m

Squad är en liten eldriven mopedbil
Laddas upp med inbyggda solceller

Det nederländska företaget Squad Mobility har tagit fram en liten mopedbil vars batteri går att ladda upp via fordonets inbyggda solcellspaneler. Bilen kallas för Squad och har plats för två personer. Den har en topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på 100 km. Enligt Squad Mobility så kan de inbyggda solcellspanelerna ladda upp bilen så att den kan ta sig cirka 20 km om dagen enbart med hjälp av solkraft. Skulle man behöva färdas längre så kan batteriet laddas upp via ett traditionellt eluttag. Squad är tänkt att att börja säljas nästa år och priserna börjar på 5750 euro exklusive moms. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citroën lanserar fraktversion av sin elbil Ami
Ami Cargo är antagligen den sötaste budbilen på marknaden

För ett år sedan lanserade Citroën den lilla elbilen Ami och nu har man presenterat en version av denna som är tänkt att fungera som budbil i stadstrafik. Citroën Ami hade två säten men i Ami Cargo har ett av dessa slängts ut och ersatts av ett modulärt lastutrymme där man kan förvara paket i olika storlekar. Precis som Ami är Ami Cargo försedd med ett 5.5kWh batteri vilket ska ge den en räckvidd på cirka 75 kilometer. Maxhastigheten ligger på 45 km/h vilket gör att det inte krävs något bilkörkort för att köra den. En Citroën Ami Cargo kommer att kosta cirka 6500 euro i Frankrike men kommer även gå att avbetala med 25 euro i månaden om man först hostar upp 2500 euro. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Citroën visar liten gullig elbil som får köras av 14-åringar
Konceptet Ami har blivit verklighet

För ett år sedan visade Citroën upp en konceptbil som lånat det klassiska namnet Ami. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det är en synnerligen gullig liten krabat. Det som gör den lite speciell är att du bara behöver ha fyllt 14 år för att få köra den, i alla fall i Frankrike. I många andra länder räcker det med att du fyllt 16 år. Det här är alltså en mopedbil som har en toppfart på 45 km/h. Under skalet finns en elmotor på åtta hästar, ett batteripack på 5,5 kWh och på en full laddning ska man kunna ta sig sju mil. Att sedan ladda tar tre timmar via ett vanligt vägguttag. I Frankrike kostar nya Ami 6000 euro och man kommer att kunna beställa den från och med nästa månad. Man ska även kunna prenumerera på bilen för 19.99 euro i månad efter att ha betalat en deposition på 2644 euro. De första exemplaren kommer dyka upp på gatorna i juni. Förutom här kommer bilen även att lanseras i Spanien, Italien, Belgien, Portugal och Tyskland några månader senare. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

2019 var ett toppenår för Renaults elbilar
Ökade med 23,5 procent - sålde 62.447 stycken

Under förra året sålde Renault 62.447 stycken helt eldrivna bilar vilket är en ökning med 23,5 procent jämfört med året innan. Bara i december lyckades tillverkaren leverera hela 6947 exemplar. Den mest populära modellen är Zoe som man såldes 48.269 stycken av följt av Kangoo Z.E med 10.349 levererade bilar. Modellen Twizy är inte med i beräkningarna eftersom att den anses vara en mopedbil och inte en riktig bil på många marknader. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Olyckor med mopedbilar upp 256 procent sedan 2015
Statistiken fortsätter att gå åt fel håll

I var och varannan stad finns det numera mopedbilar. Perfekta fordon för den som har fyllt 15 år, har AM-körkort och som inte vill sitta och frysa på en vanlig moped när det ska ut och åkas. Om man har råd vill säga, för de är helt sjukt dyra mot vad man får. Idag finns det 9458 stycken registrerade i Sverige och tyvärr, och inte helt oväntat, har olycksstatistiken kring dessa fordon ökat rejält de senaste åren. Bara sedan 2015 har antalet olyckor med mopedbilar gått upp 256 procent och förra året registrerades 132 stycken olyckor. Problemet är att bilarna har dåliga bromsar, dåligt krockskydd och att de som kör dem inte är tillräckligt införstådda med riskerna och hur utsatta de faktiskt är i trafiken. På grund av detta har oroliga föräldrar ordnat så att en halkutbildning dragits igång på Gillinge-banan så att ungdomarna kanske kan vara bättre förberedda om en olycka skulle vara på väg att inträffa. Nu snackas det om att en mopedbilsutbildning kan bli en del i det ordinarie kursutbudet. Ett inslag om det hela hittas på länken nedan. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2019

Olyckor med mopedbilar fortsätter att öka dramatiskt
Dubblerats i år

I takt med att de så kallade mopedbilarna ökar i popularitet så ökar även problemen. "Bilarna" är ju inte alls krockskyddade och förarna har väldigt lite utbildning. Resultatet är en ökning i antalet olyckor och siffrorna dubbleras per år. Länsförsäkringar Älsvborg går nu ut med siffror som visar att antalet olyckor dubblerats de senaste åren. Sett till första halvåret i var det 17 olyckor 2017, 37 olyckor 2018 och 77 olyckor i år. – Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg. Om man köper en mopedbil till sina barn bör man vara medveten om den låga trafiksäkerheten och se till att övningsköra mycket. Bilarna är dyra, ofta kostar de 150.000 kronor eller mer, men eftersom de enligt reglerna inte får väga mer än 425 kilo finns det inte plats för speciellt mycket säkerhet. Tumnagel
30.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar
Har för dålig krocksäkerhet

Glöm Puch Dakota och trimmade Yamaha FS1:or. Idag ska kidsen ha mopedbil när åldern slagit över till 15 år. Att dessa kostar över 100.000 kronor verkar inte skrämma köparna, för antalet på vägarna ökar kraftigt. Mellan 2016 och 2017 ökade försäljningen med över 60 procent. För tillfället finns det runt 10.000 stycken exemplar på Sveriges vägar. Nu går försäkringsbolaget If ut och varnar för bilarna då de har väldigt dålig krocksäkerhet. Johan Granholm som är motorexpert på företaget säger följande: "Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo. Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter. Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped." 2016 gjorde Euro NCAP krocktester med mopedbilar och i betyg fick de noll eller en stjärna. Samma år var antalet personskador i mopedbil 26 stycken, förra året 63 och fram tills 31 juli i år 60 stycken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Piaggio Ape med motorcykelhjärta
Ganska pigg

Loris Rosati kom på den briljanta idén att stoppa ned en 600 kubik stor motorcykelmotor i en stackars Piaggio Ape - mopedbilen som i vanliga fall har en motor på 50 kubik. Resultatet är det roliga och fullkomligt vansinniga vi ser i de här klippen. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2013

Tvåhjuliga fartyg på mässan
Och fyrhjuliga moppar

Amerikanska Victory Motorcycles var på plats på mässan i Älvsjö och i deras monter stod det ett par flaggskepp. Deras bågar är verkligen helt sjukt stora och får nästan Goldwings att se fjuttiga ut. Mer bil än motorcykel nästan med stor kontrollpaneler smockad med knappar och högtalare. Hojjar man helt enkelt tar när man har en resa på ett par hundra mil framför sig, och för det ändamålet passar de säkert alldeles utmärkt. Här kommer även lite mer bilder från Ducatis monter där den sylvassa 1199:an stack ut mest. Hos Yamaha stod det givetvis den senaste upplagan av R1 som bara blir ilsknare och ilsknare för varje år som går. Där stod även den nyaste versionen av äventyrshojen Ténéré som med sitt platta nylle nästan ser ihoptryckt ut. Innan vi lämnade mässan gick vi även förbi Axiam och deras mopedbilar. För att locka yngre kunder hade de en riktig upphottad version kallad GTO som nästan såg ut som något hämtat från en Fast & Furious-film. Prestandan stämmer inte riktigt överens med utseendet och när man kikade under den lilla huven satt det där en stackars liten hamster och sprang i ett hjul i princip. Med en prislapp på över 100 000 kronor undrar jag också hur många kids som har råd med en sån här innan de tar ett riktigt körkort. Kan ni även gissa vem som har haft en sån här mopedbil en gång i tiden? Jo givetvis, Roger. Tack Älvsjö för denna gång, vi ses säkert snart igen! Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg Bobby Green
0
2012

Världens första fyrhjuliga elmotorcykel
Eller vad ska man kalla Ample Eo?

Ample Eo sägs vara världens första fyrhjuliga elmotorcykel, trots sina fyra hjul. Man får väl se den lite som en mopedbil som går på el helt enkelt. Bilen, eller vad man nu ska kalla den, visades nyligen på Electric Vehicle Symposium i Los Angeles. Den har ett säte fram och två utfällbara där man sitter mitt emot varandra där bak. Det går därför att stuva in en hel del om man fäller upp de två baksätena. Toppfarten ligger på 65 km/h och på en laddning ska man kunna komma 20 mil. Istället för backspeglar har den en kamera som visar vad som händer där bakom via en skärm på instrumentpanelen. När och om Eo kommer är oklart. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Bajaj Auto visar upp världens billigaste "bil"
Klar konkurrent till Tata Nano

På Auto Expo i New Delhi visade Bajaj nyligen upp sin nya modell RE60. Bilen, eller vilken kategori den nu ska gå under, är mycket liten och kan bli världens billigaste bil när den börjar säljas nu i sommar. RE60 är bara 1.3 meter bred men ska trots detta ha plats för fyra personer. Längden är 2.7 meter och den relativt höga höjden ligger på 1.6 meter. Bilen ska vara riktigt smidig och ha en vändradie på bara 1.3 meter. Motorn är på 200 kubik och 20 hästar. Förbrukningen ligger på 0.28 liter per mil och utsläppen på 60 gram per kilometer. Vikten ligger på 400 kilo och toppfarten anges till 70 km/h. Priset ska starta på omkring 17 000 kronor och köper man "värstingversionen" är man uppe i 27 000. Billigare än Tata Nano alltså, som börjar på runt 20 000 kronor. Ett längre klipp på bilen hittas under "Läs mer". Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2010

Fram King Fulda och Porsche 911 T
Två fina åk från -57 respektive -69

På Södermalm i Stockholm nu i helgen sågs dessa skönheter. Porschen från 1969 gick jag själv förbi ett par gånger och den var i väldigt fint skick. Den lilla mikrobilen, som för övrigt är svensktillverkad, såg jag tyvärr inte med egna ögon men som tur är finns det spejare ute som gärna carspottar lite. Fram King Fulda tillverkades i totalt 411 exemplar mellan -57 och -62, så exemplaret vi ser här är från första året. En liten tvåtaktssnurra från Sachs på 10 hästar och 191 kubik sitter under skalet, och det är faktiskt samma motor som används i Messerschmitt KR 200. En kul grej med den lilla minibilen är att den går lika snabbt framåt som bakåt. Den har ingen backväxel, så för att kunna backa var man tvungen att trycka in tändningsnyckeln och vrida, då aktiverades dynastartern, som är en kombination av en generator och startmotor, i motsatt riktning och man kunde då backa. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Ny elmopedbil på gång till Sverige

Mopedbil är väl inte ett ord man kan få hjärtan i brand med, men det är en fantastisk uppfinning. Fördelarna är många, de är skattefria, tullfria, billiga i drift, försäkring och så vidare. Problemet är att de är dyra i inköp, rätt fula och motorerna låter som fan. Om den här nya elversionen som jag hittade på stan i går är snygg eller inte är upp till var och en, men de andra problemen är helt och delvis lösta. Eftersom den går på el så låter den (i princip) ingenting och köper man den på firman slipper man helt och hållet förmånsvärdet. Max-hastigheten är 45 km/h och accelerationen är kanske inte vrålgrym om man snålar, 17.5 sekunder till max-hastigheten. Det finns dock en boostfunktion som gör att man kommer till maxhastigheten på 10.5 sekunder, men då drar den mer ström. Räckvidden ska vid 20 grader vara 7 mil och laddningstiden varierar mellan 7 och 14 timmar. Prislappen förväntas hamna runt 100 000 kronor. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0
2008

Konceptbil med schyssta former
Påminner om en mopedbil

Denna konceptbil är tänkt att användas i storstäderna, den är liten och faktiskt enligt min mening riktigt snygg. Vad tycker ni? Den påminner lite om en mopedbil och den är designad av Ignacio Garcia. Om och när denna bil kan tänkas att börja serietillverkas finns det tyvärr inga uppgifter på. Namnet den fått är i alla fall M-112. Tumnagel
37.2°
+
Krister Svartström
0
2007

Med en iPhone i min hand
Då är jag lycklig.

Jag sitter här med en iPhone i min hand. Och jag är kär. Visst, vår kärlek är lite grann som två nätdejtare som har snackat på nätet under ett halvår innan de träffas, vi vet redan en hel del om varandra, men det slog ändå till i magen när vi först träffades. Ni har säkert redan läst 100-tals recensioner och genomgångar av iPhone, men jag måste bara berätta om vårt kärleksmöte. För det var kärlek vid första ögonkastet, det vet vi ju redan, men vad var det för känslor som svallade upp vid mötet? Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0