m

Neil Gaimans The Sandman släpps 15 juli på Audible
James McAvoy, Riz Ahmed, Michael Sheen med flera medverkar

Amazon-ägda Audible levererar lite ny information om den kommande radioteater The Sandman som baseras på Neil Gaimans grafiska romaner med samma namn. Ljuddramatiseringen kommer kicka igång 15 juli och Audible har även presenterat den stjärnspäckade rollistan och medverkar kommer bland annat James McAvoy, Riz Ahmed, Michael Sheen och Kat Dennings göra. Hela rollistan hittar ni nedan. James McAvoy (Morpheus) Kat Dennings (Döden) Riz Ahmed (Corinthian) Justin Vivian Bond (Desire) Arthur Darvill (William Shakespeare) Taron Egerton (John Constantine) Josie Lawrence (Mad Hettie) Miriam Margoyles (Despair) Samanta Morton (Urania Blackwell) Bebe Neuwirth (The Siamese Cat) Andy Serkis (Matthew The Raven) Michael Sheen (Lucifer) Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Kolla in The Matrix i Office Space-version
Neo tar det blå pillret

Här kan ni kolla in en välgjord deepfakes-mashup där filmskaparen har drömt ihop ett scenario där Neo från filmen The Matrix mumsar i sig det blåa pillret istället för det röda när han ställs inför detta valet av Morpheus. Det blåa pillret verkar inte vara riktigt lika spännande som det röda och istället för att vakna upp i en dystopisk framtidsvärld så vaknar Neo upp i filmen Office Space, något som kan vara väl så dystopiskt verkar det som. I bonusklippet nedan kan ni kolla in lite från hur produktionen av det hela såg ut. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Yahya Abdul-Mateen II hoppar på Matrix 4
Ryktas spela ung Morpheus

Nästa år kommer inspelningarna av Matrix 4 dra igång under ledning av Lana Wachowski. För att preppa inför inspelningarna håller produktionen på att leta skådisar för fullt och nu har en skådis spikats för en av av huvudrollerna. Yahya Abdul-Mateen II, som spelade Black Manta i Aquaman, har rekryterats och det ryktas att han kommer spela en ung Morpheus. Det är känt sedan tidigare att skådisarna från originaltrilogin, Keanu Reeves och Carrie-Anne Moss, också kommer medverka i den fjärde filmen. När Matrix 4 kommer ha premiär är för tillfället okänt, men det lär troligtvis ske tidigast 2021. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0
2016

PlayStation VR
Frode tycker till

Då var dagen kommen. I dag är det den 13 oktober och Sony har nu släppt PlayStation VR på marknaden. Till skillnad från konkurrenterna HTC Vive och Oculus Rift så har PlayStation VR en billigare prislapp. Inte bara på själva headsetet men även på hårdvaran som man behöver för att få det att snurra. Den billigare prislappen innebär också att hårdvaran inne i headsetet inte är lika bra som konkurrenternas men det är definitivt tillräckligt bra för att den ska vara med och spela i samma liga. Tumnagel
44.5°
+
Frode Wikesjö
0

Capcoms Kitchen-demo släpps till PlayStation VR
Sägs vara en skrämmande upplevelse

Kitchen hette ett techdemo som Capcom visade upp för PlayStation VR när det fortfarande hette Project Morpheus. I detta demo satt man fastspänd i en stol medan den hände läskiga saker runtomkring en. Detta demo visade sig vara en slags prototyp för vad som till slut blev Resident Evil 7. Capcom har dock valt att släppa detta demo separat för just PlayStation VR när detta headset släpps den 13 oktober. Om eller vad det kommer kosta är oklart i skrivandets stund. I klippet ovan kan man se hur några utvalda människor reagerar när de spelar detta demo. Resident Evil 7 släpps inte förrän den 24 januari då till PlayStation 4, Xbox One och Windows. Hela spelet kommer som bekant kunna spelas med PlayStation VR och just denna funktion kommer vara exklusiv för just PlayStation VR i ett helt år. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Sony har tagit patent på handkontroller för VR
Kan känna av om man rör på fingrarna

Sony har tagit patent på en slags handkontroller som ska kunna känna av en användares hand väldigt detaljerat och de flesta tror att detta är något som Sony har tänkt att använda tillsammans med sin VR-plattform Playstation VR. Playstation VR har redan handkontroller i form av pinnarna PlayStation Move men det nya patentet verkar visa något som ska fästas på handleden och förutom att hålla koll på var händerna befinner sig även kunna känna av hur fingrarna rör sig vilket kanske kan vara bra att ha i vissa VR-spel. Sony skickade in patentansökan för den här handkontrollen i oktober 2014 vilket bara var några månader efter Sony först visade upp VR-headsetet Morpheus, ett headset som man idag döpt om till Playstation VR. Foto: USPTO / Sony Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Playstation VR släpps i höst?
Enligt GameStop-chef i alla fall

GameStop-chefen Paul Raines intervjuades nyligen av Fox Business för att prata lite spelbransch och VR. Under den livesända intervjun berättade Raines att GameStop håller på att förbereda sig för VR och berättar i samband med det att Playstation VR kommer att lanseras i höst. I videon ovan ser ni Paul Raines intervjuas av Fox Business och spolar ni fram till 2:40 så kan ni höra honom prata om Playstation VR. Huruvida detta stämmer eller ej är för tillfället okänt. Sony har berättat att Playstation VR kommer släppas någon gång 2016. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Anmäl dig till EVE: Valkyrie-alfan
Som drar igång den 18 januari

CCP Games tar nu emot anmälningar för det kommande alfatestet för EVE: Valkyrie. Det krävs dock att man äger ett Oculus Rift DK2 för att få vara med att leka. Anmäla sig kan man göra via länken nedan och CCP kommer skicka ut alfainbjudningarna i omgångar. EVE: Valkyrie kommer släppas till både Oculus Rift VR samt PlayStation VR och om man förbokar Oculus Rift får man med spelet på köpet. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0
2015

TGS 2015 Project Morpheus heter nu PlayStation VR
Lite vettigare namn

Under Sonys presskonferens så offentliggjorde Sony sitt officiella namn för sina virtuella verklighetsglasögon, Project Morpheus. Det nya namnet som gäller nu är PlayStation VR vilket ju är ett lite vettigare namn än Project Morpheus. Man spikade dock aldrig något pris eller datum för dessa glasögon men på tal om det så passade man på att sänka det japanska priset på själva PlayStation-konsolen. Den kostar nu 34 980 Yen vilket är ungefär 2 400 kronor och om denna prissänkning även kommer dyka upp i västvärlden återstår att se. Tumnagel
45.6°
+
Frode Wikesjö
0

Snart dags för GameStop Northern Europe EXPO '15
Spela spel i Danmark

Den 17 september öppnas dörrarna till Bella Center i Köpenhamn och där inne kan man hitta GameStop Northern Europe EXPO x2715. På denna spelmässa har man möjlighet att prova massvis med spel och produkter som inte är släppta ännu. Bland annat kommer Sony vara där för att visa upp sina virtuell verklighetsglasögon, Project Morpheus. Star Wars: Battlefront kommer vara spelbart likaså Rainbow 6: Siege och en rad olika Nintendo-spel. I Xtrfy-båset på mässan kan man även utmana NiP-legenden HeatoN i Counter-Strike eller få saker signerade av NiP-spelare. Biljetterna kostar 199 danska kronor (ungefär är 250 svenska kronor) och kan köpas via länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Epic släpper Showdown Cinematic VR Experience
Spana in Epics virtuell verklighetdemo

Epic släppte i dag sitt virtuell verklighetdemo, Showdown Cinematic VR Experience, helt gratis för allmänheten. Epic har tidigare visat upp detta demo på diverse mässor för att visa hur bra Unreal Engine 4 är för virtuell verklighet. Förutom demot så släppte man även demots hela innehållsbibliotek så vem som helst kan leka med det. Demot är kompatibelt med PlayStation Morpheus, HTC Vive SteamVR samt Oculus DK2. Vill man ladda ner detta demo så kan man hitta instruktioner via länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

HTC Vive säljs endast i begränsad upplaga i år
Men nästa år kommer det dyka upp fler

När Valve och HTC visade upp sina virtuell verklighetsglasögon Vive VR tidigare i år så snackade man om att konsumentversionen skulle lanseras senare i år. Nu har man lagt till en liten parantes på detta som säger att de endast kommer släppa dem i begränsad upplaga i år. Fler enheter kommer dock dyka upp under första kvartalet 2016 vilket är samma kvartal som Oculus Rift och Project Morpheus förväntas att släppas. "Later this year, HTC will offer the first commercial Vive units via a limited quantity of community and developer systems, with larger quantities shipping in calendar Q1 2016." Så om man verkligen vill ha en HTC Vive i år så kanske man får jaga dem aktivt innan denna begränsade upplaga tar slut. Under nästa vecka kommer HTC visa upp dessa lurar på IFA-mässan och vi har bokat in ett möte med dem för att testa dem. Så förhoppningvis kan vi ge lite personliga intryck någon gång efter det. Tumnagel
39.5°
+
Emmy Zettergren
0

Sony pratar Project Morpheus
Utvecklare berättar

Klipp från Sony där man pratar lite om de kommande virtuell verklighetsglasögonen Project Morpheus. Tumnagel
49.6°
+
Frode Wikesjö
0

Arekkz Gaming spelar Project Morpheus
Rigs och London Heist

YouTube-kanalen Arekkz Gaming fick nyligen chansen att prova på Sonys virtuell verklighetsglasögon Project Morpheus. I klippet ovan kan man se när mechspelet Rigs spelas och nedan kan man se när några uppdrag från London Heist spelas. Några fler Project Morpheus-klipp kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Fallout 4 var bäst på E3
Vann Game Critics Awards

Varje år får en oberoende grupp medier analysera de spel som presenteras under E3, en grej som har genomförts sedan 1998. För att spelen ska kvalificera sig måste de finnas spelbara på mässan och de som inte finns spelbara har möjlighet att vinna specialutnämnanden om de imponerar. Nu är listan över vinnare presenterade och allra bäst anser kritikerna att Fallout 4 var. Förra året var det Evolve som tog hem priset och året innan det Titanfall. Totalt var det 30 medier som var med och utsåg vinnaren där bland andra IGN, US Gamer, PC Gamer, Joystiq, Kotaku, Entertainment Weekly och flera andra var med. Förutom huvudvinnare av mässan utsågs även vinnare i flera andra kategorier. Hela listan med nominerade hittar ni nedan där vinnarna är markerad med fet text. Tumnagel
43.4°
+
Emmy Zettergren
0

E3 2015 Tested provar Project Morpheus
Virtuell verklighet för PlayStation 4

Folk från Tested fick chansen att prova Sonys Project Morpheus under förra veckans E3-mässa. Man passade även på att prata med Sonys Richard Marks om upplevelsen de försöker uppnå med dessa virtuell verklighetglasögon och provade man en del olika spel förstås. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Ubisoft confirms that Michel Ancel isn’t working on Beyond Good and Evil 2 * Anti-Feminist Frequency pamphlets appear on poles around E3 convention * The Last Guardianx27s incredible eight-year journey to the PlayStation 4 * Classic Studio Postmortem: Lucasfilm Games * How did game developers pack entire games into so little memory twenty five years ago? * Final Fantasy 7 Remake Reaction 4-Hour Compilation * Uber Just Released Its Own Videogame * "Att rädda Game hade krävt för stora investeringar" * How to make Shenmue on a budget * The Way Nintendo Used To Make Mario Levels * Sony Partners With Ys Net to Create Shenmue III * Thoughts on the design of Dark Souls * Nintendo Partners With Activision For Skylanders/Amiibo Hybrid Figures * Unlicensed SNES game "Super 3-D Noahx27s Ark" is coming to Steam * Crytek announces VR game Robinson: The Journey * Introducing SUPERHYPERCUBE, coming to Project Morpheus * Battletoads Has Instant Rewind, Infinite Turbo Tunnel Mode In Rare Replay * Starting up a studio in Finland: What you need to know * Darksiders 2 collection hits PS4, Xbox One this winter from original devs, future titles possible * Blog: A quick look back at Shenmue * An intimate chat with Sony PlayStationx27s Shuhei Yoshida * Death’s Gambit Coming to PS4 * Lego Dimensions shows off Portal-inspired level at E3 * Street Fighterx27s Ridiculous New Breasts Are A Glitch, Capcom Says * Compare Gears of War: Ultimate Editionx27s facelift to the original game * HoloLens is amazing, but that Minecraft demo was misleading * Fumito Ueda on The Last Guardian’s grand E3 reveal Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Harmonix visar upp Music VR till Morpheus
Trippigt

Musiv VR är ett visualiseringsspel/app till Sonys VR-headset Morpheus som låter dig se musiken som spelas upp. Enligt Harmonix kommer du kunna skifta mellan olika världar och sedan kommer olika saker visas upp i Morpheus beroende på vad det är för genre och tempo, som fjärilar som dyker upp när lugna låtar spelas. Harmonix har ännu inte satt något releasedatum för Music VR, men troligtvis kommer "spelet" släppas i samband med Morpheus-releasen som kommer att ske under första kvartalet 2016. Ovan ser nu hur det ser ut när man kör Music VR. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

E3 2015 Godling är ett VR-spel för Project Morpheus
Vackert och brutalt

Som vi har berättat tidigare är flera spel på gång till Sonys VR-glasögon Project Morpheus och ett av dessa är Godling. Spelet utvecklas av den nystartade VR-studion Solfar som är grundad av Thor Gunnarsson, Reynir Harðarson and Kjartan Emilsson. Så här säger Emilsson till Gamesindustry: "The idea behind Godling is to take the most advantage of the platform. What VR offers is basically this sense of immersion, and the sense of being able to explore a new world". "Our idea is that you are a toddler-god that is just awakening in a very beautiful, natural world and starts experimenting a little bit with the world and with its power. Soon, you find out that all your actions have consequences. You can choose to make the world better, more beautiful, grow some flowers, tend to the bees and the ants and all the creatures there, but you can also do bad things." Studion siktar på att släppa flera projekt framöver på årsbasis för att testa och se vad som funkar för plattformen. Deras spel kommer dock inte att begränsas till bara Morpheus då de även har nära kontakt med exempelvis Valve och Oculus. Ovan kan ni kolla in en kort teaser för spelet. Tumnagel
36.9°
+
Emmy Zettergren
0

E3 2015 Rebellion återupplivar Battlezone för virtuell verklighet
För Windows och PlayStation 4

Rebellion kommer blåsa nytt liv i det gamla arkadspelet Battlezone och anpassa det för virtuell verklighet. Som man kan se i trailern ovan så använder man sig av en Tron-liknande grafikstil för spelet vilket ju passar rätt bra. Det är just nu oklart när det väl släpps men man kan väl anta att det sker någon gång efter Oculus Rift samt Project Morpheus släppts. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2015 En liten titt på Summer Lesson
För Project Morpheus

Summer Lesson är ett spel för Project Morpheus där man spendera ett sommarlov i någon paradisort. Spelet kommer från Namcos Tekken-team och det är just nu högst oklart om eller när detta släpps här i Europa. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2015 Trailer för Wayward Sky
Ett titta-och-klicka-äventyrsspel

Wayward Sky är ett äventyrsspel för Project Morpheus där man skall leda runt en karaktär som försöker rädda sin far. Genom att titta runt och klicka på saker skall man försöka lösa spelets klurigheter. You are Bess, a young co-pilot flying with your father when you crash into a mysterious fortress that emerges out of the clouds. Your father kidnapped and plane in ruins, you set out to explore the flying fortress and rescue your father. Project Morpheus beräknas att släppas under början av 2016. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2015 Trailer för Rigs: Mechanized Combat League
Mechspel för Project Morpheus

Sony spenderade inte allt för lång tid på Project Morpheus på sin presskonferens vilket man kanske kan förstå då det inte är helt lätt att visa virtuell verklighet på en scen. Men ett spel som man visade upp för detta tillbehör Rigs: Mechanized Combat League heter spelet och är en arenaskjutare med mechar utvecklat av Guerrilla Cambridge. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2015 Spana in Sonys presskonferens på E3 2015
En all-nighter

Nu är det än en gång väldigt sent och än en gång snart dags för Sony att få sista ordet för dagen. Denna konferens brukar vara rätt lång så man får kanska ta och passa på att koka lite kaffe om man skall orka se hela. Förhoppningsvis får vi se vad Sonys egna studios håller på med att utveckla och med med guds hjälp samt en tandborste så får vi kanske se The Last Guardian. Misstänker att vi även kommer få höra en hel del om Project Morpheus och det återstår att se om Sonys själva vet hur länge de bör prata om dessa virtuell verklighetglasögon. Om man vill se konferensen direkt så kan man göra det här ovan eller via något av strömningsalternativen nedan. Twitch Gamespot YouTube Efter hoppet så kan man även hitta ett chattrum som man kan besöka om man nu vill diskutera händelserna med oss och andra Feber-läsare. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Runt 20 Project Morpheus-spel på E3
Enligt Wired

Wired publicerade nyligen en längre artikel om Sonys virtuell verklighetsglasögon Project Morpheus. I den artikeln kan man bland annat läsa att Sony kommer visa upp närmare 20 spel för Project Morpheus på årets E3-mässa och några exempel var Ubisofts Trackmania, Harmonix Music VR och Wayward Pines från folket bakom Monday Night Combat. Artikeln nämnde även att Sony fortfarande siktar på att släppa Project Morpheus under första halva av 2016 och att den kommer kosta hundratals dollar. Artikeln kan läsas i sin helhet via länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0

Unreal Engine har nu stöd för VR
Unity likaså

VR är på allas läppar. Igår fick vi se Oculus VR hålla presskonferens där de presenterade konsumentversionen av Oculus Rift. Valve jobbar vidare på HTC Vive och Sony på Project Morpheus. Vi har med andra ord mycket spännande att se fram emot och i takt med att hårdvaran färdigställs kommer också spelen. Nu meddelar Epic Games att deras senaste uppdatering av Unreal Engine, version 4.8, introducerar stöd för just VR. Spelmotorn kommer nu att stödja utvecklingsversionerna av samtliga tre VR-versioner som nämns ovan. Dock innehåller uppdateringen mer än så. Faktum är att det är en riktigt stor uppdatering med en releasepresentation på över 88 sidor. Bland annat har ett nytt system för rendering av gräs i större landskap släppts liksom förbättrade verktyg för dynamiska reflektioner i vatten och fönster. Vill ni kolla in de nya uppdateringarna lite närmare kan ni exempelvis gå till Unreal Engines Twitch där de igår strömmade ett event där några av nyheterna presenterades. Uppdaterat: Även spelmotorn Unity har fått en uppdatering för VR vilket innebär att spelutvecklare nu har flera alternativ för att utveckla till de nya glasögonen för virtuell verklighet. Just nu finns stöd för Oculus Rift medan stöd för HoloLens och Gear VR kommer att adderas framöver. Tumnagel
46.6°
+
Emmy Zettergren
0

Sony söker personal till en ny VR-inriktad spelstudio
Som ska jobba med spel till Project Morpheus

Sony la ut en platsannons där de sökte folk till en ny spelstudio som enbart kommer att fokusera på spel gjorda för Project Morpheus. För er som inte vet så är Project Morpheus ett VR-headset som Sony har utvecklat till sin konsol Playstation. Studion har fått namnet North West Studio men det är inte säkert att det blir det slutgiltiga namnet och rollerna de söker personer för är: Lead & Gameplay Programmer, erfaren Gameplay Programmer, erfaren Graphics Engine Programmer, Lead Designer, erfaren Game Designer – Systems, Lead Artist, erfaren Character Animator för spel och en erfaren Level Designer. Känner ni er att det här kan vara något för er så hittar annonsen via länken nedanför. Tumnagel
50.6°
+
Fenjima Manrique
0

Trailer för ARK
Jaktmark ARK

Här har vi en trailer för spelet ARK som är ett FPS-spel där man skall överleva i en värld fylld med dinosaurier. As a man or woman stranded naked, freezing and starving on the shores of a mysterious island called ARK, use your skill and cunning to kill or tame & ride the leviathan dinosaurs and other primeval creatures roaming the land. Hunt, harvest resources, craft items, grow crops, research technologies, and build shelters to withstand the elements, while teaming up with or preying upon hundreds of other players to survive, dominate... and escape! Spelet är på gång för Xbox One, PlayStation 4 samt Steam (Windows/Mac/Linux). PlayStation 4-versionen kommer få Morpheus-stöd och Steam-plattformarna får en Early Access-version den 2 juni. Tumnagel
58.1°
+
Frode Wikesjö
0

Sony släpper taget om HMZ-serien
Ska satsa på Morpheus i stället

Sonys HMZ-serie har alltid känts lite malplacerad. Headseten har riktat sig till pendlare, men enheterna har varit sjukt klumpiga och prislappen har varit på tok för hög för vanliga dödliga. Och HMZ känns ännu mer malplacerad nu när VR-headset blir allt mer eftertraktade. Hur som helst. Sonys huvuddisplay, som ger användaren en bioupplevelse med en 750 tum stor display precis framför ansiktet, har nu slutat producerats och serien läggs nu ner. Den senaste modellen, HMZ-T3, visades upp förra året under CES-mässan och imponerade inte bara med att sända full hd-video till headsetet trådlöst utan hade också en rätt imponerande prislapp på drygt 12 000 kronor. Tydligen är det fler som är sugna på VR-headsetet Morpheus, och andra liknande headset, än HMZ-serien vilket har lett till att företaget har släppt HMZ-projektet och i stället fokuserat helt på Morpheus samt företagets Google Glass-liknande glasögon. Ovan ser ni introduktionsvideon till HMZ-T3 som visades i samband med CES förra året. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Shuhei Yoshida tror helt klart på VR-teknologin
Berättar mer om Project Morpheus

Den senaste tiden har vi hört ett par stora namn inom spelbranschen prata om att de inte tror att marknaden riktigt är redo för virtuell verklighet och att det kan dröja innan den är det. Men någon som verkligen tror på teknologin och dess plats i vardagen är SCE Worldwide Studios-bossen Shuhei Yoshida. I en intervju med Playstation Lifestyle säger han att han tror att VR kommer att bli extremt stort framöver och att integrationen med spel bara är en början. Potentialen att använda teknologin i andra sammanhang är enligt Yoshida stor och redan nu har flera företag hört av sig till Sony angående deras VR-teknik Project Morpheus. VR will definitely broaden in terms of its use: gaming is just the start. Already we’ve been asked to support other industries, but we can’t say yes to everyone. We’re focusing on making VR work with games and with our existing partners. Yoshida meddelar också att just Project Morpehus är framtagen för att fungera väldigt tajt med Playstation 4 och att det redan idag fungerar väldigt bra. Den stora utmaningen kommer att bli att övertyga folk att faktiskt testa tekniken. "Morpheus is designed to work with PS4 very tightly, and the beauty of the tech is that it just works. The technology works so well together, and that’s how we can achieve things like 120Hz and less than 18 ms latency – we control everything. The use of Morpheus with PS4 will become much broader. Getting people to experience VR. Unless you experience it, you don’t know what you’re missing. So that’s the challenge. Having many companies like Oculus trying it out is a great thing. We’re helping each other to get more people to experience VR, so it’s benefitting everyone." Vad tror ni själva. Är tiden för VR här eller inte? Tumnagel
49.8°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida