38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Eternals kommer till Disney+ den 12 januari
Dryga två månader efter biopremiären

Det var många som skippade att se superhjältefilmen Eternals i biograferna för att istället vänta tills den dök upp på Disney+. Nu har den premiären fått ett datum och datumet som gäller är den 12 januari vilket ungefär är två månader efter filmen hade biopremiär. Så om du ser fram emot den här filmen men inte vill gå på bio för att se den då kan man ju boka in en filmkväll den 12 januari istället. Tumnagel
41.4°
0

Chris Harris pratar om årets bästa bilar
Mycket sportbilar

Chris Harris kör väldigt mycket bilar och här sammanfattar han årets bästa bilar. Det är så klart mycket sportbilar men man pratar även om årets bästa elbilar (Tesla vinner tack vare laddnätverket) och man pratar även om årets sämsta bilar. Tumnagel
37.9°
0

Volvo Bussar presenterar elchassit Volvo BZL Electric
En plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik

Volvo BZL Electric är en ny elplattform som Volvo Bussar tagit fram. Med den här vill man skapa en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över. Anna Westerberg som är vd för Volvo Bussar säger följande: "Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet. Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet." Drivlinan i Volvo BZL är utvecklad av Volvo och den är på 270 hästar. Motorn kopplas till en tvåstegs automatisk växellåda. Behöver man mer effekt kan man använda två stycken elmotorer. Batteripacket ska gå att snabbladda via OppCharge (300 kW) och med CCS-laddning (150 kW) i depå. Tumnagel
43.7°
0

Intressant om Apples chipstrategi
De är smarta i Cupertino

Apple M1-chip är en imponerande rackare. Dels så levererar den väldigt bra prestanda men framförallt slukar den inte en massa energi. Det gör att man slipper fläktar som låter och har grym batteritid. Häromkvällen satt jag och använde datorn till och från och efter fem timmar hade jag 77 procent batteri kvar. Drömskt nästan. Precis som med allting annat så blir chip billigare ju fler man tillverkar. Med chip handlar det också om att använda alla man tillverkar, vilket är klurigt då många chip inte blir perfekta utan då behöver slängas. Det löser Apple i dag genom att man säljer maskiner med M1-chipet och sju GPU-kärnor. Detta är exakt samma chip som ett M1-chip med åtta GPU-kärnor, men där en helt enkelt inte fungerar. Istället för att slänga det så säljer man det billigare. För sina A-chip, alltså de som sitter i iPhones, iPads och annat, så har man strategin att den senaste modellen använder det senaste och dyraste chipet. Men man fortsätter att använda det chipet år två, tre, fyra och fem när det har blivit riktigt billigt att tillverka. Samma strategi kommer man möjligen att använda för M1 där man kanske fortsätter sälja en Mac mini med M1 när M2 har lanserats. Och så kommer vi till den fetare versionen av Apples chip som troligen kommer att heta M1X. Detta kommer man också att kunna masstillverka eftersom samma chip kommer att användas om och om igen. Använder man det fyra gånger så kan man leverera ett chip med 40 kärnor. Men man kommer även att använda chip som inte har alla kärnor fungerande för de billigaste maskinerna, så räkna med att den enklaste MacBook Pro 14 kommer att ha 12 kärnor, sedan en version med 16 och så vidare. Tricket är att Apple bara behöver utveckla och producera tre nya chip per år och ändå ha en hel radda med olika chip att erbjuda sina kunder. Tumnagel
42.8°
0

Nytt teknikdemo för Unreal Engine 5
Fina grejer

Epic Games höll i dag en ny teknisk presentation för spelmotorn Unreal Engine 5. Under denna presentation visade man bland annat upp ett nytt teknikdemo med en jätte som de beskrev var av filmkvalitet. Demot som visades går också att ladda ner som ett sample-projekt och du kan hitta det samt en early access-version av UE5 via länken nedan. Annars var det mest en massa tekniskt snack som säkert är mycket intressant om man är inne i Unreal Engine-svängen. Du kan se presentationen i sin helhet i klippet ovan och vill man höra vad Digital Foundry tyckte om allt detta så kan du kolla in det nedan. Tumnagel
49.0°
0
2020

The Old Guard ute nu på Netflix
Lite fantasyaction med Charlize Theron

Idag är det fredag och det betyder att man måste enligt svensk lag unna sig tacos och filmkväll. Och då är det ju kalas att nya fantasyactionrullen The Old Guard, som baseras på den grafiska romanen med samma namn, har premiär på Netflix. I filmen får vi möta en grupp odödliga legosoldater vars hemliga existens riskerar att rubbas i samband med ett nytt uppdrag. Länk till The Old Guard på Netflix har ni här nere till vänster. Tumnagel
44.9°
0

Samsung tar patent på kameramodul med sex linser
Observera mellanslaget mellan sex och linser

En patentansökan från Samsung antyder att de har en ny kameramodul på gång för telefoner som använder sig av hela sex kameralinser. Inte nog med det, varje lins kommer också kunna tiltas i olika riktningar. Det skulle till exempel kunna användas till att ta större panoramabilder. Utöver det så antyder patenten att kameramodulen också kan flyttas in och ut ur telefonen vilket kanske kan förbättra zoomkvalitén. Om eller när vi får se detta i en Samsung-telefon är oklart men det spekuleras kring att det är något som kommer finnas i Galaxy S30 som förväntas att släppas under nästa år. Tumnagel
39.9°
0

Det här är uppdaterade Hyundai Santa Fe
Mer än bara en facelift

Hyundai presenterar nu en facelift av modellen Santa Fe och det handlar faktiskt om mer än bara nya lackalternativ och DRL-ljus i stötfångaren. Förutom uppdaterade strålkastare och baklampor baseras bilen på en ny plattform som ska vara säkrare, ge bättre köregenskapar och som möjliggör laddhybrid-teknik. Även insidan har gjorts om och här hittar vi en ny 10,25 tum stor infotainmentskärm tillsammans med ett digitalt instrumentkluster som visas på en 12,3 tum stor skärm. Hela mittkonsolen har även arbetats om och nu hittar man knappar istället för spak gällande växellådans lägen. Tyvärr får vi ingen mer information än så här för tillfället. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år. Specifikationer kring motorer, pris och liknande ska släppas senare i år. Tumnagel
34.2°
0

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
0

Kolla in Öknens vita sol
Filmen som astronauter måste titta på innan de åker till rymden

Känner du för att kolla på en 50 år gammal rysk film så kommer här klassikern Öknens vita sol (Beloe solntse pustyni) som kanske kan passa fint så här på skärtorsdags-kvällen. Det handlar om en äventyrskomedi som utspelar sig i slutet av det ryska inbördeskriget. Utanför Ryssland är filmen antagligen mindre känd för sin handling och mer känd för att den är obligatorisk att titta på för alla kosmonauter och astronauter som ska bege sig till rymden. Exakt varför Ryssland har gjort det obligatoriskt att kolla på filmen kvällen innan avfärd till rymden är oklart men man tror att det handlar om vidskepelse. Ars Technica skriver: "No one is quite sure why this Soviet-era film, which came out in 1970, is always watched (yes, itx27s mandatory). But it likely dates to Soyuz 12, in 1973, when cosmonauts Vasily Lazarev and Oleg Makarov watched the movie before their mission. This return-to-flight mission followed the disastrous Soyuz 11 flight two years earlier, when the spacecraft depressurized as the crew prepared to reenter Earthx27s atmosphere, killing all three men. Soyuz 12 proved a success, and the movie came to be seen as a good luck charm. Since then, over the course of five decades, the Soyuz has never lost a crew." Jag hade själv aldrig hört talas om Öknens vita sol men tydligen ska den ha varit populär både i Sovjetunionen när den släpptes 1970 så väl som i Ryssland idag. Tumnagel
39.0°
0
Nästa sida