m

BMW släpper cross och mountainbike med el-drivning
Kör 25, 45 eller 60 km/h

Ibland fattar man allt direkt när man läser om nya produkter, men de två släpp som BMW gjorde i dag var helt klart lite förvirrande. Det handlar om en cross skapad av BMW Motorrad (alltså deras motorcykel-avdelning) och den heter Vision AMBY. Sedan har man släppt en cykel som man kallar för BMW i Vision AMBY. Båda två bygger på samma grundprincip, det är tvåhjuliga saker som går i antingen 25, 45 eller 60 km/h. Hur snabbt de går beror på lagar och regler och omgivning. Om man cyklar inne i stan och vill hålla sig på cykelvägar så är det 25 km/h som gäller. Vill man istället köra på vägbanan och låtsas att man rent tekniskt är en EU-moppe så är det 45 km/h som gäller. Om man har dragit ut från stan så är det 60 km/h som gäller. Den enda skillnaden är egentligen att man på cykeln hela tiden måste trampa för att den ska få fart. Fordonstillverkare är ibland steget efter lagen, som när de inte riktigt lyckas hålla utsläppen nere. Ibland är de dock steget före och hittar på saker innan det finns stöd för det i lagboken. Jag tror till exempel att de svenska konstaplarna inte är helt nöjda med en sak som har olika körlägen på det här sättet, hade jag kört denna på cykelbanan hade de nog tyckt att det var en EU-moppe och gett mig böter. Hur som helst så ställer man in vilka lägen som gäller och när de gäller i appen, där man till exempel kan använda geostängsel. Ändrar läge kan man dock göra manuellt på styret. Detta är än så länge bara koncept men hade ju varit extremt trevligt om de blev verklighet och lagliga. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

BMW i Vision Circular
Tillverkad av 100 procent återvunna material

På IAA Mobility 2021 i München har BMW nu visat upp konceptbilen i Vision Circular som som är deras vision om hållbar mobilitet. Den är tillverkad av 100 procent återvunna material eller förnybara råvaror som också de är 100 procent återvinningsbara. Förutom hållbarhet fokuserar modellen på lyx och teknik. Bland annat ska bilen kunna ladda åt båda hållen - bilen kan alltså fungera som en energilagringsenhet och leverera el till omgivningen. Mer om konceptet och tänket kring den hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad och Marshall ska jobba tillsammans
Men inte med hörlursfirman

Det är en riktig varumärkessoppa när det kommer till ljud och bilbranschen. De flesta bilar som säljs i dag går att få med ljudsystem med olika logotyper på. Ibland har de faktiskt arbetats fram av ljudbolaget men ibland så har bara bilfirman slängt på en logotyp på sina egna högtalare. Nu kommer detta även till MC-marknaden när BMW Motorrad, alltså BMWs motorcyklar, ingår ett samarbete med Marshall Amplification. Man kommer alltså inte att jobba med firman som gör hörlurar och blåtandshögtalare. Firman som gör dessa heter Zound Industries och licensierar också varumärket Marshall från Marshall Amplification. BMWs motorcyklar är smått galna när det kommer till teknik och har stora skärmar med iDrive. Så att man även har högtalare är inget konstigt faktiskt. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Testkör BMW-båge i spelet Ride 4
Bästa tiden tar hem priser

Att få testköra en BMW M 1000 RR på bana är få förunnat men nu kan man göra det virtuellt. Är man dessutom riktigt duktig så kan man vinna ära och lite priser. Tävlingen pågår under tre veckor där den bästa tiden den veckan vinner. Den här veckan är det Suzuka-banan som gäller, förra veckan var det Donington Park, nästa vecka en annan. Spelet man spelar i är Ride 4 som finns för en rad plattformar. Registrerar sig gör man på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

BMW släpper elscootern CE 04
Med snabbladdning och smarta lösningar

2017 visade BMW upp Concept Link förra året Definition CE 04. Nu är det äntligen dags för produktionsvarianten som får namnet CE 04. Det handlar om en eldriven scooter som kommer i en lätt och en tung version. Den lätta har 11 kW (15 hästar) och maximalt 23 kW (31 hästar) medan den tunga har 15 kW (20 hästar) och maximalt 31 kW (42 hästar). Båda har en toppfart på 120 km/h. Batteriet är på 8,9 kWh och det ska räcka till 13 mil. 11 kW-versionen ska konstigt nog komma kortare sträcka, 10 mil. Batteriet använder samma batteriteknik som nya iX och motorn är av samma typ som finns i BMWs hybrider. Även laddningen hämtar inspiration från bilvärlden. Stoppar man i en vanlig kontakt så tar det 4 timmar och 20 minuter från 0 till 100 procent. Men med en snabbladdare (tillval) så går det på bara 1 timme och 40 minuter. Att ladda från 20 till 80 procent ska ta 45 minuter med snabbladdaren. Snabbladdar man så gör man det från en laddbox med en Mode 3-kabel. Perfekt om du också har en elbil hemma! Fyra olika körlägen finns, Eco, Rain, Road och Dynamic. ASC (Automatic Stability Control) är standard och DTC (Dynamic Traction Control) är tillval. ABS är standard och ABS Pro är tillval. Scootern har en skärm på 10,25 tum där man kan se navigation och sånt. Lamporna är så klart LED. Hjälmen går att placera i ett fack under sätet. Mobilen kan du stoppa i ett speciellt fack och ladda med USB-C. Prislappen ligger på 132.295 kronor och färgerna som finns är grå och vit. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0
2020

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar ny eldriven scooter
Det här är Definition CE 04

2017 presenterade BMW Motorrad den eldrivna konceptscootern Link. Denna har nu vidareutvecklats till Definition CE 04 som vi ser här och som ska vara väldigt nära produktion. BMW är övertygade att den här ska omdefiniera scooter-segmentet tack vare sin "electric drive, trailblazing design and innovative connectivity solutions". Batteriet är placerat lågt för att hålla nere tyngdpunkten och för att ge mer plats åt smarta lösningar - som förvaringsfacket på sidan där du kan ha hjälmen. Tyvärr får vi inte reda på något kring drivlinan än och inte heller när en produktionsversion kan tänkas dyka upp. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida