. Doug DeMuro har kört ett exemplar av den något speciella bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Bilen som ska sätta skräck i Bugatti Chiron
Hennessey presenterar Venom F5

Hennesseys vapen för att utmana Bugatti Chiron är nu presenterad. Bilen heter Venom F5 och under skalet finns det en mittmonterad V8:a på 7,4 liter med dubbla turbo som utvecklar 1 600 hästar. Den i sin tur skickar kraften via en sjustegad automatlåda med singelkoppling och paddlar bakom ratten till det bakre hjulparet som består av två feta Michelin PAX. En manuell växellåda ska också gå att få om man hellre vill ha det. Målet är 300 mph vilket i km/h är hela 482. Bilen har utvecklats under fyra års tid och den är helt och hållet byggd från grunden och inte baserad på Lotus-grejer som det tidigare har varit. Kolfiber har använts i mängder och allt utgår från en monocoque i just detta ädla material. Vikten anges till 1 360 kilo. Bilen ska göra 0-186 mph på under tio sekunder, 0-249 mph på under 20 sekunder och toppa 301 mph. Angående det senaste rekorden från Bugatti och Koenigsegg med att köra 0-400-0 km/h på kortast tid säger John Hennessey följande: "I think that’s a number that the guys from Bugatti and Koenigsegg came up with because they couldn’t beat our top speed number." 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 1,6 miljoner dollar. För att få köpa en bil måste du ansöka först, och sedan handplockas du ut om du är värdig. De första leveranserna ska ske 2019. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tata visar sin första sportbil
Det här är Racemo

För en månad sedan skrev vi om att biltillverkaren Tata hade en sportbil på gång under varumärket Tamo. Nu är bilen presenterade i Genève och den heter Racemo. Bilen är en tvåsitsig liten coupé utvecklad för både gata och bana och under skalet sitter en mittmonterad trecylindrig turbomatad snurra på 1,2 liter som ger 190 hästar och som har ett vrid på 210 newtonmeter. Den kopplas till en sexstegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Bilen har elservo, Bi-LED-strålkastare, tank som rymmer 40 liter och airbag för både föraren och passageraren. Racemo designades vid Tata Motors Design Studio i Turin, Italien och är byggd kring en MoFlex Multi-Material Sandwich-struktur. Det är en teknik som ger större frihet när det kommer till hur en kaross ska utformas, och det är faktiskt första gången detta används i bilindustrin för ett kommersiellt fordon. Endast 250 stycken exemplar kommer att byggas men det är oklart när de dyker upp och vad de då kommer att kosta. Det lär inte gå att knipa ett fysiskt exemplar till vårt land, men digitalt kan du ta del av bilen eftersom det ska gå att ladda hem den och köra i TV-spelet Forza Horizon 3. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Alpine är tillbaka - här är nya A110
Lätt, mittmonterad motor och bakhjulsdrift

För lite mer än ett år sedan fick vi se den i konceptform och nu är den här i produktionsutförande - nya Alpine A110. En hommage till klassikern från förr och samtidigt en helt ny sportbil som vill knuffa sig in på samma marknad som Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Motorn sitter i mitten och det är en turbomatad fyra på 1,8 liter som utvecklats av Renault-Nissan. Effekten anges till 252 hästar och vridet ligger på 320 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som sig bör i en sportbil på bakhjulen. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Det finns tre stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport och Track - inga konstigheter alltså. Både chassiet och karossen är i aluminium och tomvikten är nätta 1 080 kilo. Ingen vikt att tala om såklart, men trots detta 60 kilo mer än Alfa 4C. Tjänstevikten anges till 1 103 kilo. Viktfördelningen är 44 procent fram, 56 procent bak. Bilen mäter 4,17 meter på längden, 1,79 på bredden och 1,25 på höjden. Orderböckerna öppnar i mitten av året och de första leveranserna ska ske sent i år. Priset i Frankrike är motsvarande 558 000 kronor. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Avatar Roadster - ny sportbil från Storbritannien
Redo för racerbanan

Roadster är en ny liten sportbil från det brittiska märket Avatar. Den har plats för två, mittmonterad motor, en prislapp på strax under 40 000 pund och ett väldigt sug efter att skickas ut på banan. Under skalet sitter Fords turbomatade EcoBoost-snurra och man kan få den i två olika smaker - antingen 2,0 liter med 250 hästar eller 2,3 liter med 350 hästar. Oavsett vilket motor du väljer stannar bilens vikt på 695 kilo vilket inte alls är särskilt mycket. 0-100 km/h går för den förstnämnda på fyra sekunder blankt, den starkare behöver endast 3,6 sekunder för samma bedrift. För växlandet står antingen samma sexpetade manuella låda som sitter i senaste Ford Focus RS eller en sjustegad sekventiell låda från Quaife. Kraften skickas till bakhjulen. Karossen är i komposit, dämparna kommer från Nitron och hjulen från Rota. Vill man kan man få bilen med fullbur, inbyggd brandsläckare, bakvinge och skumfylld bränsletank. Det finns även en diffbroms att lägga till. Tak, värmare, AC och ett musiksystem som klarar både Apple CarPlay och Android Auto finns också. Produktionen kommer att dra igång nu i vår. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0
2016

Det här är Aston Martin och Red Bulls hyperbil
En ny spelare i ligan

Tidigare i år skrev vi om att Aston Martin och Red Bull hade en gemensam hyperbil på gång. Den kallades AM-RB 001 och planen var att leveranserna skulle dra igång först 2018. Då fick vi endast några linjer på hur bilen skulle se ut, i dag får vi ta del av hela härligheten. Men endast bildmässigt, tekniska specifikationer får vi tyvärr vänta på. Det vi får reda på för tillfället är att bilen drivs av en mittmonterad V12:a utan överladdning och den ska vara tillräckligt vass för att ge bilen ett vikt/effektförhållande på 1:1 - en hästkraft per kilo alltså. Den ska vara fullt fungerande och kapabel att framföras på vanliga vägar, och självklart vara mycket potent när man väl tar ut den på banan. En ren banracing-version finns också med i de framtida planerna. AM-RB 001 byggs kring en kolfiberkonstruktion och både växellådan och fjädringssystemet ska vara designat av Newey och utvecklat av Red Bull Advanced Technologies. Mellan 99 och 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och detta kommer att ske i Aston Martins fabrik i Gaydon. Av dessa kommer 25 stycken vara enbart för banan. Priset kommer att ligga omkring 2-3 miljoner pund. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Porsche har superbil mellan 911 och 918 på gång
960 som den väntas heta kommer 2019

Porsche har enligt uppgift en ny modell över 911 på gång. Den sägs heta 960 och blir en superbil som täcker gapet mellan dagens värsta 911 och 918. 960 väntas få en helt ny mittmonterad boxeråtta på 3,9 liter med kvadrupelturbo och dyka upp någon gång 2019. Allt är fortfarande lösa rykten och det som fått dessa att flyga omkring är att Porsche utan något väsen varumärkesskyddat namnet 960. Själva säger de att det är för att täcka upp namn som de saknar i paletten, men man kan ju alltid hoppas att det mynnar ut i en ny modell också. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Opel GT Concept är sportbilen för framtiden
Har mittmonterad frontmotor och bakhjulsdrift

Precis som utlovat presenterar Opel nu den nya konceptbilen GT Concept. Den är en hyllning till originalet från förr men även till Monza Concept som visades 2013. Opel beskriver det nya konceptet som en sportbil för framtiden och den bjuder bland annat på mittmonterad frontmotor, sekventiell sexväxlad växellåda och bakhjulsdrift. Mark Adams som är Vice President för Design Europa säger följande: "Vi skapade GT Concept för att fånga den djärva, känslomässiga andan hos Opels varumärke. Bilen är dramatisk, skulptural och full av innovationer, precis som vår tradition är, har varit och ska fortsätta att vara. 1965 utvecklade Opel sin berömda Experimental GT, en modern bil med rena skulpturala former, som med tiden blivit en ikon. Att göra om det konststycket, att återskapa en ikon, är inte lätt. Men lika avantgarde som Experimental GT var på sin tid är GT Concept i dag – sparsmakad och minimalistisk men samtidigt djärv och kompromisslös. Den här bilen illustrerar tydligt den ständiga utvecklingen av vår designfilosofi – skulpturalt artisteri möter tysk precision." Under den långa huven sitter en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1.0 liter. Den baseras på samma snurra som sitter i dagens Adam, Corsa och Astra. Effekten anges till 145 hästar med ett vrid på 205 Nm. Bilen väger under ett ton och 0-100 km/h ska gå på under åtta sekunder, toppfarten anges till 215 km/h. Konceptet sticker bland annat ut tack vare de stora dörrarna som ser ut att vara ett med karossen. Dessa är eldrivna och öppnas med pekplattor som sitter i taket. När man kliver i går även dörrarna delvis in i hjulhusen vilket gör att öppningsvinkeln blir stor även när det är trångt. Backspeglarna är ersatta av kameror. Världspremiär blir det på bilsalongen i Genève i mars. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2015

Alfa Romeo 4C Spider lanseras i Sverige
Blir din för 694 990 kronor

I början på året presenterade Alfa Romeo cabversionen av modellen 4C - Spider. Nu är det dags för lansering i Sverige och med det också ett svenskt pris - 694 990 kronor. För pengarna får du en liten sportbil för två med mittmonterad turbofyra på 1.75 liter som ger 240 hästar och som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska med hjälp av en dubbelkopplingslåda avklaras på 4.5 sekunder och toppfarten anges till 257 km/h. Du får även en liten tygsufflett som du kan montera av när solen tittar fram och vad jag gissar massvis med körglädje. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Mean Metal Motors visar planer på Indiens första superbil
Får hybridteknik

En start-up som kallar sig för sig för Mean Metal Motors presenterar nu sina planer på att lansera Indiens första superbil. Bilen som kallas för M-Zero får hybridteknik och om den blir verklighet ska den tydligen byggas i Skandinavien. Under skalet ska det sitta en mittmonterad V8:a på 4.0 liter med dubbla turbo hämtad från Mercedes AMG-division. Denna ska ge över 500 hästar och ha ett vrid på 700 Nm. Vill man ha fler cylindrar ska man istället för V8:an kunna få en V10:a på 4.8 liter. Oavsett val kopplas dessa till en elmotor på 187 kW. Målet är att bilen ska göra 0-100 km/h på under tre sekunder och ha en toppfart på över 320 km/h. Även om själva idén kommer från Indien ska de som har hand om både karossen och bilens utseende sitta i Italien och Portugal. Ett gäng i Storbritannien sitter även och gör simulerade tester i datorn. Och som sagt, om den börjar tillverkas ska detta ske i något land i Skandinavien. Nu är planen att försöka dra in pengar från både investerare och allmänheten för att göra verklighet av detta projekt. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0

Subaru visar mer produktionsklar version av BRZ STI
Ett steg närmare verklighet

Redan 2011 visade Subaru upp ett STI-koncept av modellen BRZ men sedan dess har det varit relativt tyst kring den prestandafokuserade versionen. Tills nu, då det visar sig att en mer produktionsklar version kommer att visas upp New York Auto Show nu i påskhelgen. Bilen vi får se nu har fått sig en mindre facelift både fram och bak och ett mer aggressivt kjolpaket samt en fet vinge på bakluckan. Vidare har den en präktig diffusor med dubbla mittmonterade avgaspipor, slimmade dörrhandtag och backspeglar som troligtvis aldrig kommer få hänga med hela vägen till produktion. Insidan bjuder på skålade skalstolar, kolfiberdetaljer och en ny sportigare ratt med inbyggd växlingsindikator och prestandavred. Under huven sitter samma motor som i racerbilen BRZ GT300 vilket innebär en turboladdad 2-liters boxerfyra som lämnar 300 hästar och som driver bakhjulen. För att matcha effekten har Subaru uppdaterat både chassi och fjädring. Tyvärr säger man att det inte finns några planer på en produktionsversion men det vill i alla fall inte jag tro på. Man kan inte visa flera koncept som ser hyfsat färdiga ut för gatan och sedan lägga ner, speciellt inte när det verkar vara ett riktigt sug efter en vassare BRZ. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Två bilder på nya Smart Brabus
Lite poppigare

Brabus delar nu med sig av två bilder på deras specialkittade version av nya Smart. Det man har gjort är att förse bilen med lite poppigare lack, en liten diffusor med mittmonterade avgasrör, sidokjolar, större fälgar och antagligen även en lite tuffare front. På instegslisten står det Brabus klart och tydligt och man har även klätt om stolarna i samma färg som utsidan. Man har även trissat upp effekten lite men med hur mycket framgår inte. Premiär blir det i Genève. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2014

Tightare, skarpare och mer fokuserad
Vi har kört Porsche Cayman GTS

I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
Nästa sida