m

Apples M1 Max MacBook Pro får ett "turboläge"
Ska maxa "The Beasts" prestanda

Kodletare har hittat lite kod i Apple kommande operativsystem macOS Monterey som visar att det kommer att gå att dra igång ett slags turboläge, något som Apple kallar för "High Power Mode", i vissa av deras laptops. Apple har bekräftat att "High Power Mode" är något som existerar. Initialt verkar det som om detta enbart kommer att bli tillgängligt på Apples nyligen presenterade 16-tums MacBook Pro med chippet M1 Max, även om det är möjligt att få även en 14-tums MacBook Pro med M1 Max-chippet. Enligt uppgifter kan laptopens fläktljud bli lite högre om man kör datorn i "High Power Mode". Priserna för en 16-tums MacBook Pro med M1 Max-chip startar på 37.500 kronor och datorn släpps 26 oktober. Här ovan hittas Apples reklamfilm för "The Beast" som man kallar den. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

MacOS Monterey kommer 25 oktober
Gamla Safari-designen är tillbaka

Apple har i tysthet uppdaterat sin sida för macOS Monterey med bilder på hur Safari kommer att se ut när nästa version av macOS släpps. Apple verkar ha gått tillbaka nästan helt och hållet till hur Safari såg ut innan den nya designen man visade under WWDC. Även Safari på iPad ser ut att få ta del av den ny-gamla designen. Inställningen för ett kompakt fliklayout kommer att finnas kvar för de som gillade ändringarna Apple gjorde, men den design som ses på bilden ovan kommer att vara standard. Uppdateringen till macOS Monterey kommer på måndag 25 oktober bli tillgänglig för kompatibla Mac-datorer. Även iOS 15.1, iPadOS 15.1, watchOS 8.1 och tvOS 15.1 kommer även att släppas samma dag. Tumnagel
38.7°
+
Hugo Engström
0

Kommande MacBook Pro får nog högre pixeldensitet
Stöd för nya upplösningar i senaste macOS Monterey betan

Det har länge ryktas om att Apple ska släppa nya modeller av MacBook Pro där åtminstone en storlek ska få större skärm. Nu har MacRumors hittat referenser till nya upplösningar i senaste betan av macOS Monterey dykt upp. Upplösningarna som kommit till i den sjunde betan av det nya operativsystemet är “3456 x 2234” och “3024 x 1964”, vilket är två upplösningar som inte setts på några Mac-datorer tidigare. Idag har MacBook Pro 16-tum en upplösning på 3072 x 1920 och 13-tums modellen 2560 x 1600. Så om de nya upplösningarna hamnar i de nya datorerna kommer vi se en ökning av både upplösning och pixeldensitet på båda modellerna. Förutom bättre skärmar ryktas det om att de nya datorerna ska få MagSafe-laddare, en port för SD-kort och HDMI. Den minst sagt kontroversiella Touch Bar verkar dock vara på väg bort. Företaget lär också använda sina egenutvecklade chip istället för Intels. Apple förväntas presentera de nya datorerna så tidigt som nu i höst. Tumnagel
40.4°
+
Hugo Engström
0

Apple har släppt en ny version av Safari till macOS
Med rätt stor gränssnittsförändring

I samband med att Apple häromdagen släppte nya versioner av sina operativsystem iOS och iPadOS släppte man även en ny version av webbläsaren Safari till macOS Big Sur och och macOS Catalina. Safari 15 kommer att inkluderas i kommande macOS Monterey men går alltså redan nu att installera för de Mac-användare som känner för det. Den nya versionen av webbläsaren har fått en del designförändringar där den kanske mest påfallande är att gränsnitts-färgen, om man kör Safari 15 i macOS Big Sur, nu följer bakgrundfärgen på webbsidan man besöker, se exempel ovan. Skulle man ogilla den här förändringen så går det att ställa om i Safari 15:s inställningar, se bild nedan. I macOS Catalina är gränssnitts-färgen för Safari 15 oförändrad och går inte att förändra i webbläsarens inställningar. Vidare går det nu även att använda samma så kallade tabb-grupper i Safari 15 för macOS som man kan göra i Safari i iOS 15 och iPadOS 15. Ni hittar en lista med uppdateringar i Safari 15 för macOS på länken här nedanför. Skulle ni vilja uppdatera Safari till den senaste versionen så går det att göra under inställningar i Apple-menyn. Eller så kan ni vänta tills Safari 15 levereras tillsammans med macOS Monterey som släpps någon gång senare i höst. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag presenteras iPhone 13
Kolla in det live här

Senare idag kommer Apple att presentera iPhone 13 på ett livesänt event som man kallar för "California Streaming". Förutom iPhone 13 kommer vi eventuellt att få se Apple Watch Series 7 med ny design, tredje generationens AirPods samt få reda på när iOS 15, iPadOS 15, watchOS 8 och macOS Monterey släpps. Vi kommer givetvis att följa vad som presenteras och ni kommer att kunna läsa om allt nytt Apple visar upp här på Feber senare ikväll. Ni kan kolla in Apples "Californa Streaming"-event hos Apple på länken nedan eller direkt via YouTube här ovanför. Det hela kommer att dra igång klockan 19:00 ikväll. Tills dess kan ni lyssna på lite The Mamas & The Papas i bonusvideon här nedanför. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lamborghini Countach LPI 800-4 läcker
Läcker!

Senare i veckan förväntas Lamborghini visa upp den nya Countach-modellen LPI 800-4 men redan nu har några bilder på bilen läckt ut via ett Instagram-konto. Som man kan se på bilderna ser det ut som superbilen lyckats behålla sin ikoniska form men ändå med en modern känsla. View this post on Instagram A post shared by ? ?????? ???????????????? ?????????????? ? (@varryx_) Bilderna sägs vara de officiella bilderna men om det stämmer är inte bekräftat ännu, men om de nu inte är det är de ju fortfarande fina att titta på. På söndag kommer Lamborghini avtäcka bilen officiellt borta på Monterey Car Week. Tumnagel
63.0°
+
Frode Wikesjö
0

Parallels 17 släppt till macOS
Optimerat för macOS Monterey och Windows 11

Parallels har släppt en ny version av sin virtualiserings-mjukvara till macOS som låter mac-användare köra både Windows och Linux på sina datorer om de känner för det. Parallels 17 ska vara optimerat för att köras på kommande Windows 11 på nästa macOS Monterey men fungerar givetvis även för att köra Windows 10 på nuvarande macOS-versioner. Det kommer gå att köra Windows 10 och Windows 11 på mac-datorer med både Intel- och M1-chip medan det finns stöd för åtta Linux-distar för Intel-macar och fyra stycken för M1-macar. Parallels har även arbetat en hel del med att snabba upp hur de virtuella operativsystemen körs på macOS och ni kan se lite av dess förbättringar under "Läs mer". Parallels 17 går att köpa för hemmaanvändare och studenter för en engångskostnad på 1190 kronor eller som en prenumeration för 950 kronor om året. För professionella användare kostar Parallels 17 till macOS 1190 kronor om året. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lamborghini Countach är snart tillbaka!
Riktar sig till de som hade sportbilen på väggen som barn

Lamborghini har släppt en bild och en liten teaservideo för sin nya Countach. Det italienska bilmärket säger att denna nya Countach riktar sig till alla som hade en affisch av den ikoniska sportbilen på väggen som barn. Bilen förväntas få namnet Lamborghini Countach LPI 800-4 och ha fyrhjulsdrift samt en hybridmotor ska levererar 800 hästkrafter. Lagom till originalbilens 50-årsjubileum förväntas den offentliggöras på riktigt under Monterey Car Week som drar igång den 15 augusti. Tumnagel
57.8°
+
Frode Wikesjö
0

Apple tar fram funktioner för att skydda barn mot övergrepp
Ska bland annat börja söka igenom användares bilder

Apple har tagit fram lite nya funktioner vars syfte är att skydda barn från övergrepp och förhindra att det sprids bilder på sexuella övergrepp på barn genom Apples hård- och mjukvara. Apple har bland annat utvecklat ett system som ska varna barn och föräldrar till dessa om barnen tar emot eller försöker sända bilder av sexuell karaktär via iMessages. Dessutom kommer Apples system att börja leta igenom bilder som laddats upp till iCloud för att hitta bilder som kan anses avbilda övergrepp på barn. En annan funktion kommer även att varna barn och föräldrar om barnen försöker söka efter något som kan klassas som CSAM (Child Sexual Abuse Material) via Siri eller Apples sökfunktioner. De nya funktionerna kommer att rulla ut för användare i USA i samband med att Apple släpper iOS 15, watchOS 8 och macOS Monterey senare i år. Det kommande systemet har redan fått motta en del kritik då säkerhetsforskare och andra anser att det kan komma att missbrukas i framtiden. Forskare är bland annat oroliga för att stater och andra intressen kan börja kräva att Apple börjar leta efter bilder och annat material som kanske inte har med övergrepp på barn att göra. Detta anser kritikerna riskerar att kränka användares integritet och digitala säkerhet. Här nedan hittas infografik på hur Apples system ska avgöra om bilder på användares iPhones ska klassas som CSAM-material. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples Live Text-funktion kräver inte längre Apple Silicon
Funktionen som kan läsa text från bilder

Apple har skickat ut en ny beta av kommande macOS Monterey och där har man bland annat tagit bort kravet på att ha en Mac försedd med M1-processor för att kunna använda den nya Live Text-funktionen. Live Text är en funktion som kan läsa texter från bilder och som förlitar sig på en del AI-algoritmer. När funktionen dykt upp i tidigare versioner av macOS Monterey har det funnits krav på att maccen kör Apple Silicon M1-processor för att kunna användas. Detta krav ser nu alltså ut att vara borttaget, något som innebär att även vi med Intel-maccar förhoppningsvis ska kunna använda Live Text-funktionen i macOS Monterey. Någon gång i höst kommer Apple att släppa macOS Monterey publikt. Vill man testa operativsystemet innan dess är man hänvisad till att göra det via Apples betaprogram. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple backar på Safari-design i nya macOS
Ingen bra idé det där

När Apple presenterade nya macOS så visade man upp en ny version av Safari där sök/url-fältet hade försvunnit och blivit en del av respektive flik. När man gjorde detta sparade man några värdefulla pixlar och det såg rätt fräsigt ut. Men mottagandet har varit extremt svalt eftersom man liksom vill ha sök/url-fältet på en viss plats hela tiden. I den senaste beta-versionen av macOS Monterey har man därför tagit tillbaka den gamla stilen till Safari. Man kan dock välja den nya om man så skulle vilja. Det är inte ofta som så stora bolag som Apple gör såna här rejäla missar. Frågan är vad som kommer att vara standard när macOS släpps i höst. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

En första titt på Audis kommande koncept
Nu blir bilen ett vardagsrum

När man designar en bil vill man ha långa linjer, stora hjul och lite överhäng. Detta har förbränningsmotorn i alla år hindrat, men nu är det dags för nya plattformar med rena elbilar som bjuder på mer frihet för designers. Det är utifrån detta som Audis tre kommande koncept kommer att byggas. Först ut av koncepten är Sky Sphere som visas på Monterey Car Week i augusti. I september kommer konceptet Grand Sphere, som vi får se lite bilder från här. Som ni märker är fokus på interiören och i en värld av el och autonom körning kan man göra väldigt trevliga utrymmen, i alla fall i lyxbilsklassen. Även om det här är koncept så känns hela branschen spännande just nu med många som försöker tänka utanför de gamla "måstena". Framtiden verkar trevlig att färdas i! Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du betatesta Apples kommande mjukvaror
Living on the edge!

Efter en tid med betaversioner till utvecklare så tar Apple nu nästa steg och släpper publika betaversioner av sina mjukvaror. Detta innefattar iOS 15, iPadOS 14, macOS Monterey, tvOS 15 och watchOS 8. Att testa dessa är så klart gratis och man går med i betaprogrammet genom att följa instruktionerna på länken nedan. Som alltid är detta betaversioner och inte något man ska installera på sina huvudenheter. Uppdatering Betan av macOS är ännu inte släppt men kommer nog att släppas inom kort. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Vissa macOS Monterey-funktioner kräver M1
Bland annat nya text-till-tal-funktionen för svenska

MacRumours rapporterar att vissa av de nya funktioner som kommer i Apples kommande operativsystem macOS Monterey bara kommer att fungera på Mac-datorer som kör Apples egna Apple Silicon M1-chip. Det innebär med andra ord att dessa funktioner inte kommer att vara tillgängliga för macOS-användare som kör Intel-baserade Mac-datorer. Här nedan följer en lista på de funktioner i macOS Monterey som inte kommer att bli tillgängliga för Intel-baserade Mac-datorer: * Portrait Mode blurred backgrounds in FaceTime videos * Live Text for copying and pasting, looking up, or translating text within photos * An interactive 3D globe of Earth in the Maps app * More detailed maps in cities like San Francisco, Los Angeles, New York, and London in the Maps app * Text-to-speech in more languages, including Swedish, Danish, Norwegian, and Finnish * On-device keyboard dictation that performs all processing completely offline * Unlimited keyboard dictation (previously limited to 60 seconds per instance) Apple har själva inte uppgett varför en del av macOS Monterey funktioner bara kommer att fungera på Apple Silicon-baserade Mac-datorer. Det tros dock bero på att Intel-baserade ;ac-datorer saknar den så kallade "neural engine" som finns på Apples M1-chip, den del av hårdvaran som används för maskinlärning. Funktionerna som bara kommer till M1-datorer tros förlita sig på neural engine och då Intel-baserade datorerna saknar denna så kommer dessa funktioner inte att fungera där. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En del äldre Mac-datorer kan inte köra nästa macOS
Kolla in vilka modeller som stöds här

Igår visade Apple upp en förhandsversion av deras kommande operativsystem macOS vilket kommer att gå under namnet "Monterey". Nu har man även meddelat vilka Mac-modeller som kommer att kunna göra den nästa macOS-versionen. Som synes på bilden här nedanför så kommer iMac från sent 2015 eller senare, iMac Pro från 2017 eller senare, MacBook Air och MacBook Pro från 2015 eller senare, Mac Pro från 2013 eller senare Mac mini från 2014 eller senare samt MacBook från 2016 eller senare kunna köra macOS Monterey. Det innebär i korthet att många av Apples laptop-modeller från 2013 - 2014 som idag kan köra macOS Big Sur inte kommer att ha möjlighet att köra Apples kommande macOS Monterey. Det samma gäller även MacBook från 2015 och iMac-modellerna från 2013 - 2014. Ni kan läsa lite om nyheterna i macOS Monterey i de inlänkade artiklarna nedan samt kolla in dessa i klippet som hittas här nedanför. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

macOS 12 heter Monterey
Verkar vara ett najs ställe

Nästa version av macOS är nummer 12 och den här versionen får sitt namn efter Monterey. Det handlar om en stad som ligger vid kusten och mycket handlar då så klart om havet. Här får ni lite resetips till området. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Apple ska använda Teslas Megapack i ny anläggning
Batterifarm ska lagra energi som räcker till 7000 hem

Apple har meddelat att man kommer att bygga en ny anläggning för att lagra elektricitet från den solenergi som genereras från solpaneler på Apples solfarm California Flats och Apples huvudkontor i Cupertino. Elektriciteten kommer att lagras i Teslas enorma batterier Megapack och ska kunna lagra upp till 240 megawattimmar. Den lagrade energin ska användas för att driva Apples huvudkontor i Cupertino och är en del i Apples mål att bli helt koldioxid-neutrala till 2030. I ett pressmeddelande skriver Apple att energin som lagras skulle kunna driva 7000 hem under en dag. Apple skriver att 110 av deras partners är inblandade i byggandet av deras nya batterianläggning men nämner inget om att Teslas Megapack ska användas för lagring av solenergin. Inte heller Tesla har kommenterat detta men i ett email till The Verge bekräftar Monterey County planeringschef att det är Teslas batterier som kommer att användas i Apples batterifarm. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Carfection på bilutställningen The Quail
Här samlas de allra mest exklusiva bilarna

Under Monterey Car Week anordnas något som kallas för The Quail: A Motorsports Gathering. Där ställs de allra mest exklusiva bilarna ut och det är här man hittar sånt som man annars bara ser på affischer eller liknande. Carfections Henry Catchpole var på plats i år och här guidar han oss bland några av läckerbitarna. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Battista på New Yorks gator
Ser ut att passa bra där

I slutet av nästa år kommer Pininfarina att börja leverera den nya eldrivna superbilen Battista till amerikanska kunder. Nyligen var man ute och tog en sväng med bilen på gatorna runt om i New York och så här såg det ut. Bilen går loss på 2,25 miljoner dollar och av de 150 stycken som kommer att tillverkas är redan fler än hälften sålda. Pininfarinas nästa modell är en SUV som för tillfället går under kodnamnet PF1. Den kommer man att visa upp på Monterey Car Week som äger rum i augusti. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2018

Marinbiologer dissar Apples bläckfisk-emoji
Den har stjärten i pannan

Marinbiologer och andra som är intresserade av marint liv fick sig ett gott skratt förra veckan när Monterey Bay Aquarium påpekade att Apples bläckfisk-emoji inte var helt verklighetstrogen. Ni kan kolla in den ovan och det som på Apples emoji ser ut som näsa på bläckfisken är i själva verket något som kallas för sifon eller tratt, ett organ som hjälper bläckfiskarna att ta sig framåt i vattnet. Sarah McAnulty är bläckfisksexpert på University of Connecticut och hon säger till Gizmodo att sifonen är placerad på fel sida av bläckfiskens kropp och fortsätter: "It would be like having a butt on your forehead. The way they move is with jet propulsion. So basically, they take a bunch of water into their mantle and then use their muscular torso muscles, kind of, to squeeze it through a little hole that’s called the siphon, or the funnel." Tydligen har Apples bläckfisk-emoji varit fel i över två år. Vi får se om den ändras framöver, det är inte helt sällan företag väljer att göra om sina emojis om de får tillräcklig uppmärksamhet av en eller anledning. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyssna på när Mika Häkkinen kör McLaren F1 GTR
Dat sound

Förra veckan anordnades eventet Monterey Historics på Laguna Seca. Där hoppade bland annat racerföraren Mika Häkkinen in i en McLaren F1 GTR och matade runt lite på banan, och just detta får vi hänga med på i den här videon. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar ny silverpil
Klassisk design med framtidsteknik

Det roliga med koncept är att man kan och får ta ut svängarna lite. Det har Mercedes verkligen gjort med sitt senaste bygge - Vision EQ Silver Arrow. Premiären ägde rum under Monterey Car Week och det här är både en hyllning till klassikern Mercedes W125 från 1937 samtidigt som det är en uppvisning av framtidens teknik. Hela karossen är tillverkad i kolfiber och bilen mäter 5,3 meter på längden. Under skalet finns en elektrisk drivlina bestående av ett batteripack på 80 kWh som i sin tur är kopplat till elmotorer som tillsammans genererar 750 hästar. Räckvidden på en laddning ska vara upp till 40 mil. Ratten har en skärm i sig och via den väljer man bland körlägena Comfort, Sport och Sport+. Man kan också välja om man vill att bilen ska låta som en AMG-V8:a eller en F1-bil. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW Z4 har visats upp på Pebble Beach
Mer information kommer dock senare

För ett år sedan visade BMW upp nya Z4 som koncept på Pebble Beach. Nu är man tillbaka igen och den här gången har man med sig produktionsversionen, som skiljer sig en del från konceptet. Världspremiären äger rum idag och bilen man visar upp är en Z4 M40i First Edition. Nästa vår kommer bilen till återförsäljarna. M40i har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar under huven. Det gör det möjligt att ta sig från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. M Sport-bromsar och fjädring med elektroniska dämpare finns också på plats, så även M Sport-diff på bakaxeln. Viktfördelningen ska vara 50/50. En nyhet som man inte haft i en roadster tidigare är heads-up-display. Mer information om modellen kommer den 19 september. Då lär vi få reda på mer om vilka andra motoralternativ som kommer att erbjudas och kanske även priser. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador SVJ bjuder på 780 hästar
Och ännu vassare aerodynamik

Så, nu är då även Aventador SVJ officiellt uppvisad och presenterad. Det här är versionen för dig som bara nöjer dig med det värsta, och som vill ha lite bättre aerodynamik än vad vanliga Aventador, Aventador S och Aventador SV bjuder på. Fokus har varit att få till en ännu snabbare och vassare bil. För att lyckas med detta har man bland annat höjt effekten i den 6,5 liter stora V12:an till 780 hästar och 720 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, till 200 km/h tar det 8,6 sekunder och det roliga är slut först vid 350 km/h. Bilen får precis som Aventador S bakhjulsstyrning och drivningen till hjulen går via den sjustegade ISR-lådan som man använt tidigare, inget dubbelkopplingsalternativ här heller alltså. Som vi kan se har ingenjörerna proppat bilen med massa aerodynamiska prylar. Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) som man själva kallar det. Det är aktiva grejer som bland annat hjälper till att öka bilens downforce med 40 procent. Framtill sitter det små luckor som ser till att skicka luften genom karossen på bästa möjliga vis. Bilen har ett nytt tak i kolfiber och här täcks nästan hela motorrummet av ett nytt lock som även det är i kolfiber. 900 stycken exemplar kommer att tillverkas och priserna börjar på strax över 500.000 dollar styck. En specialutgåva kallad SVJ 63 som hyllar starten för tillverkaren, 1963, kommer också att säljas i 63 stycken exemplar. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Audi rullar ut konceptbilen PB18 e-tron
Eldriven superbil byggd för att köras

Monterey Car Week är nu i full gång på Pebble Beach i Kalifornien vilket innebär att biltillverkare visar upp både färdiga produktionsbilar och koncept. Audi har valt att delta med PB18 e-tron - en ny superbil som går på el och som saknar massa självkörande egenskaper, den här är till för att köras själv. En del inspiration har hämtats från konceptbilen Aicon som visades upp förra året, både när det kommer till design och till eldriften med solid-state-batterier. Att man fokuserat på körning och föraren blir uppenbart när man ser att det bara finns en sittplats i bilen. Denna går även att flytta i sidled om man skulle vilja sitta i mitten när man kör. Väljer man att ha sätet längst åt sidan finns det även plats för en passagerare. Bakom sätena och framför bakaxeln sitter batteripacket som är en blandning av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer. Placeringen ger en låg tyngdpunkt och bilens totalvikt ska inte överstiga 1.550 kilo. Batteriet som är på 95 kWh matar tre stycken elmotorer - en fram och två där bak som driver varsitt hjul. 150 kW matas till framaxeln medan bakaxeln får 350 kW. Det sammanlagda vridet anges till 830 newtonmeter. Kraften ska vara tillräcklig för att kunna göra 0-100 km/h på strax över två sekunder. Räckvidden ska vara 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Man ska kunna ladda med 800 volt och då tar en full laddning bara 15 minuter. Det ska även gå att ladda trådlöst via en induktionsplatta i marken. Måtten på ekipaget är 4,53 meter på längden, två meter på bredden och 1,15 meter på höjden. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Pininfarinas nya konceptbil
Ska göra 0-100 km/h på under två sekunder

Pininfarina kommer att ställa ut sin nya konceptbil PF0 på Pebble Beach under Monterey Car Week men innan det får vi ytterligare ett par teaserbilder på den. Väl på plats är det dock endast folk som visat särskilt intresse som kommer att få se den under ett privat event. Bilder på bilen lär dock hamna på nätet i samband med detta. Inspirationen till PF0:ans design ska komma från några av Pininfarinas mest ikoniska modeller - som Cisitalia 202 från 1947, 512S Modulo från 1970 och konceptet Sintesi från 2008. Under skalet finns en eldrivlina som ska göra det möjligt att accelerera från 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa över 300 km/h. Räckvidden ska vara 50 mil. 150 stycken exemplar kommer att handbyggas i Italien och de första exemplaren ska vara klara år 2020. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Rimac presenterar C_Two California Edition
Ny färg och plats för skumpa

Denna vecka drar Monterey Car Week igång och Rimac Automobili är på plats. För att visa upp något nytt har de begåvat den senaste modellen C_Two med en ny färg, nya fälgar och fixat plats för två stycken champagne-flaskor på inte mindre än sex liter med tillhörande glas. Bilen har fått namnet California Edition men förutom dessa saker är den oförändrad. Det innebär att den under skalet har fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1.914 hästar och 2.300 newtonmeter. Planen är att bygga 150 stycken C_Two och på prislappen står det 2,1 miljoner dollar styck. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida