m

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Porsche Carrera GT har fyllt 20 år!
Modellen med vackraste motorljudet får nu handla på Systemet

I slutet av september år 2000 körde racerföraren Walter Röhrl runt med en Porsche Carrera GT Concept i Paris eskorterad av poliser. Produktionen drog visserligen inte igång förrän 2003 men modellen har nu alltså funnits i 20 år vilket såklart är värt att hylla. Konceptet baserades på en ny typ av racerbil som man tänkte tävla med i 24-timmars på Le Mans. Den hade chassi i kolfiber, V10-motor och dess internbeteckning var 9R3. Men man bestämde sig för att lägga ned tävlingssatsningarna, och tog istället fram en gatversion. Bilen bjuder på massvis av godsaker som exempelvis keramiska bromsskivor, kolfibermonocoque och horisontellt liggande fjädrar. Men en stor grej var såklart motorn. I produktionsversionen ökade litervolymen från 5,5 till 5,7 liter. De tio cylindrarna såg tillsammans till att ge maskinen 612 hästar och 590 newtonmeter i vrid. Som enda alternativ erbjöds en sexväxlad manuell växellåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder, 0-200 på 9,9 och toppfarten anges till 330 km/h. Bilen väger in på 1380 kilo. Tillverkningen pågick från 2003 till 2005 och 1270 stycken exemplar blev till. Frånpriset när bilen var ny låg på 452.690 euro - en summa som stigit ordentligt med åren. Jag själv hade turen att få inspektera ett exemplar med egna ögon i år och det är verkligen en fantastisk skapelse. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 visas i produktionsform innan året är slut
Preddan jublar

Det har nu gått hela sex år sedan Hennessey presenterade superbilen Venom F5 och fortfarande har den inte dykt upp i produktionsutförande. Men nu lovar trimfirman att den ska ha premiär innan året är slut. Bilen ska vara nästan helt klart redan nu och fullt funktionsduglig. De ordentliga testerna väntas dra igång i början av nästa år och 24 stycken exemplar är planerade för tillverkning. Bilen bygger runt en kolfibermonocoque som bara väger 86 kilo. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ska ge 1843 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Målet är att passera 500 km/h-gränsen och sätta ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Kolfiber-monocoquen till Gordon Murrays T.50
Väger bara 100 kilo

I det senaste klippet från Gordon Murrays YouTube-kanal om hur det går kring superbilen T.50 får vi oss en närmare titt på den väldigt lätta kolfiber-monocoquen. Den väger in på 100 kilo och är en viktig del i bilens konstruktion. Det färdiga resultatet när man bultat fast alla prylar visar bara 986 kilo på vågen så man har verkligen lyckats hålla nere vikten på alla komponenter i detta bygge. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Veyron Super Sport var så mycket bättre än vanliga Veyron
Enligt Jason Cammisa

Sommaren 2010 rullade Bugatti ut Veyron Super Sport. Den hade 200 hästar mer än vanliga Veyron, en helt nytt kolfibermonocoque, nya karosspaneler, annan fjädring och förfinad styrning. Utseendemässigt skiljde det inte så mycket men undertill var det en helt annan bil. Och den var så mycket bättre, i alla fall enligt biljournalisten och TV-personligheten Jason Cammisa. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar
Har 3D-printade kolvar och stakar

Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Det här är första produktionsversionen av SSC Tuatara
Nu uppvisad

Precis som utlovat har SSC nu visat upp den allra första produktionsversionen av Tuatara och det hela skedde på Philadelphia Auto Show. Bilen som är designad av Jason Castriota som bland annat ritat Ferrari 599 och Maserati GranTurismo utgår från en monocoque och har kaross i kolfiber. Bakom sittbrunnen sitter en "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter med dubbla turbo. Tanka E85 och du får ut 1775 hästar. Företaget tror att man ska kunna spräcka 300 mph (483 km/h) men inga bevis för detta finns än. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey visar kolfiber-monocoquen till F5
Mer vridstyv än Chiron

Självklart ska en modern superbil ha en monocoque i kolfiber, och nu visar Hennessey upp hur den i Venom F5 ser ut. Tack vare materialvalet väger skapelsen in på låga 86 kilo och det sägs att den ska vara ännu vridstyvare än den som Bugatti Chiron har. Kan kanske vara bra eftersom det bakom sittbrunnen sitter en V8:a med dubbla turbo som pumpar ur sig 1843 hästar och 1617 newtonmeter. När Venom F5 väl kommer att presenteras i skarpt läge är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna superbilen Aspark Owl i produktionsform
Ska göra 0-100 km/h på 1,7 sekunder

Hösten 2017 skrev vi för första gången om Aspark Owl - en ny superbil från Japan som bara gick på el och lovade 0-100 km/h på under två sekunder. Nu visas bilen upp i produktionsform och du får en om du langar upp 2,9 miljoner euro. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas men det finns fortfarande slottar kvar om du skulle vara intresserad. Vad får man för pengarna då? Jo, 2040 hästar och 2000 newtonmeter i vrid ur fyra stycken elmotorer. Det säger man ska räcka för 0-100 km/h på 1,7 sekunder och en toppfart på hela 400 km/h. Batteripacket är på 64 kWh och räckvidden anges till 45 mil. Kolfiber har använts för att tillverka karossen och monocoquen, torrvikten anges till 1,9 ton. Bilen kommer att byggas av Manifattura Automobili Torino i Italien, samma firma som snickrar ihop Apollos bilar och Scuderia Cameron Glickenhaus modell 003. Den första Owlen ska levereras andra kvartalet nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

De Tomaso är tillbaka!
Det här är superbilen P72

För 60 år sedan grundade Alejandro de Tomaso biltillverkaren De Tomaso och fram till 2004 tillverkade man modellen Guarà. Sedan dess har det dock varit tyst, fram tills idag. På Goodwood Festival of Speed drog man nyligen täcket av den helt nya modellen P72 och det är verkligen en riktig läckerbit. Namnet ägs nu för tiden av kinesiska Ideal TeamVenture som är de som förvandlade märket Gumpert till Apollo. P72 är en spirituell uppföljare till klassikern Pantera och en hyllning till prototyp-racern P70 från 60-talet. Den nya bilen är ritad av Jowyn Wong som hade som mål att kombinera en modern aerodynamiskt optimerad kaross med retro-vibbar, och i mina ögon har han lyckats mycket väl. Under karossen finns en helt egenutvecklad monocoque i kolfiber som ni kan se bland bilderna. Allt är designat för att möta Le Mans säkerhetsregler för prototyper. Ingen teknisk data har släppts än så vi vet inte vad som mer finns under det vackra skalet. Endast 72 stycken exemplar kommer att tillverkas och för ovanlighetens skull är inte alla redan bokade. Dock måste du kunna skiljas från 750.000 euro för att bli ägare till en. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen
Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt

Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar Vanquish Vision Concept
Ska utmana McLaren 720S och liknande

Ett annat fränt koncept Aston Martin visar i Genève är detta - Vanquish Vision Concept. Det är också en superbil med motorn i mitten och något som kanske kan utmana exempelvis färska Ferrari F8 Tributo och McLaren 720S. Bilen kommer att ha en version av den nyutvecklade V6:an men mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Troligtvis lär den ha effekt i samma region som bilarna den vill utmana. Den lär även ha någon form av hybridteknik eller turboladdning, eller kanske båda. Till skillnad från 003 har den här bilen inte monocoque i kolfiber utan istället ett chassi i aluminium. Det gör att man kan få ned kostnaderna lite och det är också enklare att tillverka. Vdn Andy Palmer säger följande: "Firstly, what a pleasure to revive the Vanquish name. Synonymous with our series production flagships, it felt entirely appropriate to attach it to such a significant car. The Vanquish Vision Concept marks another pivotal moment in Aston Martin’s history, and another critical step in delivering the Second Century Plan. Our first series production rear mid-engined supercar will be a transformational moment for the brand, for it is the car that will propel Aston Martin into a sector of the market traditionally seen as the heartland of luxury sports cars." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilen Battista
Har hjärta från Rimac

Pininfarina har nu visat upp sin nya bil på mässan i Genève. Den har namnet Battista hämtat från grundaren och skapelsen är en eldriven superbil med fyra stycken motorer som levererar inte mindre än 1 900 hästar. 0-100 km/h ska gå på under två sekunder och toppfarten ska ligga på 350 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och räckvidden anges till omkring 48 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 40 minuter med hjälp av en snabbladdare. Allt är byggt kring en monocoque i kolfiber och hela el-arkitekturen är utvecklad tillsammans med Rimac som kan ett och annat när det gäller elbilar. Bromsarna är keramiska och mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak. Målet är tillverka 150 stycken exemplar av den här bilen och prislappen kommer att ligga på omkring två miljoner pund styck. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Ginetta visar ny superbil
Har egendesignad V8:a

Det här med begreppet superbil är ju lite oklart men det är i alla fall vad Ginetta kallar sin senaste modell som man kommer att ställa ut i Genève. Det här är en banracingbil som även får köras på gatan och under huven där fram sitter en V8:a som man har utvecklat själva. Den är på 6,0 liter, har ingen överladdning och lämnar 600 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till motorn kopplas en sexstegad sekventiell växellåda som via en kardanstång i kolfiber skickar kraften till bakhjulen. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque och vikten på ekipaget ska ligga på 1 150 kilo. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och det är först nästa år man kommer dra igång. Tolv stycken ska redan vara sålda. Priset sägs ligga omkring 400.000 pund styck. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Det här är monocoquen till Hispano-Suizas nya elbil
Inspireras av lyxcoupé från 1938

I november förra året skrev vi att den anrika spansk/fransk/schweiziska tillverkaren Hispano-Suiza skulle göra comeback. På bilmässan i Genève kommer det att ställas ut en ny elbil under namnet och här får vi se hur dess kolfiber-monocoque-chassi ser ut. Bilen heter Carmen och det färdiga resultatet är en lyxig grand tourer med inspiration från modellen Dubonnet Xenia från 1938. Carmen tas fram i samarbete med QEV Technologies som är de som kommer att bygga bilen och dess elektriska drivlina. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Nissan Leaf som racerbil
Har 327 hästar

Nissan Leaf är väl så långt från en sportig bil man kan komma, men inte när man pratar om den vi ser här. Den här är utvecklad av Nismo och det enda den har gemensamt med gatbilen är väl i princip fronten och baken. En kolfibermonocoque utgör chassiet och runt denna har man byggt en toklåg coupé som ser riktigt fet ut. Tänk om den här hade kommit som något man kunde köpa, det vore ju något. Under skalet sitter dubbla elmotorer, en på varje axel, som tillsammans levererar 327 hästar och 640 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Både effekten och prestandan är dubbelt så bra som racerbils-föregångaren som släpptes 2011. Bilens vikt anges till 1.220 kilo. På söndag har bilen sin officiella premiär då Nismo Festival anordnas på Fuji International Speedway. Endast sex stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Revolution Racecars visar banbil i kolfiber
Ska börja tävlas med nästa år

Den brittiska tillverkaren Revolution Racecars visar nu upp sin första bil Revolution. Bakom företaget står medgrundaren till Radical Sportscars - Phil Abbott. Bilen som endast är tänkt för bankörning är byggd kring en kolfibermonocoque och under skalet sitter en Ford Cyclone-V6:a på 3,7 liter utan överladdning. Maskinen ska ge 350 hästar och man ska kunna tävla med den i 100 timmar innan det är dags för storservice. Växellådan är en sexstegad sekventiell sak från franska 3MO. Vikten på bilen ska ligga på 750 kilo. Från och med nästa år ska man kunna tävla med bilen i brittiska Sports Prototype Cup. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Huet Brothers behöver hjälp att finansiera ny sportbil
Klassisk utsida på modern bas

2012 började det snackas om en sportbil från Huet Brothers. Den skulle ha klassisk design men modern mekanik under skalet. Bilen hette kort och gott Huet Brothers Coupe och den baserades på Mazda Miata. Ovanpå den hade man placerat en kolfibermonocoque och kaross vilket gjorde att ekipaget vägde in på under 820 kilo. Den vassaste versionen man tänkte erbjuda hade runt 250 hästar vilket låter helt okej med tanke på bilens vikt. Men det har varit tyst kring bygget några år, tills nu. Nu har man dragit igång en kampanj på Kickstarter för att få in pengar till den första prototypen som ska testas på väg. Målet är att få in strax över en miljon kronor och i skrivande stund har man lyckats skramla ihop mer än hälften av den summan. Bidrar du med 295 euro eller mer får du en specialdesignad klocka kallad HB Benefactor Chronograph. 27 stycken HB Coupe ska redan vara beställda men man behöver ytterligare 26 stycken beställningar för att kunna dra igång produktionen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida