m

Detaljer har börjat dyka upp om potentiell PS5 Pro
Med dubbla GPU:er

PS5 släpptes för några veckor sedan, men det verkar redan vara dags att prata om Pro-versionen av konsolen. Techmagasinet T3 ar uppmärksammat att Sony lämnat in patent för en enhet som beskrivs som en "scalable game console" som ska användas som hemmakonsol och för molnspelande som utrustats med dubbla GPU:er. Bland annat står detta i dokumenten: In a multi-GPU simulation environment, frame buffer management may be implemented by multiple GPUs rendering respective frames of video, or by rendering respective portions of each frame of video. One of the GPUs controls HDMI frame output by virtue of receiving frame information from the other GPU(s) and reading out complete frames through a physically connected HDMI output port. Or, the outputs of the GPUs can be multiplexed together. I vanlig ordning är det värt att nämna att patent som dessa inte direkt pekar på vad som är på ingång, men kan ge en fingervisning om hur framtiden kommer se ut. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Google Stadia och GeForce Now kommer till iOS
Kommer köras som webb-appar via Safari

Igår meddelade både Google och Nvidia att deras cloudgaming-tjänster Stadia respektive GeForce Now snart kommer att gå att köra på Apples mobila operativsystem iOS. Apple är som bekant rätt så restriktiva med vad som går att köra via iOS vilket har satt pinnar i hjulet både för Stadia och GeForce Now såväl som Microsofts xCloud-tjänst på iOS. Google uppger nu att Stadia kommer att bli spelbart via en så kallad progressive web app (PWA) som körs via Safari, något som man håller på och testar nu. Exakt när lösningen släpps publikt är inget Google uppger i dagsläget. Nvidia har valt att komma runt Apples restriktioner på samma sätt som Google och deras lösning går redan nu att testa i en betaversion om man går till play.geforcenow.com med webbläsaren Safari på iPhone eller iPad. Nvidia uppger även att man inom kort kommer att erbjuda sina GeForce Now-spelare möjlighet att spela Fortnite via Safari på iPhone och iPad, spelet som Apple blockerade på sina plattformar efter det att spelets utvecklare Epic och Apple började tjafsa tidigare i år. Microsoft har tidigare sagt att xCloud kommer till iOS via en webb-app till Safari någon gång under nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dead Cells ute nu till Android
Kvalitetsspel!

Mobilspelande blir allt bättre och bättre. Molnspelande gör att stora AAA-titlar går att lira på telefonerna och riktigt trevliga kvalitetsspel portas till mobila plattformar mer regelbundet. Dead Cells släpptes till iOS i höstas, men nu är det äntligen dags för Android-användare att lägga vantarna på spelet. För er som inte testat Dead Cells tidigare är spelet ett roguevania-spel där du får kontrollera en karaktär som ständigt återupplivas för att försöka ta sig längre i ett fort som delats upp i vitt skilda delar med unika miljöer. Spelaren samlar Cells under rundorna som kan användas för att låsa upp permanenta uppgraderingar samt tillgång till nya vapen som kan göra dig mer effektiv i striderna. Spelet går att spela med extern handkontroll men har även pekkontroll som du kan modifiera relativt fritt. Mobilversionen har även två olika spellägen varav ena låter dig kontrollera hjälten som vanligt och det andra är ett auto-hit-läge som låter dig slå fiender automatiskt. Dead Cells på Play Store hittar ni via länken nedan. Spelet kostar 95 kronor, vilket är bra mycket mindre än vad Steam-versionen kostar. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
2019

Rykte Amazon ryktas dra igång en egen speltjänst
Alla molnföretag vill ha egna spelplattformar

Google, Microsoft och Amazon är världsledande på molntjänster och i år har både Google och Microsoft presenterat gaming-tjänster som är kopplade till molnet. Nu rapporterar CNET att även Amazon planerar att dra igång en plattform för molnspelande, det vill säga en tjänst där man kan streama prestandakrävande spel till apparater som kanske inte riktigt klarar att driva spelen på egen hand. CNET har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon kommer att presentera en egen molnspels-plattform någon gång under nästa år. Källorna uppger även att Amazon har börjat anställa personal med erfarenhet från flera stora spelutvecklare, bland annat Microsoft. I en av Amazons senaste jobbannonser står det bland annat: "We believe the evolution that began with arcade communities a quarter at a time, growing to the live streams and e-sports of today, will continue to a future where everyone is a gamer and every gamer can create, compete, collaborate and connect with others at massive scales" I en annan jobbannons skriver Amazon att man söker personal som kan integrera Twitch och andra tjänster från Amazon med en kommande tjänst, en tjänst som antas vara den ryktade molnspels-tjänsten. Stämmer de här ryktena så kommer det med andra ord att dyka upp ännu en speltjänst för molnspelande nästa år. Det innebär att det då kommer att finnas en handfull alternativ för molnspelande från bland andra Microsoft, Google, Amazon, Sony och NVIDIA. Hur många av dessa som eventuellt finns kvar om några år återstår att se. Vad tror ni? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Googles speltjänst Stadia lanserad
Här är släpptrailern

Nu har Google släppt sin speltjänst Stadia och här kan ni kolla in trailern man släppte för den. Det handlar alltså om en så kallad molnspelstjänst där Google streamar prestandakrävande spel till datorer, tv-apparater och tablets vars prestanda vanligtvis inte skulle palla de krävande spelen. Vid lanseringen har Google Stadia 22 stycken spelbara titlar tillgängliga och vilka det är hittas i faktarutan här nedanför. En del spelmedier har redan släppt sina tester av Googles nya speltjänst och de kan ni kolla in lite närmare här. En Google Stadia Premiere Edition kostar 1399 kronor här i Sverige och i det paketet inkluderas en Google Stadia-kontroll, en Chromecast Ultra samt tre månaders abonnemang på Stadia Pro. Här nedanför hittas ett sammandrag från när Google presenterade Google Stadia tidigare i år. Har ni testat Google Stadia? Kommentarerna står till ert förfogande om vad ni i så fall tyckte om det. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Stadia får 10 stycken nya spel
Kommer att ha 22 spel vid lanseringen i morgon

I morgon lanserar Google sin speltjänst Google Stadia och i helgen meddelade Googles Stadia-chef Phil Harrison att molnspels-plattformen får ytterligare tio stycken nya spel till lanseringen. De tio nya titlarna som kommer att gå att spela när Google Stadia släpps i morgon 19 november är: Attack on Titan: Final Battle 2 Farming Simulator 2019 Final Fantasy XV Football Manager 2020 Grid 2019 Metro Exodus NBA 2K20 Rage 2 Trials Rising Wolfenstein: Youngblood Det innebär att det totalt kommer att finnas 22 stycken Google Stadia-titlar när plattformen lanseras. De sedan tidigare 12 kända titlarna till Google Stadia är: Assassinx27s Creed Odyssey Destiny 2: The Collection (free with Stadia Pro subscription) Gylt Just Dance 2020 Kine Mortal Kombat 11 Rise of the Tomb Raider Red Dead Redemption 2 Samurai Shodown (free with Stadia Pro subscription) Shadow of the Tomb Raider Thumper Tomb Raider 2013 Google Stadia släpps 19 november och Google Stadia Premiere Edition kostar 1399 kronor. Då inkluderas en Stadia-kontroll, en Chromecast Ultra samt tre månaders abonnemang på Stadia Pro. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

X019 50 nya spel till xCloud
Microsofts molnspels-tjänst verkar redan fetare än Google Stadia

I september drog Microsoft igång betatesterna av sin kommande molnspels-tjänst xCloud och nu meddelar företaget att man har lagt till ytterligare 50 speltitlar som betatesterna av xCloud kan ta del av. Det var under Microsofts spelkonferens X019 som företaget meddelade att spel som till exempel Devil May Cry 5, Soulcalibur VI och Tekken 7 kommer till xCloud. I dagsläget kan spelare i USA, Storbritannien och Sydkorea ansöka om att få ta del av xClouds betatest, ett betatest som än så länge bara går att köra på mobiler och tablets som kör Android. Microsoft uppgav dock att betatestet snart kommer att öppnas upp även för spelare i Kanada, Indien, Japan och västra Europa. Förutom det så kommer xClouds betatest bli tillgängligt på Windows 10 och då kommer det även att bli möjligt att använda fler handkontrolls-modeller till tjänsten. Microsoft kommer att släppa xCloud officiellt någon gång under nästa år. En av xClouds främsta konkurrenter på molnspelsmarknaden tror många kommer att bli Google Stadia som lanseras nästa vecka. Google Stadia kommer dock bara ha 12 stycken spel när tjänsten lanseras 19 november och för tillfället ser det väl ut som om xCloud kommer att kunna leverera bra mycket fler spel än så. Ni hittar spelen som finns tillgängliga på xCloud under tjänstens betatest i faktarutan här nedanför. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Valve också starta molnspel-tjänst?
Många som vill pyssla med cloud gaming

Det kommande året kommer både Google och Microsoft att lansera tjänster för så kallat molnspelande och det verkar som om även Valve kan ha liknande planer rapporterar The Verge. Det är Twitter-användaren Steam Database (@SteamDB) som har hittat kod på Valves webbplats för sin speltjänst Steam som indikerar att Valve kan ha något med molnspelande på gång. I den uppdaterade koden finns bland annat en referens till "Steam Cloud Gaming Addendum" vilket verkar vara något som Steams partners eventuellt måste godkänna. Valve har själva inte uttalat sig om någon molntjänst och det här är första gången rykten om en sådan dyker upp. Det borde innebära att Valve, om man har en molnspels-tjänst på gång, kanske inte har kommit lika långt med en sådan tjänst som Google och Microsoft. Google kommer att lansera sin molnspelstjänst Stadia 19 november medan det än så länge är okänt när Microsoft planerar att lansera sin konkurrerande tjänst xCloud. Valve is working on "Steam Cloud Gaming" according to partner site code update. Partners will need to sign an addendum to their terms.Could this be a competitor to @GoogleStadia?https://t.co/7AQ9YxCol8— Steam Database (@SteamDB) November 6, 2019 Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA börjar testa Project Atlas
Deras plattform för molnspelande

Speljätten EA har börjar ett tekniskt betatest av sin molnspels-plattform Project Atlas, en plattform som man började snacka lite smått om förra hösten. Med Project Atlas är det tänkt att spelare ska kunna spela prestandakrävande spel på mobiler, tablets, datorer som vanligtvis kanske inte skulle haft prestanda att kunna spel som dessa. Det ska inte handla om att testa några nya spel på plattformen utan testet ska primärt göras för att undersöka hur plattformen lirar tillsammans med spelare och andra komponenter, bland annat Amazons molnlagringsplattform AWS. EA:s EA:s CTO Ken Moss säger: "EA is working on leveraging AWS and the public cloud so that we can deploy as close to the players as possible, even in the face of unstable networks and changes in bandwidth. This player test will help us to better understand how our games perform across real-life scenarios." Bland spelen som de som fick tillgång till att testa Project Atlas kunde spela fanns FIFA 19, Titanfall 2, Need for Speed Rivals samt Unravel. EA har inte sagt något om när man kan tänka sig att släppas Project Atlas publikt. Tjänsten kommer att bli en konkurrent på den framtida glödheta molnspels-marknaden där man bland annat kommer att konkurrera med Google Stadia och Microsofts xCloud när dessa släpps. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer handkontrollerna till xCloud att se ut så här?
Microsoft experimenterar med grejer till sin molnspelsplattform

Windows Central har tagit del av en studie där utvecklare på Microsoft beskriver hur handkontrollerna till Microsofts kommande molnspels-plattform xCloud kan komma att se ut. Som synes på skisserna här så handlar det om en modulär handkontroll som ska gå att anpassa för att spela spel både på tv, mobil och tablet. När Microsoft tidigare har visat upp xCloud har man använt sig av Xbox-kontroller där man, när det handlar om mobilspelande, fäst mobilen i ett fäste på kontrollen. Lösningarna som Microsoft nu experimenterar med verkar lite smidigare än den varianten. Windows Central har dessutom hittat ett patentansökan från Microsoft, se skiss i bildspelet nedan, där man har ansökt om patent för handkontroller som liknar dem från Microsofts studie. Microsoft har än så länge inte nämnt när xCloud kommer att släppas eller vad tjänsten kommer att kosta. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 En närmare titt på xCloud
Microsofts plattform för molnspelande

Plattformar för molnspelande är antagligen det hetaste i spelväg i år. Efter det att Google presenterade lite mer av sin molnplattform Stadia förra veckan har nu även Microsoft visat upp lite mer av sin molnplattform xCloud, en plattform där spelare ska kunna ta del av prestandakrävande spel på mobiler, tablets och mindre pigga datorer. Det hade tidigare sagts att Microsoft skulle presentera xCloud stort på E3 men av det har vi inte sett så mycket ännu tyvärr. Några journalister har dock fått testa det hela och i klippet ovan kan ni kolla in när Mat Smith från Engadget gör det. Det handlar om en xCloud-setup under ultimata förhållanden vilken ser ut att fungera som förväntat. Om den även gör det när konsumeter börjar spela från sina hemmauppkopplingar och mobilen återstår att se. Microsoft har dock sagt att xCloud ska gå att ta del av på en mobil 4G-uppkoppling men det är oklart hur upplösning och annat kommer att se ut då. Microsoft har än så länge inte nämnt när xCloud kommer att släppas eller vad tjänsten kommer att kosta. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 Id Software presenterar molnplattformen Orion
Ska fixa spel för molnspelande

Igår höll Bethesda sin presskonferens på E3 och då passade man bland annat på att visa upp molnplattformen Orion som deras dotterföretag id software utvecklat. Enligt Bethesda och id software kommer Orion kunna se till att alla spel på alla plattformar rullar bättre på framtidens molnspelar-plattformar. Vi pratar med andra ord om tjänster som till exempel Googles Stadia och Microsofts xCloud, plattformar som kommer att lanseras i år. Robert Duffy, CTO på id software, säger om Orion: "We leveraged our extensive experience in game engine technology to tackle streaming from a different angle – the game engine itself. We wanted a faster, better streaming experience for players, at the level of performance intended by the gamex27s developers, and at reduced cost and expanded reach for streaming providers. Orion delivers on those goals and will vastly improve streaming video games." Exakt hur det hela är tänkt att fungera rent tekniskt snackade man inte så mycket men man utlovade att fördröjningen kommer att minska med 20 procent och bandbreddsåtgången med 40 procent för spel som använder sig av Orion. Om Orion även fixar id softwares signaturspel Doom? Ja, det ska inte vara några problem enligt James Altman från Bethesda: "With Orion, players can live far from data centers and still be able to stream Doom at 60fps, with 4K resolution and without perceptible latency." Här nedanför kan ni kolla in när Bethesda och Id Software presenterade Orion igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla Xbox One-spel kommer att gå att spela på xCloud
Hur ska Google Stadia kunna matcha det?

Microsoft har avslöjat lite mer om sin kommande spelstreamingtjänst xCloud där man bland annat snackar lite mer om vilka spel som kommer att gå att ta del av via tjänsten. Att streama spel har blivit lite av spelbranschens heliga graal den senaste tiden. Hur bra dessa tjänster än blir tekniskt sett så kommer de dock aldrig att bli bättre än spelen de faktiskt erbjuder. Microsoft skriver i ett blogginlägg att samtliga spel till Xbox One kommer att gå att spela genom xCloud när tjänsten väl lanseras. Det innebär med andra ord att xCloud-användare kommer att ha möjlighet att ta del av över 3500 spel varav många räknas bland de mest populära spelen på marknaden. Det hela ska fungera automatiskt och spelutvecklarna bakom spelen ska inte behöva göra något ytterligare för att deras spel ska bli kompatibla med xCloud. Microsoft xCloud kommer antagligen bli en av vinnarna på framtidens marknad för spelstreaming om detta visar sig vara något vi konsumenter faktiskt vill ha. Microsoft har ett flertal konkurrenter när det kommer till att streama spel och en av deras främsta konkurrenter kommer antagligen att bli Googles spelstreamingtjänst Stadia. Frågan är dock hur Google Stadia ska kunna konkurrera med xCloud givet alla spel xCloud redan kommer att ha från start. Microsoft har än så länge inte snackat något om när xCloud kan komma att lanseras eller vad den då kommer att kosta. Det har tidigare ryktats att Microsoft kommer att presentera xCloud stort på årets E3-mässa och förhoppningsvis får vi lite fler information om vad som gäller för xCloud då. Den stora spelmässan E3 drar igång i Los Angeles 11 juni och håller på till 14 juni. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Vi har känt och lyssnat på UrbanEars högtalare
Snygga och välljudande

UrbanEars fortsätter att lansera nya produkter och nu är det dags för högtalare. De här två kallas för Baggen och Stammen och båda finns i sex olika färger. Prislapparna ligger på 4490 kronor för den större Baggen och 3490 kronor för den lite mindre Stammen. Båda två är klädda i ett tyg på alla sidor förutom botten. Det gör att det blir en skön, oteknisk känsla på dem och de är lätta att placera lite vart som helst. Jag gillar detaljerna på dem, som att strömsladden faktiskt är rätt snygg och att knapparna har en rätt unik stil. De är ju av plast och känns kanske inte så exklusiva, men de har en tung och skön känsla när de används. Under högtalarna hittar vi, förutom ström, AUX och USB. Att placera dessa under kanske inte är supersmidigt, men det är snyggt och rent. På ovansidan hittar vi de där knapparna och oavsett vad man tycker om deras stil så är jag glad att de sitter där. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0