m

Volocopter presenterar VoloCity
Är tänkt att sättas i taxitrafik nästa årtionde

Det tyska flygföretaget Volocopter har utvecklat eldrivna multikopters sedan 2011 och igår presenterade man modellen VoloCity som kommer att bli tillgänglig för kommersiell taxi-trafik i luften. Den eldrivna VoloCity är försedd med 18 rotorer och företagets fjärde generation av eVTOL-fordon (electric Vertical Take Off and Landing). VoloCity kan nå upp till hastigheter på 110 km/h och räckvidden på en laddning ligger på cirka 35 kilometer. Exakt när vi kan få se kommersiella taxitjänster med VoloCity finns det inga uppgifter om. Volocopter har tidigare sagt att man siktar på att ha en flygande taxiverksamhet igång till 2023. Företaget har bland annat fått tillstånd att testflyga sina eVTOL-multikoptrar i Dubai, Singapore och Helsingfors. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Ehang har testflugit sin självflygande taxi
Eldriven multikopter för en person

Det har nu gått lite över två år sedan det kinesiska företaget Ehang visade upp sin eldrivna sjävlflygande multikopter på CES-mässan i Las Vegas. Då ställde sig många skeptiska till företagets produkte Ehang 184 men nu har företaget släppt videoklipp på när man testflugit fordonet som i dagsläget är avsett för att autonomt transportera en passagerare kortare sträckor. Den eldrivna Ehang 184 har en kapacitet att flyga en passagerare cirka 16 kilometer på en batteriladdning och är tänkt att användas som ett flygande taxifordon i storstäder där det är tidskrävande att förflytta sig på landbacken. Ehang ska nu ha testat Ehang 184 i en mängd olika väderförhållande, bland annat en kategori 7-tyfon, och detta ska ha fungerat fint. Ehangs grundare och VD Huazhi Hu säger i ett uttalande: "What we’re doing isn’t an extreme sport, so the safety of each passenger always comes first. Now that we’ve successfully tested the Ehang 184, I’m really excited to see what the future holds for us in terms of air mobility." I filmen nedan får vi även se när man testar en ny version av Ehang 184 som har kapacitet att transportera två passagerare med en sammanlagd maxvikt på 280 kilo. Vad en Ehang kommer att kosta eller när allmänheten skulle kunna få flyga i en finns det inga uppgifter om. Det var snack om att Dubai skulle drar igång passagerartrafik med Ehang 184:s redan förra året än så länge så ser inte det ut att ha blivit fallet. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Passenger Drone är en drönare för en person
Kolla in jungfruflygningen här

Passenger Drone är ännu ett företag som siktar på att ta fram multikopters för personligt bruk och här kan ni kolla in när företaget gör sin första publika bemannade flygning, Det handlar om en eldriven drönare som lyfts med hjälp av 16 stycken rotorer och den ska ha en toppfart på cirka 80 km/h. Passenger Drone planerar att ta fram ytterligare fem prototyper och dessa ska sedan testas i tusen timmar innan man tar fram en kommersiell version av drönaren. Det finns inga uppgifter om vad en Passenger Drone kommer att kosta. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter testflögs i Dubai
En fem minuter lång flygtur

I går så testflög tyska Volocopter sin eldrivna minihelikopter med 18 rotorer nere i Dubai. Flygturen varade ungefär fem minuter och men flög ungefär 200 meter från marken. Framöver så vill Dubai och Volocopter att dessa maskiner ska kunna erbjuda resor på upp till 30 minuter. För att folk ska känna sig säkra när de flygs runt av en dator så innehåller varje fordon extra batterier och rotorer. Förutom det så finns det även fallskärmar för de två passagerarna. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Multikoptern E-Volo 2X släpps på marknaden nästa år
Eldriven minihelikopter med 18 rotorer

Tyska Volocopter har under flera år arbetat med att utveckla eldrivna multikoptrar, det vill säga helikopterliknande fordon med flera rotorer, och nu har man presenterat sin första modell som är klar för massproduktion. E-Volo 2X presenterades under flygmässan AERO i Tyskland. Vi snackar om en eldriven multikopter som har en räckvidd på cirka 27 kilometer vilket gör att den givetvis inte går att flyga några längre sträckor. Den har en topphastighet på 100 kilometer i timman och batteripaket tar cirka 2 timmar att ladda fullt. Volocopter planerar att börja testa E-Volo 2X på marknaden under nästa år men då kommer den att framföras av en pilot. Volocopters framtida planer inkluderar att alla deras fordon ska vara helt autonoma och kunna flyga själva. Vad en E-Volo 2X kommer att kosta finns det inga uppgifter om. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Hemmabyggd multikopter
Kan ta en person på rätt skakig flygfärd

Här är ett rätt så knasigt hemmabygge där någon har fäst en stol på ett chassi som är försett med åtta rotorer. Detta kan sedan lyfta en person som kontrollerar multicoptern med en kontroll för radiostyrning. Det ser lite svajigt ut så just det här projektet kanske inte är något jag skulle rekommendera er att försöka bygga själv. Vill ni inte höra massa snack i videoklippet ovan så hoppa direkt till 4:40. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

E-Volo testflyger multikopter utomhus
Volocopter VC200 är utrustad med 18 rotorer

E-Volo jobba på sitt flygande fordon Volocopter VC200 och har nu spelat in en video där de testflyger farkosten utomhur. Som ni ser i videon ovan var det inte världens mest actionspäckade flygtur, men det är ändå imponerande att se hur rackarns stabil VC200 är. Nedan ser ni en intervju med piloten. Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0
2015

Qualcomm börjar satsa på drönarhårdvara
Visar upp Snapdragon Flight

Qualcomm har levererat systemkretsar och annan hårdvara till mobiltillverkare sedan urminnes tider och vill nu nå nya höjder med systemkretsen Snapdragon Flight. Flight är baserad på Snapdragon 801 som har en fyrkärnig processor på 2,26 GHz och är utrustad med en digital signalprocessor som låter dig kontrollera drönaren samt wi-fi, bluetooth och Global Navigation Satellite System-mottagare. Den första enheten som kommer använda Qualcomms drönarkrets är en ny multikopter från kinesiska Yuneec som kommer att släppas någon gång 2016. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

DARPA utvecklar anpassningsbart landningsställ för helikoptrar
Anpassar sig till lutningar och liknande för säkra landningar

Amerikanska DARPA jobbar för tillfället för att göra landningar med helikoptrar betydligt säkrare än någonsin förr genom att ta fram ett landningsställ som anpassar sig efter marken genom att använda benen som känselspröt samtidigt som helikoptern håller sig stabil. Landningsstället kallas för Robotic Landing Gear och har för tillfället testats på en liten fjärrstyrd helikopter men kommer i framtiden testas på fullstora helikoptrar. Troligtvis kommer detta landningsställ endast användas på militära fordon, men det skulle vara riktigt trevligt om DJI, 3DR och/eller någon annan multikoptertillverkare kunde använda detta landningsställ på sina drönare. Ovan ser ni en demonstration av Robotic Landing Gear. Tumnagel
65.8°
+
André Stray
0
2013

Volocopter VC200 har 18 rotorer
Kolla in testflygningen här

För cirka två år sedan skrev vi om multikoptern E-volo VC1 som då gjorde sin jungfru-tur och nu har företaget bakom den tagit fram en efterföljare, Volocopter VC200, som är försedd med 18 rotorer. De 18 rotorerna drivs av var sin el-motor och även om man i dagsläget enbart kan vara i luften i cirka 20 minuter på en laddning så är målet att man ska kunna färdas i 100 kilometer i timmen under cirka en timmas tid. När vi får se en färdig version av Volocopter VC200 på marknaden och vad den i så fall skulle kosta framgår inte. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0